Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kestosippi - 21.11.2015, 13:13:03
-
Voiko ohjaustehostimeen tulla sellainen vika että ratti alkaa vatkaamaan edestakaisin ihan kuin olisi suuri epätasapaino renkaassa?
Mulle on nyt kolmeen kertaan ilmennyt tuollanen outo vika kesken ajon ja olen pysäyttänyt auton tienposkeen luullen renkaan puhjenneen.
Kun olen siitä jatkanut matkaa niin vika on poissa.
-
Onko keula ollu justiinsa ylhäällä?
-
Meillä teki tuota kanssa.
Oli liian isot jarrulevyt jotka lämmetessään alkoivat ottamaan kiinni satulaan ja täristi. Voi myös muusta syystä lämmetä.
Kokeile onko jompikumpi vanne kuuma kun täristää.
-
Alkaako täristää ohjausliikkeen jälkeen? P*skat tehostinöljytkin voi aiheuttaa tärinää ja vatkausta, mutta silloin ei yleensä häviä vaan pahenee vain ajan oloon...
-
itellä aihutti tärinöitä kun pitkittäisen ja poikittaisen alatukivarren välien pusla oli menny kappaleiks, aina jyrkän mutkan/jarrutuksen aikaan ja jälkeen vatkas vaikka mitenkä.
-
Jumettava etujarru aiheuttaa monesti tuollaista tärinää.
-
Jumettava etujarru aiheuttaa monesti tuollaista tärinää.
Joo ja ne reaktiotangon puslat.
-
Mulla on kahdessa 900:ssa tehnyt tuota samaa jarrutti tai ei, ja varsinkin pienillä nopeuksilla ja vaikka paikallaan. Epäilen tehostajaa.
-
Pohjola jo kysyikin, onko keula ollut ylhäällä? En tiedä sitten onko tässä kyseessä sama ilmiö, mutta lähes poikkeuksetta joka katsastusreissun jälkeen alkaa tuo vatkaus heti eka kännöksessä konttorilta lähtiessä. Auto -96 940 ollut mulla uudesta ja muistaakseni tuo ilmiö on ollut lähes aina. Joskus sitä ei ole ollut ja uskoisin sen taas johtuvan siitä, että katsastaja on ollut ilmiöstä tietoinen ja käännellyt pyöriä riittävän hitaasti laidasta toiseen auton ollessa ylhäällä? Aina tuo vatkaus on siitä sitten rauhoittunut muutaman päivän kuluessa. Myös tuo nesteen määrä säiliössä tuntuisi vaikuttavan asiaan?
-
Ei ole ollut ylhäällä. Ihan kesken ajon tuo ilmiö on tullut kolmeen otteeseen suoralla tiellä maantienopeudessa.
-
Joo ja ne reaktiotangon puslat.
Komppaan tätä.
Omassa puisti rattia oudosti suoralla tiellä, taisi olla se taempi hajalla.
-
Yllä mainittujen levyjen ja puslien lisäksi renkaan rikkinäinen runko aiheutti mielenkiintoista tärinää ratissa. Vaurio oli niin pieni, että en huomannut sitä renkaan ollessa autossa, rattia vippasi kuitenkin reilusti.
-
Mulla on tää sama ongelma välillä, eli kun lähtee liikkeelle, tekee pienen käännön niin ratti vaan alkaa vatkaamaan holtittomasti. Vauhdilla ei merkitystä. Mitään väljää ei ole, tehostimen ja raidetangon puhdistus poisti ongelman. ei ole sen jälkeen tehnyt enään
-
Mulla on tää sama ongelma välillä, eli kun lähtee liikkeelle, tekee pienen käännön niin ratti vaan alkaa vatkaamaan holtittomasti. Vauhdilla ei merkitystä. Mitään väljää ei ole, tehostimen ja raidetangon puhdistus poisti ongelman. ei ole sen jälkeen tehnyt enään
Kuinka puhdistit? Pitikö purkaa ja mitä?