Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: BitetheDust - 23.11.2015, 12:46:09
-
-99 mallinen etuveto ässä ja takana oikealla kuuluu kolinaa, sellaista melko vaimeaa mutta selvästi sisälle kuuluva ääni kuitenkin. Käytin auton nosturilla mutta ainoa mahdollinen paikka voisi olla takatuennan pusla? Onko tämä yleinen paikka kolinalle? Tosiaan auto ei ole kovin tuttu joten pientä konsultaatiota kaivataan.
-
Joko pusla tai takaiskarin yläpäänkumi murtunut kiinnityksestään. Tarkistithan takarenkaan pulttien kireyden myös? Löysällä olevasta renkaasta saattaa myös johtua kyseinen ääni.
-
Onko kolina tässä tapauksessa enemmän yksittäisiä kolahduksia vai pikemminkin jatkuvaa helinää? Sillä tiedustelen, kun sanan kolina voi ymmärtää eri tavoin. :)
Jos tuollaista jatkuvaa ääntä, kyseessä voisi olla myös jousen alapään keskittävä/kiinnittävä "kuppi" joka on löysällä.
-
Veteleekö auto urissa tai ajettaessa paikkamaalausten laitoja myöten?
Osa nr 2 saattaa kolista; kumin repeytyminen saattaa näkyä silmin. Osa ei saa liikkua, jos vääntelet sitä - jos heiluu, niin on vaihtokunnossa.
Osa Nr. 6 - tarkista, että ei ole pudonnut puolet pois lohkeamalla.
(http://www.swedishcarparts.com/vimages/rear%20suspensionmount850right.jpg)
-
Auto on isän, joten en osaa sanoa mahdollisia vaikutuksia ajettavuuteen. Kuitenkin osa nro.2 on selvästi väljä kun raudalla vääntää, eli ne vaihtoon molemmilta puolilta. Kiitoksia nopeasta avusta -H-
-
Auto on isän, joten en osaa sanoa mahdollisia vaikutuksia ajettavuuteen. Kuitenkin osa nro.2 on selvästi väljä kun raudalla vääntää, eli ne vaihtoon molemmilta puolilta. Kiitoksia nopeasta avusta -H-
Oliko väljyyksissä eroja - vaiko molemmat samanlaisia?
-
Auto on isän, joten en osaa sanoa mahdollisia vaikutuksia ajettavuuteen. Kuitenkin osa nro.2 on selvästi väljä kun raudalla vääntää, eli ne vaihtoon molemmilta puolilta. Kiitoksia nopeasta avusta -H-
vanhan puslan irroittaminen voi sitten olla tuskan takana. Juuri viikonloppuna tehtiin tuo, induktiokuumennin oli onneksi käytössä. Ilman tuota luultavasti pakko poralla tms. teräaseella hajottaa koko kumi/muovihässäkkä ennen kuin irtoaa.
-
vanhan puslan irroittaminen voi sitten olla tuskan takana. Juuri viikonloppuna tehtiin tuo, induktiokuumennin oli onneksi käytössä. Ilman tuota luultavasti pakko poralla tms. teräaseella hajottaa koko kumi/muovihässäkkä ennen kuin irtoaa.
Mä olen saanut puslan suht helposit vaihdettua siten että jättää puslan läpi menevän pultin paikoilleen, irroittaa tukivarren läpi menevän lukituspultin ja vetää vaijeri/ketjutaljalla navasta tukivartta taaksepäin joillon pusla tulee ulos tukivarren sisästä. Liikevara ei aivan riitä siihen että pusla tulisi kokonaan ulos, mutta onpahan ainakin tirahtanut pahin jumi irti.
Iskarin pää muksahtelee satunnaisesti tavaratilan vaneripohjaan kiinni.
-
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/tools/tools-suspension-steering/fitting-tool-suspension-bushing-rear-axle/1018424/
http://www.ebay.de/itm/Volvo-Spezialwerkzeug-9995497-Montagewerkzeug-Fahrwerkbuchse-850-S70-V70-C70-/231377570322?nma=true&si=f07JV1RAInBZFcwKhy88lLW1Vak%253D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
Tuon kun ostaa, niin ei tarvitse temppuilla.
-
Oli muuuten kova homma, en olis uskonut :o Melkein 2h meni ennen kuin vanha oli irti. Oli kyllä selvästi löysä kun raudalla väänsi, toinen puoli oli tiukempi ja sen jätin vaihtamatta vielä. Mutta ääni jatkuu edelleen...
-
Kokeile kiilata polttoaineen täyttöluukku heilumattomaksi.