Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: miksu122 - 21.11.2015, 08:32:37
-
Elikkäs kyseinen menopeli seissyt nyt 5kk ja olisi tarkoitus saada se kuun lopussa koneistamoon. Laakerivauriota epäilen. Mitä yleinsä tuommoinen koneistus kustantaa. Liike ottaa motin ulos jne. Itse vien vain auton paikalle.
-
5-7 tonnia. Äkkiä menee kahden viikon tunnit.
-
Auton hinnan maksaa jos koneistamo tekee koko homman alusta loppuun.
Kannattaa selvittää muita vaihtoehtoja koneen irroitukseen. Esim pienempi yksityinen korjaamo jossa sovitaan hinta ilman tuntiveloitusta. Koneistamoon viedään vain moottori ja siitäkin purettuna kaikki ylimääräiset. Näin kuvittelisin selviävän alle 2000€.
Osien budjettiin pitää myös varata ylimääräistä. Samalla kannattaa vaihtaa kytkin ja ehkä kaksoismassa vauhtipyörä jos on manuaali.
-
Mutta koko homman tärkein on sopia hinta etukäteen ilman tuntiveloitusta.
-
Vaihtokone. tai jos mahollista, niin purku/kolariauto osto ja loppuosien myynnillä pääsee +- nollaan eli ilmanen koneenvaihto. Ite jäänyt voitolle monesta autosta lisäksi, tosin moottorin vaihdon oon tehnyt itse.
-
Kiitoksia vastauksista. Ehkä onnistuu säästämään jouluksi vielä puolikkaan kinkun ;). Tosiaan manuaali kyseessä ja oli mielessä vaihdattaa asetelma samalla. Vaihtokone tulisi ilmeisesti siis halvimmaksi, mutta ensimmäistä kertaa olen tässä tilanteessa tosiaan eikä oikein enään mielenkiintoa löytyisi tämän projektin pitkittämiseksi. Joten olisiko hyviä neuvoja mistä vaihtomotteja uskaltaisi katsella tai jos ei löydy juuri tuota 2.0 niin voiko tilalle tiputtaa esim T5 tai vastaavan ja käydä vain ohjelmoimassa?
-
http://www.varaosahaku.fi/
https://www.avk.fi/
Googlella löytyy muitakin. ja tietenkin täältä.
-
5-7 tonnia. Äkkiä menee kahden viikon tunnit.
:D Miten sä saat koneistuksen, vaikkakin koneen irroitus+kiinnitys mukaanlukien maksamaan 5-7 K€..
Irroitus ja kiinnitys menee alle päivän. Koneen purku, koneistus ja kasaus toinen päivä, jos tunteja lasketaan. Tai siis tuntiveloitus on yli 200€ tunti niin voihan noinkin käydä :tickedoff:
Eihän uusikaan kone kustanna noin paljoa.
Toki laakerit ja männät+venttiilit kustantaa jos koko moottori tehdään ja venttiilitkin uusitaan kaikki.
Taitaa nyt taas olla ohrapuuroa mukana.
Erittelyjä saa esittää että nielen tän( yleensä en niele ollenkaan ;D )
En kinaa mutta jos vaikka uskottavan erittelyn sais kaikille töille eikä mitään huuruisia juttuja.
-
Moi. Mitäs jos myisit raadon minulle? Laita yv:nä tietoja, jos kiinnostaa. Voisin ostaa, jos huomenissa saadaan kauppa tehtyä.
-
:D Miten sä saat koneistuksen, vaikkakin koneen irroitus+kiinnitys mukaanlukien maksamaan 5-7 K€..
Irroitus ja kiinnitys menee alle päivän. Koneen purku, koneistus ja kasaus toinen päivä, jos tunteja lasketaan. Tai siis tuntiveloitus on yli 200€ tunti niin voihan noinkin käydä :tickedoff:
Eihän uusikaan kone kustanna noin paljoa.
Toki laakerit ja männät+venttiilit kustantaa jos koko moottori tehdään ja venttiilitkin uusitaan kaikki.
Taitaa nyt taas olla ohrapuuroa mukana.
Erittelyjä saa esittää että nielen tän( yleensä en niele ollenkaan ;D )
En kinaa mutta jos vaikka uskottavan erittelyn sais kaikille töille eikä mitään huuruisia juttuja.
Kaverin 2012 Citroeniin vaihdettiin vaihtomoottori ns. monimerkkikorjaamossa ja lasku oli lähes 10 tE. Moottori maksoi 5 tE, vaihtotyössä ei tullut erityisiä ylläreitä kun oli noin tuore auto. 16 vuotta vanha Volvo saattaa tarjota kaikkea kivaa purettaessa, joita moottorikoneistamo tuskin suostuu jättämään ilman huomiota.
Toki halvemmallkin voi pääsee jos käyttää firabelityövoimaa ja käytettyjä osia, mutta en usko että moottorikoneistamo on ihan sellainen paikka.
-
esim. kannentiivisteen vaihto mahdollisine koneistuksineen ja töineeen maksaa tinavitoseen abaut 1500-2000, joten siitä voi laskea lisäsummaa, jos konetta puretaan lisää. jos ei mäntiä/kampiakseli tarvi vaihtaa, ni oiskohan tommonen realistinen arvio n. 3000€ lähes täydelliseen koneremppaan( kytkin, jakopää, tiivistesarja, koneistukset, laakerit ja harvoin se kone niin paska on, että kaikki pitäs vaihtaa tai siinä olisi jotain järkeä. Tämä siis, jos joku muu tekee kaiken.
Vähäajetun vaihtokoneen saa 1000-2000. Uudempiin autoihin maksaa moottori tottakait enemmän ja jos verrataan tohon citikkaa, ni ikä-eroa on jo 12 vuotta!
-
Itse ostanut laakeri vikaisia vitos koneita vajaan kymmenen kpl,yhdessä on ollut ehjä kampiakseli. Uusi olisi noin 2000e luokkaa mutta toisesta moottori tyypistä olen yleensä etsinyt vastaavan käytetyn. Tuohon koneeseen en tiedä löytyykö sopivaa muista moottoreista. Vaihtokonetta suosittelen jos on laakerit rikki. Olen myynyt täysin rempattuja koneita 1800-2500e välillä kun ennen aika riitti niitä vielä rakennella.