Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: venum - 05.11.2015, 23:12:16
-
Mistä tietää onko rollover venttiili kunnossa. Tiedän kyllä mihinkä se laite liittyy. Otin justiin 240stä irti ja hienosti se kuula tuntui liikkuvan sisällä, puhalsin läpi ja heiluttelin samalla niin ''lukkoon'' se meni. Aiheuttaako se mitään jos se ei avaudu tai on koko ajan ''lukos''.
-
Eikös korvausilman ole tarkoitus päästä tuon venttiilin läpi tankkiin.
Ei korvausilmaa = ilmanpaine rutistaa tankin kurttuun kun polttoainemäärä vähenee.
-
Juuri näin. Letkunhan on tarkoitus toimia huohotusletkuna tankkiin. Eli päästää ilmaa sisään ja kaasut ulos. Mutta auton kipatessa katolleen polttoaine ei pääse ulos, kun kuula sulkee kanavan.
Jos on tukossa kokoajan niin polttoaineen saanti voi olla hankalahkoa, johtuen tankkiin syntyvästä alipaineesta. Kilpa-autoissa näitä käytetään, mutta katuautossa aikalailla turha kapistus. Tai toki jos auto on katollaan ojan penkassa niin voihan se olla kiva, mutta harvat rakentaa katuautoja tätä silmälläpitäen.
-
Kiitos vastauksista. Omassa ja yhdessä 940ssä on aktiivihiilisuodatin ja sitä säätävä alipainesäädin, molemmissa autoissa tein testitilan. Testitilassa sanotaan että aktiivihiilisuodattimen alipaineventtiili pitäisi naksua testin aikana, kummassakaa 940ssä venttiili ei testin mukaan toiminut. Toimiiko rollover venttiili tällä alipainesäätimellä (rollover venttiilin letku menee aktiivihiilisuodattimelle) olenko ihan väärässä.