Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: JuRo^ - 07.11.2015, 01:00:18
-
Hei,
ensimmäisten pakkasten tuliaisena syttyi sitten moottorivikavalo ja sen myötä käyntihäiriöt Volvoon.
(http://s28.postimg.org/tnw45c1vt/Vikakoodit_v50.jpg) (http://postimg.org/image/tnw45c1vt/)
Kyseessä ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistimesta johtuva herja.
Auto ollut päivän tallissa, siltä varalta jos jotain on jäätynyt pakkasten tulen myötä, ei vaikutusta.
Auto meni virheen ilmaantumisen myötä vikatilaan, josta seurauksena konetehon väheneminen ja tyhjäkäynnin epämääräinen hyppiminen joka johtaa lopulta sammumiseen.
Onko porukalla ajatuksia tai vastaavaa virhetilannetta tullut vastaan, onko tuon sensorin uusiminen ainut keino päästä pälkähästä?
-
Kyllä se oikeestaan ainut vaihtoehto on... Ittellä oli aikanaan sama homma välillä toimi välillä ei...
-
Iltaa,
nokka-akselin asentotunnistimen anturi tuli vaihdettua, hommaan meni noin 10 minuuttia eli varsin helposti vaihdettavissa.
Vaihdon jälkeen auto käyntiin ja vikakoodien lukuun. Lukija ei tuonut enää p0341 koodia, vaan p0490 ja p1412 vikakoodit.
Parinkymmenen kilometrin testilenkillä moottorivikavalo ei enää syttynyt, mutta nykimistä oli havaittavissa 1100 - 1600 kierroksilla. Kulkupuoli tuntui myös aika tukkoiselta, välistä otti kierroksia ja välistä tuntui kuin kone olisi tukehtunut.
Mielenkiintoisena lisäpiirteenä tuli virheilmoitus luistoneston toiminnasta, jonka tosin sai kuitattua pois auton uudelleen käynnistyksellä. Kyseinen virheilmoitus ilmestyi kuitenkin useaan otteeseen, joten pelkästä yksittäistapauksesta ei ollut kyse.
Voisiko syy olla EGR:n toiminnassa, onko kyseisen vempaimen puhdistamiseen / korjaamiseen mitään mahdollisuuksia, vai tuleeko koko vekotin vaihtaa uuteen?
Jälleen kerran kuunellaan hyviä neuvoja asian suhteen.
-
Tuo luistonestohäiriö ja EGR hyvin todennäköisesti liittyvät toisiinsa. EGR on siis sähköisesti menossa rikki tai sitten liitin huonosti kiinni tai hapettunut. Putsaus ei auta (EGR:n), noissa on huono EGR, se ei ole pitkäikäinen ja saa vioittuessaan muita vikoja aikaiseksi.
-
Onko EGR:n poistaminen/tulppaaminen järkevä vaihtoehto, vai tuleeko tästä vain lisää ongelmia?
-
Onko EGR:n poistaminen/tulppaaminen järkevä vaihtoehto, vai tuleeko tästä vain lisää ongelmia?
Järkevämpää on poistaa kyseinen osa, koska tällöin hiukkassuodatin pääsee vähemmällä eli ei tukkeudu välttämättä koskaan, imusarja ei likaannu enempää, polttoaineen kulutus laskee, jne. Ongelmat siis pienenee kun egr poistetaan.