Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jleino - 30.10.2015, 19:52:26
-
Hei,
Tässä nyt on ensimmäinen talvi D5:sen kanssa edessä. Olen tottunut aiemmilla bensakoneisilla Volvoilla että kun ajan töihin 3,5km ja auto on ollut roikassa, on perillä jo käytännössä normaalilämmöt ja kabiini lämpiää hyvin.
Nyt kun on pari astetta pakkasta, niin yllätys oli suuri, kun eihän tuo lämpene tuolla matkalla hädin tuskin yhtään! Korkeintaan pari pykälää mittari nousee.. Kävin ajamassa pidemmän testilenkin ja totesin, että kun auto on ollut ardic päällä esim. kymmenisen minuuttia ja lähtee ajamaan niin noin 10km päästä on normaalilämmöt kun puolet matkasta on normaalia talvirajoitusaluetta.
Onko autossani siis termostaattivika vai kuulostaisiko tällainen lämpiämisnopeus (tai hitaus) normaalilta teistä muista D5 omistajista?
Sain jo aivan loistavat ohjeet eräältä foorumilaiselta termarin vaihtoon, mutta selkeästi sitä ei kannata alkaa turhaan vaihtamaan mikäli se olisi turhaa. Heittäkääs kommentteja kehiin koska ihan varmasti osaatte hyvin kuvailla mikä on normaalia ja mikä ei. Kiitos.
-
Mulla on lähes D5 eli vm. 03 S80 Volvo 2,4 D -koneella.
Lämpiää hitaasti, mutta kuitenkin, kun on ensin webasto päällä 15-20 minuuttia ennen starttia.
Noin vartin ajamisen päästä moottorin lämpömittari OK. Sisällä on lämmintä jo paljon aikaisemmin.
Se ihmetyttää miksi webasto on aina automaattisesti päällä, jos ulkona on alle +5 astetta.
Se hurisee ja savua tulee lajinsa. Kyläajossa ei tunnu oikein hyvälle, jos savua tupruaa, vaikka ei välttämättä webastoa vielä tarvitsekaan ajossa.
-
Se ihmetyttää miksi webasto on aina automaattisesti päällä, jos ulkona on alle +5 astetta.
Se hurisee ja savua tulee lajinsa. Kyläajossa ei tunnu oikein hyvälle, jos savua tupruaa, vaikka ei välttämättä webastoa vielä tarvitsekaan ajossa.
Sen automaattikäytön saa ohjelmoitua pois, ja kannattaakin. Ei tee lämppärille hyvää kun käy pieniä pätkiä jos ajo on lyhyitä siirtymiä kaupungissa.
Lämpeämisnopeuteen sen verran että kohtuu normaalilta kuulostaa. Itse kellotin (tosin TDI:llä) joskus työmatkalla normi talvikelissä sellaiset 1-2km taajamaa ja 7-8km maantietä ennenkuin oli lämmöt normaalissa. Auto oli lohkolämppärissä, ei lisälämmitintä. Tokihan se sisälle puhaltaa lämmintä paljon aiemmin jo, oikeastaan jo ennen kuin mittari on edes asteikolla.
-
Normaalia.
-
Normaali D5, lämpeää hitaasti.
-
Sen automaattikäytön saa ohjelmoitua pois, ja kannattaakin. Ei tee lämppärille hyvää kun käy pieniä pätkiä jos ajo on lyhyitä siirtymiä kaupungissa.
Onko käytettävä Sinisellä ja mahtaako olla kallista?
Ja toimiiko sen jälkeen kunnolla kellolla ja käsipelillä?
Kiitos.
-
Sinisellä joutuu käymään 98%:sti. Muistaakseni 200€ luokkaa oli, kun ajastimen samalla ohjelmoittivat.
-
Muut toiminnat pelittää normaalisti.
-
...nokka tukkoon, auttaa. :hello:
-
...nokka tukkoon, auttaa. :hello:
Laitan tänään nokan tukkoon :hello:
Onko käytettävä Sinisellä ja mahtaako olla kallista?
Ja toimiiko sen jälkeen kunnolla kellolla ja käsipelillä?
Kiitos.
Tuossa minun autossa on sellainen nappi asennettu, jolla voi estää tämän automaattikäytön. Minusta se on kätevä, ja muistaakseni entinen omistaja kertoi että se on Wetterillä laitatettu. Ajastin ja kaikki muukin toimii ihan kuten pitää.
-
Jos on EGR tulpattu niin sekin hidastaa lämpenemistä huomattavasti. Muistelen aloittajan joskus kysyneen aiheesta ???
-
Jos on EGR tulpattu niin sekin hidastaa lämpenemistä huomattavasti. Muistelen aloittajan joskus kysyneen aiheesta ???
Aivan oikein muistat! En tulpannut sitä juuri siitä syystä kun täältä kommentoitiin että se voi vaikuttaa tähän lämpeämiseen. Puhdistettua kyllä tuli eikä sen jälkeen ole päästöherjoja tullut :)
-
Itsellä on näin toteutettu tuo automaatti käynnistyksen esto, eli konepellin alla sulakerasiassa ardicin sulakkeen tilalla abikot, ja johdot sisälle. Eli ei saa virtaa, mutta kabiinista saa nappia painamalla palautettua virrat lämmittimelle. Sehän ei toimi lainkaan silloin jos virrat on katkaistu. Helpot läpiviennitkin löytyy valmiiks.
-
Eikö kannattaisi kunnolla esilämmittää ardicilla? Eihän se niin kovin paljon löpöä syö. Jos on automaatti niin laatikonkin öljyt saa siinä sivussa osansa. Plus että itse ardic saa käydä kunnolla kuumana jonka luulis olevan karstoittumisen kannalta parempi
-
Eikö kannattaisi kunnolla esilämmittää ardicilla? Eihän se niin kovin paljon löpöä syö. Jos on automaatti niin laatikonkin öljyt saa siinä sivussa osansa. Plus että itse ardic saa käydä kunnolla kuumana jonka luulis olevan karstoittumisen kannalta parempi
Mielestäni lämmittää kylläkin moottoriöljyä.
-
Mielestäni lämmittää kylläkin moottoriöljyä.
Kyllä se siinä moottoritilassa hieman vaihteistokin lämpöä saa. Ainakin jos lämmitin likemmäksi tunnin pöhöttää 8)
-
Eikö kannattaisi kunnolla esilämmittää ardicilla? Eihän se niin kovin paljon löpöä syö. Jos on automaatti niin laatikonkin öljyt saa siinä sivussa osansa. Plus että itse ardic saa käydä kunnolla kuumana jonka luulis olevan karstoittumisen kannalta parempi
Ihan oikea pointti, mutta kolme varttia Ardiccia ja kymmenen minuttia ajoa on myrkkyä akulle eikä muutenkaan kuulosta kauhean hyvältä. Onneksi autolla tulee pitkääkin ajoa viikoittain, koska muuten kannattaisi ajella taas suosiolla bensavolvolla.
-
Ihan oikea pointti, mutta kolme varttia Ardiccia ja kymmenen minuttia ajoa on myrkkyä akulle eikä muutenkaan kuulosta kauhean hyvältä. Onneksi autolla tulee pitkääkin ajoa viikoittain, koska muuten kannattaisi ajella taas suosiolla bensavolvolla.
Ompas hankala. Paljonko tulee vuodessa kilsoja? Itsellä tulee bensarassiin 10tkm ja katsoin ettei hyödyttänyt dieseliä laittaa. Työmatka 20min suuntaansa ja satunnaista pärtsäilyä&kuminpolttoa sen päälle
-
Ompas hankala. Paljonko tulee vuodessa kilsoja? Itsellä tulee bensarassiin 10tkm ja katsoin ettei hyödyttänyt dieseliä laittaa. Työmatka 20min suuntaansa ja satunnaista pärtsäilyä&kuminpolttoa sen päälle
Tulee niitä noin 20-30tkm. Tähän "ongelmaan" on niin helppo ratkaisu, että kävellen töihin sellaisina päivinä kun tietää varmaksi ettei autoa tarvitse kesken päivän liikkumiseen ;) Vaihtaminen bensaan on käynyt taas mielessä, varsinkin kun kahdesta edellisestä T5:stä on niin mukavat muistot.. Mutta kyllä se pumpulla naurattaa ja tuntuu että puolet harvemmin tarvitsee käydä kuin noilla aiemmin mainituilla.
-
Itse en sitä muuten käytä kun vasta pakkasten alettua , eli -5 ... turhaan se siellä pölläyttää ja karstottaa kun kerkiää pyörähtää työmatkalla sen 5 min, ja turha lämmitellä ennen pakkasia. Ja autoa tarvitsee töissä.. :D
-
Muutenkin ihan paska systeemi koko ardic, perinteinen eberi hakkaa mennentullen. Tuota saa joka syksy olla aukomassa jos automaatilla pitää, eberiä max joka toine vuosi.
-
Muutenkin ihan paska systeemi koko ardic, perinteinen eberi hakkaa mennentullen. Tuota saa joka syksy olla aukomassa jos automaatilla pitää, eberiä max joka toine vuosi.
Ei kannata pitää sillä automaattikäytöllä, jos se on mahdollista poistaa ;)
-
Mulla on kohta 4v vanha poltinyksikkö. Automaattikäytöllä. Ei ole tehty yhtään mitään huoltoa ja hyvin pelaa. Ei ole edes vilkaistu että miltä siellä osastolla näyttää