Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Oski - 18.11.2015, 13:00:20
-
Miten se nyt oli, oliko vielä 700-sarjassa erillinen johtosarja moottorin ohjaukseen, vai oliko se vain 240 -sarjassa?
940:n johtosarja mulla on, mutta onko 700-sarjan johtosarja helpommin fixattavissa, kun tarvitaan vain moottorin LH:n kytkennät?
Vai onko 700:ssa sekin integroitu muihin auton sähköihin 940:n tapaan?
Tarkoitus siirtää 940:n moottori aivan muuhun käyttöön.
Ja miten LH:lla ohitetaan nopeusanturin antama pyörimistieto tai vaihtoehtoisesti miten olisi LH:ta paras tapa "huijata" tältä osin?
Samoin mahdollinen ajonesto (vm. -97, onko?), miten ohitetaan?
-
240:ssä on erillinen johtosarja, muissa integroitu.
-
Juu itsella sama asia edessä.. 940:n fk moottori uusiokäyttöön menossa, 940 johtosarja löytyy ja tarvitsen siitä vain moottorinohjaukseen vaadittavat piuhat ja tarvikkeet.. Onko ihan tekemätön paikka eritellä koko sähköistä jos kerran integroitu? Onko joku tällaisen homman jo suorittanut?
S
-
Toni kaivoi esiin 940 sarjasta ruiskun piuhat. Onhan siinä aika kaivaminen. 240 sarja on tosi helppo ja siinä o jopa bensapumpun rele valmiina.
-
Irroittelin juuri 940:n johtosarjan keskimmäisen osan konehuoneesta ja vasemman osan myös. Oikea osa ei irtoa autosta, ellei ilmeisesti irroita kojelautaa. Keskiosa, missä on liittimet moottoriin, on liitetty pistokkeilla muuhun johtosarjaan moottoritilan takakulmissa. Keskiosa lienee käyttökelpoinen sellaisenaan. Muilta osin karsimista riittää! Homma on varmasti tehtävissä, mutta tupakkia ja aikaa menee. Haussa on edelleen 240:n johtosarja, mutta tuntuu olevan vähissä.
Autossani on sytkäpoksi no 0227400148 ja ECU 0280000984. Voisiko joku kertoa, onko tuossa ajonasto ja miten se ohitetaan? Vai kommunikoiko se esim. keskuslukituksen ohjaimen kanssa?
Ja toinen juttu on tuo nopeustieto LH:lle. Miten se pitäisi järjestää, kun omaa perää, eikä nopeusmittaria härveliin tule ollenkaan.
-
Kyllä kaiken saa irti ysistä ilman kojelaudan irroittamista, vaatii vaan käsiltä vähän mielenkiintosia asentoja, keväällä just yhden johtosarjan purin irti.
-
Kyllä kaiken saa irti ysistä ilman kojelaudan irroittamista, vaatii vaan käsiltä vähän mielenkiintosia asentoja, keväällä just yhden johtosarjan purin irti.
Tämä on hyvä tieto. :hello: Täytyy kokeilla käsien notkeutta.
-
Ajonesto tuossa on, eroon pääsee vaihtamalla lastun, esim. 937 voisi olla hyvä, kun sulla on tuo 148 mikä on ilman EGRää. Toni jeesaa.
Mihin autoon tuo moottori on tulossa? Nopeustieto on tärkeä, ilman sitä ei kaikki ruiskun toiminnot skulaa oikein. Toki auto kulkee, mutta ei aivan 100%. Kardaanista Hall anturilla 3 pulssia per kierros voisi olla ok.
-
Ajonesto tuossa on, eroon pääsee vaihtamalla lastun, esim. 937 voisi olla hyvä, kun sulla on tuo 148 mikä on ilman EGRää. Toni jeesaa.
Mihin autoon tuo moottori on tulossa? Nopeustieto on tärkeä, ilman sitä ei kaikki ruiskun toiminnot skulaa oikein. Toki auto kulkee, mutta ei aivan 100%. Kardaanista Hall anturilla 3 pulssia per kierros voisi olla ok.
Moottori tulee B20:n tilalle mäkivetotraktoriin ;D. Kardaaniakaan siinä ei ole, muita öljyssä pyöriviä askeleita kyllä. Mutta jos otan pulssin vaikka etupään hihnapyörältä, toimiiko? Ja riittääkö silloin 1 pulssi / kierros? Vai pitääkö nopeustieto ottaa oikeasti akselista, mikä ei aina pyöri moottorin käydessä?
-
LH 2.4 vaatii 60-2 hammastuksen anturille. Ihan sama missä on, kunhan pyörii samaa vauhtia kuin kampiakseli ja ajoitus on sama kuin alunperin.
-
LH 2.4 vaatii 60-2 hammastuksen anturille. Ihan sama missä on, kunhan pyörii samaa vauhtia kuin kampiakseli ja ajoitus on sama kuin alunperin.
Esitin varmaan kysymyksen huonosti. Tuota LH:n ykk-anturia varten mulla on blingfactoryn 60-2 vauhtipyörä ja anturi alkuperäisellä paikalla. Se ei ole ongelma, vaan LH:lle tieto siitä, liikutaanko vai ollaanko paikoillaan. Miten se pitäisi järjestää? Alunperin otettu perästä nopeusmittarin kautta.
-
Esitin varmaan kysymyksen huonosti. Tuota LH:n ykk-anturia varten mulla on blingfactoryn 60-2 vauhtipyörä ja anturi alkuperäisellä paikalla. Se ei ole ongelma, vaan LH:lle tieto siitä, liikutaanko vai ollaanko paikoillaan. Miten se pitäisi järjestää? Alunperin otettu perästä nopeusmittarin kautta.
Onnistuisko vetoniveleltä abs-kehältä? Jos siihen tulee siis sellainen vetari missä sellainen löytyy :D
-
Tai sitten luetun ymmärtämisessä oli jotain vikaa.
Normaalisti LH taitaa saada 12 pulssia yhtä renkaan kierrosta kohti. Anturikehä sopivaan paikkaan, vaikka ABS-kehä vetoakseliin kuten Kaziganth sanoi.
-
Toni kaivoi esiin 940 sarjasta ruiskun piuhat. Onhan siinä aika kaivaminen. 240 sarja on tosi helppo ja siinä o jopa bensapumpun rele valmiina.
Eli käykö 240:n LH 2.4:n johtosarja suoraan 940 vm-95 LH 2.4:n tilalle, siten ettei jää antureita tyhjiksi ja että kaikki on yhteensopivaa? Boxit otan vaikka 940:stä?
-
Eli käykö 240:n LH 2.4:n johtosarja suoraan 940 vm-95 LH 2.4:n tilalle, siten ettei jää antureita tyhjiksi ja että kaikki on yhteensopivaa? Boxit otan vaikka 940:stä?
Turbon ja vaparin purkeissa oli joku pinniero. Sama siis johtosarjoissa. Tälläinen muistikuva tuli...
-
Eli muokkaushommiksi menisi, kö?
T. Rautalangasta Kiitos :P
-
turbon johtosarjasta puuttuu täyskaasukärki, helppo lisätä tai katkasta tarpeen mukaan. Moottorin johtosarjassa tuo tulee läpiviennin luo liittimeen ainakin ysisatasessa.
-
Ajonesto tuossa on, eroon pääsee vaihtamalla lastun, esim. 937 voisi olla hyvä, kun sulla on tuo 148 mikä on ilman EGRää. Toni jeesaa.
Mihin autoon tuo moottori on tulossa? Nopeustieto on tärkeä, ilman sitä ei kaikki ruiskun toiminnot skulaa oikein. Toki auto kulkee, mutta ei aivan 100%. Kardaanista Hall anturilla 3 pulssia per kierros voisi olla ok.
Mitkäs ruiskun toiminnot ei toimi kunnolla ilman nopeustietoa?
-
Normaalisti LH taitaa saada 12 pulssia yhtä renkaan kierrosta kohti.
Tämä oli arvokasta tietoa :pomo: Nyt kun vielä joku kertoisi, millaisella anturilla LH:n pinniin no 34 saadaan 6-7V jännite, kun nopeus on yli 10 km/h. Ja heräsi myös kysymys, onko siitä mitään haittaa, jos kyseinen jännite syötetään LH:lle koko ajan? Voisi olla jopa helpompi toteuttaa.
-
Nopeustieto on kanttiaaltoa 0 tai 12 V. Pwm 50% eli puolet ajasta O ja toinen 12 V
-
Irroittelin juuri 940:n johtosarjan keskimmäisen osan konehuoneesta ja vasemman osan myös. Oikea osa ei irtoa autosta, ellei ilmeisesti irroita kojelautaa. Keskiosa, missä on liittimet moottoriin, on liitetty pistokkeilla muuhun johtosarjaan moottoritilan takakulmissa. Keskiosa lienee käyttökelpoinen sellaisenaan. Muilta osin karsimista riittää! Homma on varmasti tehtävissä, mutta tupakkia ja aikaa menee. Haussa on edelleen 240:n johtosarja, mutta tuntuu olevan vähissä.
Autossani on sytkäpoksi no 0227400148 ja ECU 0280000984. Voisiko joku kertoa, onko tuossa ajonasto ja miten se ohitetaan? Vai kommunikoiko se esim. keskuslukituksen ohjaimen kanssa?
Ja toinen juttu on tuo nopeustieto LH:lle. Miten se pitäisi järjestää, kun omaa perää, eikä nopeusmittaria härveliin tule ollenkaan.
Kyllä se apukuskinpuolelta tulipellistä läpi tulevakin osa irtoaa, hanskalokero veke niin kyllä ne pääsee irrottelemaan. Itse juuri perkasin auki johtosarjat 940:stä, multa vaan puuttuu se koko kojelaudan alusen johtosarja, mutta kaikki konehuoneen sarjat mulla on. Kahtelin että vajaa kymmenen piuhaa jää kytkettäväksi vaihtoehtoisia reittejä kun nuista perkasi moottorinohjauksen irti, yksi pitkä ilta meni kun perkasin molemmat konehuoneen sarjat kaikesta turhasta (toisaalta tiedän kyllä mitkä piuhat ovat tarpeellisia ja mitkä eivät, eli homma oli vain mekaaninen työ).
-
Kyllä se apukuskinpuolelta tulipellistä läpi tulevakin osa irtoaa, hanskalokero veke niin kyllä ne pääsee irrottelemaan. Itse juuri perkasin auki johtosarjat 940:stä, multa vaan puuttuu se koko kojelaudan alusen johtosarja, mutta kaikki konehuoneen sarjat mulla on. Kahtelin että vajaa kymmenen piuhaa jää kytkettäväksi vaihtoehtoisia reittejä kun nuista perkasi moottorinohjauksen irti, yksi pitkä ilta meni kun perkasin molemmat konehuoneen sarjat kaikesta turhasta (toisaalta tiedän kyllä mitkä piuhat ovat tarpeellisia ja mitkä eivät, eli homma oli vain mekaaninen työ).
Selvisikö sulle, kulkeeko EZK:n ja ECU:n väliset piuhat kojelaudan alla, vai konehuoneen kautta?
Jos menee konehuoneen kautta, ei kai välttämättä tarvita kojelaudan alusten johtoja ollenkaan, vai kuinka?
-
Selvisikö sulle, kulkeeko EZK:n ja ECU:n väliset piuhat kojelaudan alla, vai konehuoneen kautta?
Jos menee konehuoneen kautta, ei kai välttämättä tarvita kojelaudan alusten johtoja ollenkaan, vai kuinka?
Kyllä ne menee kojelaudan alla, mutta eihän niitä ole kun muutama. Olisko ollu 9 piuhaa mitä tarvii nykiä kojelaudan alla johonkin, ja viritellä järjestelmärele sulakerasiaan. Siihen tulee jo vissiin kolme noista johdoista, ja mittaristolle yksi, nopeusmittarille yksi, ezk ja lh väliä kulkee muistaakseni 3 johtoa suoraan boksilta toiselle. Eio paha rasti enivei, ajonestonkin piuha mulla tuola menee mutta tarttee vielä kaivella että mikä se noista pinneistä on ja jättää poies se kun laitan vanhemman koodin boksiin, eikä mulla toisaalta ole niitä ajoneston hiluja olemassakaan :P
-
Ei tuo LH:n johtojen erottaminen muusta sarjasta ollutkaan niin paha rasti, kuin aluksi vaikutti.
Lisäksi täältä foorumilta löytyi linkki (autoelectric.ru) hyvistä sähkökaavioista, mitkä auttoi paljon. Se pisti silmään, että johtoja on yllättävän paljon liitelty ja yhdistelty (jopa eri värejä) tuolla suojasukkien sisällä! Se aiheutti hieman ylimääräistä selvittelyä. Mut nyt on nippu valmiina asennettavaksi ;D