Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tome- - 17.11.2015, 07:50:19
-
Mulla on tuossa '00 V70 mk1:ssä tuo 912D Ardic automaattikäynnistyksellä. Meinasin ensin että ohjelmoinnilla ottais sen pois, joka lie onnistuu. Nyt tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin ja tuohan on ihan hyvä kovilla pakkasilla ja mullakin paljon pitkää matkaa..
Lyhyitä ajoja yms. varten meinasin että laittais katkaisijan, jolla vois tuon ardicin ottaa pois käytöstä tarvittaessa. Kysymys kuuluukin, että mikä johto olis napattava katkaisijan taakse ilman että laite menee vikatilaan?
-
Mun mielestä jotkut ovat laittaneet katkaisian sulakkeen kanssa sarjaan. Taisipa olla jopa sillein, että johdotus tuli sulakepesältä kabiiniin jossa katkaisia ja uusi sulakepesä.
-
Mun mielestä jotkut ovat laittaneet katkaisian sulakkeen kanssa sarjaan. Taisipa olla jopa sillein, että johdotus tuli sulakepesältä kabiiniin jossa katkaisia ja uusi sulakepesä.
Jääkö kello silti henkiin, että ei tarvii sitä aina olla ajastamassa?
-
Ei tietoa mihin asetuksiin ajastin jää. Sulakkeesta kuin katkaistaan toiminta ardicista, niin sehän ei silloin sitten toimi mitenkään ennen kuin virta sinne palautetaan.
-
Minulla tuossa autossa on jälleenmyynnin aikanaan laittama kytkin kabiinissa ja rele konehuoneen puolella. Releellä katkaistaan Ardicin päävirrat eli laite menee kerrasta hengettömäksi kun kytkimestä haluaa. Tällöin ei tee normaalia pysäytystä, paloilmapuhaltimen jälkikäyttöä yms. Tekee järjestelmään vikakoodin, mutta ei estä kuitenkaan käyttöä eikä vikakoodi jää näkyviin. Lämmittimenä tuo sama Ardic 912. Omassani toiminut moitteettomasti.
Ajotietokoneen viiksestä voi edelleen ajastaa/pakkokäyttää kunhan muistaa laittaa kytkimen takaisin päälle-asentoon.
Tuo alkuperäinen releen kytkentä ei tosin ollut toiminut koskaan, releen molemmat kannat oli maadoitettu eikä rele saanut +12V mistään. Muutin kytkennän toimivaksi.
-
Mites jos katkaisee sen puna/valkoisen johdon katkaisijalla joka tulee laturilta?
Eikös siitä se boksi tiedä että moottori on käynnissä?
-
Ardicin ohjainboksiin menevä puna-valkoinen johto poikki vasemman etuvalon takana olevan (olikohan 6- tai 8-napainen) liittimen läheltä, niin automaattinen käynnistyminen loppuu. Mitään katkaisijoita tai releitä ei tarvita. Ardicin kellosta laite toimii edelleen, kuten ennenkin.
-
Edit:
Tuli samanlainen aivokatkos kuin ardicissa
-
Ardicin ohjainboksiin menevä puna-valkoinen johto poikki vasemman etuvalon takana olevan (olikohan 6- tai 8-napainen) liittimen läheltä, niin automaattinen käynnistyminen loppuu. Mitään katkaisijoita tai releitä ei tarvita. Ardicin kellosta laite toimii edelleen, kuten ennenkin.
Tätä vois hyödyntää kyllä lähitulevaisuudessa, aika vähän tuota pätkäajoa on, mutta joskus tuntuu että muuta ei olekaan. :idiot2: Pitää vaan miettiä joku sopiva oem katkaisija tuolle autoon. ::)
-
Harmi ettei uudempaan (-02) ole ilmeisesti mahdollista värkätä katkaisijaa
-
Harmi ettei uudempaan (-02) ole ilmeisesti mahdollista värkätä katkaisijaa
Miten niin muka ei? Samalla tavalla menee hengettömäksi, boksille menevän punaisen johdon väliin katkaisin.
-
Mutta meneekö se silloin kokonaan pois pelistä, vai toimiiko edelleen viiksestä?
-
Menee pois pelistä, viiksestä voi laittaa päälle, muttei lämmitin virka mitään. Paksulla johdolla pitää toteuttaa tuo kytkin. Paras olisi releen kautta kytkentä.
-
Eli toisin sanoen pelkkää automaattikäynnistystä ei ola mahdollista laittaa katkaisijan taakse
-
Eli toisin sanoen pelkkää automaattikäynnistystä ei ola mahdollista laittaa katkaisijan taakse
Oon ainakin 3:ssa 2-koppasessa nähny tollasen katkaisijan.
-
On työkaverillakin, mutta se onkin volkkarin koneelle
-
Ardicin ohjainboksiin menevä puna-valkoinen johto poikki vasemman etuvalon takana olevan (olikohan 6- tai 8-napainen) liittimen läheltä, niin automaattinen käynnistyminen loppuu. Mitään katkaisijoita tai releitä ei tarvita. Ardicin kellosta laite toimii edelleen, kuten ennenkin.
Morjes, vähän myöhässä kysymys mutta edelleen ajankohtainen. Mulla 06/07 ikänen xc90 d5 tolla ardicilla. Mistähän mä löytäisin nuo johdot noiden kaikkien johtojen seasta? Oisko antaa mitää tarkempaa sijaintiohjetta?
-
Nostetaanpa taas tätä. Selkeitä ohjeita ei oikein ole tässä ketjussa. Toinen sanoo että punavalkoisen johdon katkasulla menee kokonaan Artic mykäksi, toinen että ajastin toimii mutta automaattinen Artic lämmitys moottorin lämmön mukaan menee pois päältä. Itselläni s60 D5 -08 ja tämä kiinnostaisi. Tähän ei oikein hurreistakaan tai muualta löytynyt ohjetta. Ja Vida ei myöskään johdotusohjeissa puhu lisälämmittimestä mitään. Eli ei apua sieltäkään.
Onko joku jolla tietoa miten tämän saa hoidettua?
-
Ardic-huoltotopicin alusta sähköliittimen selitys:
Arcid 912-D ohjausboksin "kytkentäkaavio", perustuu omaan testaukseen
16 15 14 13 12 11 10 9
8 7 6 5 4 3 2 1
NO Väri Toiminto
1 Musta Hehku
2
3 Musta GND
4 Valkoinen Liekkivahti?
5
6 Musta/Vihreä Diag.
7
8 Sininen Liekkivahti?
9 Punainen + syöttö
10 Musta/Valkoinen Puhallin -
11 Oranssi Puhallin +
12 Puna/Valkoinen Vesipumppu +
13 Keltainen Lämpöanturi ulkoinen
14
15 Violetti/Valkoinen Heräte?
16 Punainen Lämpöanturi sisäinen
Tuon perusteella uskon että tarvii herätteen, maan ja punaisen virran myös ajastimella. Pitäisi olla joku releistys että punaista katkotaan sytytysvirta päällä muttei muuten.