Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: jpajula - 08.07.2011, 01:08:50
-
Jippii, kesäloma ja nyt on aikaa Volvolle ja Volvokin tuntuu tämän tietävän. Eli nykii ja nykiminen tuntunu pahenevan tässä pikkuhiljaa ja tuntuu myös lämpöihin liittyvän. Varsinainen kyssäri on semmonen, että kuuluukos tuon IMM:n lämmetä miten paljon? Se hemmetin imuilman esilämmitys - vai mikä se nyt onkaan, mikä työntää pakosarjalta hanuriputken kautta lämpöä tonne ilmanputsarikoteloon on joko ollu jumissa tai sitten ne hapertuneet superloonitiivisteet on falskannu siellä ja pahasti. Tänään purin koko putsarikotelosetin ja pesin pölyt pois sisuksista. IMM näyttää olevan silmämääräisesti ehjä, mutta IMM oli tosiaan ajon jälkeen niin kuuma, ettei sitä halunnu käsissään pidellä.
Voiko sen esilämmityksen heittää suosiolla harakoille ja kannattaako samalla tukkia sen reikä putsarikotelosta? Ja saako tommosta tiivistesuperlonia jostain pääkaupunkiseudulla? Ja kun joku kuitenkin sanoo tähän jotain releistä ja vikakoodeista, niin releet tänään hiukka myöhemmin ja vikakoodeja ei tähän mennessä ole ilmaantunu.
Onko kukaan muuten kokeillu auttaako noihin uhkailu? Esim. uhkais myydä sen mustalaisille. Toimiskohan se sitte taas?
-
Voiko sen esilämmityksen heittää suosiolla harakoille ja kannattaako samalla tukkia sen reikä putsarikotelosta?
Omasta ollut esilämmityksen letku liiterissä useita vuosia, autossa ei ongelmia sinä aikana. En ole tehnyt putsarikotelon termostaattihässäkälle mitään eli vehjes imee nyt konehuoneesta likaista lämmintä ilmaa siinä määrin kuin se haluaisi lämmitettyä. Ilmanputsari näyttää likaantuvan, mutta silläkin menty vuosia eli ei iso ongelma. Riippuu tietty miten paljon kone hikoilee öljyä konehuoneeseen, meillä sotkeentuu koneen kylki vähän mutta vaihtovälille riittää 4L pänikkä (täyttötilavuushan on 3,85L) eli ei sitä paljon häviä.
Nyt kesähelteellä kun ajoin jonkun 15 km ja hetken päästä kattelin konehuonetta, niin kaikki siellä oli turkasen kuumaa...
-
Omasta ollut esilämmityksen letku liiterissä useita vuosia, autossa ei ongelmia sinä aikana. En ole tehnyt putsarikotelon termostaattihässäkälle mitään eli vehjes imee nyt konehuoneesta likaista lämmintä ilmaa siinä määrin kuin se haluaisi lämmitettyä.
Itsellä sama ratkaisu samoilla olemattomilla oireilla enkä nyt tiedä onko se ilma loppujen lopuksi edes niin likaista. Mikäs sen sinänsä likaisi kun samaa ilmaahan se on, mitä nyt kerran syylärin läpi tulleena.
Onko kukaan muuten kokeillu auttaako noihin uhkailu? Esim. uhkais myydä sen mustalaisille. Toimiskohan se sitte taas?
Auttaa. Omaan ainakin tehoaa joka kerta kun uhkaa paalata sen ja alkaa katsella Nettiautosta 940 classiceja.
-
Samalla kun nyppii sen letkun poies, kannattaa tosiaan jumittaa se läppä kylmälle. Siitä haarakohdan vierestä maskin taakse menevän putken vetää sivuun, painaa sieltä kädellä läpän auki ja sopivasta kohtaa pieni hetipitiruuvi sen haarapalikan läpi pitämään läppä kylmällä.
-
Minä tein GLT:hen "sivistyneemmän" ratkaisun, jossa vaijerin pätkällä vetäen voi asettaa pakko-ohjauksella ilmanoton tapahtumaan ulkoa ottavaksi. Vaijerin päässä oli puristettu pitopalikka ja jostain siitä laatikosta löytyi lovi johon sen sai pitoon. Tietsti tämä aiheutti runsaasti miettimistä "tuotantotovaihessa", mutta taitaa olla tuo "miettiminen" lempiharrastukseni;D. Tarvittaessa vaijerin voi sitten talvella päästää irti ja etulämmitys on termostaatilla käytössä. Taisi tosin aina olla siinä kesäasennossa ::). Sanotaan että ulkoa otettu ilma sisältää enemmän happea kuin jäähdyttäjällä lämmitetty 8). Auton kulutus oli minusta "inhimillistä".
-
Joo, se on nyt tukittu ja otin sen letkun poies, mutta eipä siitä apua ollu. Eli jatketaan säätämistä seuraavaksi noiden releiden osalta.
-
Sytkäkivi saattaisi oirehtia noin, eli nykii ja nykiminen pahenee.
YKK-anturi ehkä myös, se saattaa nostaa jonkun vikakoodinkin, mutta ehkä ei lyhyestä pätkäisystä vielä.
Nuo on molemmat aika halpoja kokeilla ihan uudellakin osalla.
Lambda tai lambdan johto saattaa myös räpsiä välillä maihin tms.
-
Hmm... Mä tossa nyt mittailin puolaa ja se antaa lukemat 1.265 kilo-ohmia toisiokäämille kummankin matalajännitenavan kautta. Ensiökäämien välille se tarjoaa sitten 0,01 ohmia. Kuvat aiheesta:
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1443.JPG (http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1443.JPG)
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1444.JPG (http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1444.JPG)
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1445.JPG (http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1445.JPG)
Ja toi siis käy, joskin pätkii. Alfamerin mukaan toisiokäämin vastus pitäs olla jotain 6 - 9 kilo-ohmin luokkaa ja ensiökäämin 0,5 - 0,9 ohmia. Minen tajua. Bosch näkyy hämärästi lukevan puolan kyljessä.
-
M********uhkailu ei auta. Uus immu auttaa aina vaikka vanha jotenkin toimisikin...
Jumita tosiaan tuo termostaattisäätöinen läppä kylmälle puolelle, muuten ei tuu mithän...
Aikas pielessä on sun puolas. Voisko olla siinä..?
-
Hmm... Mä tossa nyt mittailin puolaa ja se antaa lukemat 1.265 kilo-ohmia toisiokäämille kummankin matalajännitenavan kautta. Ensiökäämien välille se tarjoaa sitten 0,01 ohmia. Kuvat aiheesta:
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1443.JPG
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1444.JPG
http://www.kolumbus.fi/jmp/img/IMG_1445.JPG
Tuohan on sitten selvä peli, puola vaihtoon. Sopii oireisiin ja mittausten mukaan tuo on aivan susi.
-
Noni, puola vaihdettu ja vaihdoin samalla johdot + näytin 600: sta hiekkapaperia virranjakajankannelle ja pyörijälle. Ilma on viilentyny, mutta moottoritiellä kävin autoa lämmittämässä ja nyt se ainakin pelas, joskin pientä röpötystä on edelleen havaittavissa. Suoraan puolan vaihdolla ei tullu mitään. Tohon on nyt siis vaihdettu YKK-anturi, puola, sytytysjohdot, ruiskupumpun rele, sekä ilmanputsari. Ja sitte se kuumailmatöhötin on siellä tukittu. Brickboardilla oli maininta, että tuo kuuman ilman töhöttäminen rikkoo immun hyvinkin pian, joten josko tosta jotain fiksuakin tuli saatua aikaan.
No, huomenna vielä uus virranjakajan kansi varmuuden vuoksi. Ehkä se tosiaan halus vaan huomiota :P
-
Ja taidanpa ostaa samalla uuden yleismittarin, kun ei nyt jotenkin luotto pelaa ton vehkeen kanssa. Oli sen uuden puolan vastukset korkeemmat kuin vanhan, mutta en mä nyt sanois, että niillä niin seksuaalista merkitystä oli. Ihan sama, onpahan jotain uutta taas ;) YKK-anturikaan ei niin hirveesti eri arvoja antanu. No nyt on varalla ainakin osittain toimivia osia.
-
Sitten autossasi taitaa olla vielä se suutinrele? Sekin voi aiheuttaa tuonkaltaisia oireita. Minulla auto tuli vasta sitten täysin kuntoon tuon releen vaihdolla. Ei ollut kallis ainakaan Motonetissa silloin ja ihan saman vapriikin tekemä kuin se siniseltä saatava, muistaakseni karvan alle parikymppiä. Muutenhan noita kriisipaikkoja oletkin jo korjaillut.
-
Suutinrele oli Motonetin tiskillä semmonen, jota ei löytyny. Varaosahemmo mainitsi tiskin toisella puolella, että ei ole semmosia hakuominaisuuksia, joilla sitä vois hakee, kun ei suoraan ole listalla. Mitenkäs se nyt on noiden ruiskujärjestelmän putsausaineiden (esim. tämmönen (http://www.valvoline.com/products/brands/valvoline/fuel-injector-cleaners-carburetor-cleaners/21)) kanssa. Kannattaako niitä kokeilla vai ei?
Muuten IMM:n metalliosat lämpenee edelleenkin paljon. Joko se varastoi lämpöä erinomaisesti tai sitten se lämmittää jostain syystä itteänsä. Tossa kun lukasin sitä lontoonkielistä releartikkelia, niin siellä mainittiin, että kuuma rele huono rele. Uusi ruottalainen laaturelekin lämpenee mun mielestä yhtä paljon kuin se vanhakin, joten tiedä häntä. Se tosin vois selittää sen, miksi noita hajoaa.
-
Pitäskö noissa olla kaikissa ilmanputsarin lämpöanturi? Minä en meinaan semmosta löytäny, enkä siitä tukkimastani imuilman esilämmityshässäkästä löytäny mitään paikkaa moiselle. Oiken ihmettelin, että miten moinen toimii.
-
Se rele motonetissa on tuo:
48-8238
Yleisrele Volvo 700-900s
900s Lisävarusterele Volvo-1323592 [1990-1998]
18.00 €
Ei siellä putsarissa mitään erillistä lämpöanturia ole, ainoa lämpöön reagoiva osa on sen ilmaläpän ohjauksen suorittava termostaatti.
-
Sytkäkivi eli sytytyksen pääteaste? Voisi kokeilla vaihtaa.
-
Nyt se tuntuis auto pelaavan, ei nyi, muttei toi ny mikään singerikään ole. Tämmösestäkö (http://farm5.static.flickr.com/4063/4682335712_251232d5fc_b.jpg) on ton kiven kohdalla kyse? Noissa on näemmä ollu jotain kuumenemisongelmia. Oireileeko toi sytkäkivi myös siten, että vaatii pidempää starttaamista lämpösenä? Jotain kuskin etulokaria sille on tarjottu sijainniksi. Sielläkös tuon pitäisi majailla? Sille mä voisin jostain vanhasta tietokoneen raadosta repästä siilin ja viritellä tuuletuksen.
-
Tai ehkä mä löydettyäni sen pääteasteen, kokeilen kauppareissulla jäähdyttää sen ennen starttaamista kylmäspraylla :)
-
Tai ehkä mä löydettyäni sen pääteasteen, kokeilen kauppareissulla jäähdyttää sen ennen starttaamista kylmäspraylla :)
jolloinka halkaset sen kuoren ja sit se on ainakin entinen..
-
Tai ehkä mä löydettyäni sen pääteasteen, kokeilen kauppareissulla jäähdyttää sen ennen starttaamista kylmäspraylla :)
Itse vaihdoin tuonkin osan "varmuuden vuoksi" jossain vaiheessa, kun ei 11 päivän askaretelun jälkeen GLT vielä lähtenyt käyntiin >:( Oli Bilteman osa, ei maksanut paljon ja toimi hyvin. En viitsinyt vaihtaa edes alkuperäistä takaisin kun vika sitten löytyi. Josku on pakko vaan kokeilla - tulee se halvemmaksi kuin pelkkä tuskailu ;D.
Tosin arvelisin että vika on suutireleessä (edelleen ::) ). Tuo mallikuva on sitä samaa merkkiä mitä Biltema silloin myi (= sytytyksen pääteaste) - mallia en enää muista.
-
Nyt se tuntuis auto pelaavan, ei nyi, muttei toi ny mikään singerikään ole. Tämmösestäkö (http://farm5.static.flickr.com/4063/4682335712_251232d5fc_b.jpg) on ton kiven kohdalla kyse?
Näyttää juurikin siltä.
Noissa on näemmä ollu jotain kuumenemisongelmia. Oireileeko toi sytkäkivi myös siten, että vaatii pidempää starttaamista lämpösenä? Jotain kuskin etulokaria sille on tarjottu sijainniksi. Sielläkös tuon pitäisi majailla? Sille mä voisin jostain vanhasta tietokoneen raadosta repästä siilin ja viritellä tuuletuksen.
Ei taida enää auttaa siilit ja föönit kun se on alkanut pätkiä. Asennus tehdään oikeaoppisesti lämmönjohtotahnalla (vastaavaa kuin tietokoneen prossun ja jäähyn välissä käytetään), niin se johtaa lämmöt pois ja vehje ei pala puhki.
Sijainti on tosiaan kuskinpuolen lokarissa kivasti piilossa ilmanputsariboksin takana (jos ei turbo). Aika keulassa siis.
-
On jo useamman vuoden ollut koko termostaattihässäkkä revittynä irti ja ilmanotto suoraa keulamaskin takaa, putkeksi käy mainiosti reilu puolenmetrin pätkä 75mm purunpoistoletkua mitään ongelmia ei ole ollut paukkupakkasillakaan.