Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: AntSil123 - 16.11.2015, 21:32:51

Otsikko: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 16.11.2015, 21:32:51
Moro. Onko kummoinen homma saada B230a koneesta sen 200HP ulos ? Jos niin mitä. Linkkailkaa myös "hyvätietää" juttuja näistä koneista:)
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: tanskude - 17.11.2015, 00:37:23
Taisit tuolla facebookin puolella jo kysellä ja siellä jo vastattiinkin, että turbo on oikotie onneen, hinta-laatu-suhde kohdillaan. Tosin ymmärrän kyllä jos vaparia tekee mieli, itsekin samoilla linjoilla..

Pikkuvirityksestä ja 200 hepasta ei voi puhua samassa lauseessa. Kannattaa lukea TÄMÄ (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=464.0) läpi, siellä muistaakseni on tehokkaista vapareista penkkilappuja. Tehokkaille vapareille on myös oma kattava keskustelunsa jo olemassa joka kannattaa vilkaista läpi. Eli siis TÄMÄ (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4334.0)
TÄSSÄ (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22573.0) eräs projekti jossa tavoitteena oli 200hp vaparina ja aika lähelle meni, about 170hp pyöriltä.

Portattu ja laskettu isoventtiilikansi kolmikulma/r-seeteillä 531 parempi aihio mutta on noita muistakin tehty. Myös 16v kansi on varteenotettava vaihtoehto. Imupuolelle 45/48mm tuplat, nokaksi vähintään K tai H, tai joku kireämpi virinokka, peltisarja+2,5" putkisto. Pitkäiskukampura on kova sana ja 13mm veivit kannattaa varmuuden vuoksi laittaa. Tähän lisäksi lohkon/mäntien koneistusta. Nämä tuli nyt alkajaisiksi mieleen, joku 200hp vapari-vinokoneen rakentanut voi lisätä listaan puuttuvia juttuja. Rahaa kannattaa varata heti alkuun tuplaten B230FT/FK:n verran..
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Kooäss - 17.11.2015, 05:31:45
Jollei mistään kilpatoiminnasta oo kyse ja halutaan vaparissa pysyä ni lähtisin iskua pidentämään.
Varmaan ainaki helpottaa tavotteen saavuttamista vaik ei yksin sitä teekkää..
-kooäss-
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Pekko-poika - 17.11.2015, 07:29:10
Kyllä vapariin saa laittaa tonnin seteliä koneen päälle pinoon jos meinaa 200hp saada. Kun se ei turbollisestakaan ihan kädenkäänteessä välttämättä tule :)
Mutta kukin tavallaan, kuitenkaan "pikkuvireistä" ei siinä vaiheessa enää ole kyse.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Miuzo - 17.11.2015, 08:15:54
Kun se ei turbollisestakaan ihan kädenkäänteessä välttämättä tule :)

Kyllä mä uskallan väittää että ahtamalla ft hiluilla esim ja nostamalla paineen sinne barin tuntumaan niin se 200 tulee melkeen kädenkäänteessä  :) se on se helpoin tie mutta on siinäkin jonkummoinen homma varsinkin kun lähtökohtana on kaasarikone
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 18.11.2015, 17:15:34
Okei! Kiitos asiallisista vastauksista :) Miten b230a eroo muista b230 koneista
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Kooäss - 18.11.2015, 20:08:11
Männät o ainaki ton "perustietoa vino-ja tikkumoottoreista" osion mukaan pienimmällä montulla. Et ainaki männät o erillaiset ku muis.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Miuzo - 18.11.2015, 20:09:27
Okei! Kiitos asiallisista vastauksista :) Miten b230a eroo muista b230 koneista

Eipä juuri mitenkään
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 19.11.2015, 14:13:16
Koneena onkin b23a ... tekeekö tällä koneella mitään virityksien suhteen ? ja miten eroo b230 lohkoista ?
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: o_j - 19.11.2015, 14:33:19
Koneena onkin b23a ... tekeekö tällä koneella mitään virityksien suhteen ? ja miten eroo b230 lohkoista ?

Ei ole matalakitkakone, vaan vanhempaa vuosikertaa 80-luvun alusta. Koneen sisuskalut eroaa uudemmista, valukin taitaa poiketa. Puristussuhde noissa taitaa turbotukseen olla vähän korkea, ellei sitten 85:lla aio ajaa? Plussana järeät kiertokanget valmiina.

Männät sorvin kautta tai vaihtoon, niin tuo on oikein hyvä turbokellari. Viritysreseptit kun lukee läpi niin selviää millaisesta työsarasta on kysymys turbona/vaparina.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 19.11.2015, 14:48:42
Saisin b230ft lohkot halvalla ja oon saanu semmosen kuvan että nää koneet olis hyviä virittelyyn. kannattaako ? ja viittikö joku linkkaa missä näkyisi perjaatteessa kaikki mite tarvii jos lähtee uutta konetta rakentamaan ? Eli oon melkeenpä täysin newbie näissä mutta kiinnostus on huipussa:)
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: jvVolvo - 19.11.2015, 21:54:02
Helppo tapa newbienä aloittaa on hankkia b230ft/fk moottori turboineen/hiluineen 940 volvosta. Hankkii vielä toimivan koneen jossa turbo ym kaikki kunnossa ettei tarvitse ihmeemmin alkaa väkertää, tai voihan sen tekniikan laakeroida ja rengastaa niin saa kädet likaisiksi. Ja kohdeautosta riippuen hankkii vielä moottorin johtosarjan 240 volvosta jossa b200f/b230f moottori.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 20.11.2015, 08:09:45
Eli jos ostan 940 ft koneen niin ei oo suoraan bolt on? Mitä kaikkea suurinpirtein pitäisi duunailla?
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Miuzo - 20.11.2015, 09:03:17
Kyllä mä melkein tuon b23a alakerran hyödyntäisin. Puristus taitaa olla 10,3 vakiona. Tuohon kun tällää 531 kannen päälle jossa on isompi palotila niin puristus varmaan luokkaa 9,8. Pystyy varmaan ahtamaan bensallakin ja syntyy sitä kuuluisaa alavääntöä  ;)

Ja muistasin että viritysresepteistä löytyy b23a vakio alakerta josta jarrutettu yli 400hv niin ei varmaan kestonkaan kanssa tule ongelmia
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.11.2015, 11:20:01
Kyllä mä melkein tuon b23a alakerran hyödyntäisin. Puristus taitaa olla 10,3 vakiona. Tuohon kun tällää 531 kannen päälle jossa on isompi palotila niin puristus varmaan luokkaa 9,8. Pystyy varmaan ahtamaan bensallakin ja syntyy sitä kuuluisaa alavääntöä  ;)

Ja muistasin että viritysresepteistä löytyy b23a vakio alakerta josta jarrutettu yli 400hv niin ei varmaan kestonkaan kanssa tule ongelmia

Itsellä B23A-lohko tuohon 142:een tulossa. Isot pojat puhuu että kymppisarjalainen olisi sylinteriputken alapään tuennaltaan satasarjalaista huonompi, eli antautuu herkemmin vesitilaan. Ei liene todellista ongelmaa kuin vasta pitkäiskuakselilla kun sylinteriputken rasitus kovenee. Itse nyt laitoin varmuuden välttämiseksi betonia vesimarkkojen alareunaan asti niin pärjää sitten vaikka nälkä alkaisikin kasvaa syödessä. ::)
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 20.11.2015, 12:05:28
Mites esim toi vakioperä ja kardaani? Mistä perä ja kardaani ja laatikko olis fiksuin hankkia?
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Miuzo - 20.11.2015, 16:32:01
Mites esim toi vakioperä ja kardaani? Mistä perä ja kardaani ja laatikko olis fiksuin hankkia?

Et kerro mistä autosta nyt on kyse muttei 200hv tavoitteella ole ongelmaa perän kardaanin tai laatikon suhteen varmaan missään mallissa.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 20.11.2015, 17:01:02
Oho .. :D Siis 244! vuosimalli on -81 mutta suunnitelmia sen verran muutan että ostan nyt jostain b230ft tekniikan ja laakeroin sen ja vaihdan tiivisteet jnejne. sen tiedän mutta muuta en sitten tiedäkkän:/ onko jossain joku topic missä ois suurinpirtein sama suunnitelma kun mulla että koneen vaihto ja silleen että missä näkyis suurinpirtein kaikki tarvittava koneen vaihtoon. Ja tietysti männänrenkaat
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: o_j - 21.11.2015, 13:39:02
Oho .. :D Siis 244! vuosimalli on -81 mutta suunnitelmia sen verran muutan että ostan nyt jostain b230ft tekniikan ja laakeroin sen ja vaihdan tiivisteet jnejne. sen tiedän mutta muuta en sitten tiedäkkän:/ onko jossain joku topic missä ois suurinpirtein sama suunnitelma kun mulla että koneen vaihto ja silleen että missä näkyis suurinpirtein kaikki tarvittava koneen vaihtoon. Ja tietysti männänrenkaat

Tuossa (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24500.0) linkki jonka takana muutama lisälinkki.

Pähkinänkuoressa:

- Vaihdat keulalle ft-koneen.
- Moottorinohjaus: joko lh-240:stä johtosarja ja 700-900 turbosta boxit siihen tai ohjelmoitava ruisku. Lh:lla ajettaessa lastut tarpeen.
- Jos tehotavoite on 200hv niin vakio pakosarja (mielellään 90+ vuosimallista) ja turbo (mielellään td04-13c) riittävät.
           * Jos kuitenkin joudut ostamaan ahtimen erikseen kannattaa ehkä miettiä isompaa pikkumitsua, esim. td04-15g joita saa kohtuu rahalla käytettynä.
- Joku kiinacooleri, jos raha on oikein tiukilla niin vakiollakin taitaa vielä tuo 200hv nipin napin irrota.
- Mielellään isommat suuttimet.
- Mielellään m90 vaihdelaatikko ja sre asetelma.
            * Vaihtoehtoisesti turbon kytkin ja asetelma. Vaihdelaatikko alkaa olla noilla kohdilla vähän kovilla, mutta ajotavasta riippuen voi kestääkin vielä.

Haku vain kovaan käyttöön, esim. 240 turbotus, 240 viritys jne, jne.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: 8-pätkä - 21.11.2015, 14:08:33
M46 ja turbon kytkin sietää aivan täysin nuo 200hv lukemat. Ei ole tarvetta järeämmille, jää nekin rahat johonkin muuhun.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: AntSil123 - 21.11.2015, 14:38:19
Pitäs topiccia vissiin vaihdella. Nyt kun suunnitelmissa on ahtaminen niin sinne lähelle 300hp voisi kokeilla. Ja kyllä tähän projektiin voin vähän enrmmän rahaa laittella O:-) mut tohon settiin minkä O_J kirjoitti niin mitä siihen pitäisi viellä lisäillä? Peltipakosarjaa , isompaa suutinta jnejne
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: Acke - 21.11.2015, 15:30:35
Vakio pakosarja riittänee vielä, isompi imm (jos lh), suuttimet ja ehdottomasti parempi cooleri ja isompi turbo (19t riittää nippanappa). 300+ hv vinokoneen suunnittelu ja vinokoneiden penkkilappu aiheista voi katsoa erilaisa reseptejä.
Otsikko: Vs: B230A pikkuviritys.
Kirjoitti: exclusive - 03.03.2016, 18:32:55
Eikö nuo A-koneet ole parhaimpia vapariaihioita puristusten kannalta??

200heppanen vapari ei kauheesti kalliimmaksi tule turboon verrattuna..siitä ylöspäin euroja alkaa palamaan. Ahdin rahaan saa kannen, n.120€ nokan, 150€ peltisarjan, esim mega ei maksa maltaita.
Tietysti sataseen saa jonkun läpiväljän vakiomitsun mutta kun lasketaan kunnostetun hinta niin saa kyllä soivan kannen siihen hintaan.