Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Huikkoster - 11.11.2015, 19:24:53
-
Tt thermo saapui postissa, eli letkulämmitin vesipumpulla. Nyt pitäisi alkaa kehittelemään miten tuon kytken. Sijoituspaikka tulee olemaan pakosarjan puolella. Pumpulta tulevan putken letkuliitos on vain noin 15cm alempana kuin sisäkennon liitos joten olisi vedettävä ensin 180 astetta mutka alaspäin, suoraa 20cm, 180 astetta mutka ylöspäin, pumppu ja paluu takaisin parilla 90 mutkalla alkuperäiseen linjaan.
V = putki vesipumpulta pakosarjan alla
X = Tt Thermo
K = sisäkennon liitos
__ ___K
V __| | |
| x
|__|
Toimiiko a) letkulämppäri ja b) auton oma vedenkierto?
-
Tt thermo saapui postissa, eli letkulämmitin vesipumpulla. Nyt pitäisi alkaa kehittelemään miten tuon kytken. Sijoituspaikka tulee olemaan pakosarjan puolella. Pumpulta tulevan putken letkuliitos on vain noin 15cm alempana kuin sisäkennon liitos joten olisi vedettävä ensin 180 astetta mutka alaspäin, suoraa 20cm, 180 astetta mutka ylöspäin, pumppu ja paluu takaisin parilla 90 mutkalla alkuperäiseen linjaan.
V = putki vesipumpulta pakosarjan alla
X = Tt Thermo
K = sisäkennon liitos
__ ___K
V __| | |
| x
|__|
Toimiiko a) letkulämppäri ja b) auton oma vedenkierto?
a) Muuten vaikuttaa hyvältä, mutta tämä tuo V:ltä lähtevä käyrä alaspäin ei tule onnistumaan sillä 99% varmuudella tuonne jää ilmatasku :-\ Eli pitäisi saada ilman suurempia mutkia toteutettua tuo..
b) Toimii, koska pumppu omaa termostaatin joka aukeaa ~60*C. Ja kun auto lämpiää ~80*C niin vesi virtaa vapaasti termoksen ollessa auki :)
-
Kuvassa muuten virhe. Eli kennon letku onkin ylempänä. Toi on äkkiä mietittynä ainoa vaihtoehto jotta thermo ei jää ylimpään kohtaan (paisari pois lukien)
___ K
o |
V __| | |
| x
|__|
O = ilmakupla
Jos ilmakuplan saa kerran pois, eikös korkeammalla oleva paisari pidä sen ilmattomana?
Eli ilmausruuvi siihen?
Vai jos siihen sais ohuesta <10mm letkusta ohituksen joka menisi suoraan ylimpään letkuun? Siitä ilmat pääsisi poistumaan.
Pumpussa ei muuten ole vedenkiertoa rajoittavaa termostaattia. Mutta se ei ainakaan tunnu ahistavan mitä hönkäilin ilmaa läpi.
Edit: Konsultoin autoasentajaa ja hän oli sitä mieltä että toimii jos tuossa ylöspäin menevässä kurvissa on ilmausruuvi. Ilmaa sinne ei pitäisi päästä kunhan kaikki on kunnossa :).
-
Kuvassa muuten virhe. Eli kennon letku onkin ylempänä. Toi on äkkiä mietittynä ainoa vaihtoehto jotta thermo ei jää ylimpään kohtaan (paisari pois lukien)
___ K
o |
V __| | |
| x
|__|
O = ilmakupla
Jos ilmakuplan saa kerran pois, eikös korkeammalla oleva paisari pidä sen ilmattomana?
Eli ilmausruuvi siihen?
Vai jos siihen sais ohuesta <10mm letkusta ohituksen joka menisi suoraan ylimpään letkuun? Siitä ilmat pääsisi poistumaan.
Pumpussa ei muuten ole vedenkiertoa rajoittavaa termostaattia. Mutta se ei ainakaan tunnu ahistavan mitä hönkäilin ilmaa läpi.
Edit: Konsultoin autoasentajaa ja hän oli sitä mieltä että toimii jos tuossa ylöspäin menevässä kurvissa on ilmausruuvi. Ilmaa sinne ei pitäisi päästä kunhan kaikki on kunnossa :).
Joo, paisari korkeimmaksi kohdaksi niin ei pitäisi olla hämminkiä
Ja vielä vahvistus tuohon ilmaruuvijuttuun, että sellainen sinne niin homma rokkaa O0
Pistähän sitten kokemuksia miten lämpenee ::)
-
Sit vaan etsimään tarvikkeita ja mittailemaan letkujen halkaisijoita. Jotenkin tuntuu että koneessa olisi 19mm letkut ja tuo lämppäri on 16mm mutta mittaan jos löydän työntömitan huomenna.
Vaikuttaakohan paljon sisätilan lämpöön jos tuo onkin sen 3mm pienempi?
-
No leikitään seuraavasti;
Letkun sisähalk. on 16mm ja auton pumpun aiheuttama virtaus on 100l/min niin sillon vesi liikkuu putkissa 8.2m/s
jos letkun sisähalk. on 19mm ja pumpun aiheuttama virtaus on 100l/min niin silloin vesi liikkuu 5.7m/s. Jotta virtausnopeus olisi sama (8.2m/s) voidaan pumpun kapasiteettia nostaa 40l/min eli uusi pumpun kapasiteetti on 140l/min
Josta 100/140=0.71 * 100 = 71% eli 100-71% = 29%
Eli teoriassa tuo 16mm liitäntä kuristaa veden virtausta kabiiniin 29%. Tiedä sitten tosielämässä onko vatunkaan merkitystä kun nämä on sellaisia lämpövoimaloita, että oksat pois :buck2:
-
Jos laskee sisäkennon letkuklemmarista kerran vedet poies niin kiertovsipumppu ja koneen käynti hoitaa kyllä ilmauksen loppuun.
-
Voisiko tt-thermon laittaa suoraan ardicin tilalle(siis samaan paikkaan)?
-
Voisiko tt-thermon laittaa suoraan ardicin tilalle(siis samaan paikkaan)?
Mietiskelly ihan samaa asiaa! ::)
-
Miksei voisi? Samat asennussäännöt eikä vesi tiedä tuleeko se lämpö sähköstä vai liekistä :)
-
Pitääpä huomenna täräyttää kiinni :) en oo polttoaineletkua kattonu vielä tarkemmin, niin onko siinä joku venttiili millä voi sulkea vai tulppa vaan iskeä siihen?
-
Pitääpä huomenna täräyttää kiinni :) en oo polttoaineletkua kattonu vielä tarkemmin, niin onko siinä joku venttiili millä voi sulkea vai tulppa vaan iskeä siihen?
Tunget siihen vaikka popniitin ja klemmarilla kiinni. Sulake pois paikaltaan.
-
Pitääpä huomenna täräyttää kiinni :) en oo polttoaineletkua kattonu vielä tarkemmin, niin onko siinä joku venttiili millä voi sulkea vai tulppa vaan iskeä siihen?
Joko olet asentanut, ja testaillut toimivuutta??
-
Olen suunnitellut asennuttaa TT Thermo 1000w autooni. Paikallisilla asentajilla ei tunnu olevan hajuakaan ko lämmittimestä puhumattakaan sen asentamisesta.
Myykö näitä joku ketju vai tilataanko ihan vain tehtaalta. Näkyy olevan toi tonninen siellä tarjouksessa.
Auto olis XC-60 d4 -13
Voiko joku suositella.
-
Olen suunnitellut asennuttaa TT Thermo 1000w autooni. Paikallisilla asentajilla ei tunnu olevan hajuakaan ko lämmittimestä puhumattakaan sen asentamisesta.
Myykö näitä joku ketju vai tilataanko ihan vain tehtaalta. Näkyy olevan toi tonninen siellä tarjouksessa.
Auto olis XC-60 d4 -13
Voiko joku suositella.
En usko että näitä myydään missään ketjussa. Tehdas on tietääkseni kiinassa eli ehkä ei sieltä kannata tilata. Missä tuo on tarjouksessa?
Vaikeaa voi olla löytää asentajaa näille. Lämmittinen paikka pitää valita tarkkaan. Ajattelitko suoraa vai kulmamallia? Onko autosi uudella vai vanhalla D4 koneella? Eikö webasto toimi?
-
En usko että näitä myydään missään ketjussa. Tehdas on tietääkseni kiinassa eli ehkä ei sieltä kannata tilata. Missä tuo on tarjouksessa?
Vaikeaa voi olla löytää asentajaa näille. Lämmittinen paikka pitää valita tarkkaan. Ajattelitko suoraa vai kulmamallia? Onko autosi uudella vai vanhalla D4 koneella? Eikö webasto toimi?
Minulla ongelma että joudun välillä lähtemään 5min varoitusajalla ja siksi suunnittelen tuollaista. Nyt kuitenkin suunnittelen ardicin kanssa sarjaan tuota. Voiskohan nuo laittaa vierekkäin sine lokasuojaan??
-
Joo, niin onkin ilmeisesti vain maahantuojalta tilattavissa. Oli vielä pari päivää sitten TT thermon sivulla tarjous tonnisesta n.115e. Nyt katsoin hinta olikin 170e. Pakkaset tehneet tehtävänsä. Vaikuttaa nettikeskustelujen perusteella siltä että lämmittimet menneet paljolti tee se itse miehille.
Ei onnistu multa. Kone on vanha d5 ja vebasto toimii kyllä. Periaatteessa webaston viereen sen juuri juuri vois saada pystyasentoon ja lyhyellä letkutuksella.
Itse taidan seuraavaksi ruveta suunnittelemaan Defan tai caliksin samantyyppisiä laitteita. Näissä tuo vesipumppu on erillinen mötikkä.
Viimemainituista vielä vähän kokemuksia kenelläkään. Luulisin.
Joskus olis kätevää sähköllä lämmittää ja samalla ladata akkua.
-
menneet paljolti tee se itse miehille.
Tuo taitaa olla totta, mutta siitä huolimatta ei ole edes vaikea asennettava. Niinkuin ihan oikeasti. Höpönetistä tai Biilteemasta pätkä vesiletkua, originelli kabiiniin menevä letku pois ja lämppäri letkuntynkineen tilalle ja johto kiinni.
Teillä, joilla on letkulämppäri kiinni niin pitääkö se jotakin omituista rutinaa/älämölöä? ??? Omani aloitti tuon sen jälkeen kun siirsin sen "parempaan" paikkaan. Ennen kuulunut sellaista pientä somaa hyrinää/huminaa, mutta nyt ääni on sellainen *kräksbluuuusshh, kräks, kräks, kriiiiiiiiiiiiih, bluuuuuush* joka kuulostaa sille kuin siellä olisi ilmaa, mutta autolla on ajettu jo ~300km sijainnin vaihdon jälkeen ja yhtenä ilmauskikkana kokeiltu auton yhtäaikaista polkemista kun lämppäri on päällä ja myöskin paisari on otettu irti telineestään ja nostettu niin ylös kuin letkut antavat myöten ilmaantumisen toivossa.
Äänestä huolimatta lämppäri toimii mainiosti, ei ylikuumene jne
-
Eihän tuo täysin hiljainen ole. Pientä räklätystä mutta tasaista ja lämpöä siirtyy.
-30c lämpötilassa päästää aikamoisen rääkäisyn kunnes lämpiää.
Millaisessa asennossa se on? Saako kunnolla vettä?
-
Millaisessa asennossa se on? Saako kunnolla vettä?
Täysin pystysuorassa ja mielestäni saa hyvin vettä (ei lämpene selvästi kuumemmaksi kuin vesikään) Vesi otettu T-haaralla kabiinin menopuolelta ja syötetään T-haaralla, tilanahtauden takia, paisarin letkuun joka puolestaan jatkaa matkaansa syyläriin
Ennen oli huonossa asennossa kabiinin menoletkuissa
Pitänee seurailla..
-
Onko kunnolla kiinni ettei täristä? Itse laittelin v70:seen ardicin kiinnitys rautaan ja piti vähän ääntä kunnes rakentelin sille oman tuki raudan toisellekkin puolelle. Aika pienestä tärinästä itsellä ainakin sai aikaiseksi kovaa ääntä :)
-
Täysin pystysuorassa ja mielestäni saa hyvin vettä (ei lämpene selvästi kuumemmaksi kuin vesikään) Vesi otettu T-haaralla kabiinin menopuolelta ja syötetään T-haaralla, tilanahtauden takia, paisarin letkuun joka puolestaan jatkaa matkaansa syyläriin
Ennen oli huonossa asennossa kabiinin menoletkuissa
Pitänee seurailla..
Lämmitetäänkö tässä nyt sitten jäähdytintä sen sijaan, että moottori lämpeäisi?
-
Vinokoneeseen asennuspaikkaa? Kennon ja moottori väliin, mutta kumman niistä? Mikähän malli olisi kaikken sopivin tuonne.
-
Vinokoneeseen asennuspaikkaa? Kennon ja moottori väliin, mutta kumman niistä? Mikähän malli olisi kaikken sopivin tuonne.
Ei periaatteessa väliä, mutta itse laittaisin menopuolelle. Jos on tilaa (ei pysty muistaan paljonko sielä on tilaa) niin vaikka tämä; http://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000kld-defa-yhteensopiva-malli
Näin se on sielä mulla nyt. Imu kabiinin menopuolelta ja paluu syylärin paluulinjaan, joka on koneelle päin auki. Normaalisti tuo tuossa lämpiää, mitä tässä on tuota lämmitellyt:) Jos tuon äänen saisi vielä pois, kun ei ole ennen sitä ollut :-\
(http://s21.postimg.org/4xcqc2dtf/thermo.jpg) (http://postimg.org/image/4xcqc2dtf/)
-
Vinokoneeseen asennuspaikkaa? Kennon ja moottori väliin, mutta kumman niistä? Mikähän malli olisi kaikken sopivin tuonne.
Razori, mikä moottori, kun luin nimim Hevosen kokemuksen.
Hevosella oli ilmeisesti defa 422 ilman vesipumppua, siitäköhän johtuu
"Älkää sitten nähkö sitä vaivaa että -93 tai uudempaan vinokoneeseen letkulämppäriä laittaisitte, ei toimi.
Neste ei kierrä jos vastus on alaletkussa, ei lämpiä kuin letku, jäähdytin ja paisari. :)
Itse tuon jouduin kokemaan kun -87 230 et malliin vaihdoin uudemman koneen.
Kasiseiskassa kone lämpis letkuvastuksella, sitten kun oli -95 lohko, ei lämmennyt tosiaan kuin nuo edellämainitut osat. Lämpö ei mennyt yhtään vesipumpulta koneeseen. Lohkovastuksen vaatii."
-
Razori, mikä moottori, kun luin nimim Hevosen kokemuksen. Ja olikohan hevosella malli ilman vesipumppua
Kone on Z13DTH eli Opelin 1.3 turbodiesel, joka on kiinni vm. -09 Corsassa, joten tuskin auttaa teitä ketään :D
*tekstiä*
Aika jännä ettei muka lämpiäisi kone, nimittäin jos lämppärissä on pumppu niin kyllä vesi taatusti kiertää koneen joka kolkan.. ???
-
Nyt kun tuolla on poljettu jo hetken aikaa (500km) niin ei enää letkulämppäri rallata. Oli varmaan vielä ilmaa jossakin. Ihmeen kauan menee että ilmaantuu vaikka ihan oikeitakin ilmauskonsteja on yritetty :idiot2:
Vieläkun saisi masenneltua lämpötilamittarin niin näkisi lämpöjäkin :)
-
"Hevosella oli ilmeisesti defa 422 ilman vesipumppua, siitäköhän johtuu"
Minkälainen vesipumppu kannattaisi hankkia? Tällä viikolla laitettu Defa 422 alavesiletkuun ja ei oikein lämpiä. 850R kyseessä. Jotenkin tuntuu siltä, että 422:den termostaatti naksuttelee turhan tiheästi, eikä päästä lämpöä eteenpäin.
- Tommi
-
motonet 38-6750
-
Onko täällä kukaan asennellut 2.0t s40 tt-thermoa? Ei nopealla vilkaisulla tila oikein riitä lämppärin kennon letkuihin kytkemiseen >:(
-
En siitä tiedä mutta oma tt pitää taas väljän laakerin rohinaa. Ensimmäinen hajosi 3 kuukaudessa ja nyt vuoden jälkeen sama ääni (kesällä ei käytetty kuin pari kertaa). Kestää näköjään enintään 2v aktiivista käyttöä :(