Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: muddy - 29.10.2015, 13:14:00
-
Lyhyesti tapahtui seuraavaa: laitoin webaston päälle autoon, mutta akku oli ilmeisesti mennyt huonoksi ja se meni tyhjäksi. Koska akku tyhjeni, kytkeytyi autossa käynnityksenestojärjestelmä päälle. Tästä johtuen auto ei lähde käyntiin mitenkään nyt ja ajotietokone ilmoittaa käynnistyksenestojärjestelmän olevan päällä.
Voiko asialle tehdä itse mitään, vai onko auto hinattava korjaamolle? Pitääkö olla merkkihuolto, mihin vien? Jos muilla on kokemuksia tai vinkkejä niin niitä otetaan nyt vastaan, kiitos!
edit: Vuosimalli on autossa 2008. Uusi akku vaihdettu, ei auttanut asiaan.
-
Käynnistyksenesto päällä? Vai onko sittenkin tullut jotain vikaa niin ettei auto tunnista avainta? Starttaako vai ei?
-
Ajotietokoneessa lukee, että käynnistyksenesto päällä. Ei yritäkään startata, kun avainta kääntää. Kohta koitan vara-avainta, jos sillä lähtisi. Voihan siinä olla virtalukkokin rikki, joidenkin mukaan tyyppivika.
-
Kerrotaan vielä sen verran, että kun koitin autoa ensimmäisen kerran käynnistää se pyöritti starttia kyllä. Sitten tajusin akun olevan vähissä ja webastokin oli sammunut itsestään. Kun sitä yritti käynnistää uudelleen ajotietokone ilmoitti, että akun jännite liian alhainen ja polttoainekäyttöinen lisälämmitin siksi siis pois päältä. Toisella starttikerralla ei enää inahtanutkaan, vaan ajotietokoneesa luki, että käynnityksen esto päällä. Ilmeisesti mennyt siis akun alhaisen jännitteen vuoksi päälle. Kohta ajotietokone ilmoitti, mm. ajovaloissa olevan vikaa, ajovakausjärjestelmä pois päältä ja kaikkea muuta mahdollista. Ilmeisesti auton tietokone ns. sammuttaa sähkölaitteita kun virta on vähissä. Nämä "vikailmoitukset" poistuivat kaikki uuden akun vaihtamisen myötä, paitsi tuo käynnistyksenesto, joka siis on varkaudenestojärjestelmä.
-
Ajoneston synkronointi on pielessä. Kokeile laittaa ovet lukkoon ja avata kaukosäädöllä. Jos ei auta niin Siniselle on vietävä.
-
Unohtunut tosiaan vastata, että miten tämän kanssa kävi.
Eli Wetterillehän se oli auto hinattava, onneksi meni hinaus vakuutuksen piikkiin.
Siellä lukivat vikakoodin ja ohjelmistohan siihen oli ladattava uudestaan. Tämän jälkeen vielä koeajo ja auto kunnossa. Hintaa tuli 225€ yhteensä.
Kuulemma näin ei tapahdu jos itse vaihtaa akun, mutta kun tuossa oli varmaan orkkisakku tai muuten vaan huonoksi päässyt akku, niin se oli mennyt sen verta tyhjäksi, että auto löi käynnistukseneston päälle.