Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Nortti - 11.11.2015, 08:53:35

Otsikko: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Nortti - 11.11.2015, 08:53:35
Olisikohan joku B4184S11, 1.8 litrainen V50 jotain 2005 mallinen. Tuo tuttavan auto on parisataa tonnia ajettu ja moottoriöljyä kuluu litra tuhannella kilometrillä.

Pikaisesti vilkaistuna moottori näyttää joltain Mitsubishi tai Ford tekeleeltä. Olisikohan (PCV) huohotinventtiilissä vikaa vai mikä näissä rimpuloissa hajoilee? Puristuspaineet on ok eikä kampikammiossa ole minkäänlaista painettakaan.

(https://www.bildelsbasen.se/img/370/a/a/a5a6e1/path/mnt/newftp/122/bil/lgnr/1302360_2.jpg/volvo_v50_2006_motor_bensin.jpg)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Territorial_ - 11.11.2015, 13:22:32
Ensin lähtisin tarkastamaan ton pcv venttiilin. Pitääkö pihisevää ääntä pari sekkaa sammuttamisen jälkeen? Jos pitää tarkasta tuo.
Mikäli pölläyttää kylmänä seisottamisen jälkeen venttiilinvarren kumit vaihtoon.
Jos nuo ei auta niin motorflusshia ja nafta huuhdontaa öljyrenkaille. Ellei tuolla irtoa niin kone purkuun ja kone rengastukseen.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Timo_R - 11.11.2015, 13:28:38
Tuossa kolme linkkiä voorti-puolen foorumeille. Fordin tekelehän tuo kone tosiaan on....liekö ihan 100% sama, vai onko Volvon insinööreillä ollut näppinsä pelissä....sitä en tiedä.

http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=47639
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=49266
http://www.fordclub.fi/foorumi/viewtopic.php?t=37047
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Nortti - 11.11.2015, 22:44:11
Kiitos vinkeistä, Pitää hiukan tutkia.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Anon7895 - 14.11.2015, 13:42:37
Samantyyppinen "ominaisuus" on omassa S40 1.8 kulkineessa. Tuhat kilometriä maantieajoa ja öljyn pinta tippuu alarajaan. Merkkiliikkeen toimesta mitattu puristuspaineet ja ohivuodot, jotka olivat hyvissä lukemissa.
Öljynä käytän Ford Formula F 5W-30, koska kone on Fordin Duratec HE -kone. Autolla ajettu vajaa 168 tkm.
Voimakkaassa kuihdytyksessä ja revittelyssä saattaa näkyä sinertävää savua taustapeilistä, mutta muuten kaikki vaikuttaa normaalilta ja auto toimii kuten pitääkin.

Suoritin öljynvaihdon hiljattain, ja tein samalla Forte Motor Flush käsittelyn. Öljynkulutus tuntui hieman pienenevän. Näille Duratec-moottoreille tuntuu olevan ominaista männän öljyrenkaiden jumiutuminen.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 14.11.2015, 14:12:53
Öljynä käytän Ford Formula F 5W-30,

Mulla oli samat F Acea A5 öljyt, sain turbon hajalle kun laitoin lapun lattiaan. Suosittelisin käyttämään jollain muulla luokituksella olevaa viskositeetin 5w-30 öljyä,
vaikka A3.
Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Anon7895 - 14.11.2015, 16:24:24
Mulla oli samat F Acea A5 öljyt, sain turbon hajalle kun laitoin lapun lattiaan. Suosittelisin käyttämään jollain muulla luokituksella olevaa viskositeetin 5w-30 öljyä,
vaikka A3.
Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti.

Et vissiin ole perillä mistä puhutaan?
Kun kerran kyseessä on Fordin kone, niin sinne laitetaan Fordin öljyä. Autom öljyvaatimus WSS-M2C913-B, joka löytyy tuosta Fordin öljypönikästä. Tuo on sitäpaitsi vapaasti hengittävä, turboa nähnytkään.
Ja kyseinen öljy on Castrolin valmistama, ei mitään kuralaatua ole.

"Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti."
-No niin vissiin joo?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 14.11.2015, 17:07:00
Et vissiin ole perillä mistä puhutaan?
Kun kerran kyseessä on Fordin kone, niin sinne laitetaan Fordin öljyä. Autom öljyvaatimus WSS-M2C913-B, joka löytyy tuosta Fordin öljypönikästä. Tuo on sitäpaitsi vapaasti hengittävä, turboa nähnytkään.
Ja kyseinen öljy on Castrolin valmistama, ei mitään kuralaatua ole.

"Öljyjen eroja voit nähdä myös silmämääräisesti."
-No niin vissiin joo?
+

Do dii 8)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Baggy - 25.12.2015, 18:07:42
Ks kuljetin meni tutkinnan alle  378 tkm ja tuli todettua seuraavaa.Kannessa oljyn karstottamat pakoventtiilit ja männän puristus renkaat  kohtalaiset mutta öljy renkaat menettäneet kimmosuutensa ja kuluneet.Alakerta mitassa kuin myös sylinteri ryhmä.Kansi kuntöön uusilla venttiileillä ja tiivisteillä/koneistukset ja alakertaan std laakerit.Samalla jakoketju hässäkkä kannattaa uusia.Moottori pitää ensin purkaa jotta osat olisivat oikenlaiset jos ylipäätään sattuu löytämään(ainakin 3 vaiht eht).Uusi puoli moottori (ford)n 1500.-yllättää posit.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 22.01.2017, 12:12:04
Jatkan vanhaan aiheeseen. Eli ostin tyttärelle S40 1.8 vm 2005 jonka mittarissa on reilut 240tkm. Vähän yllättäen öljynkulutus on todella huima, noin 2L/1000km. Pohjamuovipanssari on aivan puhdas eikä mitään öljyläikkiä jää maahan. Olen vaihtanut siihen tiheästi öljyjä (kolme kertaa), alle 1000km sisään Ford Formula F 5W30 ja käyttänyt motonetin moottorinhuuhteluainetta joka kerta ennen öljynpoistoa. Tilanne ei sillä ole parantunut mutta on siellä mustaa tavaraa sisällä, aina käytetyt öljyt näyttää kuin dieselistä ulos valutetut. Tällä hetkellä koneessa on  MOTOX DIESELSYN 5W40 CF/SM TÄYSSYNTEETTINEN jota myydään 20L pöntöissä. Ideana edelleen pestä konetta ja öljytikussa näkyy musta öljy taas alle 1000km ajon jälkeen vaikka sitä on lisätty monta kertaa.
Kun koneen käynnistää, mitään sinistä pilveä ei näy. Kone käynnistyy ja käy todella hyvin. Vaihdoin tulpat ja kaikki suodattimet. Vanha ilmansuodatin oli todella likainen mutta tulpat ei näyttänyt kovin pahalta. Olen kertaalleen irrottanut tulpat ja väri on tasaisen hyvät, ei valkoinen eikä musta.
Netin perusteella kolmea syytä öljynkulutukseen voi epäillä, venttiilikumit, PCV-venttiili tai öljyrenkaat. Kumien tai öljyrenkaiden vaihto on iso homma, PCV venttiilin vaihto ei sekään ole ihan helppoa. Onko tästä kokemuksia ja ehdotuksia? Kuinka todennäköisesti toimimaton PCV aiheuttaa tällaista öljynkulutusta? Sinänsä sääli, että surkea kone pilaa hyvän auton.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: surkimus - 14.03.2017, 09:11:19
Jep jep. Täällä näyttää olevan samaa vikaa kuin omassa Volvossa oli vähänaikaa sitten. Oma V50 1.8 , ajettu 210000 km ja aluksi vei sellaiset kohtuulliset 1 l/1000 km öljyä, kunnes kulutus räjähti viime kesänä käsiin. Tuli pyyhkäistyä yksi n.1200 km reissu loppusyksystä ja 5 litraa öljyä riitti juuri ja juuri tuolle reissulle. Kone pelasi muuten ihan hyvin mutta jossakin vaiheessa huomasin tulppia seuraillessa kolmospytyn olevan aina männänpäältä märkänä öljystä. Sitten lähti kone osiksi..................... koneen kunnostajan toteamus avauksen jälkeen: Männänrenkaat suht kuluneet ja öljyrenkaat aivan loppu/jumissa. Netistä tilasin varaosat: Männänrenkaat,tiivistesarjan(kaikki),kiertokangenlaakerit,...........samalla vaihtoon ilmastoinnin ja laturin hihnat.
Osat maksoivat kaikenkaikkiaan postikuluineen n.200 euroa. Remppamies otti koneenpurkamisesta,kasaamisesta,hoonauksesta,kansitöistä..............1200 euroa. No nyt.............ei kuluta öljyä enään tipan tippaa ja tuntuu että moottoriin tuli vetoakin jonkun verran enemmän. Että näin täällä. Tuntuu että aika suht yleinen vika kyseisessä moottorityypissä.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 30.03.2017, 07:39:55
Tähän liittyen.. mistä sait selville männänrenkaiden halkaisijan? Netin juttuihin perustuen niitä on 1.8 koneeseen kolmea eri kokoa. Missäpäin Suomea teetit remontin?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: surkimus - 01.04.2017, 11:56:35
Kotkassa teetin moottori remontin. Suomesta ei tahdo oikein varaosia näihin löytyä joten täytyi tilata netistä, ja sieltäkin kahdesta paikkaa. Nyt en muista mäntien halkaisijoita mutta voin kaivaa kuitit esiin niin niistä varmaan löytyisi tietoa. Ja voin tarvittaessa lähettää vaikka kuitit sähköisessä muodossa jos on tarvetta, niin ei tarvitse käydä arpomaan oikeita varaosia.
(https://s12.postimg.org/ihogd2ht5/20170401_120910.jpg) (https://postimg.org/image/ihogd2ht5/)
Noi kiertokangen laakerit tuli sitten taas Englannin pojilta, sen kuitin oon jo näköjään hukannu mut löytyy kyllä kun hakee netistä 1.8 duratec STD laakerit. Eikä ole pahan hintaisia. Ja paikkahan oli mistä nää osat tilasin Saksalainen AUTODOC Gmbh. Oli aika nopeasti tehty remontti, eräänä maanantai aamulla vein auton korjaamolle, ja keskiviikkona soitti illalla et auto valmis . 3 päivää, ei paha..........
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 03.04.2017, 15:33:28
Kiitos tiedoista.

Itse vaihdoin jo PCV -venttiilin, mutta siitä ei ollut mitään apua.

Haluaisin testata erästä ideaa. Kertokaas te joilla on tietoa, mikä estää tekemästä seuraavaa:

- on ilmeistä, että öljyrenkaat on suurin ongelma.
- mitä jos ottaa öljypohjan auki, irrottaa kiertokanget kampiakselista yksi kerrallaan ja vetää mäntiä niin paljon alaspäin, että saa vaihdettua öljyrenkaat. Tottakai sylinteriputki on tiukka alapäästä kun ei ole kulunut, mutta kai mäntä siitä nyt mahtuu kuitenkin.

Tässä ei mitään hoonausta voi tehdä, mutta toisaalta ei liene välttämätöntä, jos öljynkulutus on yksinomaan kuluneiden öljyrenkaiden syy. Meilläkin kone käy ja kukkuu kuin sveitsiläinen kello, siinä on vain tämä yksi vika.

Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: surkimus - 03.04.2017, 19:05:05
Jep, öljyrenkaathan siellä kanittaa mut, öljynkulutus kun on tota luokkaa esim. niinkuin meikäläisen autossa, on varmaan männän puristusrenkaiden välit myös täynnä karstaa, ja tod.näk. venttiilit myös. Tossa vehkeessä pitäis puristus paineiden olla n.15 luokkaa ja ennen remonttia mitattiin 10,5-11,5 lukuja joka pytystä, eli siellä oli itse puristus renkaatkin saaneet vähän siipeensä. En tosiaan tiedä miten noissa koneissa mahtuu pelaamaan siellä öljypohjan puolella, kun ei vissiin ole mitään kunnon kaukaloa enään näissä uudemmissa, vaan suht tasainen lättyhän se moottorin pohja on.???????? Mutta tosiaan niinkuin sanoit, harmi että hyvät autot muuten, niin S40/V50 volvo pilataan näin vika herkillä koneilla, eikä kyse ole ainakaan meikäläisen kohdalla huollon puutteesta vaan onko ensimmäinen omistaja autossa tehnyt kaikki ohjekirjan mukaan, vai mistä johtuu. Harmi.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Janhu - 04.04.2017, 18:47:12
Täällä kans maistuu öljy sen verran volvolle, että luultavasti pitäisi teettää kans kyseinen remontti. Jotenkin ei vain innosta muutaman tonnin autolle alkaa teettämään 1500-2000e remppaa, ajelis loppuun ja löis vaikka paaliin  >:(

Jep jep. Täällä näyttää olevan samaa vikaa kuin omassa Volvossa oli vähänaikaa sitten. Oma V50 1.8 , ajettu 210000 km ja aluksi vei sellaiset kohtuulliset 1 l/1000 km öljyä, kunnes kulutus räjähti viime kesänä käsiin. Tuli pyyhkäistyä yksi n.1200 km reissu loppusyksystä ja 5 litraa öljyä riitti juuri ja juuri tuolle reissulle. Kone pelasi muuten ihan hyvin mutta jossakin vaiheessa huomasin tulppia seuraillessa kolmospytyn olevan aina männänpäältä märkänä öljystä. Sitten lähti kone osiksi..................... koneen kunnostajan toteamus avauksen jälkeen: Männänrenkaat suht kuluneet ja öljyrenkaat aivan loppu/jumissa. Netistä tilasin varaosat: Männänrenkaat,tiivistesarjan(kaikki),kiertokangenlaakerit,...........samalla vaihtoon ilmastoinnin ja laturin hihnat.
Osat maksoivat kaikenkaikkiaan postikuluineen n.200 euroa. Remppamies otti koneenpurkamisesta,kasaamisesta,hoonauksesta,kansitöistä..............1200 euroa. No nyt.............ei kuluta öljyä enään tipan tippaa ja tuntuu että moottoriin tuli vetoakin jonkun verran enemmän. Että näin täällä. Tuntuu että aika suht yleinen vika kyseisessä moottorityypissä.

Kuinka monta tuntia vaati työtä noin suunnilleen, että volvo oli taas kunnossa?

Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: surkimus - 05.04.2017, 08:49:45
Täällä kans maistuu öljy sen verran volvolle, että luultavasti pitäisi teettää kans kyseinen remontti. Jotenkin ei vain innosta muutaman tonnin autolle alkaa teettämään 1500-2000e remppaa, ajelis loppuun ja löis vaikka paaliin  >:(

Kuinka monta tuntia vaati työtä noin suunnilleen, että volvo oli taas kunnossa?

En tiedä tarkalleen työtuntien määrää, mutta 3 päivässä teki sen homman. Tosin pitää korjaamoa kotitiloissa joten saattoihan toi viettää aikaa siellä aamusta iltaan. Onhan siinä hommaa kuitenkin jonkun verran,luulisin.
Oli nimittäin ainut korjaaja Kotkan alueella kuka edes viitsi alkaa kyseiseen remonttiin,kaikki muut viittasi kintaalla ja käski painua suunilleen helv.....iin.
Ja kokemuksesta voin sanoa että jos joku teettää kyseisen remontin niin vaihtaa sitten samalla sen huohotin letkun sinne imusarjan taakse,koska jos ei vielä ole mennyt rikki,niin varmaan on seuraava osa joka hajoaa, ja tyhjäkäynti on sitten mitä on. Olen sen pariin autoon vaihtanut ja voin kertoa ettei kaikkein mukavin homma.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: RATSUNI - 05.06.2017, 23:28:57
Mistä kannattaisi kysellä vaihtomoottoria? Eikö tuollainen tuli ainakin samoihin hintoihin kuin remppa.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 06.06.2017, 15:14:09
Mistä kannattaisi kysellä vaihtomoottoria? Eikö tuollainen tuli ainakin samoihin hintoihin kuin remppa.

Itse mietin tätäkin vaihtoehtoa, mutta tätä öljynkulutusta on joillain ilmennyt jo 150 tkm ajoilla, mistä tietäisi, että vaihtamalla paranee? Moottorinvaihtotyö on noin puolet työstä, mitä tarvitaan.
Tästä syystä olen hankkinut osat ja vaihdan männänrenkaat ja venttiilitiivisteet itse. Kaikkine osine/työkaluineen (moottoripukki, venttiilipuristin, venttiilihionta-tatti, männänrengaspihdit ja jousipuristin jne.) rempan hinta jää alle 600e kun vaihdan samalla kytkimen ja työsylinterin. Otan koko koneen pois ja kunnostan moottoripukissa. Olen yhden arki-illan puuhastellut auton kanssa, vielä en ole saanut moottori/vaihdelaatikko -pakettia pois. Autokatoksessa, nosturia ei ole. Nostan taljalla moottoria laskuvaiheessa, lähtee vain alakautta. Yritän muistaa kertoilla kokemuksista. Menee varmaan viikon verran vielä koska tilasin kytkinpaketin vasta viime viikolla ja UPS edelleen odottaa lähetystä Saksassa.   
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 07.06.2017, 10:58:43
Kerro ihmeessä miten sujuu korjaus. Kuvat myös olisi kivoja, itse käyn hakemassa sen huhotinletkun ja pcv venttiilin tuohon meidän ruoskaan kun tuo tyhjäkäynti on välillä mitä sattuu ja huohotuksessa tuntuu olevan jotain häikkää. Puhaltaa öljykorkista ehkä mielestäni liian paljon mutta öljytikusta ei yhtään. Samalla termostaatti pitää vaihtaa ja moniurahihna..

Juu, palailen asiaan. Meillä oli aivan sama juttu, öljykorkista puhaltaa reilusti, mutta tikunreiästä ei yhtään. Projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että kaikki muovisuojat pois, nesteet on pois, akku pois, ECU boxi pois, sähköliittimet irti ja merkattu, melkein kaikki jäähdytysputket irti, vaihteensiirtimen päät irti laatikosta.
Seuraavaksi moniurahihna pois ja ilmastoinnin kompura irti ja roikkumaan jonnekin. Ilmastoinnin putkia ei tarvitse näin irrottaa. Vetarit irti - siinä saattaa olla askaretta, joillain on olleet tosi tiukassa. Pakosarjan irrotus. Sitten vain kaksi taljaa moottorin nostolenkkeihin ja kevennys ja moottori irti. Lasken sen ensin moottoripukin jalustalle, jossa pyörät alla. Auton etupäätä sen verran ylös että paketti mahtuu rullaamaan auton etupäästä ulos ja varsinainen remppa käyntiin. Kyse on perheen ns. kolmannesta autosta, jolle oli käyttöä kouluvuoden aikana mutta nyt kesällä ei ole paniikkia.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: brook - 12.06.2017, 20:10:41
Samanlainen homma minulla menossa osaatteko sanoa mistä männänrenkaita tähän moottoriin on saatavana Ford Volvo MK3 1,8 16 V Duratec.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: virkpe - 12.06.2017, 21:40:03
Samanlainen homma minulla menossa osaatteko sanoa mistä männänrenkaita tähän moottoriin on saatavana Ford Volvo MK3 1,8 16 V Duratec.
Oisko tuossa sopivia? männänrenkaat (http://janicolracing.fi/kategoria/82-84mm-2387)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: paku97 - 13.06.2017, 07:42:37
Kerro ihmeessä miten sujuu korjaus. Kuvat myös olisi kivoja, itse käyn hakemassa sen huhotinletkun ja pcv venttiilin tuohon meidän ruoskaan kun tuo tyhjäkäynti on välillä mitä sattuu ja huohotuksessa tuntuu olevan jotain häikkää. Puhaltaa öljykorkista ehkä mielestäni liian paljon mutta öljytikusta ei yhtään. Samalla termostaatti pitää vaihtaa ja moniurahihna..
Laitoin sulle yv:n
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Hende - 27.06.2017, 01:31:52
Hei! Tässä tullu nyt vuoden aikana opiskeltua tätä Volvon sielunelämää vai sanosinko Fordin. Omistan siis V50 1.8 bensa vm. -05. Viime katastuksessa öljynsyönti vaikutti päästöihin melko julmasti, HC tais olla 1400! Öljyä veti litran 500 kilometrille... Kone meni purkuun ja tämän remontin jälkeen ihanne päästöillä leimalle. Kunnes... 2000km remontin jälkeen alkoi taas öljy katoamaan ja mittaritauluun ilmestyi moottorivikavalo. Käytin luetuksella ja antoi EGR-toimintahäiriö. Veikkaan että öljynsyönti aiheuttanu tämän ongelman. Oisko enää ideoita mitä tähän vois tehä? Ja mistähän tuolta konehuoneesta löytyy se PCV- venttiili? Mistä uusia saa? Googlaus ei tuottanu tulosta... (tietäis ees mitä loppuissaan etsis  ;D ) kiitos  :)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 17.07.2017, 13:38:49
Hei! Tässä tullu nyt vuoden aikana opiskeltua tätä Volvon sielunelämää vai sanosinko Fordin. Omistan siis V50 1.8 bensa vm. -05. Viime katastuksessa öljynsyönti vaikutti päästöihin melko julmasti, HC tais olla 1400! Öljyä veti litran 500 kilometrille... Kone meni purkuun ja tämän remontin jälkeen ihanne päästöillä leimalle. Kunnes... 2000km remontin jälkeen alkoi taas öljy katoamaan ja mittaritauluun ilmestyi moottorivikavalo. Käytin luetuksella ja antoi EGR-toimintahäiriö. Veikkaan että öljynsyönti aiheuttanu tämän ongelman. Oisko enää ideoita mitä tähän vois tehä? Ja mistähän tuolta konehuoneesta löytyy se PCV- venttiili? Mistä uusia saa? Googlaus ei tuottanu tulosta... (tietäis ees mitä loppuissaan etsis  ;D ) kiitos  :)

Sain omani (S40 1.8 ) remontin jälkeen ajoon viime viikolla. Tein koko homman itse. Otin moottorin ja vaihdelaatikon pois ja uusin kytkimen ja työsylinterin samalla. Remppa oli paljon helpompi tehdä kun moottori oli pukissa ja pääsy eri puolille oli helppoa.
Minulla on koodinlukija ja ennen remppaa tuli minullekin EGR vikavalo ja koodi. Remontin aikana otin EGR venttiilin irti (voi irrottaa myös helposti kun kone on paikoillaan) ja liotin sitä muutaman päivän moottorinpesuaineessa. Lopuksi ultraäänipesurilla puhtaaksi. Motonet myy pienehköjä ultraäänipesureita vajaaseen 40e ja siihen jokin pesuainetiiviste noin 15e. Jottei pesuri sotkeentunut turhaan, laitoin aina pestävät osat (EGR, männät yms.) minigrip-pussissa pesuriin ja nesteet sekä pussiin sisään ja altaaseen.
Ykkössylinterin kiertokangen laakeri oli saanut vähän vaurioita ja käytin kampiakselin hiottavana (pelkästään kiertokangenlaakereiden kaulat) ja siitä tulikin aikamoinen soppa. Koneistamo tilasi ylikokoiset (oversize) uuden laakerit kiertokankiin. Meni tuplasti vikaan, laakerit ei olleet tähän koneeseen (leveämmät ja liian isot) plus olisi pitänyt tilata alikokoiset (undersize) koska ylikokoisia käytetään silloin kun laakeripesää on hiottu, alikokoisia kun akselia on hiottu. Oikeita laakereita ei meinannut löytynä sitten mistään. Volvo ei myy, Fixus tarjosi VIN-numerolla samoja vääriä kuin koneistamo. Löysin oikeat, 0.25mm alikokoiset englantilaiselta virityspajalta Burtonilta. Rahteineen ja uudet kiertokankien pultit (yksittäispakatut Ford-pultit) ja laakerit 125e - ei ihan paha. Projekti venyi melkein 3 viikkoa näiden laakereiden vuoksi.
Molempiin päihin kampiakselia uudet stefat, venttiilien ohjurikumit ja kannentiiviste. Tiivistesarjassa oli uusi tiiviste mm. EGR venttiilille, mikä on minusta turha vaihtaa. Jouduin uusimaan YKK-anturin koska siitä lähti pala koneen irrotuksen aikana, Motonetista noin 30e. Uusi apulaitehihna, ilmastointiin käytin vanhaa. Uudet tulpat.
Tässä homma lyhykäisyydessään. Nyt olisi setti työkaluja myynnissä, moottoripukki, venttiilien hiontatutti, -tahna, venttiilitiivisteen irrotuspihdit, itse modatut venttiilijousipihdit (kaupasta ei saa täysin sopivia, modasin niitä), männänrenkaiden puristin, hoonauskitti, korjauskäsikirja sähköisenä, tarvittaessa neuvoja.

Sylinteriputket ei olleet minusta juurikaan kuluneet, alkuperäiset hoonausjäljet näkyi ja toisaalta mitään olaketta ei tuntunut siinä kohtaa missä männänrenkaat käy kääntymässä yläkohdassa.

Yritän linkittää oheen muutaman valokuvan. Photobucket on jotenkin muuttunut..
http://s1148.photobucket.com/user/linkki1/library/

PS. PCV-venttiili on imusarjan ja lohkon välissä, näkyy vasemmalla kuvassa jossa lohko (oranssi muoviputken pää). Imusarjan pultit on hiukka hankalat löytää ja avata mutta kärsivällisesti edeten homma onnistuu. Itse vaihdoin PCV-venttiilin keväällä kun kokeilin auttaako se öljynkulutukseen, minulla ei auttanut. Itse ottaisin syylärin flektin pois niin saa ne tarvittavat sentit tilaa työskentelyyn.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 31.07.2017, 22:54:42
Ko. moottorissa on "ominaisuus" että se kuluttaa öljyä...(koska se on Fordin tekele, heh)... oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km.(öljynä 5w-30) mistäkö tiedän noin tarkasti? koska ajoin noin 1000km matkan ja öljypurkin kyljessä oli mittaasteikko ja kumpanakin kertanan täytin moottorin samassa kohdassa(samassa asennossa) ja samaan mittatikun kohtaan(ylärajaan)...

huolestuneena soitin tutulle volvomekaanikolle joka on pelannut volvojen kanssa koko pitkän elämänsä ajan. näinollen tämä kirjoitus ei ole mielipide, vaan todistettu fakta...(paitsi edellämainittu vitsi Foordin laadusta)... no mutta asiaan...

sain samantien vastauksen että se on näitten autojen tyyppivika(ominaisuus) että sylinteri muotoutuu hieman(pikkiriikkisen) soikeaksi,Näinollen männänöljykumien/männänrenkaitten yms. muut korjaustoimenpiteet eivät auta kuin hetkenaikaa, toisilla vähän pitempään ja toisilla vähän lyhempään.
 
Hän ohjeisti minua että ei kannata vaihtaa mitään koska kone on (hassusana) "hiuotunut laisekseen" eli pahimmassa tapauksessa öljynkulutus voi lisääntyä koska osat ovat eri(uuden)muotoisia.

Kysyin myös että:mitenkäs sitten nämä moottorin "korjausaineet"(lisäaineet) esim. oil treatment, tai engine flush ja vastaus oli: ei ole hyötyä.
 
ja ei, se ei johdu siitä että: on ajanut jollain liruilla tai "hyvillä" öljyillä sillä vaan saa ehkä hiukan pitkitettyä väistämätöntä.

korjauksesi hän ehdotti yksinkertaisesti vaan paksumpaa öljyä esim alkaen 5w-40stä...ja volvon käyttöohjekirjakin tuntee vielä em. öljylaadun.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 02.08.2017, 17:45:07
Ko. moottorissa on "ominaisuus" että se kuluttaa öljyä...(koska se on Fordin tekele, heh)... oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km.(öljynä 5w-30) mistäkö tiedän noin tarkasti? koska ajoin noin 1000km matkan ja öljypurkin kyljessä oli mittaasteikko ja kumpanakin kertanan täytin moottorin samassa kohdassa(samassa asennossa) ja samaan mittatikun kohtaan(ylärajaan)...

huolestuneena soitin tutulle volvomekaanikolle joka on pelannut volvojen kanssa koko pitkän elämänsä ajan. näinollen tämä kirjoitus ei ole mielipide, vaan todistettu fakta...(paitsi edellämainittu vitsi Foordin laadusta)... no mutta asiaan...

sain samantien vastauksen että se on näitten autojen tyyppivika(ominaisuus) että sylinteri muotoutuu hieman(pikkiriikkisen) soikeaksi,Näinollen männänöljykumien/männänrenkaitten yms. muut korjaustoimenpiteet eivät auta kuin hetkenaikaa, toisilla vähän pitempään ja toisilla vähän lyhempään.
 
Hän ohjeisti minua että ei kannata vaihtaa mitään koska kone on (hassusana) "hiuotunut laisekseen" eli pahimmassa tapauksessa öljynkulutus voi lisääntyä koska osat ovat eri(uuden)muotoisia.

Kysyin myös että:mitenkäs sitten nämä moottorin "korjausaineet"(lisäaineet) esim. oil treatment, tai engine flush ja vastaus oli: ei ole hyötyä.
 
ja ei, se ei johdu siitä että: on ajanut jollain liruilla tai "hyvillä" öljyillä sillä vaan saa ehkä hiukan pitkitettyä väistämätöntä.

korjauksesi hän ehdotti yksinkertaisesti vaan paksumpaa öljyä esim alkaen 5w-40stä...ja volvon käyttöohjekirjakin tuntee vielä em. öljylaadun.

Jää nähtäväksi miten kauan kestää, mutta 20W-50 öljyä koneeseen litra per 500km, EGR tukossa, tulpat tukossa muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen niin korjaus saattaa käydä mielessä ;) Jäin miettimään miten tuo mainittu "soikeus" korjaantuisi edes hetkeksi uusilla renkailla?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 02.08.2017, 18:29:17
Jää nähtäväksi miten kauan kestää, mutta 20W-50 öljyä koneeseen litra per 500km, EGR tukossa, tulpat tukossa muutaman tuhannen ajokilometrin jälkeen niin korjaus saattaa käydä mielessä ;) Jäin miettimään miten tuo mainittu "soikeus" korjaantuisi edes hetkeksi uusilla renkailla?

toivottavasti, turhatyö on aina kenkkua...

topicissa aikaisemmin keskustelleilla on auttanut koneremppa eli kai se on heillä hetkeksi auttanut.

Ja eikös kun tiivisteet on uudet(eivät litistyneet) luulisi pitävän hieman tiiviimmin kun litistyneet tiivisteet. en tiedä sitten.

ja öljynpaksuntaminen oli tietysti kohtuudenrajoissa, että ei viimekädessä mitään silikonivoiteluainetta käskenyt tulpanreijästä sinne ruuttaamaan.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 02.08.2017, 18:36:55
toivottavasti, turhatyö on aina kenkkua...

topicissa aikaisemmin keskustelleilla on auttanut koneremppa eli kai se on heillä hetkeksi auttanut.

Ja eikös kun tiivisteet on uudet(eivät litistyneet) luulisi pitävän hieman tiiviimmin kun litistyneet tiivisteet. en tiedä sitten.

ja öljynpaksuntaminen oli tietysti kohtuudenrajoissa, että ei viimekädessä mitään silikonivoiteluainetta käskenyt tulpanreijästä sinne ruuttaamaan.

Omallani on ajettu vasta alle 1000km mutta Fordin 5W-30 öljyt pysyy (ei ole mittatikussa yhtään vajennut), sinisen savun hajuakaan ei ole. Eikähän mennä toivotaan toivotaan linjalla eteenpäin ;) Paljon muuten Hesemies mittarissa on kilometrejä?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: mulugren - 02.08.2017, 19:41:12
oma v50 1.8 bensakoneeni kuluttaa myös (vielä maltillisesti) 2 dl/1000km

Ei kyllä kannata olla millään lailla huolissaan jos noin vähän kuluttaa. Parin tai kolmen kuukauden välein ajomääristä riippuen heität litran öljyä koneeseen ja ajelet tyytyväisenä menemään.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 03.08.2017, 06:26:50
Omallani on ajettu vasta alle 1000km mutta Fordin 5W-30 öljyt pysyy (ei ole mittatikussa yhtään vajennut), sinisen savun hajuakaan ei ole. Eikähän mennä toivotaan toivotaan linjalla eteenpäin ;) Paljon muuten Hesemies mittarissa on kilometrejä?

Mittarissa on aikatarkkaan tasan 200 000 kilometriä.  :)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 03.08.2017, 06:30:25
Ei kyllä kannata olla millään lailla huolissaan jos noin vähän kuluttaa. Parin tai kolmen kuukauden välein ajomääristä riippuen heität litran öljyä koneeseen ja ajelet tyytyväisenä menemään.

Okei  :)

Meinasin kuitenkin seuraavassa öljynvaihdossa vaihtaa öljyksi 5w40 kokeilla miten se kestää sisällä. Tai no paremminkin että miten se pysyy "vääristä" paikoista pois  ::)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 18.01.2018, 10:39:09
Nonnii, Alkaa olla öljynvaihdosta 8 tkm ja öljyä on mennyt vajaa litra. eli luulen vaihtovälin (10t km) aikana menee suurinpiirtein (1)litra öljyä.

kun vaihdoin motoxin (joka sinäänsä oli jo huono ostos, pihi kun olen) 5w-30:Stä jota kului semmoinen 2dl/1000km

tuohon castrol magnatec c3 5w-40:een niin kulutus "tippui"  noin 1dl:aan/1000km (tosin en tiedä että palaako viileällä/kylmällä vähemmän öljyä)

ja eikös "fordin oma" formula f1 5w-30 ole castrollin "valmistamaa" anyway?

lisäksi vertailin öljyjä semmoisen you tubettajan kun piotr tester:in testeillä, jossa hän on tehnyt kunnon DIY "kulutus testi koneen" jonka avulla hän vertailee öljyjä erilaisilla

variaatioilla (kylmänä,kuumana,raskaana ja pitkänä kulutuksena) ::)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 20.01.2018, 15:05:44
Mulla on mennyt nyt 8000km rempan jälkeen ja öljy on samassa kohtaa tikussa kuin rempan jälkeen sitä laitoin - yhtään lisäämättä. Pitäs varmaan kohta tehdä 260 tkm huolto ja vaihtaa öljyt ja suodatin. Poika autolla enimmäkseen ajaa ja ajoi myös ennen remonttia. Hän sanoo, että kulku on ainakin selvästi pirteämpää nyt kuin viime talvena.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 22.01.2018, 07:13:04
Mulla on mennyt nyt 8000km rempan jälkeen ja öljy on samassa kohtaa tikussa kuin rempan jälkeen sitä laitoin - yhtään lisäämättä. Pitäs varmaan kohta tehdä 260 tkm huolto ja vaihtaa öljyt ja suodatin. Poika autolla enimmäkseen ajaa ja ajoi myös ennen remonttia. Hän sanoo, että kulku on ainakin selvästi pirteämpää nyt kuin viime talvena.

hyvä, remontti oli siis onnistunut ;)

mitä öljyä käytät/käytit?

mielenkiintoinen tutkimustulos: https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 22.01.2018, 16:59:38
hyvä, remontti oli siis onnistunut ;)

mitä öljyä käytät/käytit?

mielenkiintoinen tutkimustulos: https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html

Laitoin sitä Fordin 5W-30. Halpaa ja kuitenkin siihen tarkoitettu.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 27.01.2018, 16:11:08
Mulla olis kanssa oljynkulutuksen vuoksi koneremontti edessä. Löytyykö jostain (ehkä Haynesin manuaalista?) 1.8f koneelle seikkaperäisiä ohjeita tai edes kiristysmomentteja?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: virkpe - 27.01.2018, 17:31:08
Mulla olis kanssa oljynkulutuksen vuoksi koneremontti edessä. Löytyykö jostain (ehkä Haynesin manuaalista?) 1.8f koneelle seikkaperäisiä ohjeita tai edes kiristysmomentteja?
Yleensä noista Alfamerin kirjoista löytyy kiristysmomentit ja koneen purkamiseen ohjeet.
Alfamer Volvo  (http://www.alfamer.fi/volvo-20042007-p-17770.html)
Fordeissa kun on käytössä samaa moottoria, sitäkin kautta voisi saada moottorille räjäytyskuvat ja momentit.
Jos on uudempaa mallia kuin 2007 silloin varmasti hankalampi saada ohjeita.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 27.01.2018, 20:13:56
Mulla olis kanssa oljynkulutuksen vuoksi koneremontti edessä. Löytyykö jostain (ehkä Haynesin manuaalista?) 1.8f koneelle seikkaperäisiä ohjeita tai edes kiristysmomentteja?

Mulla löytyy Haynes korjaamokäsikirja, mutta se on englanninkielinen. Olen ostanut sen netistä enkä tarvitse enää - sähköinen kopio - satoja mb. Tämä Fordin 1.8 kone on kuuluisa siitä, että konetta ei ole Fordin tai Volvon mielestä tarkoitettu korjattavaksi vaan merkkikorjaamot myyvät siihen ns. puolimoottoria. Haynesin kirjassakin sanótaan osaan töistä, että tätä vaihetta ei käsitellä koska osia ei ole saatavilla. Sain kaikki osat, mutta esim. oikeat kiertokangen laakerit oli melko vaikea löytää. Burton virityspajalta saa minusta kohtuu hintaan osia, ainakin mainitut laakerit. Tiivistesarjat kannattaa tilata netistä, samoin männänrengassarjat ja uudet kannenpultit. Osat kannattaa tilata kaikessa rauhassa ja alkaa purkaa konetta vasta kun ihan kaikki on tullut. Itselle tuli yllätyksenä vähän kärsineet 1 cyl. kiertokangen laakerit ja koneen kasaus viivästyi varmaan kolme viikkoa näiden vuoksi. Kirjotin asiasta tarkemmin tässä viestiketjussa.
2005 1.8L on Duratec
http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford.html
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: hesemies - 02.02.2018, 10:27:05
Mulla olis kanssa oljynkulutuksen vuoksi koneremontti edessä. Löytyykö jostain (ehkä Haynesin manuaalista?) 1.8f koneelle seikkaperäisiä ohjeita tai edes kiristysmomentteja?

Tässä on kyseisen koneen (fordin tekemä[ilmeisesti mazdankin käyttämä] duratec he18/20 jne.) purku/kasaus opas, joka on vähintäänkin hankalasti luettavissa ja vieläpä enklanniksi.

https://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Mazda/--Engines--/Duratec%20HE%20assembly%20manual.pdf
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 03.02.2018, 10:14:20
Kiitos kaikille vastauksista! 2006 mallin auto tosiaan kyseessä. Jorman linkistä löysin vain kaksilitraisen männänrenkaita, kävisivätköhän nämä (https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-C-MAX-FOCUS-MONDEO-1-8-16V-PETROL-PISTON-RINGS-SET-STD-CGBA-QQDA-DURATEC-/252688316618)?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puliukk0 - 09.02.2018, 16:52:28
Noi alakerrat oli (3-4v sitten) ainakin Fordilla ihan järjettömän halpoja (luokkaa 800€) joten kannattaa sitäkin miettiä.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 10.02.2018, 17:53:33
Noi alakerrat oli (3-4v sitten) ainakin Fordilla ihan järjettömän halpoja (luokkaa 800€) joten kannattaa sitäkin miettiä.

Jos 800e saa, niin ehdottamasti kannattaa harkita. Kysyin hintaa Biliasta ja siella kone kertoi hinnaksi 2500e. Jenkeissa hinnat on olleet luokkaa USD 1500 mutta muitakin kuluja tulee joten ei oikein kannata
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Volvoismi - 10.02.2018, 19:01:10
Mikäs muuten on öljytikun min ja max -merkin välinen ero litroissa? Jotain yritin googlettaa ja sain käsityksen sen olevan jossain reilun litran päälle, mutta varmuutta ei ole

Täällä 177tkm ajettu 1.8 bensa V50 2006 vuodelta. Parisen tuhatta ajettu ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tämä yksilö ei ihmeemmin syöpöttele tuota öljyä
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puliukk0 - 10.02.2018, 19:36:52
Nimenomaan Fordilta kysyttynä
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 11.02.2018, 08:15:16
Mikäs muuten on öljytikun min ja max -merkin välinen ero litroissa? Jotain yritin googlettaa ja sain käsityksen sen olevan jossain reilun litran päälle, mutta varmuutta ei ole

Täällä 177tkm ajettu 1.8 bensa V50 2006 vuodelta. Parisen tuhatta ajettu ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tämä yksilö ei ihmeemmin syöpöttele tuota öljyä

En tiedä tarkkaan, mutta arvioisin että noin litra. Toisaalta mittatikku on varsin epävarma todellisen öljynpinnan mittaamiseen. Ainakin meidän Volvossa tikku on jonkunlaista teräsvaijeria joka taipuu matkalla öljypohjan suuntaan. Silloin kun öljyä vielä kului, saattoi joskus ottaa tikun ulos, kuivasin sen ja laitoin takaisin pohjaan. Kun sen veti taas ulos, koko tikku oli aivan kuiva. Kun sen työnsi takaisin, kiersi pari kierrosta ja veti taas ulos, tikku oli kastunut noin alamerkkiin asti. Naapurilla oli Mazda, saman perheen Duratec 2L koneella ja aivan sama ilmiö. Nykyisin teen tuon tikun kiertämisen aina koska epäilen,  että tikku, vain työnnettynä sisään, kampeaa itseään johonkin suuntaan. Tikku kiertää moottorin kylkeä alaspäin putkessa ja menee loivassa kulmassa lohkosta sisään, ihan muuta kuin "perinteiset" ylhäältä suoraan kohti pohjaa.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 16.03.2018, 16:55:09
Nyt on jännä tilanne, kolmeen viikkoon (viimeisen täytön jälkeen) ei ole kulunut yhtään tippaa öljyä. Speksit: ~500 km ajoa, en ole suorittanut kovia kiihdytyksiä, kone ei ole ehtinyt lämmetä pitkäksi aikaa toimintalämpöön (termostaatti jumittaa), käyttänyt pelkkää 95e10 settiä kun aikaisemmin oli puolesta täyteen tankkia E85 ja vauhti ollut 80 tai alle. Viittaisiko tää johonkin muuhun kuin männänrenkaisiin? Aikaisemmin kun oon käyttänyt etanolia enemmän ja ajanut pitempää lenkkiä moottoritiellä olisi jo pari kertaa joutunut lisäämään öljyä.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 19.03.2018, 11:54:42
Nyt on jännä tilanne, kolmeen viikkoon (viimeisen täytön jälkeen) ei ole kulunut yhtään tippaa öljyä. Speksit: ~500 km ajoa, en ole suorittanut kovia kiihdytyksiä, kone ei ole ehtinyt lämmetä pitkäksi aikaa toimintalämpöön (termostaatti jumittaa), käyttänyt pelkkää 95e10 settiä kun aikaisemmin oli puolesta täyteen tankkia E85 ja vauhti ollut 80 tai alle. Viittaisiko tää johonkin muuhun kuin männänrenkaisiin? Aikaisemmin kun oon käyttänyt etanolia enemmän ja ajanut pitempää lenkkiä moottoritiellä olisi jo pari kertaa joutunut lisäämään öljyä.

Plussaa on ainakin jos öljyt ei ole lisääntynyt  :)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 19.03.2018, 14:11:24
Plussaa on ainakin jos öljyt ei ole lisääntynyt  :)

Nii  ;D

Eilen kävin pidemmällä lenkillä ja reilun puolen tunnin ajon jälkeen lakkasi kiihtymästä kunnolla ja alkoi haista palaneelta öljyltä. Tänään aamulla kylmällä koneella taas kulki ihan normaalisti eikä haissut. Pitää varmaan ottaa termostaatti pois  :idiot2:
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: AkiT - 19.03.2018, 15:48:59
Ohjekirja antaa öljytikun min-max väliksi 0,75l.
Mikäs muuten on öljytikun min ja max -merkin välinen ero litroissa? Jotain yritin googlettaa ja sain käsityksen sen olevan jossain reilun litran päälle, mutta varmuutta ei ole

Täällä 177tkm ajettu 1.8 bensa V50 2006 vuodelta. Parisen tuhatta ajettu ja toistaiseksi vaikuttaa siltä, että tämä yksilö ei ihmeemmin syöpöttele tuota öljyä

Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 12.04.2018, 10:24:49
Ei tahdo mistään löytyä noita puolimoottoreita niin kai se pitää itse ne männän renkaat vaihtaa. Isot pojat varoitteli että sylinteriputket lähtee liikkeelle kun konetta pyörittää ilman kantta, onko näin ja miten sen voi ehkäistä ennalta?  :o
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 13.04.2018, 12:09:26
Ei tahdo mistään löytyä noita puolimoottoreita niin kai se pitää itse ne männän renkaat vaihtaa. Isot pojat varoitteli että sylinteriputket lähtee liikkeelle kun konetta pyörittää ilman kantta, onko näin ja miten sen voi ehkäistä ennalta?  :o

En ollut tällaisesta mitään kuullut kun itse tein remonttia. Minulla ei putket liikkunut minnekään ja muutenkin tuntuu vähän Esson baarin jutulta, että putket olisi noin löysässä. Jos jotain tällaista kuitenkin tapahtuisi, ei kai siinä muuta kun painaa takaisin pohjaan, ei ne voi liikkua muuta kuin ylöspäin..

PS: vaihdoin öljyt rempan jälkeen ekan kerran reilut viikko sitten, 10.000km eikä tarvinnut kertaakaan välillä lisätä - Ford öljyä.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 13.04.2018, 20:46:50
En ollut tällaisesta mitään kuullut kun itse tein remonttia. Minulla ei putket liikkunut minnekään ja muutenkin tuntuu vähän Esson baarin jutulta, että putket olisi noin löysässä. Jos jotain tällaista kuitenkin tapahtuisi, ei kai siinä muuta kun painaa takaisin pohjaan, ei ne voi liikkua muuta kuin ylöspäin..

PS: vaihdoin öljyt rempan jälkeen ekan kerran reilut viikko sitten, 10.000km eikä tarvinnut kertaakaan välillä lisätä - Ford öljyä.

Kiitos vastauksesta. Kuumottelen koko projektia kun ainoa kokemus moottoreista on Volvon B18/20 koneiden kanssa puuhaamisesta, mutta eiköhän se hyvin mene. Toukokuun lopussa on kaksi viikkoa lomaa ja aion silloin ryhtyä toimeen
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Tompero - 22.01.2019, 14:25:20
Täälläkin tuo volvo nyt perseilee kunnolla. Ensin kulutti 700km ajolla öljyä sen kolmisen litraa.
No nyt sitten ajoin reilu sata kilsaa mutta öljyä ei kadonnut.
Nelospytty sen sijaan pimeänä. Puristuspaineita ei sitten yhtään  :'(
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Volvoismi - 24.01.2019, 01:12:08
Onko tähän kulutukseen löydetty nyt muuta vikaa kuin valskaavat öljyrenkaat johtuen väärästä lohkon sorvauksesta ym. vastaavasta? Onko esimerkiksi tiheillä öljynvaihdoilla estetty kumirinksujen jumitus ja täten öljyn ylenpalttinen valskaaminen?

Itsellä ei omassa 1.8ssa minkäänmoista ongelmaa. Tai no ehkä 10tkm menee 5 desiä öljyä, mutta ei tuota nyt kummoiseksi voi sanoa. Öljyt vaihdettu aina säännöllisesti vuosittain. 200tkm siis ajettu ja 2006 vuosimalli
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Japit - 24.01.2019, 07:37:29
Itse myös tein syksyllä männärengasremontin. Kohde 1,8F aj. 183tkm. Lähtökohtana yhdestä pytystä katosi puristukset ja öljynvientiä oli jonkun verran. Puristukset olivat kadonneet yhden pakoventtiilin palamisen johdosta eli kansi meni koneistamoon venttiilin vaihtoon ja muiden hiontaan.
Remontti ei ole mikään ylivaikea jos työkalut jotenkin pysyvät kädessä ja on ylimääräistä aikaa reilusti. Korjaamossa työtä ei mielestäni kannata tehdä paitsi jos on ylimääräistä rahaa. Osat eivät maksaneet hirveästi netistä tilatessa. Kiertokangen laakerien löytyminen teetti sen verran ongelmia että pistettiin vanhat takaisin. Kävin tutulla korjaamolla näyttämässä niitä ja ohje oli että pistä samat takaisin. Pinnoitteet kaikissa virheettömät ja naarmuttomat. Kuulemma vähemmän riskejä uusiin verrattuna kun on nyt sopivasti asettuneet kilometrien myötä.
Nyt ajettu väh 5tkm ja öljynkulutus loppui siihen. Moottori käy erittäin nätisti ja tasaisesti, kannen läpikäynti kannattaa varmasti tehdä jos kerran irrallaan on.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Tompero - 08.02.2019, 19:31:08
Täälläkin tuo volvo nyt perseilee kunnolla. Ensin kulutti 700km ajolla öljyä sen kolmisen litraa.
No nyt sitten ajoin reilu sata kilsaa mutta öljyä ei kadonnut.
Nelospytty sen sijaan pimeänä. DEPuristuspaineita ei sitten yhtään  :'(
Päivitän nyt vähän tätäkin. Eli kansi on irti. Nelospytyssä oli pakoventtiili ottanut osumaa mutta samalla kävi ilmi että kolmospytyn männässä oki halkeama ja tuolta sitten öljyä menee niin paljon ku menee eli helvetisti.
Nyt sitten pitää tutkia kannattaako tuota edes alkaa koneistamaan vai hommata vaihto mosa jostakin..
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oskarik - 15.02.2019, 20:52:43
Onko tähän kulutukseen löydetty nyt muuta vikaa kuin valskaavat öljyrenkaat johtuen väärästä lohkon sorvauksesta ym. vastaavasta? Onko esimerkiksi tiheillä öljynvaihdoilla estetty kumirinksujen jumitus ja täten öljyn ylenpalttinen valskaaminen?

Itsellä ei omassa 1.8ssa minkäänmoista ongelmaa. Tai no ehkä 10tkm menee 5 desiä öljyä, mutta ei tuota nyt kummoiseksi voi sanoa. Öljyt vaihdettu aina säännöllisesti vuosittain. 200tkm siis ajettu ja 2006 vuosimalli

Jostain luin, kun tein remonttia, että toi Fordin öljy menee nopeasti öljynvaihtovälien laiminlyönnin jälkeen sellaiseksi mönjäksi, että liimaa männänrenkaat jumiin. Pitäis olla OK tiheillä öljynvaihdoilla siis. Itsellä oli 40tkm aukko huoltohistoriassa...
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: oiva_ - 14.08.2019, 17:44:39
Onko kenelläkään kokemuksia/tietoa voiko flexfuel koneen vaihtaa tavallisen koneen tilalle? Käykö sähkö-/polttoaineliittimet keskenään? Ruotsissa on tarjolla paljon B4184S8 tyypin koneita, ajattelin jos vähän ajetun koneen nostaisi nokalle.

Edit: Autossa on kiinni eflexfuelin boksi, sen takia ajattelin tuota S8 lopouista konetta.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Nikod3mus - 12.01.2020, 13:42:16
Meillä on -06 V50 1.8 bensa 270tkm ajettuna ja konehan siitä meni. Öljyä kului 2l / 1000km ja kun kylmällä koneella antoi kaasua, niin melkoisen savupilven sai aikaiseksi. Kone myös veti nuhaisen oloisesti.

Totesin, että koneen kunnostaminen tulee aika kalliiksi ja aikaa kuluu, koska pitää ensin purkaa ja tutkia mitä pitää ostaa. Tein toisen ratkaisun eli ostin 800 eurolla ajokuntoisen 2004 1.8 81kW Mondeon, jolla ajettu n. 250tkm. Ajoin autolla pari viikkoa ja totesin, että koneen puolesta se toimii moitteetta. Öljyä ei ainakaan hävitä yhtään.

Sitten Mondeo talliin ja kone irti. Mondeon kone pukkiin ja siitä riisuttiin kaikki irti. Sitten talliin Volvo tilalle ja kone irti. Vaihteisto otettiin alakautta ja kone nostettiin yläpuolelta. Apuruko jäi paikoilleen. Sitten Volvon kone pukkiin ja kaikki irti. Ja taas Mondeon kone pukkiin ja kasaamaan Volvon apulaitteilla, johtosarjalla jne. Volvon koneesta piti ottaa myös imunokka-akseli, jotta koneesta tulisi 92kW versio. Venttiilinvälykset pysyivät arvoissaan ilman kuppien vaihtoja. Toinen vaihto-osa oli kampiakselin hihnapyörä, joka pyörittää Volvossa myös ilmastointia ja on siten erilainen. Tiukassa oli ja piti ostaa uusi pultti Volvolta. Myös venttiilikoppa piti olla Volvon oma, koska Mondeossa ei ollut puolia eikä siten kiinnitysreikiä puolille venttiilikopassa. Muuten kyllä täysin samat.

Apulaitteiden osalta ei ollut mitään ihmeellistä. Imusarjasta otin läpät pois, kun ei oikein vakuuttanut niiden tukevuus.

Vaihteistot molemmissa sama MTX75, mutta Volvon perävälitys on selvästi tiheämpi. Aika outoa, koska tehokkaampi kone pienemässä korissa ja silti lyhyemmät välitykset. Laitoin kuitenkin Volvon vaihteiston. Kaksoismassa jäi Mondeosta, koska en huomannut kuluneisuudessa eroa Volvon osaan. Olisi ollut hyvä jo vaihtaa, mutta ei tähän konkurssiin onnistunut. Kytkin oli hyvä, työsylinterin laitoin uuden.

Uusia osia meni kaikki irrotetut tiivisteet, öljyä, suodatin, jäähdytysnestettä, kytkinnestettä jne. Vahingossa murtui yksi anturi ja öljypohja murtui, mutta niitä onneksi oli nyt kaksi, joten tiivistesilikonilla selvittiin siitä.

Kone vaihdon jälkeen kerrasta käyntiin eikä palanut mitään valoja. Hyvin on toiminut eikä tämä yksilö syö öljyä juuri mitään vaihtovälille. Mondeosta on myyty varaosia sittemmin varmasti n. 500-600 € edestä ja vieläkin on hyviä osia myydä. Kustannusten osalta ainakin yksi edullisimpia keinoja.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Volvoismi - 14.01.2020, 18:05:12
Päivitystä oman Volvon suhteen. Nyt mittarissa 220tkm ja viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen, tällä kertaa Shellin öljyt, se vähäinenkin syönti on lakannut kokonaan. Mittari tököttää vajaan kymppitonnin jälkeen edelleen ylälaidassa

Vanhoilla formula F -öljyillä syönti oli hienoista. Toisaalta polttoainettakin tuntui menevän vähemmän, joten onkohan Shellin öljy vähän tönkömpää
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puistas - 26.03.2020, 15:11:46
Jos kiinnostaa liikkeessä teettää remontti niin tässä kohtuuhintainen paikka.  https://www.kstauto.com/m/ Hain juuri korjaamosta s40 2005 Volvoni johon tehtiin rengastus + vaihdettiin venttilinvarren kumit ja kk laakerit. 18h 1180€ omilla osilla. Suurin työ oli ollut karstaisten pakoventtiilien puhdistus.  Moottorina on 130tkm. ajettu vaihtokone, ennen remonttia huohotti, päästöt ylärajalla ja vei öljyä n.0.8l/1000km. Toivotaan että että nyt pelaa. Kahden sylinterin renkaat olleet ihan jumissa.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puliukk0 - 26.03.2020, 15:41:46
Jos tälleen kiireettömänä aikana haluaa kokeilla, niin esim dieseliä pyttyjen päälle muutamaks päiväks. Liuotti yhdestä Toyotasta karstat mummon jäljiltä ja öljynsyönti loppui.

Tämäkään tosin ei rikkinäistä korjaa, mutta jos samalla vaihtaa moottoriöljyt niin aika halpa kokeilu.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puistas - 26.03.2020, 18:35:00
Kesällä tuli liuotettua ensin, tunnin huuhtelu Fortella, sitten tulpat pois ja toinen purkki tulppien kautta vähän kerrassaan, silloin tällöin hieman mäntiä liikauttaen ja aina kun meni läpi niin uutta, lopuksi vielä pari kierrosta löpöllä. Ei mitään vaikutusta, ehkä ohivuodot lisäänty kun katsastuksessa oli päästöt ylärajalla.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 27.03.2020, 07:51:21
Kesällä tuli liuotettua ensin, tunnin huuhtelu Fortella, sitten tulpat pois ja toinen purkki tulppien kautta vähän kerrassaan, silloin tällöin hieman mäntiä liikauttaen ja aina kun meni läpi niin uutta, lopuksi vielä pari kierrosta löpöllä. Ei mitään vaikutusta, ehkä ohivuodot lisäänty kun katsastuksessa oli päästöt ylärajalla.

Komppaan tätä. Itse tein vuosia sitten kaikenlaista huuhtelua, vaihtelin öljyjä 1000km välein, käytin pesuaineita - ei auttanut. Sitten purin moottorin ja männät oli melko puhtaat, mutta öljyrenkaat nökötti velttoina siellä uran pohjalla. Tein normaalit toimenpiteet, uudet m-renkaat, venttiilinohjurit yms. Nyt on mennyt yli 30 tkm eikä öljyä juuri kulu, ehkä puoli litraa 10.000km. Polttoaineen kulutus matka-ajossa on alle 7 L/100km, talvella, max nopeus 100km/h.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: puliukk0 - 30.03.2020, 17:28:31
Jep jos kauan olleet renkaat jumissa niin on kyllä mennyttä. Jossain tapauksissa (kuten yllä) öljyrenkaat on vaan lerput paskat (materiaalivika) eikä karstan syytä.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: tomik - 06.04.2020, 14:03:12
Jaahas, vai tällaisia öljypolttimia nämä V50 vollet sitten on  :(
Tovin ajan toisen merkin autokonsernin valmisteen omistuksen jälkeen taas palautin itseni volvoilijaksi hankkimalla vuoden vaihteessa vm.-09 V50 ruottista laivatun volvon.
Myyjä tietysti kehui auton maasta taivaisiin ja alkuun kaikki näyttikin taas mukavalta turvalliselta volvo ajonautinnolta. Myyjänkin kehotuksesta vaihdoin heti alkuunsa autoon öljyt, kun oli kuulemma jo aika vaihtaa ja näin osoitti huoltokirjakin, jossa viimeinen merkintä suomalaiselta korjaamolta, joka oli öljyt vaihtanut auton tullessa suomeen viime syksynä.
Pihinä miehenä katsoin Motonetin suositukset ko. autoon, edullisinta oli Motonetin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L öljyä. No näillä ajelin sitten vajaan 2t kilomeriä, kunnen alkoi matalilla kierroksilla öljyvalo välillä vilkahtelemaan. Tarkistus öljytikkuun, niin ei kastunutkaan. No ajattelin, että ei varmaan ollut paras vaihtoehto tämä em. öljy kyseiseen autoon ja uudestaan Motonetiin ja kysymään varaosamyyjiltä mitä he ovat mieltä, mikä olisi hyvä öljy. Vastaus oli Comma Voltech 0W-30 A5/B5 5l, kun on volvoihin erityisesti tarkoitettu. No nämä koneeseen ja n. 600km ja tarkistus tikkuun, ei kastukkaan tikku taas  :-[
Sitten soitto autoliikkeeseen auton myyneelle myyjälle ja hän heti kertoi, ettei saa käyttää tuollaisia "litkuja", vaan kehotti vaihtamaan koneeseen Valvoline max life 10w-40 öljyt. No eilen sitten ostin nämä em. öljyt ja kun tarkemmin katsoi öljyn tuote kuvausta, niin on tarkoitettu paljon ajetuille moottoreille, vähäntämään öljyn kulutusta.

Eli tästä voisi päätellä myyjän jo tienneen moottorin kuluttavan öljyä ja olevan siten "viallinen"   ::) Onkohan näissä tapauksissa autoliikkeellä vastuuta?
Mahtaakohan nämäkään Valvolinet pysyä sen paremmin koneessa sisällä...? :-\
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Volvoismi - 06.04.2020, 18:55:59
Eihän nyt koneeseen lähtökohtaisesti laiteta muuta kuin suositusten mukaista öljyä. Tietty jankimpi öljy pysyy paremmin sisällä, mutta enemmän tuo on vittuilua

Ota kuluttajaviranomaiseen yhteyttä. Tietty tuohon lopputulemaan vaikuttaa aina ajetut kilometrit ja auton ikä, mutta onhan tuo siinä mielessä selkeä tapaus, että autossa oli merkittävä vika jo ostettaessa
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: tomik - 06.04.2020, 21:54:22
Joo, pitää varmaan alkaa selvittämään oikeuksiaan tämän tiimoilta  :-\
Eniten ketuttaa se, että muuten olen kyllä kulkineeseen tykästynyt. On ajolleen mukava ja muutenkin ulkoisesti kunnossa. Ajettuja km mittarissa tällä hetkellä reilu 184tkm, jottei mielestäni sen suhteen pitäis olla koneeltaan loppu. Ostaessa juuri vaihtunut 180tkm. Edellisessä ranskattaressakin karvan alle 300tkm, eikä se syönyt yhtään 10tkm öljyn vaihtovälillä yhtään öljyä, jotta tämä kyllä karvas pettymys tällä saralla  :-[
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Slerbahuuli - 06.04.2020, 22:11:53
Jaahas, vai tällaisia öljypolttimia nämä V50 vollet sitten on  :(
Tovin ajan toisen merkin autokonsernin valmisteen omistuksen jälkeen taas palautin itseni volvoilijaksi hankkimalla vuoden vaihteessa vm.-09 V50 ruottista laivatun volvon.
Myyjä tietysti kehui auton maasta taivaisiin ja alkuun kaikki näyttikin taas mukavalta turvalliselta volvo ajonautinnolta. Myyjänkin kehotuksesta vaihdoin heti alkuunsa autoon öljyt, kun oli kuulemma jo aika vaihtaa ja näin osoitti huoltokirjakin, jossa viimeinen merkintä suomalaiselta korjaamolta, joka oli öljyt vaihtanut auton tullessa suomeen viime syksynä.
Pihinä miehenä katsoin Motonetin suositukset ko. autoon, edullisinta oli Motonetin Motox EcoEnergy A5/B5 5W-30 5L öljyä. No näillä ajelin sitten vajaan 2t kilomeriä, kunnen alkoi matalilla kierroksilla öljyvalo välillä vilkahtelemaan. Tarkistus öljytikkuun, niin ei kastunutkaan. No ajattelin, että ei varmaan ollut paras vaihtoehto tämä em. öljy kyseiseen autoon ja uudestaan Motonetiin ja kysymään varaosamyyjiltä mitä he ovat mieltä, mikä olisi hyvä öljy. Vastaus oli Comma Voltech 0W-30 A5/B5 5l, kun on volvoihin erityisesti tarkoitettu. No nämä koneeseen ja n. 600km ja tarkistus tikkuun, ei kastukkaan tikku taas  :-[
Sitten soitto autoliikkeeseen auton myyneelle myyjälle ja hän heti kertoi, ettei saa käyttää tuollaisia "litkuja", vaan kehotti vaihtamaan koneeseen Valvoline max life 10w-40 öljyt. No eilen sitten ostin nämä em. öljyt ja kun tarkemmin katsoi öljyn tuote kuvausta, niin on tarkoitettu paljon ajetuille moottoreille, vähäntämään öljyn kulutusta.

Eli tästä voisi päätellä myyjän jo tienneen moottorin kuluttavan öljyä ja olevan siten "viallinen"   ::) Onkohan näissä tapauksissa autoliikkeellä vastuuta?
Mahtaakohan nämäkään Valvolinet pysyä sen paremmin koneessa sisällä...? :-\
MaxLife on aikalailla vanhalle raudalle tarkoitettu.
Jos autoliikkeen myyjä moista pajunköyttä sinulle syötti, niin ota yhteys kuluttaja-asiamieheen. Mikäli moottorissa ei pysy luokituksen mukainen öljy, on jotain vialla.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: tomik - 29.04.2020, 19:13:35
Nonni, nyt on kone avattu ja vaihdettu uudet männänrenkaat ja kiertokangenlaakerit.
Myyjäliikkeen kanssa remontin kustannuksista sovittu ja ite (toistaiseksi ainakin) lopputulokseen tyytyväinen, tosin kilometrejä remonti jälkeen ei vielä 50km enempää ole  ::) Mutta kovasti nyt vain uskoo ja toivoo, että öljynsyönti ongelma olis takana. Vanhat öljyrenkaat olivat tosi karstassa ja uran pohjiin jumiutuneet, joten olettaisi ongelman näistä suuresti johtuneen.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Jorma - 04.05.2020, 10:52:13
Tässä minun männät puhdistuksen jälkeen ja ennen
https://aijaa.com/Lwe1yN (https://aijaa.com/Lwe1yN)
https://aijaa.com/MRLx1l (https://aijaa.com/MRLx1l)
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: volvoandy - 05.09.2021, 14:41:01
Vähän vanha viestiketju, mutta :
Itse olen kans vähän huolestuneena seuraillut oman kakkosauton 2005 S40 1.8 öljynkulutusta ja 1 kerta on vasta tehty öljynvaihto ja melko heti sen jälkeen huitaisi jotain 0,5 - 1 litran verran johonkin (öljytikku oli aika kuiva)... Tuohon väliin kävin ajamassa n. 300-400km lenkin ja käytin moottoria aika reippaasti ylikierroksella eli tarkoituksena oli "poistattaa karstaa" yms. testailla moottorin kestoa ja kierros/vääntöalueita  ::)  Laittelin myöhemmin lisää samaa 5W-30stä ja sen päälle tein STP Oil Treatment käsittelyn. Öljymäärään nähden meni jonkin verran "ylitäyttöä". Omien havaintojen ja ajon perusteella tuossa ei haittaa vaikka sitä öljyä laittaisi jonkin verran ylikin, ei ainakaan ole öljynpaine- tms mittaristovalo syttynyt. Hyvin käy ja kukkuu eikä savuta. Nyt suunnilleen tonni ajettu ja ei ole kyllä käytännössä mitään ylimääräisiä kuluttanut. Seuraavalla kerralla katson miten käy normaalimäärän suhteen eli alkaako taas laskea, jos näin tekee niin laitan sitten jatkossa 5W-40:stä kuten huoltoliikekin suositteli. Nyt tosin on 5W-30 öljyä sen verran reilusti jemmassa, että joku 10-20t saattaa mennä ennen kuin siihen öljytyypin osalta tarvii alkaa vaihtamaan. Eli jos sinne öljyä lisäilee vähän reilumminkin, niin ei tuo moottori siitä ainakaan kovin huonoa tykkää. Joku oli laittanut, että sen min-max väli on vajaa litra joten ei meidän yksilön suhteen kovin paljoa siis (vielä) kuluta. Autossa nyt mittarissa 153000 km.
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Noe - 03.01.2022, 20:21:49
Ostin -05 V50 1.8l koneella (ajettu 260 tkm) tuossa muutama kuukausi sitten liikkeestä ja nyt n. 2tkm ajelleena törmäsin tähän valtavaan öljynsyöntiin. Ensimmäisen kerran havahduin n. 1tkm ajon jälkeen siihen että öljyt oli mittatikun alapäässä. No, olihan viime määräaikaishuollosta jo lähemmäs 15 tkm ja lähes vuosi, joten iloisesti sen piikkiin ja lisäten 5w-30 öljyä täyteen asti. Tänään n. 1tkm lisäyksestä määräaikaishuoltoon ja huomautuksena öljytaso alle minimin. Vuotoja ei kuulemma löytynyt, joten polttoon öljyn on mentävä.

Joku jo myyjän virhevastuuta täällä on ehtinytkin kysyä, ja jatkan siitä. Kannattaa varmaan ainakin kysyä, mutta mitähän tälle tekisi... Omat ajot melko vähäisiä joten öljynlisäys ei sinänsä silloin tällöin haittaa, mutta aiheutuuko öljynsyönnistä pidemmän päälle muita ongelmia helposti?
Otsikko: Vs: Bensiinimoottorin öljynkulutus 1.8L V50
Kirjoitti: Kankikari - 17.01.2022, 19:18:05
Vinkkinä kaikille joilla intoa koittaa jotain ennen koneen vaihtoa (öljynsyöjän vaihto toiseen öljynsyöjään) tai koneremppaa.

Forte käsittely engine flush, öljynvaihto normaalisti suodattimen kanssa luonnollisesti ja jatkossa käyttää shell helix 5 w30 öljyjä jotka bensa/diesel käyttöön tai raakasti teboil diamond diesel.

Tiedän  2 joilla öljynpoltto vähentynyt kun ei öljy enää pala renkaisiin kiinni kun öljy pesee käydessään paskat pois. Ja suunnilleen 10 tonnin välein jatkossa vaihto.