Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: zombiland - 28.10.2015, 13:10:58

Otsikko: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: zombiland - 28.10.2015, 13:10:58
Moi! Miten on oletteko dieselillä ja autom. ajavat kierrättäneet konetta välillä korkeimmilla kierroksilla, kun normaalissa ajossa kierrokset on melko matalat näillä meidä nopeus rajoituksilla   ;)
eli ajaisi silloin tällöin manuaali puolella,että kierrokset olisi korkeammat kuin autom. asennossa !
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: Bawuka - 28.10.2015, 17:56:58
Moi! Miten on oletteko dieselillä ja autom. ajavat kierrättäneet konetta välillä korkeimmilla kierroksilla, kun normaalissa ajossa kierrokset on melko matalat näillä meidä nopeus rajoituksilla   ;)
eli ajaisi silloin tällöin manuaali puolella,että kierrokset olisi korkeammat kuin autom. asennossa !

Sen oikeanpuoleista poljinta tarjoilee vaan normiajossa reippaasti niin eiköhän se riitä.
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: Hulluvolvo - 28.10.2015, 18:07:28
En ole koskaan varta vasten ns. huudattanut korkeimmilla kierroksilla. Tosin joskus DPF:llä varustetuilla Dieseleillä kannattaa ajaa pitempään maantienopeuksia, jotta moottori lämpenee ja hiukkasten poltto käynnistyy. Tälläkin foorumilla joskus on tuumailtu, että poltto taphtuisi noin kerran tankillisella. Mikäli aina ajaa nurkka-ajoa eikä polttoa pääse tapahtumaan, voi dpf tukkeutua.
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: zombiland - 29.10.2015, 13:47:32
En ole koskaan varta vasten ns. huudattanut korkeimmilla kierroksilla. Tosin joskus DPF:llä varustetuilla Dieseleillä kannattaa ajaa pitempään maantienopeuksia, jotta moottori lämpenee ja hiukkasten poltto käynnistyy. Tälläkin foorumilla joskus on tuumailtu, että poltto taphtuisi noin kerran tankillisella. Mikäli aina ajaa nurkka-ajoa eikä polttoa pääse tapahtumaan, voi dpf tukkeutua.
  No ei mulla sitten pitäs olla ongelmia ,kun ajan päivässä yli 200km ja pääasiassa 100/120 rajoituksilla  :)
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: Hulluvolvo - 29.10.2015, 17:33:06
Joo todennäköisesti ongelmaa ei ole eikä tule  :) Itse ajan joka päivä noin 16km suuntaansa töihin tuolla omalla autolla (2.4D S80 tomaatti)  ja ei ole ollut ongelmia. Suurin osa maantienopeuksia 80-100km.
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: s80-04 - 03.11.2015, 00:31:19
Itse ajan pääasiassa työmatkoja 50 km suuntaansa ja olen nyt pari kertaa huomannut nykyisen autoni  XC60 D4 AWD kulutuksen nousevan reippaasti tällä matkalla. Normaalisti kulutus 7,5l/100km mutta kulutus noussut yli 10l/100 km yksittäisella työmatkalla. Tämä tapahtunut n. 2000 km välein. Aikaisemmissa V70:ssä en tällaista ole huomannut. Toisaalta nyt käytössä VOC josta kulutuksen näkee helposti matkakohtaisesti. Kyseessä karstanpoltto?
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: völvöxc60 - 03.11.2015, 06:49:46
Itse ajan pääasiassa työmatkoja 50 km suuntaansa ja olen nyt pari kertaa huomannut nykyisen autoni  XC60 D4 AWD kulutuksen nousevan reippaasti tällä matkalla. Normaalisti kulutus 7,5l/100km mutta kulutus noussut yli 10l/100 km yksittäisella työmatkalla. Tämä tapahtunut n. 2000 km välein. Aikaisemmissa V70:ssä en tällaista ole huomannut. Toisaalta nyt käytössä VOC josta kulutuksen näkee helposti matkakohtaisesti. Kyseessä karstanpoltto?
Voihan sitä niinkin sanoa. DPF suodattimesta(hiukkaspönttö) polttelee suodattimeen kertyneet hiukkaset.
Ajosta riippuen polttelee n.500-2000km välein 8)
Otsikko: Vs: Tiedusten ns."karstan poltosta"
Kirjoitti: Taksari - 03.11.2015, 08:59:28
Kaupunkiajossa polton huomaa myös flektin huutamisesta viileälläkin kelillä. Tyhjäkäyntikulutus myös nousee puolilitraa (näkyy uudemmissa malleissa).