Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvo 240 - 29.10.2015, 23:19:17

Otsikko: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: volvo 240 - 29.10.2015, 23:19:17
missä vika kun moottorin lämmöt 40 c nurkilla ja flekti huutaa silti ? olisko joku lämpöanturi kuutamolla ? ja mistähän mahtaa löytyä se anturi tai onko useita . antaa myös herjan jäähdytys järjestelmä vaatii huollon.
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Mepi - 29.10.2015, 23:49:31
Onko varmasti vettä koneessa?
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: volvo 240 - 30.10.2015, 16:30:05
kait se herjais että jäähdytysnestettä liian vähä? on se ainakin ennen osannu ilmasta tunteensa , molemmat vesiletkut on lämpimiä . tänään nykäsin flektin johon irti niin päästiin ajossa noin 50c nurkillle.
tuli mieleen että riittäskö pelkkä termostaatti vika tuon flektin pyörimiseen , kun normi tilanteessahan syyläriin ei mee vielä lämmintä vettä ku lämmöt noin alhaalla mutta kun termari päästää vettä läpi niin riittääkös toi 40 c jo siihen että flekti lähtee pyörimään ?

ja sitten kellä tietoo millainen operaatio on vaihtaa termari niin voi kakistaa sen tässä vaiheessa ulos , oon jostain kuullu että on hankala tohon moottoriin . moottorin mallinumeron loppu on t14 muistaakseni, kumminkin 2010 2,4 diesel  koneen päällä läpässä D5
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: kasi_d5 - 30.10.2015, 22:55:10
omassa oli muutama viikko sitten kutakuinkin samanlainen tilanne.

Termari ei kuulemma sulkeudu kokonaan joten kone ei lämpene riittävän nopeasti +50C:n, jolloin näytölle ilmoitus jäähd järj huollon tarpeesta sekä varotoimenpiteenä flektit päälle.

Homma korjaantui (n 200€) termarin vaihdolla (sinisellä ohjeaika=veloitus noin kaksi tuntia työtä). Elämä on!

Termari juuri tuossa vuosimallissa harvinaisen isotöinen vaihtaa, jossain pakosarjan ja turbon vieressä, oikea suunnittelijan  kukkanen!

Hieman uudemmissa pitäisi olla helpommin vaihdettavassa paikassa.

Toisaalta nyt tulee taas paremmin lämmintä kabiiniin ja jos tuo toiset 300tkm kestää niin  riittää reilustikin minulle . . .
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: volvo 240 - 30.10.2015, 23:46:26
kiitos ,sieltähän sitä löyty tietoo joka todennäköisesti passaa tuohonkin vehkeeseen , liekkö itse termari ollu minkä hintanen ?
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: kasi_d5 - 01.11.2015, 22:55:18
Siis pelkkä termari tuon about 200 egee, vaihto sitten siihen päälle . . .
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Niclashki - 28.12.2015, 11:09:03
Tänään juurikin samaa hintaa tiedustelleena. Kone T10 loppuinen. Aika reilu hintahaitari Volvo liikkeiden välillä pääkaupunkiseudulla. Kallein tarjous 700€ ja halvin 450€... Ei vielä herjaa antanut, mutta -6 asteen pakkasessa ajaessa alkoi kabiinista lämpö loppua. Epäilys heti termariin. Mittasin ajaessa, niin lämmöt tippui moottorissa 40 hujakoille. Webaston avittamana pääsi matka-ajossa jopa melkein 50 luokkaan :D
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2015, 11:25:42
Tänään juurikin samaa hintaa tiedustelleena. Kone T10 loppuinen. Aika reilu hintahaitari Volvo liikkeiden välillä pääkaupunkiseudulla. Kallein tarjous 700€ ja halvin 450€... Ei vielä herjaa antanut, mutta -6 asteen pakkasessa ajaessa alkoi kabiinista lämpö loppua. Epäilys heti termariin. Mittasin ajaessa, niin lämmöt tippui moottorissa 40 hujakoille. Webaston avittamana pääsi matka-ajossa jopa melkein 50 luokkaan :D

Mulla on niin ikään -11 mallinen T10 moottori ja siinä on termari koneen etupuolella, startin yläpuolella. Vaihto on varsin simppeli ja tehtävissä ilman, että pitää luottaa pelkkään tuntoaistiin.

Se termarin tyyppi vaihtuu just jossain vaiheessa mallivuotta -11, joten kannattaa varmistaa termarin malli ennen kalliin hinta-arvion hyväksymistä.
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Niclashki - 28.12.2015, 11:57:33
Ne taisi kyllä ilmoittaa joka mestassa, että on siellä "mukavassa" paikassa moottorin takana, jossain EGR:n luona. Ilmoittivat heti reilusta 3h työstä. Käsittääkseni T10 moottoreissa pitäisi aina olla termari takana ja sitä uudemmissa sit se olisi siirtynyt takaisin eteen.
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Kulmamies - 28.12.2015, 12:08:23
Ne taisi kyllä ilmoittaa joka mestassa, että on siellä "mukavassa" paikassa moottorin takana, jossain EGR:n luona. Ilmoittivat heti reilusta 3h työstä. Käsittääkseni T10 moottoreissa pitäisi aina olla termari takana ja sitä uudemmissa sit se olisi siirtynyt takaisin eteen.

Niin ne luuli aluksi munkin autostani :) Moottori on nimenomaan T10 ja termari koneen etupuolella.
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: Niclashki - 28.12.2015, 12:37:26
Kysyin äsken vielä Autosalvastakin tätä ja alustanumeron mukaan on takana ja just se kalliimpi termari hässäkkä. Tilasivat sen mukaan osat valmiiksi. Saa nyt nähdä mitä ne on tehneet :D
Otsikko: Vs: moottorin lämmöt ajossa 40c
Kirjoitti: volvo 240 - 02.01.2016, 20:01:03
itsellä on 2010 malli ja MUISTAAKSENI t14 mallia , vaihdoin itse termarin ja eikä ollu mielestäni ihan mahdoton äkkinäisellekkään , jos nyt ehkä vähän urheiluhenkeä vaatis talvella ruveta pihalla mokomaa tekemään .
akku , akkukotelo ja egr pois ja sittenhän sen jo löytää, termarin lisäksi kannatta ottaa asennukseen vaadittavat o-renkaat, ei ollu termari laatikossa.