Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: venum - 28.10.2015, 21:23:03
-
Auto on 240 vm91 b200f vapari. Eli ensin oire, liikkeelle lähtiessä normaalisti voi yhtäkkiä ''pooata'' niin ettei saa vauhtia ollenkaan, aivan kuin se yrittäisi tukehtua, sitten pitää ottaa kierroksia että kone herää ja sen jälkeen vetää hienosti, sama tilanne on kiihdyttäessä tai ohittaessa jos painaa tietyssä kierros alueessa liikaa kaasua ja HUOM kaasun ei tarvitse olla edes puolessa välissä. Tai ku ajaa 3 vaihteella tasakaasulla ja siitä lisää kaasua niin ''poo'' ku päästää kaasun ja lisää niin sitte herää. Tätä oiretta se ei tee jatkuvasti? Sitte historia.. Ostin tuon auton käynti vikaisena, sielä oli imm ja lambda rikki (koodit sanoi sen), välillä se kävi jotenki normaalisti että sai kierroksia ja välillä ei saanut kierroksia yhtää, eli seokset ihan hukassa jne , no en tiä yhtään kuinka kauan sillä on ajettua näin.. No hommasin imm ja vaihdoin lambdan ja ei ole tullu koodia sen jälkeen. Tämän jälkeen ankaraa karstan polttoa ku moottori oli ihan selvästi tukossa edellisen vian takia, putkestakin tuli mustaa ihan niinkuin dieselistä. Tähän aikaan pooaus oli pahempi. Tein huoltoa ja puhdistusta moottorille, kaasuläppä kotelo pesty, kampikammionhuohotus pesty, kaikki alipaine- ja huohotusletkut pesty, tyhjäkäynti moottori pesty, imm ja lambdakin pesty (myöhemmin uudestaan), moottorin lämpötila-anturi vaihdettu, pakosarjantiivisteet vaihdettu myös laipan tiiviste ja ei pitäisi vuotaa ennen lambdaa, tulpat vaihdettu, ilmansuodatin vaihdettu ja jakopää tehtiin äsken. Autossa ei ole egr eikä pulsair järjestelmää. Näitten tehtävien jälkeen moottori kävi paremmin mutta pooaa kuitenkin, ärsyttävää jos tulookin kiirus risteyksessä niin ''pooooo'' eikä saa nopeutta. En ole tehnyt vielä komponenttien testaus ja aktivointi hommaa, mutta vois sen tehdä kokeeksi. En ole pidellyt kampiaksilan asentotunnistinta, pensapumppua, pensansuodatinta, pensapumpun relettä, suuttimia. Ja koodia ei ole tullut, imu vuotoja ei ole. Auto vetää tosi hyvin kun sen vain saa heräämään heti. Voiko vika olla pensa puolessa vai voiko suuttimet olla niin likaiset. Ja meni päästöistä hyvin läpi. Tyhjäkäynnillä kylmänä tai lämpöisenä ottaa hyvin kierroksia, ei ''pätki'' jos tyhjäkäynniltä näpäyttää nopiaa kaasua. Myös omassa 940 b230f vaparissa oli samanlaista ''pooausta'' johtui likaisesta kaasuläppä kotelosta ja vuotavasta pakosarjasta, sekoitti seokset ja ei mennyt päästöistä läpi. Kertokaa omia ajatuksia, ideoita tai kokemuksia.
-
3 päivää sitten kaverilla sama ongelma, välillä kulki ja välillä ei. Tosin vähän kolisi. Oli katista kamat irti.
Ehkä tässä yksilössä mittaisin bensanpaineet, ainakun boaa niin pitäisi paineen romahtaa. Saisi sillä aika paljon selville jo.
-
3 päivää sitten kaverilla sama ongelma, välillä kulki ja välillä ei. Tosin vähän kolisi. Oli katista kamat irti.
Ehkä tässä yksilössä mittaisin bensanpaineet, ainakun boaa niin pitäisi paineen romahtaa. Saisi sillä aika paljon selville jo.
Kiitos vinkistä, täytyy ottaa aiheeksi. Mielestäni omas katis on kaikki viä kiinni, viimeksi kun irrtoin putkiston ja heiluttelin/hakkasin kattia niin ei sielä kuulostanut mitään irtonaista olevan.
-
Tarkistaisin bensan siirtopumpun (tankissa) toiminnan ja siellä olevan n. 3cm yhdistysletkun kunnon. Omassa ko. letku oli hapertunut ja aiheutti bensan loppumisen merkkejä jo noin puolella tankilla, täydellä tankilla toimi tasaisesti mutta laiskasti.