Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: adrock - 05.07.2011, 21:52:25
-
Tänään auto kävi marmorilattialla ja sanottiin, että vasemmalla koiranluu väljä.
Auto on V70, 1997, etuveto... niin onko se vaihtaminen näin helppoa kun annetaan ymmärtää: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=13235.15
Toi on toki uudemmasta mallista, mutta kuitenkin. Meikäläinenhän ei ole moista ennen tehnyt, enkä juuri muutakaan.
Pitäisikö molemmin puolin vaihtaa samalla?
Motonet tarjoaa normikalikkaa, HD ja OE -laatuja, varmaan noista jompikumpi jälkimmäisistä?
Millä koiratluut on kiinni ja pitääkö kiinnikkeitä uusia?
-H-
Samalla totesivat, että etusumujen suuntaus on liian alas ja säätövara loppunut :idiot2:
Toisaalta on siellä lasikin rikki mutta ovatkin ainoan kerran vuodessa käytössä katsastuksessa, eikä siellä ole onneksi asiasta mainittu...
-
Auto ylös
pukin varaan
pyörä pois
tunkilla kevität vakaajaa
irrotat molemmat päät
Ja toisin päin takas, ei ole vaikeaa.
Muuta ei tarvi uusia kuin se luu.
Kiinni on mutterilla, taapissa on torx josta saa kidettyä tapin paikallaan.
Ja jos joku tarvike luu niin ei välttämättä torxia jolloin "munan" edessä paikka mistä saa kiintoavaimella pidettyä vastaan.
Voi vaatia kapeamman avaimen.
Ja laita hd osa vaan suosiolla.
-
Jostain luin, että hd osassa on ainostaan varsi paksumpi, eikä noiden varsien kanssa oo kyllä ongelmia ollut.. nivelet on sitten yhtä kuluvaa sorttia, kuin normaalissakin..
Monesti kierren on jo niin ruosteessa, että ei aukea pitämällä siitä torx tai 6-kolo reiästä kiinni, vaan vaatii kunnon lukkopohdit sinne pallonivelen puolelle, josta saa sitten pidettyä paremmin kiinni.. suojakumilla ei ole väliä, jos kerta uusi tulee tilalle.
-
Auto ylös
pukin varaan
pyörä pois
tunkilla kevität vakaajaa
irrotat molemmat päät
Ja toisin päin takas, ei ole vaikeaa.
Muuta ei tarvi uusia kuin se luu.
Kiinni on mutterilla, taapissa on torx josta saa kidettyä tapin paikallaan.
Ja jos joku tarvike luu niin ei välttämättä torxia jolloin "munan" edessä paikka mistä saa kiintoavaimella pidettyä vastaan.
Voi vaatia kapeamman avaimen.
Ja laita hd osa vaan suosiolla.
Ja kerralla ne molemmat puolet pukeille>ei tartte kallistuksenvakaajan kanssa vääntää ja kääntää, ku auto vaaterissa>se toinen puoli kolisee aika pian otaksun?> joten uusisin molemmat, niin vois taas noin 30 000 ilman huolta orggis osilla mennä?
Kai se toinenkin puoli lie ne samat kilometrit kulkenut, jote kohtapa sieltä prakaa ja taas huonolla tuurilla vaikuttaa molempiin negatiivisesti, sen ajotuntuman huononemisen lisäksi.
Ps. pistä ruosteen irrotin jo päivää ennen vaikuttamaan>teräsharjalla kierre puhtaaks WD:tä tms. perään ja ompa helpompi taistella>Itte pidin pienillä putkipihdeillä pallonivelen kumin päältä topakasti kiinni ja ammuin mutteripyssyllä auki>räikällä ei toki leikkaa kiinni/korkkaa kierrettä jos edes takas hissunkissun veivailet tarvittaessa.
-
joten uusisin molemmat, niin vois taas noin 30 000 ilman huolta orggis osilla mennä?
Eli molemmat samalla, ok.
En tiedä, onko nykyiset originaalit vai tarvike kun ei ole minun aikanani niitä vaihdettu. Itse olen ajanut nyt 40tkm. Edellinen omistaja oli niin saita ja pihi, että ei varmaan ole vaihtanut ellei katsuri ole käskenyt :D
-
Ostin kerran motonetista nuo HD malliset, nivelet oli ihan samanlaiset kuin muissakin, ja vain nuo tangot paksummat. Niillähän ei tosiaan merkitystä ole.
-
Juu, tuo hd on rahan tuhlausta. Montako kertaa se tanko on pettänyt?
Jos ei mutskut lähde auki, rälläkällä vaan poikki nivelen edestä, ei niitä muuten saa pois.
-
Perusosa 15 euroa ja OE 30 euroa. Siinä alkaa olemaan jo hintaeroa kun kaksi kappaletta ostaa.
Tilasin OE:ta jo Turkuun, kun oli vain yksi varastossa, mut katotaan nyt, mitä tulee haetuksi.
Ja jos ei helpolla lähde irti, niin kyllä meikäläisellä loppuu sitten työkalut :D
-
Osta pikkuvinku ja muutama katkaisulaikka samalla reissulla. ;)
-
Ps. pistä ruosteen irrotin jo päivää ennen vaikuttamaan
Juu ei vaan lähde. Taidan jättää omilla taidoillani sen rälläkän väliin, vaikka sillä varmasti lähtisi helpoiten. ...Varmaan menis jarruletkut samassa ;D
CRC:tä on ruiskuteltu, mut mitenhän kauan sen pitäis antaa sit vaikuttaa? Olisko lämmityksestä apua? Täällä, missä nyt oon, niin kuumapyssy on lainassa muualla, niin mietin, jätänkö keulan vuorokaudeksi ylös ja haen huomenna uuden kuumailmapuhaltimen ja tässä välillä ruiskin lisää CRC:tä, vai pakkaanko auton kasaan ja vien joskus Pärnäsen korjaamolle?
Ihmeen tiukassa kyllä ovat. Tai sitten pojalta vaan loppui patti, mikä taitaa olla todennäköisempää.
>:(
ainiin ps.: tankoa ei oltu äsken kevennetty tunkilla. voiko sillä olla osuutta asiaan?
-
Kyllä ne rälläkällä lähtee hienosti ;)
-
Laittakaa mikä tahansa muu osa sinne, mutta ei sitä muovisella kupin suojuksella olevaa, eli sitä halvinta. Vai oliko se peräti koko nivelen takakansi muovia. Kuitenkin, muovia siinä nivelessä oli ja alle 10tkm kesti.
Ei sitä tankoa tarvii keventää sen mutterin aukaisuun. Voimaa vaan lisää, ja sopiva avain ja moska on aika kova yhdistelmä.... ::)
-
Laittakaa mikä tahansa muu osa sinne, mutta ei sitä muovisella kupin suojuksella olevaa, eli sitä halvinta. Vai oliko se peräti koko nivelen takakansi muovia. Kuitenkin, muovia siinä nivelessä oli ja alle 10tkm kesti.
Ei sitä tankoa tarvii keventää sen mutterin aukaisuun. Voimaa vaan lisää, ja sopiva avain ja moska on aika kova yhdistelmä.... ::)
Pulttipyssyllä lähtee kivuttomasti jos vaan sellainen löytyy.
-
Pulttipyssyllä lähtee kivuttomasti jos vaan sellainen löytyy.
Nyt menee auto alas ja huomenna rengasliikkeeseen -siellä on ainakin pulttipyssy ;D
Samalla kuitenkin pitää tasapainottaa eturenkaat kun vipattaa 120kmh (takana uudet).
Noh, olihan tää kiva kokeilu, vaik ei nyt sit ihan onnistunutkaan... Aina oppii, ainakin jotenkin. -H-
-
Nyt menee auto alas ja huomenna rengasliikkeeseen -siellä on ainakin pulttipyssy ;D
Samalla kuitenkin pitää tasapainottaa eturenkaat kun vipattaa 120kmh (takana uudet).
Noh, olihan tää kiva kokeilu, vaik ei nyt sit ihan onnistunutkaan... Aina oppii, ainakin jotenkin. -H-
Tuolla pyssyllä kannattaa irroittaa, mutta jos sillä kirii uudet paikalleen niin voi olla ettei sitten taas ilman pyssyä irtoa... ;)
-
Pulttipyssyllä lähtee kivuttomasti jos vaan sellainen löytyy.
;D Lähtee jos ei pyöri mukana. Laskettelin tässä just pyssyllä pari minuuttia ja koitin pitää avoleualla takaa kiinni kun oli sitä mallia.
Avainotepaikka pyöristyi siinä hikoillessa. Otin sitten rälläkän ja kas, 10 sek ja osa irti.
Aina ei se pyssykään riitä. Jos se otepaikka on vaikka torxilla siinä niveltapin päässä ja jengat on ruostuneet, miten pitää tappia pyörimäti kun pyssyllä ampuilee?
-
Kuinkahan onnistuis, yritin takaa koiranluita irti, väänsin mutteria auki, mutta ruuvi lähti pyörimään ei lähteny mutteri irti. Millähän nuo koiraluut sais irti, ja uudet tilalle.Katsasta haluais uudet paikalle.
-
Lukkopihdit kumin läpi tiukasti kiinni tai jos ei lähe niin rälläkällä poikki.
-
Niin ja onhan niissä joko torx tai kuusiokolo
tapin päässä, tai se kiintoavaimen paikka siellä lähellä kumia.
Usein kyllä hyvä saha tai rälläkkä ratkaisee. Rälläkkä ei tahdo sopia ainakaan toiseen mutta puukkosaha on tosi kova sana näissä. :o
-
Jes, ruuvin päässä kuusiokolo reikä, nyt sen huomasin, siitä saa hyvin pidettyä kiinni, että saa ruuvin irti. Kiitos teille. 8)
-
Tänään meni toisesta kuusiokoloreikä rikki, mutta ruuvi vähän aukes, onneks metalli saha mahtu sinne väliin. Nyt on vaihdettu molemmat.