Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Axu85 - 04.11.2015, 23:28:31

Otsikko: 50-42LE ja 50-55LE:n erot
Kirjoitti: Axu85 - 04.11.2015, 23:28:31
Onko joku tutkinut näiden laatikkojen eroavaisuuksia muuten kuin että toisessa on yks vaihde enemmän eteenpäin?
Esim: Kiinnitykset, johtojen liitännät/johtosarjojen eroa, kesto, ohjausyksikkö?

Olen miettinyt että olisiko swappi mahdollinen, ilman että tarvitsisi tehdä suuria muutoksia.. ::)

Olisko jollain niitä sähköjohtojen piirustuksia hollilla että pääsisin tutkimaan niiden johtosarjoja tarkkaan?
Otsikko: Vs: 50-42LE ja 50-55LE:n erot
Kirjoitti: C70 - 08.11.2015, 10:49:51
Koneeseen sopii suoraan, sähköliitännät täysin eri. 5 vaihteisessa on mm 8 solenoidia 4 sijaan verraten  vaihteiseen. Vaihteiston ohjaus menee uusiksi+johtosarjat. Ongelmia tulee siinä, että 5 vaihteisen TCM ottaa tiedot CAN väylästä, vanhempi 4 vaihteinen taas ei.
Mekaanisesti kestävyydessä ei juurikaan eroa.
Maantiekulutuksissa ei mitään eroja, koska 4 vaihteisessa 4 on suora vaihde 1:1 ja 5 vaihteisessa 5 on suora 1:1.

5 vaihteissa on lisäplaneetta, eli ulkomitoiltaan suurempi ja painavampi. Voi olla että, ottaa auton vasempaa runkopalkkiin kiinni siitä takakulmasta, missä se planeetta+kytkinpakka on.

Vetoakselit menee vaihtoon, koska 4 vaihteisessa vetari menee tasauspyörästöön+toimii stefa pintana. 5 vaihteisessa tasauspyörästöstä tulee booriholkit ulos, jotka toimivat stefa pintana. akselit menevät sitten sen sisään.

Ei mitään järkeä.
Otsikko: Vs: 50-42LE ja 50-55LE:n erot
Kirjoitti: Axu85 - 08.11.2015, 16:04:41
Kiitos vastauksesta se CAN-väylä kertoi jo kaiken oleellisen. :)