Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: hukka - 02.11.2015, 15:36:10
-
-Miten irroitan etujouset helpoiten?
-Ensikesäksi suunnittelin 15x7 vanteita. ET 20-25. Mahtuuko taakse 205/65 kumit?
Eteen ajattelin laittaa 185/65.
-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.
-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?
-
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.
-
-Talvirenkaat laitan alkuperäisille vanteille. 5" leveät? Käykö niihin 185/65 kumit?
Käy.
http://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/
-
-Öljyntäyttökorkissa on paikka letkulle. Pitäisikö sen mennä alipaineletkuun? Onko pakko olla huohotus?
Voisiko korkin vaihtaa "umpinaiseen" Kyseessä on B18 tuplilla.
Ei ole pakko olla siinä sitä huohotuslinjaa mutta sen letkun liittäminen imusarjan kuristettuun nippaan vähentää öljyn kulutusta, joskus jopa merkittävästi. Jos poistat kyseisen linjan käytöstä, kannattaa lohkon kyljessä oleva huohotin puhdistaa hyvin tai tyhjentää kokonaan.
-
vaikka alapallo irti ja iskarin alapää,niin sieltähän se jo tippuukin,näin muistelisin.
Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.
-
Voi olla että -67 vuosimallissa alapallo ei lähde pois ilman että ottaa jarrukilpeä ensin pois...
Toinen vaihtoehto on ottaa alatukivarren pultti irti palkista. Tämä voi olla tosin joskus hiukan kireässä.
Täytyy perehtyä jousen poistoon viikonloppuna.
Ilmeisesti täytyy olla jousipuristimet? Vai mahtuuko tulemaan pois ilman puristamista?
-
muistelisin että mahtuu!
-
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla
-
Mahtuu tulemaan ainakin alapallon irroittamalla. Teetkö pajalla vai parkkipaikalla
Autotallissa.
-
joo,mä tein nosturilla.
-
Jousen irroituksessa kannaatta olla varovainen, siinä on esijännitystä kun alapallon irroittaa. Tukivarren puslat olisi hyvä saada pois jännityksestä ettei riko niitä kiertämällä kun tukivartta joutuu painamaan alas. Tosin puslan pultti, pultit? voi olla avaamattomassa kunnossa. Mulla pitäisi olla jossain gl:n peltivanteita sarja, muistaakseni ovat 5,5" leveitä, laita yv.tä jos on kiinnostusta.
Venttiilikopan huohotuksen voi johtaa letkulla myös jonnekkin koneen viereen. Sotkee vähemmän kuin letkuton korkki, siis venttiilikoppaa...
-
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?
-
Joo muista et se jousi kantaa sen 450kg auton painoa joten kunnioitusta kun avaat pallon mutterin. Ja se tuskin irtoaa pelkästään mutterin avaamalla. Ootko ennen vaihdellu jousia?
Olen. Mutta "normaaliin" tolppaan.
-
Asia selvä. Tässä tapauksessa alapallonivelen mutterin irroitus vastaa samaa hetkeä kuin McPhresonissa ottais ylälaakeroinnin keskimutterin pois sille erolla että pallonivelen kartio yleensä kitkalla pysyy vielä paikoillaan mutta vasaralla tukivarren laitaan lyödessä vapautuu. Sitä varten kannattaa tunkkia vain vähän löysätä, jättää muutama milli tukivarren ja tunkin väliin. Kun pallo irtoaa niin kuuluu kova kalahdus ja jousen paino siirtyy tunkin varaan. Sitten tunkkia löysäämällä jousi vapautuu. Ennen kuin avaat alapallon mutterin niin avaa muutama kierros alatukivarren ja etukelkan isoa/pitkää pulttia. Jos et niin ehjät puslat vastustavat alaspäin venytystä. Jo vaihto kunnossa olevat puslat antavat periksi.
Kasaus samaan tapaan, laitat sen ison/pitkän pultin kireälle kun auto on renkaillaan lattialla niin puslat kiristyvät normaali asentoonsa, ei tule turhia kiertymisiä ja ennen aikaista kulumista.
-
Ja alapallon mutterin voi jättää muutaman kierroksen "huulille" kun napauttaa kartiota irti, ei tule ylläriä tukivarren revahtaessa huonosti alla olevan tunkin päältä.
-
Irroitin eilen toiselta puolelta.
Kaikki aukesivat suht helpolla.
Alapalloa hakkasin hetken aikaa. Ei irronnut.
Otin sit sen pitkänpultin pois.
Näin onnistui helposti. :)
Irroitin myös vakaajan. Olisi saattanut jäädä sen varaan.
Ja jarruletkun irroitin kiinnikkeestä varmuuden vuoksi.
Tänään tuo puoli kasaan ja toisen purkuun.