Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: An551 K - 07.11.2015, 04:09:20
-
Hei
Kaveri mainitsi, ettei omassa autossaan talviaikaan käytä oikastaan automaatti ilmastointia, vaan manuaalista puolta enempikin...
Itse en ole asiaa kummemmin ajatellut, vaan automaattinenilmastointi on pällä koko ajan.
Onko siitä haittaa tai hyötyä? Kannattaako se välilä kytkeä pois jne?
Kaveri epäili, että ilmastointi kuluttaa myös polttoainetta enempi? Pitääkö kutinsa?
-
Sehän saa olla aina päällä, ei se talvella jäähdytä eikä vie polttoainetta. Siksihän sen nimikin on automaattinen.
-
Kai se vähän kulutusta lisää, kun kompura käy mutta... ihan sama. Ja automaattisessa aina nappi on-asennossa, manuaalisessa sitten tarvittaessa päälle. Näin voisi ajatella.
-
Eihän tuo ilmastointi ole pelkkä kesä varuste.
Jos automaattinen, niin tottakai automaatilla.
Syksyisin yms lähtee huurteet ja kosteus autosta nopeammin.
Eikä se enään käynnisty, kun muutama aste vaan lämmintä.
Muutenkin toimii tarvittaessa, kun automatic.
-
Kai se vähän kulutusta lisää, kun kompura käy
Kyllä, mutta ei se pakkasilla kuitenkaan käy. :)
-
Suositellaan kaverille tutustumista auton ohjekirjaan, ja lisäksi aiheeseen muutenkin.
Kaikkeahan ei toki voi tietää/osata mutta tietoa löytyy nykyään aika helposti mutun tueksi. Eikä herneitä. :hello:
-
Niin monta mieltä kuin miestäkin...
Mulle sanoi yksi yhä enemmän autoista ja Volvoista tietävä ammattimies jo pari vuotta sitten huollon jälkeisellä koeajolla, että "Ota tuo pois päältä! Säästät laitetta ja polttoainetta." Samalla mies nappasi koeajolla automaattisen ilmastoinnin jatkuvan päälläolon pois. Hyvin on pelannut: kesällä pidän päällä, muulloin en. 8) 8)
-
Niin monta mieltä kuin miestäkin...
Mulle sanoi yksi yhä enemmän autoista ja Volvoista tietävä ammattimies jo pari vuotta sitten huollon jälkeisellä koeajolla, että "Ota tuo pois päältä! Säästät laitetta ja polttoainetta." Samalla mies nappasi koeajolla automaattisen ilmastoinnin jatkuvan päälläolon pois. Hyvin on pelannut: kesällä pidän päällä, muulloin en. 8) 8)
Ainoa mitä siinä säästää on sitä vihreää lediä, mutta kuluttaa sitä off asennon lediä. Ei se kompura siellä pyöri automaatti asennossa jos ulkona on sen verran kylmä ettei kylmäkonetta tarvita.
-
Mitä ei käytetä lakkaa toimimasta, kuten käsijarru... ja automaatti ilmastointi. sama kun autossa on tehoa ja sillä turruutellaan.
-
Kyllä, mutta ei se pakkasilla kuitenkaan käy. :)
Niin. KUN kompura käy.
-
Tämähän alkaa vaikuttaa ihan Opel-foorumin keskustelulta :2funny:
Jos joku pystyy kulutusmittauksissaan osoittamaan, että onko ilmastointi automaatilla, vai ei, niin kyllä aika intiaani saa olla. Se käy talvella kuitenkin niin vähän, että ero on marginaalinen.
Ilmastointijärjestelmän, etenkin kompuran kannalta on ehdottoman tärkeää, että sitä käyttää, kuten Ristus sanoikin. Käyttämättömän kompuran akselitiivisteet kuivuu ja alkaa vuotamaan, mikä kostautuu sitten keväällä, kun pitäisi alkaa jäähdytyshommiin.
-
Ei oteta palkokasveja sisuksiin.
Tottakai kompuraa on välillä pyöräyteltävä. Mutta se ainainen vihreä... :pomo:
-
Niin. KUN kompura käy.
Juu juu, mutta pointtini oli juuri siinä ettei se juurikaan talviaikaan käy. :)
Tottakai kompuraa on välillä pyöräyteltävä. Mutta se ainainen vihreä... :pomo:
Antaa vaan olla sen automaatilla, se käy niin harvoin kuitenkin. Kuten ribbe sanoi, se kuluttaa lähinnä sitä lediä...
-
Antaa vaan olla sen automaatilla, se käy niin harvoin kuitenkin. Kuten ribbe sanoi, se kuluttaa lähinnä sitä lediä...
855:ssä pidän jatkuvasti automaattiasennossa tuota, kun OFF-asennossa palaa turhaan yksi oranssi ledi. Ei siis polta merkkivaloa kun ilmastointi on automaatilla. Ja se kulutuslisä on olematon kesälläkin, pääasia että lämpötila on kuskille sopiva.
-
855:ssä pidän jatkuvasti automaattiasennossa tuota, kun OFF-asennossa palaa turhaan yksi oranssi ledi. Ei siis polta merkkivaloa kun ilmastointi on automaatilla. Ja se kulutuslisä on olematon kesälläkin, pääasia että lämpötila on kuskille sopiva.
uudemmissa sitten taitaa olla vihreä valo kun on päällä ja oranssi kun ei. Automaatti asennossa taisivat TM:ssä mitata kulutuslisäksi puoli litraa satasella. Auto oli ykkös koppainen S80.
-
Itsellä S70:ssä kesät talvet kaikki automaatilla ja lämpötilana 22c. Mitäpä niihin kajoamaan kun ei tarvitse, eihän se muuten mikään automaatti olisi.
-
Puolen litran lisäys kulutukseen on kesäolosuhteissa, jolloin kompura vääntää lähes kokoajan kylmää. Alle +4C l-tilassa kompura ei käynnisty, koska lauhduskenno menisi jäähän. (Olen ollut autossa Saksan baanalla, jossa näin kävi, ilman tulo hyttiin loppui, ikkunat huurtuivat umpeen :o)
Itse pidän ilmastoinnin aktiivisena vuoden ympäri - syy: Ilmastoinnin kompuran yms. tiivisteet kaipaavat voitelua (joka kiertää kylmäaineen mukana), mikäli tiivisteet kuivavat pääsee mehut karkuun -> joutuu ainakin täyttämään järjestelmään, tai pahimmassa tapauksessa vaihtamaan osia.
Näillä opeilla pitämääni edelliseen kärryyni teetin ilmastointi'huollon' 7v kohdalla, eli imettiin mehut ja lisättiin 100g uutta, eli hyödytön 'huolto'. Mitään toimintahäiriöitä tms. oireita ollut, mutta teetin mielenkiinnosta. 'Huolto' ei ole mitenkään tarpeellista, mikäli ei ole oireita. Kun mehut ovat vähissä huomaa sen kylmän tuoton vähenemisestä, tietyn painerajan alla kompura ei enää käynnisty, ettei se mene rikki.
Jos järjestelmästä pääsee kaikki mehut karkuun, niin silloin systeemissä on suurempaa vikaa jo alkujaan. Järjestelmä on avatta, löytettävä vuoto ja poistettava sinne päässyt kosteus (tyhjiöinti+kosteudenpoistajan vaihto). Niin pitkään kun systeemissä on yhtään kylmäainetta sitten ei pääse kosteutta sisälle, siellä on ylipaine.
Mutu: kannattaa talvisaikaan saada auto ainakin 1kk välein lämpimään marketin halliin, jotta kompura pyörähtäisi käyntiin. Kun pitää ilmastoinnin aktiivisena tiivisteet saavat voitelua aina kun mahdollista. P-aineen kulustuslisäys <4C on 0,- ja +20C 0.6€/100km. Mikäli tällä säästää 1000,- ilmastointirempan, niin keskimääräisellä ~0.2€/100km p-ainekulutuksen lisäyksellä ajaa 500 000 km. Eikä ilmastointi'huolto'onkaan kannata laittaa rahojaan, ellei kylmän tuotto ole hiipunut.
-
Vanhemmissa autoissa pätee ainakin puhaltimen ja ilmastointilaitteen poiskytkentä ennen auton sammutusta, oli automaatti-ilmastointi tai ei.
Riittää jo jos puhaltimen kytkee 0-asentoon, silloin ilmastointilaitekin menee pois päältä.
Käynnistäessä, etenkin kovilla pakkasilla kuormittaa akkua hetkellisesti ja konekin pyörähtää herkemmin, jos nämä pois päältä. :)