Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: hukka - 02.11.2015, 15:36:10

Otsikko: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: hukka - 02.11.2015, 15:36:10
-Miten irroitan etujouset helpoiten?
 
-Ensikesäksi suunnittelin 15x7 vanteita. ET 20-25. Mahtuuko taakse 205/65 kumit?
Eteen ajattelin laittaa 185/65.

-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.

-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: jen - 02.11.2015, 15:43:52
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: Volv0 S80 - 02.11.2015, 17:16:56
-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?

Käy.

http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: Kojontti - 03.11.2015, 12:20:37


-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.


Ei ole pakko olla siinä sitä huohotuslinjaa mutta sen letkun liittäminen imusarjan kuristettuun nippaan vähentää öljyn kulutusta, joskus jopa merkittävästi. Jos poistat kyseisen linjan käytöstä, kannattaa lohkon kyljessä oleva huohotin puhdistaa hyvin tai tyhjentää kokonaan.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: leka - 03.11.2015, 12:37:04
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.

Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: hukka - 03.11.2015, 15:27:02
Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.

Täytyy perehtyä jousen poistoon viikonloppuna.
Ilmeisesti täytyy olla jousipuristimet? Vai mahtuuko tulemaan pois ilman puristamista?
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: jen - 03.11.2015, 17:33:33
muistelisin että mahtuu!
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: AKK - 03.11.2015, 17:44:12
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: hukka - 03.11.2015, 17:47:30
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla

Autotallissa.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: jen - 03.11.2015, 17:49:54
joo,mä tein nosturilla.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: Lietso - 03.11.2015, 19:11:19
Jousen irroituksessa kannaatta olla varovainen, siinä on esijännitystä kun alapallon irroittaa. Tukivarren puslat olisi hyvä saada pois jännityksestä ettei riko niitä kiertämällä kun tukivartta joutuu painamaan alas. Tosin puslan pultti, pultit? voi olla avaamattomassa kunnossa. Mulla pitäisi olla jossain gl:n peltivanteita sarja, muistaakseni ovat 5,5" leveitä, laita yv.tä jos on kiinnostusta.

Venttiilikopan huohotuksen voi johtaa letkulla myös jonnekkin koneen viereen. Sotkee vähemmän kuin letkuton korkki, siis venttiilikoppaa...
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: AKK - 03.11.2015, 21:08:35
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: hukka - 03.11.2015, 21:12:21
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?

Olen. Mutta "normaaliin" tolppaan.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: AKK - 03.11.2015, 21:38:19
Asia selvä. Tässä tapauksessa alapallonivelen mutterin irroitus vastaa samaa hetkeä kuin McPhresonissa ottais ylälaakeroinnin keskimutterin pois sille erolla että pallonivelen kartio yleensä kitkalla pysyy vielä paikoillaan mutta vasaralla tukivarren laitaan lyödessä vapautuu. Sitä varten kannattaa tunkkia vain vähän löysätä, jättää muutama milli tukivarren ja tunkin väliin. Kun pallo irtoaa niin kuuluu kova kalahdus ja jousen paino siirtyy tunkin varaan. Sitten tunkkia löysäämällä jousi vapautuu. Ennen kuin avaat alapallon mutterin niin avaa muutama kierros alatukivarren ja etukelkan isoa/pitkää pulttia. Jos et niin ehjät puslat vastustavat alaspäin venytystä. Jo vaihto kunnossa olevat puslat antavat periksi.
Kasaus samaan tapaan, laitat sen ison/pitkän pultin kireälle kun auto on renkaillaan lattialla niin puslat kiristyvät normaali asentoonsa, ei tule turhia kiertymisiä ja ennen aikaista kulumista.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: Kupru - 06.11.2015, 13:34:08
Ja alapallon mutterin voi jättää muutaman kierroksen "huulille" kun napauttaa kartiota irti, ei tule ylläriä tukivarren revahtaessa huonosti alla olevan tunkin päältä.
Otsikko: Vs: Muutama kysymys koskien 144 mallia.
Kirjoitti: hukka - 06.11.2015, 14:38:06
Irroitin eilen toiselta puolelta.
Kaikki aukesivat suht helpolla.

Alapalloa hakkasin hetken aikaa. Ei irronnut.
Otin sit sen pitkänpultin pois.
Näin onnistui helposti. :)

Irroitin myös vakaajan. Olisi saattanut jäädä sen varaan.
Ja jarruletkun irroitin kiinnikkeestä varmuuden vuoksi.

Tänään tuo puoli kasaan ja toisen purkuun.