Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Taikaviitta - 04.11.2015, 14:56:44

Otsikko: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Taikaviitta - 04.11.2015, 14:56:44
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Elikkäs kun vauhtia on noin 45km/h ja moottorilla hiljentää vauhtia niin vaihtaa pienempään kunnolla töksähtäen. Ilmeisesti 3vaihteelta menossa kakkosvaihteelle.
Töksähdys on pienempi kun käyttää jarrupoljinta. Suurin aiheutuu kun on ihan rajalla että koska vaihtaa vaihteen pienempään niin tuntuu voimakas vaihteensiirto.
Ongelma on vain tällä yhdellä vaihteella ja vain alaspäin vaihtaessa. Ei ole merkitystä onko auto lämmin tai kylmä.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Taksari - 05.11.2015, 08:24:09

Jos on enemmän tai vähemmän satunnaista niin sanoisin että se on Volvon laatikon ominaisuus, anna mennä vaan. Mun kaikki autot ovat tehneet samaa ja niillä on ajettu enemmän. Yksikään ei ole mun aikana hajonnut.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Nortti - 05.11.2015, 09:09:47

Lisäisin sen että mitä vähemmän vaihteiston toimintaan kiinnittää huomiota, sen paremmin se toimii. Helposti tulee sompailtua kaasupolkimen kanssa kun alkaa ihmettelemään toimivuutta. TF80SC on tekniseltä innovaatioltaan hieno, mutta toteutuksessa olisi voitu muutama asia tehdä hiukan eri tavalla.

Esimerkiksi inisevä 1. vaihde voitaisiin normaaliajossa jättää kokonaan pois käytöstä. Ohjelmallisesti olisi hyvin helppo toteuttaa tilanne että vaihdetaan ykköselle vasta silloin jos kaasua painettaessa auto ei lähde liikkeelle.

Toisissa yksilöissä kutonenkin pitää ääntä.  Pienemmälle vaihtaessa niitä vaihteita voisi vaihdella vähemmän, niin ei tulisi nykäyksiä. Täyskaasukiihdytyksessä 2 vaihteen siirto pienemmälle yksi kerrallaan aiheuttaa turhaa lagia vaihtamiseen. Ym. ym.

Luultavasti vaihtamisen ohjelmoinnissa joudutaan ottamaan päästöjutut ym. huomioon. Tuntuu että moottori ja vaihteisto eivät ole ihan parit keskenään. Samaa laatikkoa on eritehoisissa bensa- ja dieselmoottoreissa sekä lisäksi monessa muussa automerkissäkin. Kai se jossain toimii oikein hienostikin.

Välityksetkään eivät ole kovin optimaaliset, mutta se johtuu osittain tuosta tekniikasta (google: Lepelletier). Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Chili - 05.11.2015, 09:33:47
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Elikkäs kun vauhtia on noin 45km/h ja moottorilla hiljentää vauhtia niin vaihtaa pienempään kunnolla töksähtäen. Ilmeisesti 3vaihteelta menossa kakkosvaihteelle.
Töksähdys on pienempi kun käyttää jarrupoljinta. Suurin aiheutuu kun on ihan rajalla että koska vaihtaa vaihteen pienempään niin tuntuu voimakas vaihteensiirto.
Ongelma on vain tällä yhdellä vaihteella ja vain alaspäin vaihtaessa. Ei ole merkitystä onko auto lämmin tai kylmä.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???

Eiköhän ainoa mahdollinen vika ole niissä laatikon solenoideissa; jos öljynvaihto ei auta.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: hanniball77 - 05.11.2015, 09:36:50
Anteeksi pieni ot tähän liittyen:
Meillä tekee myös sammutusauto Scania automaattina tekee saman sopivassa tilanteessa kun hiljentää niin rysähtää oikein kunnolla..sitä tehnyt uudesta saakka ja ei ole huollossa muuttunut on tuo jo 10v kestänyt koviakin rysäyksiä..tuntuu että ukot tippuu takapenkillä
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Taikaviitta - 05.11.2015, 10:05:28
Lisäisin sen että mitä vähemmän vaihteiston toimintaan kiinnittää huomiota, sen paremmin se toimii. Helposti tulee sompailtua kaasupolkimen kanssa kun alkaa ihmettelemään toimivuutta. TF80SC on tekniseltä innovaatioltaan hieno, mutta toteutuksessa olisi voitu muutama asia tehdä hiukan eri tavalla.

Esimerkiksi inisevä 1. vaihde voitaisiin normaaliajossa jättää kokonaan pois käytöstä. Ohjelmallisesti olisi hyvin helppo toteuttaa tilanne että vaihdetaan ykköselle vasta silloin jos kaasua painettaessa auto ei lähde liikkeelle.

Toisissa yksilöissä kutonenkin pitää ääntä.  Pienemmälle vaihtaessa niitä vaihteita voisi vaihdella vähemmän, niin ei tulisi nykäyksiä. Täyskaasukiihdytyksessä 2 vaihteen siirto pienemmälle yksi kerrallaan aiheuttaa turhaa lagia vaihtamiseen. Ym. ym.

Luultavasti vaihtamisen ohjelmoinnissa joudutaan ottamaan päästöjutut ym. huomioon. Tuntuu että moottori ja vaihteisto eivät ole ihan parit keskenään. Samaa laatikkoa on eritehoisissa bensa- ja dieselmoottoreissa sekä lisäksi monessa muussa automerkissäkin. Kai se jossain toimii oikein hienostikin.

Välityksetkään eivät ole kovin optimaaliset, mutta se johtuu osittain tuosta tekniikasta (google: Lepelletier). Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.
Välitykset eivät ole optimaalit mutta pohjoismaisiin ajoihin silti mukavat. Esim vastaava saksalainen auto joka on suunniteltu autobaanalle niin pohjoismaissa jyryyttää turhaan liian isolla vaihteella.
Muuttuuko käytös parempaan suuntaan jos käy lyömässä ohjelmoinnin sisään (dpf egr pois)? Moottorin käytös ainakin parani saksalaises.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: JanMac - 05.11.2015, 15:42:04
V70 2010 D5 mittarissa 180tkm. Ei huollossa näkynyt koodeja liittyen aiheeseen ja pitäisi olla uusin softa sisällä. Ölppien vaihtoja en ole vielä tarkistanut.

Mikähän on menossa rikki? Ja minnekkä päin Suomea kannattaisi tuota kiikuttaa. Vai onko yksi vaihtoehto ajaa niin kauan kuin toimii ja sitten vaihtaa käytetyn lootan paikalle.  :-\ ???
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Onko käytännössä pienten ja vähän suurempien ongelmien takia järkevämpää teettää alan pajassa peruskunnostus (n.2000-2500e) Ja varmasti kunnossa. Vai romiskolta joku laatikko (alk 1500-?) plus kolme sattaa vaihtokuluja päälle. Mitäs mielipiteitä tästä?
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: tupica - 05.11.2015, 16:00:32
Vaihto-ohjelma muuten kovin huonosti kuuntelee mm. moottoria ja ajotilannetta. Tarkoitan että erilaisissa ajotilanteissa vaihteet  vaihdetaan tarkalleen tietyillä kierroksilla vaikka jotain optimointia voisi tehdä. Kovin ihmeellistä "oppimista" en ole huomannut.
Tätä olen myös itse monesti ihmetellyt, että olisiko tuollaisen ajotilanteen haistelu millainen toteuttaa. Laatikko vaihtaa 4->5 tasan tarkkaan 60km/h vauhdissa ja kun ajelen 60 alueella autoletkassa, vauhti vaihtelee 60km/h molemmin puolin. No arvata saattaa, että kun noupeus aavistuksen yli 60 vaihtuu vitoselle ja kun laskee tuon alle menee takaisin neloselle. Tässä se sitten seilailee koko matkan edestakaisin.

Tai sama ilmenee loivassa alamäessä vauhdin ollessa aavistuksen 60 alle. Moottorin menee varmaan minimi väännöillä, mutta kone pyörii silti nelosvaihteella melkein 2000 kierroksilla. Olenkin monesti alkanut heittää vaihteet kepille, ettei niitä turhia vaihtoja tulisi tai turhaan pienemmällä vaihteella rullailis. Itsekkään mitään "ajotavan oppimisia" en ole kyllä laatikon suhteen huomannut.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: volvotdi - 05.11.2015, 17:56:34
Tätä olen myös itse monesti ihmetellyt, että olisiko tuollaisen ajotilanteen haistelu millainen toteuttaa. Laatikko vaihtaa 4->5 tasan tarkkaan 60km/h vauhdissa ja kun ajelen 60 alueella autoletkassa, vauhti vaihtelee 60km/h molemmin puolin. No arvata saattaa, että kun noupeus aavistuksen yli 60 vaihtuu vitoselle ja kun laskee tuon alle menee takaisin neloselle. Tässä se sitten seilailee koko matkan edestakaisin.

Tai sama ilmenee loivassa alamäessä vauhdin ollessa aavistuksen 60 alle. Moottorin menee varmaan minimi väännöillä, mutta kone pyörii silti nelosvaihteella melkein 2000 kierroksilla. Olenkin monesti alkanut heittää vaihteet kepille, ettei niitä turhia vaihtoja tulisi tai turhaan pienemmällä vaihteella rullailis. Itsekkään mitään "ajotavan oppimisia" en ole kyllä laatikon suhteen huomannut.

Tuohon edestakaiseen vaihteiden vaihtoon auttaa vain lastutus. Aivan uudetkin Volvot tekevät tuota ärsyttävää vaihtoa ja monet lastuttaa Volvonsa juuri tuon vuoksi, ei tehojen.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: mulugren - 05.11.2015, 19:59:49
Lisään tähän vielä yhden tympeän tf80sc ominaisuuden eli sen että heittää moottorijarrutuksessa liian aikaisin "vapaalle". Eli kun antaa nopeuden laskea noin viidenkympin hujakoille (tai jarruttaa taajamanopeudessa) niin moottori tipahtaa tyhjäkäynnille ja sitten kun varomattomasti polkaisee niin jynks. Nätisti kun avaa kaasua niin ei jynksähdä lainkaan. Tiedä sitten onko jotain rikki mutta tommonen se on mulla ollut jo 100tkm. Itseasiassa huomasin erään citroen c5 taksin kyydissä saman jynksähdyksen kun kuski avasi risteyksestä kääntyessä kaasun. Yhdellä vanhemmalla mesellä kun ajelin niin harmitti oikein kun ei missään tilanteessa se ryökäle jynksinyt
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: tupica - 06.11.2015, 07:56:16
Tuohon edestakaiseen vaihteiden vaihtoon auttaa vain lastutus. Aivan uudetkin Volvot tekevät tuota ärsyttävää vaihtoa ja monet lastuttaa Volvonsa juuri tuon vuoksi, ei tehojen.
Taas yksi syy lisää. Kohta ilmeisesti pitää tuo omakin lastutuksella käyttää :)
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: mikko078 - 06.11.2015, 11:22:35
Mun v70 d4 awd 2015 110tkm pamautti ykkösestä kakkoselle vaihtaessa vaihteen tupaan oikein huolella. Huollossa nollasivat  laatikon sopeutumat ja ajoivat uuden softan. Sen jälkeen on toiminut hienosti.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Duke - 06.11.2015, 22:16:07
Itselläkin laatikko tuntui niin oudolle, kun tottunut vanhempaan automaattii mikä on omasta mielestä todella hyvin toimiva paketti. Ens viikolla lastutukseen jos tulisi paremmaksi.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Nortti - 08.11.2015, 14:54:48
Haukutaan/kehutaan nyt vielä hiukan. Moottorista riippumatta välitykset on samoja. Se on helppo verrata, kun eri malleissa esim. 4-vaihde 60km/h on 1800rpm, 5-vaihde 80km/h on 1800rpm ja 6-vaihde 100km/h on 1800rpm :). Ei nuo ihan optimaalisia voi olla ainakaan kaikkiin moottoreihin.

S80:lla (d5) joskus moottoritiellä ajellen dieselin kulutus laski kun nostin nopeutta 80km/h --> 130km/h. Ilmavastus sentään kasvaa. Voisin ajatella että ko. volvo olisi optimoitu isommille nopeuksille.

Mitä tulee noihin ohjelmointeihin, niin lastutus (esim Rica) tekee vääntöä lisää eikä vaihtotarvetta esiinny niin paljon. Jos vaihteisto vaihtaa terävästi isommalta pienemmälle niin ei tuo oikein auta. Jossain varhaisemmissa vuosimalleissa on ollut ohjelmavikaa niin että moottori/vaihteisto ovat eri paria. Niinpä esim moottorin ohjelmapäivityksellä on vaihteiston toiminta muuttunut.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: IMN - 09.11.2015, 08:48:33
Lisään tähän vielä yhden tympeän tf80sc ominaisuuden eli sen että heittää moottorijarrutuksessa liian aikaisin "vapaalle". Eli kun antaa nopeuden laskea noin viidenkympin hujakoille (tai jarruttaa taajamanopeudessa) niin moottori tipahtaa tyhjäkäynnille ja sitten kun varomattomasti polkaisee niin jynks. Nätisti kun avaa kaasua niin ei jynksähdä lainkaan. Tiedä sitten onko jotain rikki mutta tommonen se on mulla ollut jo 100tkm. Itseasiassa huomasin erään citroen c5 taksin kyydissä saman jynksähdyksen kun kuski avasi risteyksestä kääntyessä kaasun. Yhdellä vanhemmalla mesellä kun ajelin niin harmitti oikein kun ei missään tilanteessa se ryökäle jynksinyt

Kuulostaa hyvin tutulta ja kuten joku jo tuossa aikaisemminkin sanoi, että neuroottinen ihmettelee sitä vaihtoa koko ajan ajossa (täällä siis kanssa yksi). Jos ruuhka-ajossa päästää kaasun kokonaan pois, niin kohtuullisen nyppivästi lähtee seuraavaan kaasunpainallukseen. Jos pitää ihan aavistuksenkin kaasulla, niin sitten mennään todella pehmeästi. Monesti tulee heitettyä ruuhkamateluissa käsipuolelta 2 tai 3 sisään, niin ei tarvi laatikon miettiä pykälää ja menee todella pehmeästi koko ajan.

Taisi olla aikoinaan pakasta vedetystä työsuhde-Mondeossa sama loota ja se vasta sekaisin olikin. Alkuperäissoftalla saa siis ihmeitä aikaan esim. ryömien risteykseen, himmaa kaasua ja painaa uudestaan hieman reippaammin -> hakkasi ykkösellä rajoittajaan (kyllä, automaatti :) ). Neljä kertaa taisi sammua peruuttaessa, pariin otteeseen ei ryöminyt peruuttaessa ollenkaan. On muuten tuo ryömimättömyys peruuttaessa kiva ominaisuus, sillä sen tietää kun tietämätön antaisi 200 heppaiselle dieselille pikkuisen liikaa kaasua tuossa vaiheessa, kun auto ei jostain syystä liikukaan. Onneksi tajusi sahata ennemmin edestakas. Samaten tämä Mondeon ykkösvaihteen vääntörajoitus oli melkoisen hanurista, sillä kakkoselle vaihtaessa maisema vaihtuikin todella yllättäen samalla kaasulla. Ykkösellä toiminta oli todella tukkoista ja tätä kun paikkasi kaasulla niin kakkosella olikin jo pikkuisen liian iloista kohti edellä menevää takaluukkua. Mutta huollossa kun mainitsin niin "ihan kunnossa on..." - vakavalla naamalla tietysti.

Omaan 70:een tehtiin sopeutus, jotkut asiat parani, jotkut huononi...tiedä tuosta laatikon elämästä sitten?  :-\


Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: ÄKSCEE60 - 14.11.2015, 22:55:03
Oma alkoi tekemään samanlaista vikaa öljyjen vaihdon jälkeen. Vauhdin hiljetyessä 50 km/h ( vaihtoi 5 -> 4) kolahti loota melko pahasti varsinkin lämpimillä öljyillä, kylmillä pelas suhteellisen hyvin. Sinisellä tekivät sopeutuksen laatikolle ja ajoivat vaihteiden vaihtokohdat uudelleen sisään. Ohjeeksi annettin ajaa pari päivää rauhallisesti välttäen turhia kiihdytyksiä. Nyt on sen jälkeen menty pitkän aikaa ilman ylimääräisiä kolinoita ja ääniä.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Kujis81 - 20.11.2015, 14:51:24
Onko jengillä sitä ongelmaa/ominaisuutta, että rauhallisessa kiihdytyksessä laitetaan 3-4 vaihdetta liian aikasin pesään. Siinä käy välillä sillä lailla, että turbiini alkaa luistamaan ja ollaan ikäänkuin kahden vaihteen välissä jonkun aikaa. Tämähän on ihan normaalia, mutta hetken kuluttua, kun vauhtia on vähän kertynyt, vaihdetaan isompi pykälä viimein päälle. Nyt kuitenkin vaihteisto tajuaa, että ei hemmetti, nyt oltiinkin liaan hätäisiä. Laitetaan välimallin luistelumoodi takas päälle. Seurauksena pieni kiihtyvyyden lasku. Sama arpominen saattaa toistua vielä parikin kertaa (tässä vaiheessa tekee mieli laittaa jalka suoraksi) ennenkuin lopulta ollaan oikealla keirroslukualueella ja isompi vaihde saadaan viimein pesään. Reippaammassa kiihdytyksessä ei moista tapahdu, koska kierrokset ovat korkeammalla ennen vaihtotapahtumaa. Kokeilt on myös toisella yksilöllä ja sama toistui siinäkin. Moottorina siis D5 ja auto V70 -09. Auttaiskohan lastutus tähän, jolloin olis enemmän vääntöä käytössä matalilla kierroksilla?
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: volvotdi - 20.11.2015, 15:18:23
Todella tyypillinen tapahtuma tuolle laatikolle ja lastutus auttaa juuri tuohon, osaksi tosiaan lisääntyneen väännön vuoksi, mutta myös vaihteistoon vaikuttavaan ohjelmaan kosketaan ja tehdään siitä päättäväisempi eli käytännössä loppuu tuo arpominen täysin.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Taikaviitta - 24.01.2016, 12:35:57
Oma alkoi tekemään samanlaista vikaa öljyjen vaihdon jälkeen. Vauhdin hiljetyessä 50 km/h ( vaihtoi 5 -> 4) kolahti loota melko pahasti varsinkin lämpimillä öljyillä, kylmillä pelas suhteellisen hyvin. Sinisellä tekivät sopeutuksen laatikolle ja ajoivat vaihteiden vaihtokohdat uudelleen sisään. Ohjeeksi annettin ajaa pari päivää rauhallisesti välttäen turhia kiihdytyksiä. Nyt on sen jälkeen menty pitkän aikaa ilman ylimääräisiä kolinoita ja ääniä.

Jännä että juuri päinvastainen homma kuin minulla.
Eli vaihdatin ölpät huuhtelemalla ja muistit tyhjennettiin mitä löydettiin. Operaatio maksoi ei merkkihuollos 301€
7 litraa ölppää kului operaatiossa.
Enään ei nyi. Nyt vaimo valittaa että tulee ajeltua ylinopeutta kun ei huomaa vaihtoja. Kunmikääneiprklriitä
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: mnederst - 24.01.2016, 14:38:00
Powershiftin kanssa näytti mulla olevan just päinvastoin: kylmillä öljyillä tuli välillä kova nykäisy ja lämpimillä ei mitään. Tämä siis heti sinisellä tehdyn vaihteistoöljynvaihdon jälkeen.

Syyksi paljastui hiukan pielessä oleva öljyn määrä. Mekaanikko sanoi, että määrän pitää olla just eikä melkein - vähänkin liikaa tai liian vähän tekee PS:stä nykivän. Taso tarkistettiin, ja kaikki nykimiset katosivat saman tien.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: 016054 - 14.02.2016, 22:29:50
Mulla on ittellä tollanen 400 tkm ajettu -08 2,4 V70. Olen itse ajanut autolla reilut 70tkm. Laatikko on pikkuhiljaa mennyt huonommaksi. Eli vaihdot P->R->D aiheuttivat kovan pamauksen ja samoin vaihdot alaspäin. Varsinkin reiluhko kiihdytys n.70 nopeuesta, eli laatikko vaihtoi 5->4, aiheutti oikein kunnon rykäsyn... Vaihdoin öljyt viimeks n.50 tkm sitten, mut ei oikein vaikuttanut mitenkään. Nyt tein vaihdon uudestaan siten, et laitoin laatikkoon purkin forten motor flussia ja ajoin jonkinmoisen lenkin, koko ajan manuaalisesti vaihdellen vaihteita, sekä automaatilla eri kiihdytys tilanteilla.
Tämän jälkeen vaihdoin huuhtelemalla uudet öljyt sisään,  käytin lämpimäksi ja tarkastin määrän ja lisäsin tuubillisen forten automaattilaatikkoon tarkoitettua lisäainetta lootaan. Ja vaikutus oli uskomaton! Vaihteet kytkeyvät paikoilla ollessa ilman nykäystä ja viivettä. Ajossa vaihteet vaihtuvat todella pehmeästi molempiin suuntiin ja tuo suurin ongelma tuosta 70:n nopedesta kiihdytettäessä hävis käytännössä kokonaan!
Noi lisäaineet on aina arveluttaneet, mut ainakin mun kohdalla tuntui toimivan!
En uskalla tietenkään suositella muille tuota motorflus käsittelyä laatikolle, ku ei oo ihan siihen tarkoitettu, mut kuten sanoin, ni toimi kyl mun laatikkoon... Ja onhan joku kuulemma hoitanut saman homman polttoöljylläkin...
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: mh82 - 15.02.2016, 09:06:57
Itselläni vaihtaa esimerkiksi 80-100km/h nopeudessa kaasua painaessa pienemmälle vaihteelle, niin ikäänkuin hieman luistaisi vaihdon jälkeen. Eli kun vaihtaa 6-vaihteelta 5-vaihteelle kierrokset nousevat esimerkiksi 3500rpm, josta noin 0,5s jälkeen laskee 5-vaihteen oikealle kierrosluvulle, joka on noin 300-400rpm:ää pienempi. Tätä ei juurikaan huomaa kuin kierroslukumittarista.

Eli:
-Motarilla painan kaasun puoleen väliin, laatikko vaihtaa 5- tai 4-vaihteelle (en muista kumpi), kierrokset nousevat hetkeksi esimerkiksi 3500rpm:n ja noin 0,5 s päästä laskee oikealle kierrosluvulle, joka on muistaakseni 300-400rpm:ää pienempi. Eli kuin hieman olisi luistoa pienemmälle vaihtaessa. Onko normaalia toimintaa 6-vaihteiselle Geartronicille?

Eli minulla ei rykäse, vaan vaihtaa turhankin pehmeästi. Tämä siis 2008 -mallisessa autossa.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: Jenze - 09.06.2016, 14:54:11
Aivan normaalia sanoisin.
Välillä tutuu että kyseinen loota viettää enemmän aikaa "luistotilassa" kuin lukittuneena.

Oma on v70 D5 2011 250tkm (ohjelmoitu)

Saattaa kyllä olla että ominaisuus johtuu paljolti lootan venttiileistä/solenoideista, ja niiden kulumisesta, google tietää kyllä tästä :)
TF-80SC hakusanalla esim.
Otsikko: Vs: V70 -10 D5 automaatti nykäisee vaihtaessa pienempään
Kirjoitti: JanMac - 09.06.2016, 15:17:31
Omassa bensa S80II.ssa kickdown rykäs aikalailla rumasti välillä. Sai aina savi jäykkänä pelätä millo taas paukauttaa mutterit soikeaksi. Liimasin pikkustopparin kytkimen juureen joka estää sen painumisen alas ja vot... Siihe loppu se ongelma, jonku sekunnin tietty ottaa enemmän aikaa kun vaihtaa ekaks 6->5 ja het perään 5>4 (siististi!)
Mutta elävässä elämässä ei aiheuta mitään ongelmia.