Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Nick - 19.11.2015, 12:10:51

Otsikko: Momenttiavain
Kirjoitti: Nick - 19.11.2015, 12:10:51
Pitäisi laittaa uusi momenttiavain hankintaan.
Olisi käyttöä ainakin remmin vaihdossa.

Tässä on miettinyt olisiko momenttiavaimen hyvä olla 3/8 vai 1/2 karalla.
Tämähän liittyy toki paljon mihin käyttötarkoitukseen avain tulee.
Tallilta löytyy joku 1/2 karalla oleva momenttiavain, merkistä ei tietoa.
Siinä on 40-210nm asteikko, eikä tietoa onko spekseissä enää.

Riittääkö remmin vaihtoon joku Motonetin/Bilteman/Muu halpahallin työkalu vai olisiko viisasta laittaa alle joku merkkityökalu?
IKHn hinnoissa tuntuu olevan paljon ilmaa välissä. TM testin mukaan Bilteman avain (vanhaa tietoa, vuodelta 2008) pitäisi lyödä monet merkkivalmistajat laudalta, mutta joidenkin tietojen mukaan 10v takuulla oleva voisi olla Kamasan valmistama.
Haussa on ollut lähinnä jokin 10-110nm välistä ja käyttöä avaimella on ehkä n. 2 krt vuodessa tai sinnepäin.

Tuossa yhdessä topicissa annetaan ymmärtää Bahcon olevan nykyään enemmän tusinatavaraa, joten luottamus sinnepäin myös laskussa.

Jotkut vannoo, ettei harrastetyökalun tarvitse olla mikään 200 euron laitos ja laitellut sellaisella 50 euron työkalulla pultit momenttiin vuosien ajan, mutta toiset sanoo sellaisten kestävän neljä vääntöä, kunnes jotain napsahtaa poikki tai jää liian löysälle. Momenttiavain pitäisi jättää aina 0-asentoon tai irroittaa jousi varastoinnin ajaksi.

Olisiko viisarinäyttöinen sittenkin parempi naksuvan sijaan?
Tuskin sitä tulee sijoitettua digitaaliseen avaimeen. Maksavat turhan paljon käyttömäärään nähden.

Joskus liian paljon tietoa tekee valinnan liian hankalaksi.....
Olisiko tähän mitään kommenttia?
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: mheguli - 19.11.2015, 12:30:27
Viisarinäytöllinen on ylivoimaisen tarkka verrattuna naksuviin (joskus testailtiin kalibrointilaitteella noita, taisivat olla kaikki snap-onin tekeleitä), mutta on se myös hankala käyttää. Voisi jopa ajatella, että ahtaissa paikoissa käytön hankaluus ja viisarin lukemisen aiheuttama epävarmuus syö ainakin merkittävän osan rakenteellisesta tarkkuusetumatkasta.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Jambo - 19.11.2015, 15:25:18
Jos nyt vaan autoja ropaa harrastukseen niin ihan Motonet/Biltema hyllyistä löytyy kelposet joka jannulle. 1/2" kara mun mielestä fiksumpi, sekin on kyllä vähän että miten tiukkaan tarvii saaha. Harva yli 200nm avainta tarvii, moni tuosta tiukempaan vedetään lopuksi asteilla. Tää vaan mun mielipide. Omaan käyttöön olis joku 40-200nm ja sille kaveriks vaikka 10-100nm sellanen optimiti...
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: TOK - 19.11.2015, 16:09:02
Se hylsyn kanta määräytynee ihan sen mukaan kuinka isoja momentteja laite kestää. Sirompiin töihin pienemmät kalut, isoille pulteille järeemmät. Hylsysatsin kyljessä on muutenkin aika lailla välttämätön varuste erilaiset adapterit 1/4 -> 3/8 -> 1/2 -> 3/8 -> 1/4.

Ite ostin aikoinaan ihan halpiksen GeeTee-momenttiavaimen viidelläkympillä. Nyt se on potkinu 10 vuotta eikä ole vieläkään miksikään mennyt. Pari kolme rengaskertaa pistetty momenttiin keväin syksyin ja jonkinlainen määrä muitakin töitä. Tarkkuuskalibrointia en ole tehnyt mutta eipä sillä ole suurta väliäkään onko pultti kirrattu 50 vai 55 Nm:iin kunhan se on siellä päin. Ainoastaan pienemmän on joutunut ostamaan kaveriksi kaiken hentoisimpiin hommiin.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Acke - 19.11.2015, 16:38:06
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765005/Momenttiavain-12--210-Nm
Markalla sai markan työkalun, eli en ainakaan suosittele tätä. Eka oli valmiiksi rikki. Takuuseen uusi, mutta en uskalla luottaa siihen.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: o_j - 19.11.2015, 16:52:16
Osta molemmat?
http://m.tbs-aachen.de/item/31383739383730
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: puppet - 19.11.2015, 16:58:06
Mulla on 35 euron Finbullet taikka joku vastaava 25-200Nm. Tuota en ole vielä testannut testerissä, mutta renkaiden asennuksessa ja moottori/jarru hommissa olen käyttänyt ja ainakin "tontille" kireydet on mennyt. Hakusessa itellä 5-25nm tai 1/4 vääntiöllä. Joilllakin varaosa/autokorjaamoilla voi testauttaa momenttiavaimensa.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Nick - 19.11.2015, 17:32:31
Kiitos vastauksista.

Viisarinäytöllinen olisi kyllä hintalaatusuhteeltaan paras, mutta epäkäytännöllinen varmaan remmin vaihdossa.
Laitat jotain vesipumpun pultteja siinä kiinnipäin, ei taida viisaria lukea kuin fakiiri sieltä koneen ja rungon välistä.  :)

Juuri nämä edullisten, halppisavainten vaihteleva laatu pistää miettimään.  ???
Toisaalta voi saada käteensä ihan toimivan työkalun, toisaalta voi joutua heti palautukseen ja juuri käydä em. tavalla; ei voi enää luottaa siihen. Uskaltaako remmin vaihtoa tehdä sitten tuollaisella laitoksella. Ei olisi kiva jos kiristimen pultti jää löysälle.

Adapterit ovat kyllä välttämättömiä toisinaan, mutta jää arveluttamaan kuinka paljon adapteri vie tilaa ahtaissa paikoissa.

Joku tuollainen Hazet voisi kyllä olla erittäin toimiva laitos, tosin kahta en tarvitse nyt.
Tuolla tallista nyt löytyvällä avaimella voi kiristää tarvittaessa pyöränpultit, niissä taisi olla ohjearvo 110nm.
Jollain brittifoorumilla joku asiantuntevalta vaikuttava tyyppi väitti kovasti, että näillä avaimilla, joista suunnanvaihtimen alta löytyy reikä saa heittää lähimpään katuojaan  ;D

Voisi jatkossa käyttää momenttiavainta myös sekalaisesti eri hommiin, kuten tulppien kiristykseen tai jarruosien kiinnitykseen.
Remmin vaihdossa noi kiristysmomentit eri pulteille näyttäisi olevan väliltä 20-40nm.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Pekko-poika - 19.11.2015, 17:49:11
Meillä on töissä puolen tuuman 40-200Nm, 3/8 20-100Nm ja 1/4 2-20Nm avaimet. Tota pikkuavainta harvemmin autohommissa tarvii, mutta sitte vähän kireemmissä moottoripyörissä ihan ehdoton. Suurinta ei juuri tarvi ku kansissa, kampuran pulteissa ja pyörien kiinnityksessä.
Tuo "keskikokoinen" on ehkä kaikista yleispätevin jo kokonsakin puolesta; suurin ei yllättäen joka tarpeeseen mahdukaan.
Tietysti valitsee sen mukaan millasia remontteja tulee tehtyä :) Ja hyvään kannattaa rahansa tietysti laittaa, niin kestää sitten lopun ikää ja on tarkkakin. Vaikka tuolla suuren pään momenteissa ei <5Nm heitto tunnu missään.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: o_j - 19.11.2015, 17:57:13
Laatumerkkien halvimpia avaimia saa vähän reilulla satasella posteineen. Biltsun avain on varmasti harrastekäyttöön riittävä. Mikäli avaimella kiristellään vain pyöränpultteja riittää mun mielestä mikä vaan. Tätä nykyä jäisi tuo motonetin halpisavain kauppaan, mutta silläkin on pärjätty tähän asti moottori- ja alustajutuissa. Voi tosin olla että tuo hazetin tuplatarjous on liian houkutteleva...
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: magrilli - 19.11.2015, 19:32:50
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765005/Momenttiavain-12--210-Nm
Markalla sai markan työkalun, eli en ainakaan suosittele tätä. Eka oli valmiiksi rikki. Takuuseen uusi, mutta en uskalla luottaa siihen.

Mulla ainakin toiminu ihan moitteetta, tekee sille tarkoitetun homman  :pomo:
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Tuke - 19.11.2015, 20:00:33
Isällä on bilteman momenttiavain ja uutena se testattiin ja oli joka arvolla kohdillaan. Ehkä käsiin sattui hyvä yksilö tai sitten laatu oli ~5v sitten kohdillaan.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: jepajee - 19.11.2015, 20:21:03
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765005/Momenttiavain-12--210-Nm
Markalla sai markan työkalun, eli en ainakaan suosittele tätä. Eka oli valmiiksi rikki. Takuuseen uusi, mutta en uskalla luottaa siihen.

Omassa käytössä on ollu jo melkein vuoden ja satoja pultteja kiinni vejelty eikä oo vielä moksiskaan
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: puppet - 19.11.2015, 20:28:12
Isällä on bilteman momenttiavain ja uutena se testattiin ja oli joka arvolla kohdillaan. Ehkä käsiin sattui hyvä yksilö tai sitten laatu oli ~5v sitten kohdillaan.

Voi olla sattumaa, tai sitten tuo bilteman "suurin poikkeama +-3%" pitää paikkansa. Nuo ei edes ole ihan halvimpia, vaikka toki halpoja ovatkin (59-349€, viisari malli 6,99€  :D"

Töissä on käytössä Stahlwillen momentti avaimia 5-25Nm aina 300nm naksahtaviin asti niissä se jousi naksahtaa huomattavasti "laadukkaammin" kun omassa halpiksessa. Pitääkin käydä kokeilemassa paljonko oma heittää. Itselle jäänyt yleissääntönä päähän että "valitse avain niin että momentti osuu alueen keskelle".

Kuulen mielelläni lisää (topicia lainatakseni) noista bilteman avaimista, olen korvana :)
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Kojontti - 20.11.2015, 23:26:32
Viisarimalleja lukuun ottamatta kaikki halvimmatkin on ollut mahdollista kalibroida. Ja kriittisissä kohteissa kannattaisikin. Ainoa rikkoutuminen itsellä on ollut yhden todella halvan avaimen räikän hajoaminen, itse mekanismi on toiminut aina.

Tällä hetkellä on käytössä SATA-merkkinen avain ja pitäis kalibrointi tehdä, vetää tiukempaan kuin on asetettu.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Huikkoster - 20.11.2015, 23:37:26
Bilteman momenttiavaimella tehty muutamakin remontti. D24 kannenkiristys siellä kireimmässä päässä ja tinakoneen venakoppa toisessa. Kaikki onnistunut.

Mutta sen huomasin että venakoppaa kiristäessä ei naksahtanut kertavedolla 15Nm. Piti kiristää vähän kerrallaan jolloin naksahti. Käyttöalue on 20-200 joten ei ole suunnitellulla alueellakaan. Toimi silti :)
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: o_j - 21.11.2015, 08:36:29
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: jepajee - 21.11.2015, 15:48:38
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.

kyllä, ja kiristettävät asiat esitiukkuuteen ennen momentiin kiristystä, jos vetää suoraan monentilla avain kyllä naksahtaa mutta esim. pultti/mutteri jääkin löysälle. Pätee etenki heppoisiin momentteihin, esim. erään italialaisen kuormaauton öljytnsuodattimen kiristys on 15nm, jos käännät avaimella suoraan nii avain naksahtaa mutta suodatin tippuu tielle parin kilometrin jälkeen, mutta kun vedät ensin käsillä niin tiukkaan kun saa, nii avaimella kääntyy vielä vajaan vartin ja vasta sitten naksahtaa.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Kojontti - 21.11.2015, 23:00:18
Ja monesti esim. tiivisteitä kiristettäessä sitä newtonilleen tarkkaa momenttia tärkeämpää on että pultit ovat keskenään samassa kireydessä.

Monesti, mutta esimerkiksi venyvien kannenpulttien esikiristys olisi hyvä olla aika lähelle asetettua ettei pultit petä astekiristysvaiheessa.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Vulva man - 24.11.2015, 16:47:55
Bilteman avaimella 20-210nm olen tehnyt kansiremonteista lähtien ja hyvin on toiminut, mukana tuli tarkkuus todistus jonka mukaan oli paljon tarkempi kuin luvattiin.
Pienempiin momentteihin ostin aikoinaan polkupyörän työkaluvalmistaja Pro:n 3-15nm momenttiavaimen.

Ainoa miinus noissa halvoissa on se, että niistä pitää muistaa löysätä jousikuorma pois, ettei jousi väsy ja tarkkuus kärsi. Joissakin useamman satasen laitteissa ei ole väliä unohtuuko asteikossa lukemat päälle, rakenne on niissä sellainen ettei haittaa.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Vulva man - 24.11.2015, 16:54:26
kyllä, ja kiristettävät asiat esitiukkuuteen ennen momentiin kiristystä, jos vetää suoraan monentilla avain kyllä naksahtaa mutta esim. pultti/mutteri jääkin löysälle. Pätee etenki heppoisiin momentteihin, esim. erään italialaisen kuormaauton öljytnsuodattimen kiristys on 15nm, jos käännät avaimella suoraan nii avain naksahtaa mutta suodatin tippuu tielle parin kilometrin jälkeen, mutta kun vedät ensin käsillä niin tiukkaan kun saa, nii avaimella kääntyy vielä vajaan vartin ja vasta sitten naksahtaa.

Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Jambo - 24.11.2015, 18:39:49
Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)

Töissä huomannu monesti että ilmoitetaan joko molemmat tai sit vaan esim. öljytty.
Otsikko: Vs: Momenttiavain
Kirjoitti: Spoileri - 24.11.2015, 18:56:25
Sitten asiaan vielä vaikuttaa onko kierre kuiva vai öljytty/rasvattu. Jos jonkun pultin kierre kulkee nihkeästi niin momentin saavuttua kiristettävien pintojen tiiveys ei ole haluttu. Joskus oli jonkun osan kiristys ohjeessa kerrottu, että pitää olla rasvattu/öljytty kierre, vai pitikö sen olla kuiva :)

Pahoittelen täysin aiheeseen liittymätöntä sivuhuomautusta, mutta teillä, hyvä herra, on kerrassaan loistava nimimerkki, haluaisin itsekin käyttää jotakin vastaavaa, mutta meriittini ko. aihepiirissä eivät oikein riitä.

Ja aiheeseen: Hazet on käytössä, pelaa ihan OK, vaikka hyvin vähän tulee käytettyä; kiristän paikat yleensä rannemomenttiin "sopivasti." Moottorien sisuskaluihin, etenkin venyviin pultteihin, on tullut joskus lainattua tuttavalta osoittavaa digitaali-Belzeriä.