Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: miikel - 09.11.2015, 17:32:34
-
Onko kellään ideaa/tietoa miksi männälle käynyt näin? Ei näy minkäänlaisia pilkkuja tms männän laessa, kannessa. Ainoastaan tuosta männänrenkaan yläpuolelta mennyt noin, kyseessä takomäntä
(http://i46.photobucket.com/albums/f107/miikel92/20151109_141002_zpstjpj5sz9.jpg)
-
Ota kuva vielä viistosti sivusta ja päältä. Tossa tummassa kohdassa näyttäis olevan vähä naku jälkeä.
-
Valitettavasti ei juuri nyt saa kuvaa, kun ei ole omasta mööpelistä. Missään muualla männässä ei jälkiä. Ainoastaan tuollainen hiiltyneenlohkeileva tuosta männänrenkaan yläpuolelta. Puuttuu tavaraa jonkun verran
-
Selvästi sulanut tuo on. E85 ahtokoneesta?
-
Ihan 98benslla ja ahdettu mosa. Nissanin c18det tai jtnsp. Minunkin mielestä kuumuus tehnyt. Voiko karstan hehkuminen tehdä tuollaisen lopputuloksen? Auto nimittäin kävi penteleen paksulla.
-
Voi, ja alkoholilla vieläpä herkemmin, näin olen antanut itseäni valaista. Seos syttyy hehkuvista kohdista kaikista herkemmin heti tullessaan sylinteriin, paineen nousu laskee syttymisherkkyyttä.
-
Penteleen karstaiselta tuo näyttääkin tosta männänrenkaan ja -laen väliseltä alueelta. Onko palanen sulanut vai lohjennut pois? Jos se on sulanut niin karstan hehkuminen kuulostais järkeenkäyvältä.
-
Hämääkö kuva, mutta siis tuo kolo tuossa on venttiilikolo. Mutta tuo rosorösö männän kupeessa ei ole karstaa, vaan poistunutta materiaalia männästä. Männän pinta muistuttaa, kuin halkaistua kiveä. Rösöistä ja murentuneen näköistä. Venttiilikolon reuna on kyllä kanssa hieman pyöristynyt.
-
Minusta toi on ja sen näkönen että on männän laki hehkunu punasena... ???
-
Alumiinin tapauksessa tuskin punaisena hehkunut, mutta siltä se juu näyttää. Muttä mikä aiheuttanut, seokset oli vedossa aivan helvatan paksulla, ettei ainakaan laihaseos kuumentanut.
-
Alumiinin tapauksessa tuskin punaisena hehkunut, mutta siltä se juu näyttää. Muttä mikä aiheuttanut, seokset oli vedossa aivan helvatan paksulla, ettei ainakaan laihaseos kuumentanut.
Liian rikas seos nostaa pakolämpöjä.
-
Tollanen mäntä löytyy iteltänikin ja nakutuksen aiheuttama. Itellä korjaantu kannen palotilan pienellä muutoksella ja sytkän parin asteen tiputuksella.
-
Liian rikas seos nostaa pakolämpöjä.
Onko tässä joku raja-arvo, minkä jälkeen rikkaampi seos rupee nostamaan pakolämpöjä?
Nimittäin b204ft koneessahan LH-jet nimenomaan rikastaa seosta jos pakolämmöt on liian korkeat.
"EGTC:
To avoid excessively high exhaust gas temperatures and reduce fuel consumption a special temperature sensor called an EGTC (Exhaust Gas Temperature Controller) is used. The EGTC sensor consists of a thermo element mounted in the exhaust manifold in front of the turbocharger (TC). It senses the exhaust temperature and generates a signal which is amplified in an electronic circuit mounted on the reverse of the engine. The amplified temperature signal is sent further to the fuel injection system control module, which gradually extends the injection period exhaust when the temperature reaches a critical level (approximately 950°C).
This contributes to a lower combustion temperature which in turn reduces the exhaust gas temperature, after which the increased fuel supply stops when the exhaust gas temperature has reached a normal level."
-
Olisko ollut liikaa ennakkoa?
Tuo että paksu seos kasvattaa pakolämpöjä on uutta minullekkin.
-
Olisko ollut liikaa ennakkoa?
Tuo että paksu seos kasvattaa pakolämpöjä on uutta minullekkin.
Liian rikas seos heittää bensaa pakopuolelta ulos. "Palaa" pakosarjassa.
Toinen mikä nostaa pakolämpöjä on tietenkin sytkä ja laiha seos.
Sitä en tiedä missä vaiheessa on liian paksulla. Oletan jotain 10afr. En ole kokeillut kun tottunut säätämään moottorit. :2funny:
EDIT: Paska puhetta, itseasiassa olen koittanut. 10afr punoitti paljon helpommin sarja kuin 12.5afr. Juu ja ekoja bensalastuja kokeilin.
-
Ei oo laajakaistaa tos b204ft-koneisessa tällä hetkellä kiinni että ei tiedä yhtään minkälaisilla seoksilla se normaalisti toimii ahdoilla.
Eiköhän tuota oo kuitenki labraolosuhteissa tutkittu aika paljon kun moinen systeemi on sarjavalmisteiseen autoon ruuvattu kiinni. :)
Voihan olla että seokset pyörii jossain 13 tai päälle ja sitte pakolämpöjen noustessa rikastetaan hetkellisesti 12 tienoille niin laskevat.
-
Ei oo laajakaistaa tos b204ft-koneisessa tällä hetkellä kiinni että ei tiedä yhtään minkälaisilla seoksilla se normaalisti toimii ahdoilla.
Eiköhän tuota oo kuitenki labraolosuhteissa tutkittu aika paljon kun moinen systeemi on sarjavalmisteiseen autoon ruuvattu kiinni. :)
Voihan olla että seokset pyörii jossain 13 tai päälle ja sitte pakolämpöjen noustessa rikastetaan hetkellisesti 12 tienoille niin laskevat.
Juu ja ei mitään Mikan tyylisiä mittauksia ole ollut mulla. :-[
Ainakin Supra piireissä liian rikas seos on huomattu nostavan EGT:tä.
Periaattessa voi olla, että tuo b204ft menee stoikassa koko ajan, mutta egt:llä rikastaa seosta tarvittaessa.
Jotkut 8v turbot vetää stoikassa ahdoilla vakiona.
-
Kyseinen sylkky käyny laihalla ja tästä syystä sulanu? Suutinhäikkä yms. tekee helposti tuon, kannattaisi tarkistuttaa suuttimet ennen kuin lyö läjään uudestaa.
Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa ja taasen liian pieni ennakko nostaa lämpötilaa
-
Kyseinen sylkky käyny laihalla ja tästä syystä sulanu? Suutinhäikkä yms. tekee helposti tuon, kannattaisi tarkistuttaa suuttimet ennen kuin lyö läjään uudestaa.
Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa ja taasen liian pieni ennakko nostaa lämpötilaa
Aika mysteeri on tuo koko homma, ei ole siis oma auto eikä itse säädetty. Lähdin tätä mystisesti säädettyä vekotinta vain purkamis hommiin mukaan ja tuollainen ilmaantui hieman yllätyksenä. Suuttimet itsekkin suosittelin testauttamaan ennen, kuin uuden koneen laittaa tulille. Nistunesta oli vaan säädetty hemmetin rikkaalle (afr 10) ja ennakkoakin aika naurettavan vähän. Itsekkin mietin onko vain ns alisäätämisen takia hajonnut vai joku muu vika.
-
Kyllä paksu seos jäähdyttää palotilaa
Tiettyyn pisteeseen asti, ämpäreittäin 10afr?
EDIT: Spekulointia miksi lämmöt nousevat liian rikkaalla seoksella on. Yksi niistä on joko lämmöt oikeasti nousevat, tai ylimääräinen bensa jäähdyttää palotilaa, mutta lämmittää EGT anturia. Kuullostaa absurdilta. :(
Aika mysteeri on tuo koko homma, ei ole siis oma auto eikä itse säädetty. Lähdin tätä mystisesti säädettyä vekotinta vain purkamis hommiin mukaan ja tuollainen ilmaantui hieman yllätyksenä. Suuttimet itsekkin suosittelin testauttamaan ennen, kuin uuden koneen laittaa tulille. Nistunesta oli vaan säädetty hemmetin rikkaalle (afr 10) ja ennakkoakin aika naurettavan vähän. Itsekkin mietin onko vain ns alisäätämisen takia hajonnut vai joku muu vika.
Yhtä juttua en ymmärrä. Jos vehkeet on säädetty tyyliin "no käyhän se" niin miksi niitä pitää polkea... >:(
CA:n vakio männät ei oo mitkään maailman parhaimmat, ja uusimmatkin niistä on jo 25v vanhoja.
-
Tiettyyn pisteeseen asti, ämpäreittäin 10afr?
EDIT: Spekulointia miksi lämmöt nousevat liian rikkaalla seoksella on. Yksi niistä on joko lämmöt oikeasti nousevat, tai ylimääräinen bensa jäähdyttää palotilaa, mutta lämmittää EGT anturia. Kuullostaa absurdilta. :(
Yhtä juttua en ymmärrä. Jos vehkeet on säädetty tyyliin "no käyhän se" niin miksi niitä pitää polkea... >:(
CA:n vakio männät ei oo mitkään maailman parhaimmat, ja uusimmatkin niistä on jo 25v vanhoja.
Takomännät ovat, ei vakiot. Ja jos tässä koitat tätä polkemista väärillä seoksilla minulta udella, niin sen takia minut kyseinen heppu pyysi mukaan, että säädetään oikeasti kohdilleen... Oli nimittäin ns ammattilainen kuka sen rikkallee oli tuutannut. Sitä kuinka paljon on tennaria saanut tuolla välillä, en varsinaisesti tiedä. Ei entuudestaan tuttu sälli ja itse ei ennemmin säätänyt, siksi maksoi ammattilaiselle työstä.
-
Ei entuudestaan tuttu sälli ja itse ei ennemmin säätänyt, siksi maksoi ammattilaiselle työstä.
Pitäskös käydä jututtamassa tuota "ammattilaista" ja näin ollen saada hänet vastuuseen jos hänen kättenjälkensä on tuon aiheuttanut? ??? Kuumaa tuo on ainakin saanut.
Mieleen juolahti; onko ajeltu eri polttoaineilla esim viinaksilla ja vetänyt reippaasti ohkaiselle (rikastus käyttöön) ja laajakaista on näyttänyt bensan lukemia etanolin sijasta? Nimittäin tuossa voisi olla yksi syy..
-
Mieleen juolahti; onko ajeltu eri polttoaineilla esim viinaksilla ja vetänyt reippaasti ohkaiselle (rikastus käyttöön) ja laajakaista on näyttänyt bensan lukemia etanolin sijasta? Nimittäin tuossa voisi olla yksi syy..
Jos käytetään bensan AFR-asteikkoa, ovat lukemat keskenään vertailukelpoisia suoraan E85 kanssa. Eli seos on sama molemmilla polttoaineilla vaikka 12.0 AFR:llä.
-
Tankissa ei ole ollut koskaan 98e5 polttoainetta kummempaa tököttiä. Joten tämäkin on poissuljettu mahdollisuus. Ymmärrys kyllä riittää siihen, miten pitäisi olla säädetty ja miten se tullaan uudella koneella säätämään. Ihmetystä minun osalta ainakin aiheuttaa se, että tekeekö esim karstan hehkuminen tuollaista korventumista männälle. Vai vai onko muka ollut nakulla joskus, mitä en oikein usko. Männän laet jos on pilkkua täynnä tms niin olisi selvä homma, mutta miksi juuri tuo sivu männästä tuollaine.
-
Jos paksulla sopalla tai myöhäisellä sytyllä lämmittää pakosarjaa niin nostaako se männän lämpötilaa?
-Käsittääkseni molemmissa tapauksissa pakolämmöt nousee koska palotapahtuma jatkuu pakosarjassa ja näin ollen palotisassa tehdään vähemmän töitä=vähemmän lämpökuormaa=ei tule tälläisia vaurioita
Mikä/minkälainen nokka autossa oli?
-
Tankissa ei ole ollut koskaan 98e5 polttoainetta kummempaa tököttiä. Joten tämäkin on poissuljettu mahdollisuus. Ymmärrys kyllä riittää siihen, miten pitäisi olla säädetty ja miten se tullaan uudella koneella säätämään. Ihmetystä minun osalta ainakin aiheuttaa se, että tekeekö esim karstan hehkuminen tuollaista korventumista männälle. Vai vai onko muka ollut nakulla joskus, mitä en oikein usko. Männän laet jos on pilkkua täynnä tms niin olisi selvä homma, mutta miksi juuri tuo sivu männästä tuollaine.
Kyllä siellä on varmaan käynyt puhdasoppinen esisytytys jonkin ylikuumenneen pinnan tekemänä jos ei kerran ole nakuttanut. Ja männän ohivuodon takia männänrenkaan luota on alumiini lähtenyt sulamaan.
Liian rikas seos nostaa pakolämpöjä.
Tuota mietin tässä ja varmaankin kyseessä on palotapahtuman jatkuminen sylinterin ulkopuolella, kuten Veksi tuossa kirjoittelikin.
-
Tuota mietin tässä ja varmaankin kyseessä on palotapahtuman jatkuminen sylinterin ulkopuolella, kuten Veksi tuossa kirjoittelikin.
Kiitokset selvennyksestä, hölmönä yrittänyt pähkäillä. :) eli sylinterin lämpötila laskee, mutta sen jälkeinen lämpötila nousee.
Ilmeisesti zuikkiksen säätämä nissani. Säädöt on aika paksulla ja karkeat.
Hänelläkin muutamia outoja juttuja kuten, sytytys kylmänä vedetään tahalleen tosi myöhäselle, että kone lämpenisi nopeasti. (ei pysty lähtemään heti ajamaan autolla, tai rykii ja nykii)
Lämpiää kyllä nopeasti. ::)