Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jukiboy - 04.07.2011, 19:22:25
-
Tässä ku on taas kala/grillausreissuilla kinttupoluilla kivet kolissu pohjaan kovalla kädellä tuli mieleen notta käviskö tähän XC70 jouset/iskarit?
En mistään löytäny kaivamallakaan että paljoko näillä on eroa maavarassa mut ohan se nyt silmämääräsesti ainaki korkeempi ku perus V70.
Rengasvaihdolla 205/55/16 ----> 215/65/16 sais silläkin mun laskujen mukaan ~1,3 senttiä lisää, ja sellaset varmasti seuraavaks tuleekin.
Autolla ajettu 220tkm, eli jossain vaiheessa toi alustaremppa tulee varmaanki kuitenki eteen.
Nii ja jos sillä merkitystä, ni auto tosiaan ihan perus vajaaveto 2,4l vaparivehje.
-
Joku 7cm on eroa (hatusta heitettynä uusi XC70 vs normi?)
Landian puolella näistä kesksuteltiin, ilman tulosta.
Mitä tapahtuu, jos iskareiden/jousien yläpäähän laitetaan yksinkertaiset specerit. Toki noilla ei paljoa saa.
-
Joo tais siel olla parissaki keskustelussa pohdittu samaa, en oo ilmeisesti ainut hullu joka haluu korottaa tällästä :idiot2:
Jokainen sentti on tietysti kotiopäin.
Onks tälläsiä spacereitä oikeen myynnissä jossain ja jos on, ni onkohan sellanen toimiva ratkasu?
-
Ei varmaan löydy hyllystä. Mitähän ne tekee pyöränkulmille, riittääkö säätövarat. Loppuuko ulosjousto kesten tms.
Viimetalvi muistutti ettei lisäsentit olisi pahasta, edes XC70:ssä -ja tossa uudessa on muistaakseni 1 cm enemmän maavaraa kuin Jeepin Cherokeessa..
-
Joo tais siel olla parissaki keskustelussa pohdittu samaa, en oo ilmeisesti ainut hullu joka haluu korottaa tällästä :idiot2:
Jokainen sentti on tietysti kotiopäin.
Onks tälläsiä spacereitä oikeen myynnissä jossain ja jos on, ni onkohan sellanen toimiva ratkasu?
Niin, helpoin tapa on vaihtaa autoa ::) jos haluaa ajaa muualla kun asvalttiteillä pitää miettia muita vaihtoehtoja kun volvo 8)
Mitkään Volvon mallit ei ola mielestäni kunnolla maastokelpoisia.
-
Niin, helpoin tapa on vaihtaa autoa ::) jos haluaa ajaa muualla kun asvalttiteillä pitää miettia muita vaihtoehtoja kun volvo 8)
Mitkään Volvon mallit ei ola mielestäni kunnolla maastokelpoisia.
Ei tässä mitään maasturia ollakkaan tekemässä, joten sinänsä täysin turha kommentti.
Miten VW/Audi toteuttaa "huonontien alustan" ne tais olla +2 cm tms.
-
Kyllä tollanen Jeepin Patriot vähä kutittelis, mut lähtökohta täs nyt on kuiteski et auto ei vaihdu, eikä mulla nelivedollekaan varsinaisesti tarvetta oo, nää syväuraset kivikkoiset mettätiet on mun kohdalla enemmänki kesäjuttu.
Tuumasin vaan et jos menis heittämällä alle, ni noi XC.n tolpat vois olla sellanen yksinkertanen ratkasu.
Mut joo, en tosiaan tiedä sitäkään et miten noi säädöt käyttäytyy. Voipi olla että XC.ssä on muutki alustan hilut sit erilaiset. :-\
-
Miksei XC:N kilkkeet menisi, mut voi tulla aika villin oloinen laite. Tavallisen / XC:n hintaerolla varmaan saa tuoreet osat kaupasta ja jää rahaakin. Hintapyynnit on järkyttäviä ;D Ellei vaihtoon mene enemmänkin kilkkeitä. Takapää voi olla ongelmapaikka? kun sulle ei tule vetoakseleita?
Kuullostaa jopa mun korvaan hurjalta -osanumeroita vertailemaan..
-
No ne XC.t on sit turboja, sitä kautta villimpää tekniikkaa. Siinä ku tulis joku haamuvika ni olisin ihan hukassa sen kanssa, siihen päälle ku miettii niitä kauhutarinoita niistä kulmavaihteista ym. mitkä tuntuu laukeevan joka toinen talvi ni eihän tällänen persaukinen sellasta uskaltais ostaa. :-[
Mut perskele, luulis notta korotussarjaaki olevan saatavilla ku madallussatsejaki löytyy ;D
Ei oo Vadista, mistähän noita osanumeroita pääsis vakoilee...?
-
No jos joku kuka räpläilee näitä päivittäin voisi antaa vinkkiä eroista -kait silmämääräisesti jotain erottaa.
Vw/Audi/Skoda tarjoaa "korotussarjaa". Volvoihin ei 200-sarjan jälkeen ole ollut tarjolla -niissähän maavara oli vakiona ;D 850 oli 700 sarjan jälkeen järkytys, kun pohja paukkui kun jalkakäytävältä tuli alas. Kun oli vähän enemmän porukkaa niin hyvienkin mökkiteiden pintaa tasasi, no sama on kakkoskopan V70:lläkin. Uuden XC:n pohja ei vielä ole normipaikoissa paukkunut sen takia, muakin alkoi ne pari lisäsenttiä kiinnostamaan.
Toi sun ajattelumaailma on terve, mitä enemmän ikääntyvää tekniikkaa, sen enemmän korjattavaa. Vaikkei nämä ole mitään tuomiopäivän teknologiaa.
-
Elikkäs kaikki varaosamyyjät ja mekaanikot huomio, kertokaas nyt alustaeroista :hello:
-
Kuinkahan paljon 98:n XC:n alustan osat eroavat 2002 mallisesta?
Autovahinkokeskus
1998 XC , 3400 € pyynti
(https://www.avk.fi/sivut/mt_kuva.php?k=168544a.jpg&ajon=168544&n=1&s=1)
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=168544&lang=fi
-
Kuinkahan paljon 98:n XC:n alustan osat eroavat 2002 mallisesta?
Autovahinkokeskus
1998 XC , 3400 € pyynti
(https://www.avk.fi/sivut/mt_kuva.php?k=168544a.jpg&ajon=168544&n=1&s=1)
https://www.avk.fi/sivut/detail.asp?id=168544&lang=fi
Eiköhän ne aika paljon eroa kun korimallikin on vaihtunu välissä. Muutenkin eroja on varsinkin takana kun toisessa ei ole vetoa takapäässä.
-
Taitaa olla turhaa haaveilua. :-\
Kiitos vastauksista.
-
Hei! Olen itse juuri korottamassa omaa (2005 mallin) V70 volvoa. Helppo, edullinen ja suht nopea tapa. Maasta mitattuna etupään lokasuojan reunaan oli ennen korotusta noin 69-70cm. Korotuksen jälkeen 73,5cm eli alkaa tulla tuostakin auto, jolla pärjää pohjolassa ja pikkuteillä...
-
.. takapäähän pitäisi vielä vaihtaa osat, niin saisi kutakuinkin samat sentit sinne. (Kesä)renkaina ennen korotusta 215/55/17 jotka hieman ääriasennossa ottaa sisälokareihin, mutta eppäilenpä että ei ota ennää. Korotusosat maksoivat kaikkineen noin 300e.
-
.. takapäähän pitäisi vielä vaihtaa osat, niin saisi kutakuinkin samat sentit sinne. (Kesä)renkaina ennen korotusta 215/55/17 jotka hieman ääriasennossa ottaa sisälokareihin, mutta eppäilenpä että ei ota ennää. Korotusosat maksoivat kaikkineen noin 300e.
Kirjoittamattomien sääntöjen tai suositusten mukaan olisi mukava kuulla millä tavoin/osilla teit sen korotuksen. Ehkä mahdollisesti auttaisi muita? - Kiitos.
-
Tokitoki! Niinkin monimutkaisen homman tein, kuin että laitoin vain XC70:n jouset omien tilalle. Toki samalla uusin iskaritkin. Eli xc:n jouset ja V70 iskarit. En jaksanut alkaa xc:n iskareita enää mittailemaan... näytti aikamoiselta sekamelskalta jo.. Joten ajattelin, että pelkät jousetkin riittää. Ja ne näyttäis riittävän erittäinkin hyvin!
V70 olis täydellinen auto, jos se olis vähän korkeampi. Minusta xc:n neliveto on ihan turha kapistus. Jos etuvetoisella ei pääsee samaan, minne tuollaisella pari cm. korkeammalla nelivedolla, niin eiks sole jo kuskista kiinni.. Pohjastahan net aina talvella on kiinni. Ei ole enää...
Saksanmaan varaosaliikkeiden nettisivuihin surffailuun joutuu tosin käyttää "hetken" aikaa, että löytää sopivalla ulkohalkaisijalla olevat (itseasiassa käytin ihan hele...tisti aikaa siihen ennen kuin asia avautui)! Jousissa ja malleissa kun oli aikamoista variaatiota. Jousimateriaalin paksuudessakin pieniä eroja. XC:n jouset oli nähdäkseni jousen mallista ja merkistä riippuen noin 3-7cm korkeammat. Myös auton vuosimallit yms. antoi eri kokoja jousille.
Mie löysin ja tilasin noin 4cm korkeammat. Paksuus taisi olla sama (jotain 13,5-14mm luokkaa) ja ulkohalkaisija niissä oli muistaakseni 5mm pienempi kuin alkuperäisissä, mutta sopi ihan hyvin ja korotus on kyllä makea! Ei raavi enää pohja maahan. Tosin takapäähän kamat on vielä vaihtamatta, joten nyt autossa on etupää korkealla. Laittelen infoa miten takapään kanssa käy. Vähän arpapeliähän tuo kuitenkin oli, mutta ajattelin että ei tuosta korkealta tipu. Jouset maksoi suunnilleen noin 45e. kpl. Ja suurin ongelma se ulkohalkaisija. XC:n jouset ainakin näytti olevan aika paljon pienemmät ulkohalkaisijalta.
Autona siis 2005 mallin 185hp, 6-vaihteinen manuaali.
-
Mitähän esim. vetonivelet tykkää kun noin alkaa korottamaan? Tai en tiedä tuleeko samanlaisia ongelmia kuin kovissa madalluksissa että alkaa vetoniveliä menemään.
-
Parin tonnin auto kyseessä, niin ihan sama mitä vetarit tykkää kunhan ei oo jokasessa lumikinoksessa enää kiinni, eikä raavi pohja maahan. Kokeiluhan tämä on. Laitan infoa miten etenee. So far, so good, enkä usko että parin sentin jousien korotukset hirveästi vetareiden elämään vaikuttaa, kun iskaritkin kuitenki on alkuperäiset. Ja nivelikshän net ovat alkaneet, että olisivat miettineet ennen kun siihen hommaan alkoivat...
-
Taitaa nivelet päästä korotuksessa helpommalla, kuin madalluksessa.
Akselihan lyhenee sisäänjoustossa korotetussa mallissa. Madalletussa mallissa se joutuu venymään, jolloin nivelet rasittavat enemmän.
-
Heps,
autolla ajettu nyt jo reilusti korotuksen jälkeen, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ei vaikuta niveliin minusta mitään. Maavara oli ennen korotusta maasta lokasuojan reunaan mitattuna noin 69cm. Nyt siis 73-74cm. Edessä XC70 jouset ja taaksehan ne äxceen jouset eivät sovi, koska niissä on halkaisija paljon pienempi. Taakse tilasin kybin kuormajouset, joilla maavara nousi kuin nousikin sen nelisen senttiä. Etupää nousi ehkä hieman liikaakin, joten kun niitä jousia on eri mitoilla pilvin ja pimein saatavilla, niin ottaisin sentin lyhyemmät, tai sitten laikalla pikku pala pois. Ajettavuus erittäin hyvä edelleen. Mahtavaa, kun ei tarvitse joka kiveä kiertää nyt. Jousia vaihtaessani huomasin, että takapäätähän saisi ilmeisesti korotettua sitenkin, että ottaa (tai vain löysää) korista niitä "jousikuppeja" ja laittaa sinne tallaa alle. Toki sitten ehkä pitää vaihtaa niihin myös pitemmät pultit, jos paljonkin aikoisi laittaa.
-
Heps,
autolla ajettu nyt jo reilusti korotuksen jälkeen, eikä mitään vikoja ole ilmennyt. Ei vaikuta niveliin minusta mitään. Maavara oli ennen korotusta maasta lokasuojan reunaan mitattuna noin 69cm. Nyt siis 73-74cm. Edessä XC70 jouset ja taaksehan ne äxceen jouset eivät sovi, koska niissä on halkaisija paljon pienempi. Taakse tilasin kybin kuormajouset, joilla maavara nousi kuin nousikin sen nelisen senttiä. Etupää nousi ehkä hieman liikaakin, joten kun niitä jousia on eri mitoilla pilvin ja pimein saatavilla, niin ottaisin sentin lyhyemmät, tai sitten laikalla pikku pala pois. Ajettavuus erittäin hyvä edelleen. Mahtavaa, kun ei tarvitse joka kiveä kiertää nyt. Jousia vaihtaessani huomasin, että takapäätähän saisi ilmeisesti korotettua sitenkin, että ottaa (tai vain löysää) korista niitä "jousikuppeja" ja laittaa sinne tallaa alle. Toki sitten ehkä pitää vaihtaa niihin myös pitemmät pultit, jos paljonkin aikoisi laittaa.
Toivottavasti vielä luet tätä. Miten on käyttö sujunut korotuksella? Miksi muuten taakse ei sovi xc:n jouset jos ne ovat kapeita jos siihen vaihtaisi xc: iskaritkin, vai onko siinä joku muu rakenteellinen juttu?
-
Miksi muuten taakse ei sovi xc:n jouset jos ne ovat kapeita jos siihen vaihtaisi xc: iskaritkin, vai onko siinä joku muu rakenteellinen juttu?
Nelivedon taka-akseli on erilainen lienee pääsyy.
-
Nelivedon taka-akseli on erilainen lienee pääsyy.
Ok, kiitos!
-
Tein korotuksen tänään, kiitos käyttäjälle V7 noista ylläolevista tiedoista! Eli eteen 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl), ja taakse en vaihtanut lainkaan. Kyllä tuli makea korotus, eipä raavi enää pohja mihinkään tämän jälkeen. Noin 3 h meni kaiken kaikkiaan tässä hommassa. Kuolemanloukkujousenpuristimien käyttö on aina vähän jännittävää, mutta eipä siinä mitään kun rauhaksiin tekee ja pitää sormet ja kädet ristissä.
(https://i.ibb.co/QdMj5fS/korotus.jpg)
-
Minkähän mittaiset XC90 jouset on? Siis mk2 XC70 vs XC90 jousien pituuserot? Onko kukaan mittaillu? Eikös näissä ole pohjalevy sama? Eli jouset ja iskaritolpat pitäisi sopia edessä ristiin.
Onko XC90 takana joku lehtijousi? Vai sama kierrejousi kuin XC70?
-
Minkähän mittaiset XC90 jouset on? Siis mk2 XC70 vs XC90 jousien pituuserot? Onko kukaan mittaillu? Eikös näissä ole pohjalevy sama? Eli jouset ja iskaritolpat pitäisi sopia edessä ristiin.
Onko XC90 takana joku lehtijousi? Vai sama kierrejousi kuin XC70?
Esim skruvatista vertailemalla molempien mallien takajousia näkee pituus ja halkaisija erot.
Ei taida olla käypäset keskenään.
-
XC90 takajouset ei ainakaan käy 70 malleihin. Takana pyörän ripustus on erilainen. Edessä alatukivarret ainakin on erilaiset, XC70 en ole varma.
-
XC70 jouset --> awd V70 olis varmaan helpoin ratkaisu.
Onko kukaan korottanut autoa apurungolle? Sopivan paksuiset korokkeet kiinnityspisteiden väliin ja pidemmät pultit auton ja etu / takakelkan väliin. Esim. 30-50mm. Millaista muuta muutettavaa tästä voisi seurata?
-
Onko kukaan korottanut autoa apurungolle? Sopivan paksuiset korokkeet kiinnityspisteiden väliin ja pidemmät pultit auton ja etu / takakelkan väliin. Esim. 30-50mm. Millaista muuta muutettavaa tästä voisi seurata?
Edessä ei vaikuta auton korkeuteen, koska tolpat on kiinni korissa. Eli apurungon korotuksen lisäksi pitäisi saada tolppiin lisää pituutta tai lisäpalat yläpään ja korin väliin.
Korottavan jousen kanssa muistettava tietysti se, että saman pituisella iskarilla ulosjoustoa on vähemmän kuin vakiona.
-
Edessä ei vaikuta auton korkeuteen, koska tolpat on kiinni korissa. Eli apurungon korotuksen lisäksi pitäisi saada tolppiin lisää pituutta tai lisäpalat yläpään ja korin väliin.
Korottavan jousen kanssa muistettava tietysti se, että saman pituisella iskarilla ulosjoustoa on vähemmän kuin vakiona.
Hyvä kommentti. Juuri näinhän se on.
XC90 etujouset näytti nettikaupan mittoja vertailemalla lyhyemmälle kuin XC70 jouset. Ysikymppinen vaikuttaisi kuitenkin korkeammalle? Voisko ysikympissä olla pidempi tolppa tai iskari? Periaatteessa edessä iskarin yläpään jousikupin voisi muotoilla uusiksi sen 30mm. Mutta mieltäisin sen jo liian laittomaksi viritykseksi.
Pidemmällä iskunvaimentimella pyörä tulisi alemmas ja kelkan välissä olevilla sovitteilla pyörän kulmat pysyisi kohtuullisina. Maavara kasvaisi
-
Tein korotuksen tänään, kiitos käyttäjälle V7 noista ylläolevista tiedoista! Eli 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl). Kyllä tuli makea korotus, eipä raavi enää pohja mihinkään tämän jälkeen. Noin 3 h meni kaiken kaikkiaan tässä hommassa. Kuolemanloukkujousenpuristimien käyttö on aina vähän jännittävää, mutta eipä siinä mitään kun rauhaksiin tekee ja pitää sormet ja kädet ristissä.
(https://i.ibb.co/QdMj5fS/korotus.jpg)
Nyt on muutama yksityisviesti tullut asiasta muutaman kiinnostuneen taholta, joten laitan vastaukset niihin kysymyksiin myös tähän ketjuun:
1. Mitkä jouset laitoit eteen?
Eli 475 mm pitkät XC70:n jouset, Autodocin osanumero 188C0215 (24,54 €/kpl).
2. Mitkä taakse?
Taakse en vaihtanut eli ne pysyivät samana. Jos joku tietää pidempiä jousia, jotka soveltuvat V70:ään, niin saa vinkata.
-
Nyt on muutama yksityisviesti tullut asiasta muutaman kiinnostuneen taholta, joten laitan vastaukset niihin kysymyksiin myös tähän ketjuun:
1. Mitkä jouset laitoit eteen?
2. Mitkä taakse?
Taakse en vaihtanut eli ne pysyivät samana. Jos joku tietää pidempiä jousia, jotka soveltuvat V70:ään, niin saa vinkata.
-
Korotus keulaan myös tehty mutta takapää mietityttää myös
-
Sattuipas googlaamalla löytymään sopiva keskustelun aihe jonka viimeiset postaukset ei näytä kauhean vanhoiltakaan keskusteluilta.
Itsellä samat syyt kuin aloittajalla, eli tulee kierreltyä milloin mitäkin kinttupolkuja, ja tuo minulle viime talvena "puolivahingossa" tullut madallettu '01 V70t5 on ihan liian matala. Nimim. Tämänkin päivän seikkailuilla tuli useita pohjakosketuksia ;D
Saman korimallisen XC70:n etujouset siis käy suoraan, tuleeko alustasta miten kova noilla vai säilyykö alkuperäinen pehmeys?
Takana tuossa omassa ei ole nivoja. Nousisiko perä perus V70:n niinsanottujen kuormajousten kanssa jo samalle tasolle kuin keula jossa olisi xc70 jouset? Oliko teillä aikaisemmin saman muutoksen tehneillä nivomatit takana?
"Miksei suoraan SUV?" No tuon auton hinnalla ei XC70:iä saa ja Aasialaiset katumaasturit ei oikein houkuttele.
Neliveto se ei toki ole, mutta vajaavetoisella on tähänkin asti pärjätty kunhan vain maavaraa ois :)
-
En sano muuta kuin että XC70 jonka myin nyt pois, sai minulta korotuksen pisimmillä ja jäykimmillä Max-Gear/Lesjöforss palikoilla sekä yläpään koropaloilla. Nivot heivasin hevon kuuseen ja tein muutossarjan normeille.
Eipä ollut todellakaan mikään mukava enää ajella. Tietenkään. Ei jäykempi jousi ikuna ole niin mukava, eikä mukavampi pehmeämpi jousi ole ikuna niin korottava.
Luovuin autosta suosiolla kun se on sellainen kuin tehtaalla alunperin on suunniteltukin elikkä henkilöauto.
Elikkäs seuraavaksi ostan joko Rav-4 tai Land Cruiserin kun maavaraa haluan.
-
Sattuipas googlaamalla löytymään sopiva keskustelun aihe jonka viimeiset postaukset ei näytä kauhean vanhoiltakaan keskusteluilta.
Itsellä samat syyt kuin aloittajalla, eli tulee kierreltyä milloin mitäkin kinttupolkuja, ja tuo minulle viime talvena "puolivahingossa" tullut madallettu '01 V70t5 on ihan liian matala. Nimim. Tämänkin päivän seikkailuilla tuli useita pohjakosketuksia ;D
Saman korimallisen XC70:n etujouset siis käy suoraan, tuleeko alustasta miten kova noilla vai säilyykö alkuperäinen pehmeys?
Takana tuossa omassa ei ole nivoja. Nousisiko perä perus V70:n niinsanottujen kuormajousten kanssa jo samalle tasolle kuin keula jossa olisi xc70 jouset? Oliko teillä aikaisemmin saman muutoksen tehneillä nivomatit takana?
"Miksei suoraan SUV?" No tuon auton hinnalla ei XC70:iä saa ja Aasialaiset katumaasturit ei oikein houkuttele.
Neliveto se ei toki ole, mutta vajaavetoisella on tähänkin asti pärjätty kunhan vain maavaraa ois :)
No siis itsellä ei varsinaisesti korotus kokemuksesta ole kyse, mutta…
Viime vuonna laitettiin kuormajouset taakse, kun ”alunperäiset” ei jaksanut kannatella juuri minkäänlaista painoa. Jousien myyntiilmoituksessa mainittiin, että jouset on normijousen mittaiset ja takapää pysyy alkuperäisellä korkeudella. Tämä sanottuna kuitenkin takapää nousi selvästi ylemmäs ja nyt saa taakse pakata painoa vaikka kuinka, eikä takapää juuri laske. Ei mielestäni muutenkaan vaikuta, ainakaan huononna, ajo-ominaisuuksia. Eli ei mitään pahaa sanottavaa noista.
Sitten tänä kesänä vaihdettiin matalalla seilaavaan etupäähän jousia ja iskareita ym. etupäänosia ihan urakalla ja nyt etupääkin nousi, noh, takapään tasolle. Eron huomasi ajoasennossa ja autosta noustessa. Nämä osat myös normaali mittaisia, netissä osien valmistajien mukaan.
Näillä osilla ajoominaisuudet muuttui selvästi ”pirteämmäksi” tai miten sen nyt laittais. Muutos niihin vanhoihin kulahtaneihin oli merkittävä, juurikin esim. maavaran osalta. Ennen pohja otti kiinni joka kynnykseen. Mutta tietenkin on kiinni siitä, onko kuinka finaalissa vanhat osat.
Vaan olipa etujousten laitto työn ja tuskan takana! Se vajaa 45cm (en muista enää tarkkaa mittaa) piti pusertaa siihen johonkin 25cm:iin. Ei ihan perus jousipuristimet riittänyt (tai luotto niihin).
Mulla siis -05 mallinen bensa V70… noita ”samaan autoon” olevia jousia näytti olevan vähän useampi, suurinpiirtein samanmittaisena, mutta mulla tuli juurikin nuo virallisen mittaiset omaan.