Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Karppinen - 24.11.2015, 16:43:56

Otsikko: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Karppinen - 24.11.2015, 16:43:56
Elikkäs miten toimii volvo 940 Dieselissä tuo kylmäkäynnistys vipu? Monet väittää että se kannattaa vaihtaa vaijeri käyttöiseksi.
Mutta en tiedä mitä teherään sille??? Mutta se vipu ilmeisesti toimii taakse päin. Auttakaa tietämätöntä :idiot2:
Otsikko: Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2015, 18:06:35
Eteenpäinhän se vahapatruuna lisää sitä ennakkoa kylmänä. Moottorin lämmettyä vipu liikkuu taaksepäin. Sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä ja säätää ennakon 0.95-1.00mm paikkeille niin pelaa hyvin ilmankin.

FAQ:sta löytyi tuollainen säätöohjekin sille jos haluaa pitää sen:

Tämän perussäädön jälkeen tarkistus: kylmänä muljautetaan kylmäkäynnistin takaisin käyttöön, peruutellaan kello nollille ja pyörimissuuntaan yläkuolokohtaan. Lukeman kuuluisi olla n. 0,3 mm suurempi.

eli jos ennakko on säädetty esim. 0.9mm, niin patruunan kans sen ennakon pitää olla kylmänä 0.3mm suurempi eli 1.2mm.

edit: virhe korjattu  ::)
Otsikko: Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
Kirjoitti: TVS - 24.11.2015, 18:18:52
Eteenpäinhän se vahapatruuna lisää sitä ennakkoa kylmänä. Moottorin lämmettyä vipu liikkuu taaksepäin. Sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä ja säätää ennakon 0.95-1.00mm paikkeille niin pelaa hyvin ilmankin.

FAQ:sta löytyi tuollainen säätöohjekin sille jos haluaa pitää sen:

Tämän perussäädön jälkeen tarkistus: kylmänä muljautetaan kylmäkäynnistin takaisin käyttöön, peruutellaan kello nollille ja pyörimissuuntaan yläkuolokohtaan. Lukeman kuuluisi olla n. 0,3 mm suurempi.

eli jos ennakko on säädetty esim. 0.9mm, niin patruunan kans sen ennakon pitää olla kylmänä 0.3mm suurempi eli 0.93mm.
0.9 + 0.3 = 1.2

Toimii kuvatun kaltaisesti muuten, ottaa tosi paljon voimaa ja on erinomaisen tärkeä jos meinaa että laitteet lähtee kylmästä käyntiin sillain kun kuuluu. Saahan sen ilmankin sahattua reilusta paristakympistä käymään, mutta ei se kyllä hyvin toimi kylmästartissa.
Otsikko: Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 24.11.2015, 19:22:12
Itse olen lohkolämmitintä käyttänyt talvisin niin käynnistynyt aina hyvin ilman tuota kylmäkäyntivipua. Eipä kyllä meinaa oikein 1.9 klonkkarin diesel lähteä käymään, yli -15 pakkasella vaikka hehkut pitäisi toimia ja kylmäkäynnistin käytössä.