Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Väpsy - 18.11.2015, 08:50:34

Otsikko: B234F päästöt, ja nyt venttiilivikkaa
Kirjoitti: Väpsy - 18.11.2015, 08:50:34
Morjesta!
Päänsärkynä kyseinen moottori, ja sen päästöongelma.
HC pyörii arvoissa 200, ja CO 1,25 tietämillä. Nyt on vaihdeltu uusi lambda, uusi immu, uudet tulpat, ja millään ei käytännön vaikutusta. Aiemmin herjaili satunnaisesti Lambdan ja immun signaalin puutetta, sekä rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä, nyt ei anna enään vikakoodeja. Herääkö ajatuksia mistä pöyhäistä seuraavaksi?
Itselle tuli mieleen mahdolliset imuvuodot (täytyy tutkia), ja bensanpaineen mittaus, korkea bensanpaine voisi syöttää liikaa tavaraa josta syystä käy rikkaalla..?
Niin ja auto on -89 740 glt.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: puliukk0 - 18.11.2015, 14:19:28
Onko katti kunnossa?
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 18.11.2015, 19:51:47
Epäilisin että toimiii, kun nostaa kierroksia HC ja CO putoaa reilusti, mikä ilmeisesti viittaa katin toimivuuteen..? Ja aikaisemmin kuitenkin herjaili rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä. Nyt ei ole (tänään) sitä enää herjannut, mutta päästöarvoihin ei tullut toivottua muutosta. Pitäs vaan pysyä vanhan liiton vehkeissä niinkun tähänkin asti ja jättää tämmöset vähäpäästöset keksinnöt muiden murheiksi.
Edittiä:
Inuvuotoja ei löytyny, tunnollisesti ruiskuttelin rasvanpoisto-sprayta pitkim imupuolta ja letkuja, eikä ollut käyntiin vaikutusta. Tarkistin suuttimet, eivät vuoda ilman ohjausta bensapumppua pyörittäessä. B-paineita en saanu mitattua, täytyy huomenna kötöstellä mittarille adapteri että saa painepuolelle kiinni.  Vikakoodit lukiessa oli taas ilmestyny rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä, mikä viittaisi/vahvistaisi että katti on kunnossa. Pirun hyvin on vika piiloutunu.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2015, 13:46:19
Epäilisin että toimiii, kun nostaa kierroksia HC ja CO putoaa reilusti, mikä ilmeisesti viittaa katin toimivuuteen..? Ja aikaisemmin kuitenkin herjaili rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä. Nyt ei ole (tänään) sitä enää herjannut, mutta päästöarvoihin ei tullut toivottua muutosta. Pitäs vaan pysyä vanhan liiton vehkeissä niinkun tähänkin asti ja jättää tämmöset vähäpäästöset keksinnöt muiden murheiksi.
Edittiä:
Inuvuotoja ei löytyny, tunnollisesti ruiskuttelin rasvanpoisto-sprayta pitkim imupuolta ja letkuja, eikä ollut käyntiin vaikutusta. Tarkistin suuttimet, eivät vuoda ilman ohjausta bensapumppua pyörittäessä. B-paineita en saanu mitattua, täytyy huomenna kötöstellä mittarille adapteri että saa painepuolelle kiinni.  Vikakoodit lukiessa oli taas ilmestyny rikas/laiha seos tyhjäkäynnillä, mikä viittaisi/vahvistaisi että katti on kunnossa. Pirun hyvin on vika piiloutunu.

Yksi mikä näistä tuppaa hajoamaan on ecun lämpöanturi. Luulee että kone on kylmä.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 19.11.2015, 14:20:42
Melkosen monta skenaariota olen päissäni pyöritelly, mutta toi lämpöanturi ei kyllä tullu mieleenkään. Äkkiseltään vaikuttas hyvältä ehdokkaalta viaksi! Minkämoisia vastusarvoja sen pitäisi näyttää, jos tänään ehtoolla mittailis onko lukemat järkeviä.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: puliukk0 - 19.11.2015, 14:30:36
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=588.0
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 20.11.2015, 11:06:02
Lämpöanturi anto järkeviä lukemia, ja tuli boksille asti. Imuvuoto löyty tehostajasta, täytyy tänään hakee semmonen ja toivoo että auttas.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Dartteri - 20.11.2015, 19:20:36
Mainittakoon tänne for the record, että juuri vastaavalla koneella varustettuun auton leiman hakeneena ihmettelin myös vähän runsaita päästöjä. Joviaali inssi huudatti pataa hetken yli 3 krpm ja sai co:n ja lambdan putoamaan sallittuihin arvoihin. Pitää kai nostaa tuo venttiilikone ei-vähäpäästöiseen vm. 91 ysiin ja sieltä varamasti rajoihin menevä aito kasitappinen tuohon vähäpäästöiseen -89 koriin  :idiot2:
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 24.11.2015, 09:06:26
Nyt alkaa meneen järki. Vaihtelin eilen jarrutehostajan kun vanhassa oli vuoto, samalla vaihtelin pakosarjan tiivisteet, vanhoilla tuntu inansa tuhistavan kannen ja sarjan välistä. Äsken kävin mittauttaan päästöt, niin ei pienintäkään vaikutusta, edelleen käy rikkaalla. Alkaa käymään vähiin paikat mitä ei ole tullu pideltyä. Uutta osaa on lambda, immu, sytkäosat, ilmanputsari, tarkistettu on bensanpaine, suuttimet, lämpöanturi, imuvuodot, pakoputken vuodot.
Voiko boksi kiukutella noin, on kuitenkin järjissään muuten, mutta ruokaa tuntuisi tarjoilevan enemmän kun kohtuullisesti..?
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Acke - 24.11.2015, 09:19:59
Joviaali inssi huudatti pataa hetken yli 3 krpm ja sai co:n ja lambdan putoamaan sallittuihin arvoihin.:
Tämä (+ kovaa rallia ennen mittausta) toimi myös b200äffässä jossa oli korkea co ja hc. Uudella katilla ja lambdalla meni sitten helpommin, vanha joku 400tkm ajettu.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 24.11.2015, 13:25:06
Nykyinen katti on pari vuotta vanha, olisko joku ~40tkm ajettu. Täytyy viä koittaa että antaa runtua kunnolla ja käydä tänään uudestaan mittailemassa, ei millään viittis ihan ehdon tahdon vaihtaa kattia vaan kokeeksi. Kaikki muu kallis onkin melkein jo vaihdeltu ilman toivottua tulosta :)
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: TVS - 24.11.2015, 13:32:12
Paas se savulappu tai arvot näkyville niin tuumitaan. Ja käykö se nyt sitten nätisti?
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 24.11.2015, 13:53:03
Viimesestä viidestä (vai kuudesta) mittauksesta ei ole lappua, kun ei ole ollu savut kohdallaan ei olla tulostettu lappua, enkä ole joutunut maksumieheksi, mutta tossa on  lähtökohta mistä leimalla pomppas. Tänään oli CO hieman alempi, se oli 0,9 nurkilla, mutta HC edelleen sama.
(http://s29.postimg.org/adekvftkj/P_st_t.jpg) (http://postimg.org/image/adekvftkj/)
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: TVS - 24.11.2015, 14:07:31
Lambda-arvo on kohdillaan mutta putki vuotaa hieman. Sensijaan joko on jotakin pientä katkoa käynnissä tai sitten se ihan oikeasti on kattivika, tai pannu polttaa tosi paljon öljyä.

Edit: niin, eihän tuo käy rikkaalla. Tavara ei vaan kaikki pala mitä pyttyyn menee.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Lankku - 24.11.2015, 14:10:07
Kaasuläpänasentotunnistin testattu ja asento oikea? Kurkkaus kattiin vois olla joka tapauksessa paikallaan. Samantyyppisiä arvoja tuli yhdessä autossa kun puuttui sisukset kokonaan.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 24.11.2015, 14:33:59
Öljyä ei syö, kone on rempattu ~7-8tkm sitten, eli perusasiat pitäs olla kunnossa. Niin ja juu tarkistelin eilen kaasuläpän asentoanturin ja sen säädön, (jäi tosta listasta epähuomiossa pois) ja sekin toimii kuten pitää. Käy nätisti, välillä tyhjäkäynnillä pätkäsee, ihan kuin jättäs sillon tällön kipunan saamatta/antamatta. Sytkäosista on uutta tulpat, tulpanjohdot, pyörijä ja jakajan kansi, sytkämoduli on reilu puoli vuotta vanha. Vuoto pakoputkessa tuli korjattua jo aiemmin, eilen vielä varuiksi vaihtelin pakosarjan tiivisteet ettei ainakaan ennen lambdaa enää huokailisi.
Kai se on kattiostoksille mentävä.
Edittiä:
Jotta tästä olis jotain hyötyä ja oppis jotain, niin kuinka tuosta näkee että pätkii, ja ettei käy rikkaalla vaan että aine tulee muuten raakana läpi? Olen luullut että kun HC ja CO on molemmat rikkaalla, se olis merkki rikkaalla käymisestä, mutta ilmeisesti ei ole koko totuus?
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Throttle - 24.11.2015, 15:30:53
Katti riittävän kuuma? Polje vaan kunnolla.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: puliukk0 - 24.11.2015, 17:59:06
Tarvikekatit on yleensä tosi surkeita...  Edes kelpaa katti kierrätykseen kun ei sisällä oikeastaan yhtään jalometallia.

Töissä noita tarvikkeita vaihdeltu monia takuuseen, obd autoissa seuraavalle leimalle jo ongelmia sekä vikavaloja.
Ts. Ei jalometallia vain ohut pinnoite mikä kulahtaa nopeasti.   :-\
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Arponen - 24.11.2015, 18:27:41
Co tavallaan viittaa palamattomaan seokseen, äkkiä ajateltuna käy liian rikkaalla, MUTTA toimiva katti siistii myös niitä, nimim. v40 mikä meni päästöistä vasta kun vaihto tarvikekatin pois ja tilalle mallikohtasen. Sitä ennen co ja hc huiteli turhan korkeissa lukemissa ja ne korjaantu pelkästään em. toimenpiteellä. Tarvikkeella hc 120+ ja co lähemmäs 1, vaikka lambda arvo oli sallituissa lukemissa eikä putki vuotanu juuri mitään.
Otsikko: Vs: B234F päästöt
Kirjoitti: Väpsy - 27.11.2015, 10:02:58
Syy löytyi katista. Tai oikeastaan seuraus, jossain muuallakin on ollu jotain kun katista oli jäljellä pelkät tyhjät kuoret, ja oli tosissaan vaan tyhjät kuoret. Siisti tyhjä pönttö ilman jäämiäkään mistään sisuskaluista, on ilmeisesti käyny joskus "vähän" lämpösenä.
Otsikko: Vs: B234F päästöt, ja nyt venttiilivikkaa
Kirjoitti: Väpsy - 02.12.2015, 07:39:38
Torstaina sain leiman, nyt volvo palkitsi vaivannäön hävittämällä puristukset kakkospytystä. Tehny saman jo kaks kertaa aikasemmin vuosien varrella, molemmilla kerroilla sulatellu venttiilistä palan pois, eikä jälkeekään männässä tai kannessa. Nyt heräs ajatus, että voiko uus katti ahistaa niin paljon että nostelee pakolämpöjä niin että sulattanu taas venttiilin..? S**tana mikä keksintö.
Otsikko: Vs: B234F päästöt, ja nyt venttiilivikkaa
Kirjoitti: junnuh - 18.12.2015, 12:25:08
Tere tulemas kerhoon...mulla edelleen vastaava keksintö vailla katsatus leimaa ja 2vuotta vikaa etitty. mullahan se ei anna tyjäkäynnillä co arvoja tai antaa niitä huimasti liikaa. kaikki on vaihdettu mitä voi vaan vaihtaa...nyt seuraava toimenpide olisi kannen irrotus. paikallinen seppä epäili et on imuventtiilin puolella hiushalkeema mikä ei vaikuta kansi paineeseen mitattaessa mutta saa liikaa ilmaa sieltä eikä pysty kaikkee polttamaan.
Otsikko: Vs: B234F päästöt, ja nyt venttiilivikkaa
Kirjoitti: TVS - 18.12.2015, 14:56:10
Venakumit vuotaa tai venttiilit vuotaa, palaahan ne sitten. Näissä näkyis olevan aika herkästi huonoja nuo seetipinnat mitä irtokansia oon nähny...