Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Bresakki - 15.11.2015, 17:56:59
-
Tervehdys!
Tuttuja ongelmia Volvoihmisille, mutta kysellään nyt silti. Omasta mielestä saattaisi viitata CEM-yksikköön, mutta olisiko muuta diagnooseja? Autoon asennettu Pioneerin 2din kosketusnäyttösoitin.
Minkäänlaisia "mekaanisia" vikoja ei kuitenkaan ole. Voima siirtyy, jarrut pelittää ja muutenkaan ei muita ongelmia ole. Ainoastaan tämä kiusallinen sähkövika.
Seuraavanlaiset vikailmoitukset ilmenevät ajossa:
- SRS-turvatyyny
- Vasen takaovi auki
- Mittaristo pimenee
- ABS-jarrut
- Pitkät ei pysy päällä
(- 12V pistokkeet ei toimi)
-
Ota soitin irti ja kokeile uudestaan, jos häiriöt katoaa, niin varmaan soitin tms viallinen..
Muussa tapauksessa viittaa mittaristovikaan..
-
Joo tosiaan SRS, ABS, mittariston pimeneminen ja pitkien päällä pysymättömyys viittaisivat vahvasti mittaristovikaan, itsellä kävi pari kuukautta (-02 S60) juuri näiden oireiden takia mittariston uudelleenjuotoksella.
Vasen takaovi auki-herja ja 12V pistokkeiden toimimattomuus johtunee muusta, voin jopa päätellä että 12V pistoke herää henkiin poppivehkeiden johtoja uudelleen roplaamalla. Ootko mistä ottanut virrat radiolle? Takaoven herjaan kannattanee katsoa sen oven mikrokytkintä ja puhdistella kunnolla, voi olla kosketushäikkä.
Miten mittariston pimeneminen ilmenee? Heittääkö kertalaakista kuolleeksi vai yrittääkö ensin toimia käynnistyksen yhteydessä?
-
Mittaristo voi oireilla pitkään eri tavoilla ennen totaalikuolemista.
Muut viat voivat olla sulakkeen palaminen yms..
Omassa alkuperäinen radio on vaihdettu pioneerin 1-dinin soittimen, johon ostettu muunnosjohdot.
Virrat tulee alkuperäistä johtoa myöten..
-
Noniin, tänään käytin auton vikakoodien luvussa ja väyläyhteydet olivat useasta kohtaa ymmärtääkseni poikki. Huoltomies kehotti ottamaan soittimen irti ja katsomaan palaileeko vika. Nyt irroittamisen jälkeen ajeltu n. 70km ilman minkäänlaisia oireita. Myös 12V-pistokkeet alkoivat toimimaan. Katsotaan miten etenee. Soitin siis edellisen omistajan asentama.
Mittariston pimeneminen ilmeni siis kesken ajon siten, että ensin pudottaa kierros- ja nopeusmittarit nollille ja sen jälkeen pimentää koko mittariston. Vika ei ilmennyt heti, vaan melko pitkän (yli 100km):n ajon jälkeen.
-
Noniin, tänään käytin auton vikakoodien luvussa ja väyläyhteydet olivat useasta kohtaa ymmärtääkseni poikki. Huoltomies kehotti ottamaan soittimen irti ja katsomaan palaileeko vika. Nyt irroittamisen jälkeen ajeltu n. 70km ilman minkäänlaisia oireita. Myös 12V-pistokkeet alkoivat toimimaan. Katsotaan miten etenee. Soitin siis edellisen omistajan asentama.
Mittariston pimeneminen ilmeni siis kesken ajon siten, että ensin pudottaa kierros- ja nopeusmittarit nollille ja sen jälkeen pimentää koko mittariston. Vika ei ilmennyt heti, vaan melko pitkän (yli 100km):n ajon jälkeen.
Mittariston osalta uudelleen tinaukseen ja soitin ??
-
Mittariston osalta uudelleen tinaukseen ja soitin ??
Palaillaas asialle vielä sen verran,että nyt ajeltu ilman soitinta reilu pari viikkoa ja mitään ongelmia ei ole sen koommin ilmennyt. Tänään käytin vielä vikakoodien luvussa ja yhteydet olivat väylissäkin kunnossa. Mikähän on mennyt vikaan tuon mankan asennuksessa?
-
Onko omat adapteri johdot?
-
Tuo apulaitteiden CAN väylä on ketjutettu mittariston kautta mankkaan jne. Nyt jos se siellä mankan päässä katkeaa, menee maihin tjs niin seuraa juurikin tuollaisia ongelmia. Jos se välillä toimii ja välillä ei niin sulla on johdotuksessa tai liittimissä vikaa.
En muista terminoituuko väylä mankkaan vai ilmastoinnin paneeliin...
Muita oireita on että vilkut ei toimi, ikkunat ei aukea jne. Mittaristo viat on yleensä vaan ihan siihen mittaristoon liittyviä, se tosin ohjaa vilkkuja mutta ei se ota kantaa siihen että onko takaovia auki jne. Väylä vialta kuulostaa kaikin puolin.
-
Ilmeisesti on kytketty väärin että can väylän yhteys katkeaa. Nämä nykyiset autot on sellaisia että
sähköjen kanssa ei pitäisi tehdä mitään jos ei tiedä mitä tekee.