Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: takapihankiihdytysauto - 16.11.2015, 10:03:11
-
Abs vikavalo on syttynyt jo useamman vuoden aikana ja säkällä on leima irronnut kun juuri katastuksessa ei abs ja tracks valot palanneet. Eli käyn läpi pari vaihetta jossa abs valot syttyvät useimmiten , 1. Käynnistät auton ja lähdet ajamaan kun tietyn nopeuden ylittäessä tekee diagnoosin ja abs vikavalo syttyy . 2. Ajaessa töyssyyn tai muuhun saattaa volvossa syttyä abs . Olen testaillut eri keinoja kuten abs liittimien puhdistus ja tarkistus , näiden jälkeen ei ole abs niin usein v*uillut kuin ennen mutta vieläkin satunnaisesti vikavalot syttyvät . Myös ajonaikana hieman avainta itseäni päin liikuttamalla joten mittarit lyövät pois ja palauttamalla avain virtalukossa normaaliin asentoon saattaa vikavalot sammua !
Vikakoodit haettuani sain taka-anturan jonka vaihdoin uuteen , sen auttamatta asiaan . Turhauttavaa
Ps. Olen yrittänyt etsiä tietoa tästä , tuntuu että kaikki on sitä mieltä että pitäisi tinauttaa abs boxi
-
Ei se oo paha tinata jos on pitänyt kolvia ennen kädessä.
hankalinta on avaaminen saumaa pitkin ilman että aiheuttaa vahinkoa sisälle, esim: dremel on kätevä tossa tai rautasaha.
Googleen kun laita kuvahakuun niin siellä on kuva jossa on ympyröity alueita niin ne pitäisi kolvata uusiksi.
-
On tuollakin ohjeita ja kuvaa. http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0
-
Leikkaa loota auki mattopuukolla...laita terän pituudeksi jokunen milli niin ei tule vahinkoa
-
Morjes!
Minulla on kanssa v70 vm98 tdi tuon abs kanssa önkelmiä >:( auto yön yli parkissa abs valo jää palamaan kun lähtee ajamaa mutta kun ajaa esim 5km ja sammuttaa auton ja tarttoo uudestaan ja lähtöö ajamaan valo sammuu :-\ ja sitten toinen mikä saa valon syttymään on kun kääntää reilusti vasemmalle ja painaa jarrua, niin kuuluu absien turahdus ja valo syttyy :o ja myös valo saattaa syttyä jos ajaa vesilammikkoon.
En oo vielä auto alle kummemin tsuumaillu kun renkaat vaihdoin ja totesin että jarrupalat aivan loppu eli vkl ois jarrujumppaa tiedossa, niin siinä yhteydessä voisi mittailla/putsailla noita antureita ja samalla käyttää auto piuhan päässä.
Jos artureista ei löydy selvää vikaa mittarilla eikä kehät olen kappaleina niin ilmeisesti ois tuo boksin tinaus olis edessä minullakin :-\ niin ja voiko vaikuttaa tuota tuo kun on etupyöränlaakerin myös kappaleina mikä myös menee nyt vaihtoo.
Kiitos jo etukäteen avusta :)
-
No jos laakeri on kamalan väljä niin kyllä se voi vaikuttaa, abs kehä hipoo anturia ja muuta mukavaa kun etäisyys anturin ja kehän välillä vaihtelee niin myös signaalin vahvuus vaihtelee.
-
Jep tuotakin ite mietin mutta laakeri ei oo väljä tai ei ainakaan renkaasta heiluttamalla anna välystä oikein mihinkään suuntaan. Mutta täytyy nuo laitella kuntoon ennen kun rupee sitä boksia aukomaan ettei tule ainakaan isompaa vahinkoo ::) joo tuossa lueskelin että onko muilla ollu samoja oireita niin yksi kohta pisti silmään että sillon kun abs valo ei pala, nii jarru polkimen päällä saa tosiaa melkein seistä että auton saa pysähtymään ja sitten surahtaa tuo abs pumppu ja valo syttyy ja kun valo palaa jarruttaminenkin helpottuu :idiot2: ja siinä tapauksessa oli tuo abs kehä kappaleina. Ite epäilin että alipainepumppu vetää viimesiä kun jarrut tuntuu tehottomilta mutta tiedä sitten ja pumppu on uusittu edellisen omistajan toimesta vuosi sitte. Ei auta muutan kun rueta tutkimaan asiaa :)
-
"Ite epäilin että alipainepumppu vetää viimesiä kun jarrut tuntuu tehottomilta mutta tiedä sitten ja pumppu on uusittu edellisen omistajan toimesta vuosi sitte. Ei auta muutan kun rueta tutkimaan asiaa :)"
Minulla kyllä jarrut toimi vaikka ei abs toiminutkaan, alipainepumppu tai putket/jarrutehostin laskee paineen pois, tutki ensin ?
-
Siitä kait se on alotettava ja eiköhän tuo vielä kuntoon tule
-
Nonii jarrut etupäähän laitettu ja laakeri vaihdettu 8) koe ajolla sammu abs valo ja jarrut tuntuu nyt paljon paremmilta mitä aikasemmin eli ei tarvii seista polkimen päällä että saa auton pysähtymään. Abs kehät oli melko paskaset suoraan sanottuna, puukolla rapsuttelin välit auki ja nyt tuntuis toimivan :) toivotaan että näin vähällä työllä tuli kuntoon ;)
-
Moi
Mulla oli samanlaisia oireita, eli abs, jarrupiiri,- ja tracksvalo syttyili töyssyistä ja ihan paikallaanolonkin aikana, joilla sitten automaatti meni vikatilaan kokoajan.
Lauantaina sitten irroittelin abs-modulin pöydälle, kun niistä niin paljon on puhuttu ja vikoja ollut.... ja ei muuta kun availemaan :)
Boxi ollut todennäköisesti jollain pajalla korjauksessa joskus, kun oli keretty jo tinailemaan uusiksi tiettyjä paikkoja ja ensimmäiseksi löyty virtaliittimestä kylmäjuotokset. Kävin kaikki läpi poistaen tinat ja uudet tilalle .. AVOT !! ja viat korjattu :D
Linkin kuvassa virtaliittimen murtuneet juotokset
https://www.dropbox.com/s/gq152zj3ovtxjv9/20151121_104237.jpg?dl=0
-
Samanlaisia vikoja myös täällä :( ja vähän lisääkin...
Mulla mittaristoon syttyy absvalo sekä jarrujen varoitusvalo (punainen huutomerkki ::) ), sit häviää trippimittari, näytössä vain viivoja, sen jälkeen nopeusmittarin viisari hujahtaa nollaan.
Tähän temppuiluun ei ole mitään lokiikkaa, joka päivä jossain vaiheessa valot syttyy jne. Ei siis väliä onko kostea vai kuiva keli. Onko auto seissyt pitkää tai ei.
Käy myös niin että kun ajan pitkää matkaa, tasaista nopeutta, niin yht äkkiä valot pärähtää päälle ja nopeusmittari lopettaa toimimisen, saattaa mennä muutama kilometri ja yht äkkiä nopeusmittari herää ja valot sammuvat.
On yritetty lukea vikakoodeja mutta ei mitään tule :-\ näkyviin.
Nyt alkaa siis jo kärsivällisyys loppua ja hermo mennä >:( :'(
Tietäskö kukaan hyvää ja loistavaa Volvo-insinööri-Gurua joka voisi auttaa Vantaalta max 200 km, mielellään???
Eli joka ihan oikeasti tuntisi nämä tyyppiviat juurikin Volvoissa ja tietäs mitä tseka ja mahd korjata.
Ei siis tartte olla liike, jos jollain vaikka olis joku kaveri tai kaverin kaverikin joka vois jelppiä.
Niin tai sit onko täällä kirjoittelijoissa sit joku jonka kanssa vois tehdä diilin ;)
Ei nimittäin huvittas viedä autoa paikkaa jossa tehdään varmuuden vuoksi jotain monella satasella......
-
Vinkkejä voi heittää vaikka yv:llä, olisin erittäin kiitollinen :hello:
-
Sulla on aika 99% varmuudella myös tossa abs-modulissa kylmäjuotoksia, koska mulla oli myös noi viivat trippimittarissa ja vakkari ei välillä toiminut ollenkaan.
Tietoisen riskin otin ja korjauksen tein itse........... ja säästin :D
-
Juotto hommat ei oikein luonnistu :-\ eikä oo vehkeitäkään.
Mihin toi kannattas viedä juotettavaksi, onko kellään kokemusta pk-seudulta?
-
Järvenpäässä olis
http://www.samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/elektroniikkakorjaukset-volvo/ (http://www.samppasport.fi/hinnasto/elektroniikkakorjaukset/elektroniikkakorjaukset-volvo/)
-
Juu eihän se absvalo tuolta koetaulusta mihinkää hävinny jarru jumpan jälkeen >:( pari päivää maltto olla palamatta ja oireilu alko taas ja valo sytty koetauluun. Vikakoodia tarjos oikeeseen etupyörään mutta anturi antoi mittarilla ihan järkilukemia niin en ruennu sitä sitten vaihtamaan. No tänään sitten otettiin tuo boksi pöydälle ja tutkailtiin nii kas kyllä sieltä kaks huonoa ja yks ihan paska juotos löytyi :buck2: . Ne kun kolvas uudelleen kiinni, boksi läjään ja kiinni autoon ja koe ajolle niin absvalo katosi taulusta :) no ilmeisesti vika oli tuolla boksissa tai ainakin toivon nii mutta eiköhän tuo selviä tässä lähi päivinä.
Sitte asiasta viidenteen :) mistähän tuohon tiiseliin sais ylävesi letkun? Mätänetistä tai biltemasta ei ainakaan saa ja muista varaosa puljuista en oo vielä kerinnä kysästä ja letku pitäis melkolailla het huomenna saada nimittäin vuotaa ihan huolella :nohnoh
-
'99 vuotisessa myös ongelmaa. Söi aikoinaan vasenta anturia kerran vuoteen, jonka jo alkoi oppimaan vaihtaan melko nopeasti. Pyöränlaakeri jumpan jälkeen löytyi syy mikä noita antureita nakersi, ja se tuli laitettua kuntoon. Nyt vielä vahdoin kertaalleen tuon anturin, koska oli jo ottanut osumaa aikaisemmin. Mutta tälläkertaa vika ei poistunutkaan.
Diagnostiikalla kun katselee, niin ei saa nopeustietoa vasemmasta etuanturista. Muista tulee tieto normaalisti. Onko tämäkin mahdollisesti siellä abs purkissa oleva vika, vaiko johdotuksia tutkimaan? Onko tietoa mitä kautta nuo tuon vasemman anturin johdotukset kulkee, sen jälkeen kun lähtee anturin liittimeltä eteenpäin, siellä sulakeboksin alla.
Edit: Mittasinpas johdot suoraa tuolta abs purkilta saakka. Sinne asti näyttäisi ohmisesti olevan anturi kunnossa. Juotteluhommia siis tiedossa.