Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: razori - 06.11.2015, 09:15:31

Otsikko: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 09:15:31
Käyttiksessä säteilylämmitin, jonka teho tietenkin olematon ja haaveissa toteuttaa auton lämmitys vettä kierrättävällä letkulämppärillä. Mieleen kuitenkin juolahti, jos sisätilat saisi lämmitettyä samalla käyttäen auton omaa puhallinta (webasto tyyliin). Tuo tietenkin vaatii ylläpitolaturin, ettei syö akkua tyhjiin.

Toteutus käytännössä näin; lämppäri letkuun ja ylläpitolaturi paikalleen, otetaan heräte ylläpitolaturilta ja vedetään releen kautta piuha kabiiniin puhaltimelle. Vaatii varmaan että puhaltimen kytkin aina tietyssä asennossa jos meinaa käyttää puhallinta? 1500w letkunlämmittäjää ajattelin tuohon komboon kokeilla, jos vaikuttaa järkevältä. Jos taas ei järkevää niin sitten 1000w letkunlämppäri ja perus sisätilanlämppäri, joka löytyy omasta takaa. (1800w)

Sillä tuli mieleen tuo letkumämmityksellä sisätilatkin, kun talossa on yhtiö kieltänyt sisätilanlämmittimen käytön niin tuolla letkulämppärillä saisi vähän kierrettyä pykäliä..  ::) Mitähän vakuutusyhtiö sanoo tuollaisesta patentista jos sattuu vahinko? Tuskin tykkää hyvää..

Ja mites tuo säteilylämmitin? Kannattaako jättää toimintaan vai heittääkö sillä vesilintua?  ???
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Tome- - 06.11.2015, 11:36:49
Vähän samansuuntaista ajatusta itselläkin ollut, tosin 1kW letkulämppärillä. Kyllä silläkin jo jotain saa aikaiseksi.

Eli 1kW letkulämmitin + ylläpitolaturi + ohjaus puhaltimen 1.nopeudelle. Sisätilan lämmitin tuntuu olevan monessa paikassa periaatteellinen ongelma, joten tolla siitä pääsee. Lisäksi katkaisija josta voi manuaalisesti jättää sisätilanpuhaltimen sammuksiin ja lämmittää vain nesteet.

Vielä kun joku kertoo miten toi ohjaus on toteutettavissa V70 mk1:een :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Huikkoster - 06.11.2015, 11:41:45
Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tilasin juuri 1500W letkulämmittimen vesipumpulla joten kerron parin viikon aikana miten toteutus toimii 960:ssä.
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Tome- - 06.11.2015, 12:11:40
Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tilasin juuri 1500W letkulämmittimen vesipumpulla joten kerron parin viikon aikana miten toteutus toimii 960:ssä.
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)

Lyhyttä ajoa jos tulee ja kaverina lisälämmitin, niin voi olla että tulee joskus tarpeen tuo lisälämmitin. :)

Laitahan kuviakin asennuksista!
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 13:18:34
Jos hienostella haluais niin pitäisi saada puhallin kytkeytymään päälle vasta kun veden lämpö ylittää esim 20astetta. :)

Tuossa tulee vaan se ongelma, että jos kokoonpano jätetään noin ja auton lämmöt yli 20*C niin on puhaltimen pakkosyöttö päällä.. Mutta jos laittaa katkaisijan väliin niin no problemo  ::)

Itse ajattelin unohtaa koko ylläpitolaturin. Minun mielestä puhallin ei voi ottaa niin paljoa sähköä kahden tunnin aikana että akku loppuisi.

Tuota en edes tullut ajatelleeksi  :o
Ja nyt kun vähän pengoin nettiä niin löysin jonkun opiskelijan opinnäytetyön, jossa oli mitattu tarkalleen kuinka paljon auto syö virtaa. (3 autoa mitattavana) Puhaltimen mehunsyönti vaihteli välillä 22-162W. Myöhemmin oltiin esitelty taulukko jostakin Boschin käsikirjasta jossa mainittiin että puhallin vie keskimäärin 120W, mutta perään mainittiin että keskiarvo on noin 50W, eli tuon 120W täytyy olla maksimiteholla ilmoitettu menekki. Eli 1-teholla puhallin veisi 30W (5- nopeuksinen puhallin. 1-asento on 0) ja se taas vastaa 30W/12V = 2.5A / h

Ei tuo nyt kyllä suurelta tunnu :) Toki jos ajaa paljon lyhyttä matkaa niin sitten tuntuu, mutta tarvii kyllä sitten olla oikeasti lyhyttä matkaa.. :idiot2:

EDIT: löytyi vielä netin syövereistä, että joku oli laskeskellut, että kun sahaa autoa käyntiin (Audi A4 1.8T) 10s niin virtaa kuluu keskimäärin 0.054Ah. Eli virtaa kuluu akusta kokonaisuudessaan 0.054 Ah*90A= 4.86A

Ja kaiken huippu oli se, että tuo virta oli työnnetty takaisin akkuun 90A laturilla 41s kuluttua, kun auto oli startattu.. Mitään ylläpitolatureita tarvi  :D

tieto tuolta---> https://groups.google.com/forum/embed/#!topic/sfnet.harrastus.autot/TLTK7BvpaY0
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: jt4 - 06.11.2015, 16:50:23
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Pekko-poika - 06.11.2015, 17:20:01
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.
O0
Webastot, Eberit, Ardicit ym. on kuitenkin useamman kilowatin lämmittimiä, joten epäilen ja vahvasti tuollaisen pikkulämmittimen tehon riittävyyttä...

Ja jos se lämppärin puhallin jauhaa siellä pari tuntia, niin akku on kyllä sen varran kuitti ettei starttia enää pyöritetäkään :) Nimim. kokemusta on
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 17:42:59
1kw lämmittimellä ei kyllä sisätilaan ja moottoriin lämmintä saa, ainakin kunnon pakkasilla teho vaan loppuu kesken.

Kunhan nyt katsotaan Huikkosterin tuomio ::)

Mutta niin periaatteessa joo on tehoton, koska teho periaatteessa 50/50 (puolet moottoriin, puolet kabiiniin) Tai ei ehkä sitäkään, koska nesteen lämpö puhalletaan kabiiniin..

Sama juttu 1500w lämppärillä.. Pitäisi heti olla kunnon jööti (3kW) niin sillä jo porskuttaisi aika mukavasti.. Tai no. Tiedä häntä vaikka tuo 1.5kW:kin riittäisi. Tällä hetkellä moottoritilavuutta vain 1.3l, koska corsa.

Josta muuten nyt tajusin, että tämä topic kuuluu ot:n puolelle muut menopelit & yleiset autojutut -osioon :facepalm:

Hoi ylläpito! ::)

Vai voiko tätä topiccia soveltaa autoihin, joista tällä foorumilla pitäisi pääasiassa keskustella?
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Huikkoster - 06.11.2015, 18:02:25
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.
Vaikkakin tuo 125kW bensalämmitin alkaa aika nopeesti sitä lämmintä puhaltamaan ilman lisälämmittimiäkin.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 18:30:07
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.

Juu turha noilla on havitella +20*C. Itselle riittää se, että on auton sisällä lämpimämpi kuin ulkopuolella.

Miten muuten toimisi se, että puhaltimelle ottaa virran letkulämmittimeltä, jolloin akun kanssa ei tarvitse sählätä? ::)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Pekko-poika - 06.11.2015, 18:46:13
Johan sellanen pikkunen Defa Termini sisälämmitinkin on teholtaan 1,4kW, ja aika kauan sekin saa laulaa tossa pitkäkatossa että lasit on edes sulat. Tossa vanhassa FX-Corollassa se tosin riitti hyvin, mutta ei sekää tunnissa laseja sulattanu.

Ei muuta ku kokeilemaa miten lämpenee, sittehän se selviää :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Huikkoster - 06.11.2015, 19:03:47
Se defa yrittää lämmittää kaiken ilman auton sisällä. Jos defa puhaltaisi suoraan tuulilasille niin aukeishan se nopeesti.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: jt4 - 06.11.2015, 20:18:29
Se 1.4kw defa myöskin kierrättää sisäilmaa.
Auton omalla lämmityslaitteella lykätään noin pienellä teholla käytännössä kaikki lämpö moottoristakin pihalle kun kennoon virtaa kokoajan pakkasilmaa.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: janne81 - 06.11.2015, 20:24:43
Ei tuu toimimaan, turha rassata.
Laittakaa polttoainetoiminen lisälämmitin niin saatte kaiken tuon mitä tavoittelette ja vielä lisäks voitte haistattaa v*tut lämmitystolppapoliiseille.
 :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Huikkoster - 06.11.2015, 22:22:24
No sit ei toimi mut kokeillaan että on faktaa. Onpahan kone plussan puolella kun kääntää avainta. Letkulämmitin 145€ vs webasto...
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 22:52:10
No sit ei toimi mut kokeillaan että on faktaa. Onpahan kone plussan puolella kun kääntää avainta. Letkulämmitin 145€ vs webasto...

Vähän samoilla linjoilla Huikkosterin kanssa..

Ja jos ei toimi odotetusti niin ottaa puhalluksen pois käytöstä ja käyttää tavallisen lohkolämppärin tapaan. On ihme jos ei ala olemaan möykyn lämpö plussan puolella.. ::)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: jt4 - 06.11.2015, 22:57:53
Sisäkierron jos saa jätettyä päälle niin ei ainakaan suoraan ulos puhaltaisi kaikkea lämmintä.
Ja tosiaan olisi hyvä jos puhallin käynnistyisi vasta kun neste on riittävän lämmintä.
Kokeilla kannattaa aina, kertokaa sitten tuloksia miten toimii.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Jule - 06.11.2015, 23:04:11
Mulla pakussa 5,5kW eberi ei -20°C ilmoilla, puhallus kokonaan lasille sunnattuna välttämättä ehdi 30min aikana sulattamaan lasia kokonaan, jos se on vähän tömäkämmin jäässä, esim lauhan kelin jälkeen tms. Ja järjestelmähän on toteutettu niin että eberin lämmitysvesi menee ensin lämppärin kennolle ja sieltä jäähdyneenä edelleen moottoriin. Ulos kyllä näkee, mutta sanoisin että neljännes teholla nelinkertaisella ajalla tekee melko tiukkaa.

Ei ajatus silti mun mielestä mahdoton ole, niitä letkulämppäreitä vaan laittaa vähän useamman sinne, esim 3kW edestä. Myös kiertovesipumppu pitää laittaa, koska vapaakiertoinen letkulämppäri ei ainakaan lämppärin kennon kautta jaksa sitä kierrättää.

Toisaalta jos osaaminen ja auto ovat sellaisia että tuollaisen systeemin rakentaminen onnistuu, niin miksei asentaisi sitten samantein polttoainetoimista lämmitintä? Ei ne niin älyttömän kalliita ole.

Eli 1-teholla puhallin veisi 30W (5- nopeuksinen puhallin. 1-asento on 0) ja se taas vastaa 30W/12V = 2.5A / h

Ei tuo nyt kyllä suurelta tunnu :) Toki jos ajaa paljon lyhyttä matkaa niin sitten tuntuu, mutta tarvii kyllä sitten olla oikeasti lyhyttä matkaa.. :idiot2:

EDIT: löytyi vielä netin syövereistä, että joku oli laskeskellut, että kun sahaa autoa käyntiin (Audi A4 1.8T) 10s niin virtaa kuluu keskimäärin 0.054Ah. Eli virtaa kuluu akusta kokonaisuudessaan 0.054 Ah*90A= 4.86A

Ja kaiken huippu oli se, että tuo virta oli työnnetty takaisin akkuun 90A laturilla 41s kuluttua, kun auto oli startattu.. Mitään ylläpitolatureita tarvi  :D

Suunnilleen noinhan se menee teoriassa. +21°C lämpötilassa. Uudella akulla.

Mutta jos se parivuotta vanha akku -20°C lämpötilassa kykenee ottamaan latausvirtaa 2,5A vastaan, niin sillä saa päästellä 2 tuntia ennen kuin akku on latautunut edes siihen lähtötilanteeseen. No käytännössähän akku vähitellen lämpenee kun sitä ladataan ja latausvirranvastaanottokykykin paranee, joten tunnin ajelu riittää.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 06.11.2015, 23:44:21
Mulla pakussa 5,5kW eberi ei -20°C ilmoilla, puhallus kokonaan lasille sunnattuna välttämättä ehdi 30min aikana sulattamaan lasia kokonaan, jos se on vähän tömäkämmin jäässä

Lämmitysajat sun muut tarpeet on vähän suhteellisia.. Harvemmin itselle tulee äkkihätätarvetta lähteä 30min päästä mihinkään, niin itseä ei haittaa se 2h lämmitysaika -varsinkaan kun tolppasähkön maksaa vuokranantaja :)

Toisaalta jos osaaminen ja auto ovat sellaisia että tuollaisen systeemin rakentaminen onnistuu, niin miksei asentaisi sitten samantein polttoainetoimista lämmitintä? Ei ne niin älyttömän kalliita ole.

Osaamista kyllä piisaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kyllä se opiskelijan perseessä pikkuisen hiertää jos sijoittaa tosta noin vaan "halvimpaan eeperiin" joka sekin on ~800e. Ja letkulämppäri on karkeasti 5 kertaa halvempi..

Noh, katotaan mitä tulee :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: JS88 - 07.11.2015, 02:02:13
Saahan noita tt-thermoja ~3kw tehoon asti, hintaa ei muista ulkoa. Tuo oma 1,5kw malli lämmittää 0asteen nesteen 20minuutis 21asteeseen, eli kovallakin pakkasella ollaan plussan puolella 45min jälkeen. Mutta ei tuolla teholla voi kyllä vielä sisätilaa varmaankaan lämmittää. Ehkä semmonen 3kw malli ja joku termostaatti väliin että sisäpuhallus alkaa vasta kun neste esim 30 asteista niin saattaisi toimia jos tuon puhaltimen siis ylipäätään saa pyörimään.  Tuolloinhan sulakkeet lämpötolpas on toki kovilla, jos 3kw lämppärin laittaa. 10a sulakkeesta kun saa vain ~2300w ja se on suht yleinen niin tuokin kannattaa huomioida :)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: paku97 - 07.11.2015, 06:08:59
En kuvittelekkaan että sisätilat lämpeis 1.5kW tehoilla mutta ikkunat sais olla kirkkaat.
Vaikkakin tuo 125kW bensalämmitin alkaa aika nopeesti sitä lämmintä puhaltamaan ilman lisälämmittimiäkin.
Ajakko aina kaasu pohjassa??? :hello:
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Jule - 07.11.2015, 16:26:30
Lämmitysajat sun muut tarpeet on vähän suhteellisia.. Harvemmin itselle tulee äkkihätätarvetta lähteä 30min päästä mihinkään, niin itseä ei haittaa se 2h lämmitysaika -varsinkaan kun tolppasähkön maksaa vuokranantaja :)

Osaamista kyllä piisaa tiettyyn pisteeseen asti, mutta kyllä se opiskelijan perseessä pikkuisen hiertää jos sijoittaa tosta noin vaan "halvimpaan eeperiin" joka sekin on ~800e. Ja letkulämppäri on karkeasti 5 kertaa halvempi..

Noh, katotaan mitä tulee :)
Binar lämppäri maksaa normihinnalla 690e heater.fi kaupassa, ja joskus bongasin 4kW eberin 450e tarjouksessa, ei tosin sisältänyt kv-pumppua.

Toisaalta jos systeemin on oltava vaan halpa, niin perinteinen lohkolämmitin ja sisälämppäri johto oven välistä.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Ribbe - 07.11.2015, 16:54:43
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Jule - 07.11.2015, 17:26:18
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.

Mä en keksi muuta kuin sen että lämppärissä on valmiiksi lämmin vesi. Perinteisellä lohkolämppäri+sisälämmitin yhdistelmällähän yleensä ajoon lähdössä puhalletaan ensin kabiini kylmäksi jonka jälkeen sitä lämmitetään taas.
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: razori - 07.11.2015, 17:37:11
Tulee tyhmä kysymys. Miksi sisälle ei voi laittaa sisälämmitintä? Jos kerta autoa pidetään roikassa. Lasit on sulat sama millä kelillä kun käyttää Defan 2100 terminiä.

Koska taloyhtiö kieltää, siksi. Ja jos käyttää sisätilanlämppäriä niin huomautus tulee aika nopeaan.. Kokeiltu pari kertaa viime talvena  :-\

Onhan mullakin jo ennestään Defa Termini 1800

Mä en keksi muuta kuin sen että lämppärissä on valmiiksi lämmin vesi. Perinteisellä lohkolämppäri+sisälämmitin yhdistelmällähän yleensä ajoon lähdössä puhalletaan ensin kabiini kylmäksi jonka jälkeen sitä lämmitetään taas.

No joo, voin sen noinkin ajatella. Mutta pääsyy vaihtoon on ei ketään hyödyttävä säteilylämmitin. Ja tuli vain sivuhuomiona mieleen, että jos laittaa letkulämppärin niin miksei voisi tehdä webasto kytkentää.. ::)
Otsikko: Vs: Letkulämppäri+ylläpitolaturi+sisätilojen lämmitys
Kirjoitti: Jule - 07.11.2015, 18:12:37
Ne huomautuksen sisälämppäristä tulee naapureiden kautta jotka bongailevat sulia laseja aamuisin, ei ne tajua kuinka se lasi on sulatettu.

Onhan täälläkin ollut puhetta että jopa autot joissa on webasto saavat huutia sisätilojen lämmittämisestä.