Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Shammu - 09.11.2015, 20:39:29
-
Elikkäs otsikon mukainen auto kyseessä, oireiksi en osaa oikein muuta sanoa kun kylmäkäynnistäessä pysyy pyhällä hengellä käynnissä, kaasua kun polkasee niin paranee. Satunnaisesti saattaa lämpimällä koneella kierrokset jäädä leijumaan 1k-1,5k rpm tienoille.
Mistä lähteä vikaa paikantamaan?
Koodeiksi antaa
2-2-1 Seos liian laiha osakuormalla
2-3-1 Lambda-arvo, liian rikas tai laiha seos osakuormalla
EDIT
Sunnuntaina nollasin ecun jolloin auton käytös huonontui, Pätki kiihdyttäessä ja tuntu muutenkin vähän ontuvalta. Parani taas kun vikavalo syttyi mittaristoon
-
Lambda-anturi voisi olla kuollut, kun seokset heittelee, ja vikavalo palaa.
Lambdan pystyy mittaamaan auto käynnissä siten, että yleismittarin plus lambdan signaali johtoon (paksumpi vihreä johto), ja miinus auton runkoon.
Ehjän lambda-anturin jännite liikkuu siinä 0,9 - 1 Volttia välissä.
-
Lambda-anturi voisi olla kuollut, kun seokset heittelee, ja vikavalo palaa.
Lambdan pystyy mittaamaan auto käynnissä siten, että yleismittarin plus lambdan signaali johtoon (paksumpi vihreä johto), ja miinus auton runkoon.
Ehjän lambda-anturin jännite liikkuu siinä 0,9 - 1 Volttia välissä.
Kiitos vastauksesta,täytynee mitata lambda huomenissa!
-
Mikäli jännite on jatkuvasti yli 0,6 volttia, kone käy lambaadan mielestä sakealla jolloin LH korjaa soppaa hoikemmalle, kunnes lambda ilmoittaa sopan olevan hoikalla. Tämä on nyt varsin karkea yksinkertaistus.
Käytännössä lambdan jännite vaihtelee ehjässä ja toimivassa tilanteessa 0,3 ja 0,8 voltin välillä, pulssisuhteesta voi päätellä ilmeisesti varsin tarkkaan seossuhteen, mutta tämä taisi karata jo LH-rakettitieteen puolelle.
-
Ja nyt kun luin ajatuksella tuon aloituspostauksen ja pääsen moittimasta muita avuntarjoajia, avataampa vähän mahdollisia skenaariota.
- Käytös huononi nollauksella: LH oli sopeuttanut toimintansa sietämään jonkin vikatilan, huonon anturin (käytännössä immu tai lämpöanturi) tai imuvuodon tai muun käyntiin vaikuttavan seikan.
- Vikavalon myötä parani: LH siirtyi kotiinnilkutusmoodiin, jolloin kartat joiden perusteella polttoaineen suihkutusta säädellään, ovat turvallisesti sakean puolella. Paksumpi seos siis helpotti oloa. Tukee teoriaa imuvuodosta.
Lähtisin ratkomaan ongelmaa imuvuotojen mettästyksellä, uudella lämpöanturilla ja toisella toimivaksi todetulla immulla. Saa toteuttaa toki haluamassaan järjestyksessä.
-
Ja nyt kun luin ajatuksella tuon aloituspostauksen ja pääsen moittimasta muita avuntarjoajia, avataampa vähän mahdollisia skenaariota.
- Käytös huononi nollauksella: LH oli sopeuttanut toimintansa sietämään jonkin vikatilan, huonon anturin (käytännössä immu tai lämpöanturi) tai imuvuodon tai muun käyntiin vaikuttavan seikan.
- Vikavalon myötä parani: LH siirtyi kotiinnilkutusmoodiin, jolloin kartat joiden perusteella polttoaineen suihkutusta säädellään, ovat turvallisesti sakean puolella. Paksumpi seos siis helpotti oloa. Tukee teoriaa imuvuodosta.
Lähtisin ratkomaan ongelmaa imuvuotojen mettästyksellä, uudella lämpöanturilla ja toisella toimivaksi todetulla immulla. Saa toteuttaa toki haluamassaan järjestyksessä.
Kuulostaa ihan fiksulta selitykseltä, täytynee siis samalla tutkia imuvuodot ja ainaki tähän hätään puhdistaa imm. Palaillaan astialle kun jotain konkreettista käsillä!
-
Hox! Auto on nyt nosturilla ja lamdalle tulee 3 johtoa, kaksi (2) valkoista ja yksi (1) musta piuha. Sen verta mitä näin siitä lukea niin made in usa 8)
-
Hox! Auto on nyt nosturilla ja lamdalle tulee 3 johtoa, kaksi (2) valkoista ja yksi (1) musta piuha. Sen verta mitä näin siitä lukea niin made in usa 8)
Jos haluat sen anturin vaihtaa niin siihen käy esim Boschin yleismallin lambda numerolla 0 258 986 504.
Hinta noin 60€, mukana puuhasarja jolla kytketään alkuperäisiin johtoihin.
Alkuperäismallinen valmiilla johtosarjalla on jotain 120€?
Linkki luetteloon. (http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/internet/ECAT/vehicle-info/-/vehicle/equip/VOL/904/8k9mvdjgvelj9cn11lb73nbljailitra#equipment-tab-10)
-
Ei siinä anturissa ole mitään vikaa. Korjaa ne imuvuodot.
-
Ei siinä anturissa ole mitään vikaa. Korjaa ne imuvuodot.
Katsoin bräkleen+silmäkorvakombolla mahdolliset paikat imuvuotojen varalta läpi tuloksetta
-
Mitkäs anturit aiheuttaa ton vikavalon syttymisen?
-
Mittaas ne lambdalle tulevat johdot, valkoisista toiseen kuuluu tulla käydessä +12V, toisessa pitää olla noin 0V (mittaa nämä siis suojakumin alta siten että liitin on kiinni), ja kolmannessa piuhassa taas liitin kiinni auto käynnissä jännitteen tulisi selkeästi heilua suurinpiirtein 0.3-0.8V väliä. Jos kaksi ekaa täyttyy ja kolmas ei, mitä se sitten näyttää?
-
Mittaas ne lambdalle tulevat johdot, valkoisista toiseen kuuluu tulla käydessä +12V, toisessa pitää olla noin 0V (mittaa nämä siis suojakumin alta siten että liitin on kiinni), ja kolmannessa piuhassa taas liitin kiinni auto käynnissä jännitteen tulisi selkeästi heilua suurinpiirtein 0.3-0.8V väliä. Jos kaksi ekaa täyttyy ja kolmas ei, mitä se sitten näyttää?
Kiitos!
Näin tehdään, päivitän huomenna tilanteen kun pääsen yleismittarin ääreen!
-
Mittaas ne lambdalle tulevat johdot, valkoisista toiseen kuuluu tulla käydessä +12V, toisessa pitää olla noin 0V (mittaa nämä siis suojakumin alta siten että liitin on kiinni), ja kolmannessa piuhassa taas liitin kiinni auto käynnissä jännitteen tulisi selkeästi heilua suurinpiirtein 0.3-0.8V väliä. Jos kaksi ekaa täyttyy ja kolmas ei, mitä se sitten näyttää?
Toiseen valkoisista +12V
Toiseen noin 0V
Mustaan tuli noin 0.2-8V
Eli mittausten perusteella lambdan pitäisi olla ok?
-
Kyllä tuo ainakin kohtalaisesti toimii, sanotaan että lambda ei ole selkeästi viallinen koska se antaa järkevän oloista signaalia.
-
Elikkäs kerta lamban oletetaa toimivan, siirrytäänkö siihen immiin?
Mitä sieltä pitäs mitata?
-
IMM 3 pin pitäisi löytyä n. 2,3V tyhjäkäynnillä.
-
IMM 3 pin pitäisi löytyä n. 2,3V tyhjäkäynnillä.
Löytyy
-
Eilen huomasin että ajossa kierrokset jää leijumaan 1500rpm paikkeille sekä laskee erittäin hitaasti normi käynnille. Paikallaan kiertää ja laskee kierrokset niin kuin kuuluu, mistähän moinen?
EDIT : Ei näköjään lähde kierrokset laskemaan ennenku pysähtyy paikoilleen
Poistui sytkäjohtojen vaihdolla, edelleen kummittelee 2-2-1 ja 2-3-1
-
Vika korjaantui IMMin vaihdolla ja vikakoodin nollauksella! :pomo: ELK