Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: IcyAero - 30.10.2015, 15:44:16
-
2004.5 S40 2.4i autom, ajettu 240tkm
Elikkäs, tänään tuossa töihin lähtiessäni huomasin että konehuoneesta kuuluu ujellusta liikkelle lähtiessä. Eilen ei havaintoa tälläisestä äänestä. Tarkemmin ottaessa kuuluu aina sen ajan, kun moottorin kierrokset nousevat tyhjäkäynniltä -> 1500 yläpuolelle ja sama toiseen suuntaan, huomaa varsinkin kun automaattiloota kytkee vedon pois pysähtyessä/hidastattaessa. Sama ääni esiintyy myös vapaalla kaasuttaessa, joten tuskin sentään kantautuu vaihdelootasta.
Määräaikaishuolto edessä sopivasti nyt marraskuun aikana, mutta löytyisikö täältä vahvoja veikkauksia mistä voisi moinen ääni johtua? :idiot2:
Sopivasti moottorivälineet leviää kun -97 Shadow päätti alkaa myös äänelehtimään talviteloille ajettaessa. :buck2:
-
Oisko laturi..? Ootko kokeillu onko kuuma?
-
Oisko laturi..? Ootko kokeillu onko kuuma?
En vielä, pitää huomenna testata.
-
selevästi laturi
-
selevästi laturi
Kiitoksia tiedosta, pitää vielä varmistaa lämpiääkö paljonkin kun tuota ääntä kehittyy. Ei liene mitenkään erikoista, että näillä kilometreillä menee laturi sököksi.
No, ajoituksesta plussaa kun ajotietokonekin ilmoitti määräaikaishuollon tarpeesta :D
-
Laturi hyvinkin, ei yleensä kestä 200 tkm asti. Toinen veikkaus on kampikammion huohotinsysteemi joka on myös tyyppivika. Sen saa suljettua pois nostamalla öljytikun vähän ylös auton käydessä. Jos ääni häviää, vika on siinä eikä autolla kannata ajella muuta kuin korjaamolle.
-
Laturi hyvinkin, ei yleensä kestä 200 tkm asti. Toinen veikkaus on kampikammion huohotinsysteemi joka on myös tyyppivika. Sen saa suljettua pois nostamalla öljytikun vähän ylös auton käydessä. Jos ääni häviää, vika on siinä eikä autolla kannata ajella muuta kuin korjaamolle.
Huohotin meni vaihtoon tuossa kesällä, se olikin aika selvästi erotettavissa ja tiedossa ollut tyyppivika.
Kestääköhän tuo laturi miten kauan ajoa ennen leviämistä, tai onko erotettavissa jotenkin sitten kun leviää?
-
Minulla laturi kesti reilut puoli vuotta ensimmäisten äänien ilmaantumisesta. Auto saattaa joskus ilmoittaa "Sähköjärjestelmä tarvitsee huollon" mutta latausvalo ei välttämättä syty lainkaan. Minun auto alkoi lopulta ilmoitella akkujännitteen alhaisuudesta ja aloin seurata OBD-portista tilannetta. Olin tulossa pääkaupunkiseudulle Pietarsaaresta ja matkalla laturi jaksoi juuri ja juuri ylläpitää jännitettä kunhan ei kytkenyt pitkiä päälle. Hämeenlinnan kohdalla se lopulta antoi kokonaan periksi mutta pääsin kotiin asti akun varassa. :)
-
Jahas, tänään ei sitten kuulunut enää mitään ujellusta. Katsotaan jos nyt alkaa ääntelemään uudestaan niin pistetään tuo laturi sitten vaihtoon huollon yhteydessä.
Tai sitten (tuskin kuitenkaan) laturi levisi jo kokonaan ja kohta ollaan akut tyhjinä ;D
-
Täälläkin ääni ilmaantui ensin vain silloin tällöin aluksi, muuttui myöhemmin jatkuvammaksi ujellukseksi.
-
Lämpötilakin voi vaikuttaa siihen ujeltaako. Itseltä meni laturi muistaakseni jossain 200 tkm:n kantturoilla kuumana kesäpäivänä. Laturi kävi niin kuumana ettei sormilla kärsinyt koskea. Äänestä huolimatta latasi vielä ihan hyvin mutta vaihdoin silti heti uuteen (tehdaskunnostettuun).
-
Jees, tosiaan välillä pitää ääntä ja välillä ei mitään. Mutta aika selvä peli että laturihan se on menossa, eli vaihtoon vaan.