Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: hookkan - 28.11.2015, 10:30:59

Otsikko: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hookkan - 28.11.2015, 10:30:59
Tarkoitus olisi kokeilla jm moottoria lh ohjauksella.Riittääkö vakio b230fd.n ohjaus 160-170hv.n tehoille ilman erikoista muokkausta?
Jos jotain on tehtävä,mitä pitää vaihtaa,suuttimet?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Lankku - 29.11.2015, 21:05:50
Muistelisin, että ###JAKE###:lla oli vaparina B230:ssä vakiolla imusarjalla +170hv. Täältä en löydä mainintaa asiasta, taisi olla landia-aikaan vielä(?). Eiköhän se ohjelman muokkaamista vaadi ihan siinä missä turbovirityskin.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Veksi - 30.11.2015, 21:49:12
Rajoitin taitaa edelleen istua tiukasti 6000rpm
Vai onko myöhempien aikojen pyhemmät säätäjät jo ratkaisseet dabosch koodin?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Kaziganth - 30.11.2015, 23:31:41
Rajoitin taitaa edelleen istua tiukasti 6000rpm
Vai onko myöhempien aikojen pyhemmät säätäjät jo ratkaisseet dabosch koodin?
Eiks nää foorumin lh-velhot oo sen jo hoitanut? EZK:ssa sijaitsi jos oikein muistan
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Juusoo - 01.12.2015, 15:17:45
Syttylastua kun kyselin aikoinaan 940 turboon niin ei luvattu rajotinta nostaa vaikka kuulemma se onnistuu.. Tiedä sitten oliko oikeasti homma hallussa vai mikä oli syynä. 6250rpm rajotin voi olla kyllä turhan alhaalla tehokkaaseen vapariin.

Itse ratkaisin ongelman megasquirtilla.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2015, 15:43:35
LH:ssa on bensapuolen rajotin 6250rpm ja EZK:ssa sytkärajotin n.6500rpm.

Bensapuolen rajottimen pystyy kuka tahansa ohittamaan, sytkästä en tiedä (Mikan?). Itselle riitti tuo 6500rpm vakio romuilla.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hookkan - 01.12.2015, 15:58:37
Miten rajoitin ohitetaan?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Kalamies - 01.12.2015, 16:23:45
En tiedä, mutta mulla on merikontissa kiekkamittari pohjassa ja sitten tulee rajoitin. Sama myös kaverilla.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: puliukk0 - 01.12.2015, 17:10:43
Riippuu varmaan EZK binistä.

Siellä ezk:ssa se rajari on. Ihan kuten LH:ssa.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Kalamies - 01.12.2015, 18:02:34
230FK + EGR Guldboxit löytyy molemmista. Mun oma on vaan saanut vähän Mikaa.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Veksi - 01.12.2015, 18:12:39
En tiedä, mutta mulla on merikontissa kiekkamittari pohjassa ja sitten tulee rajoitin. Sama myös kaverilla.

Mittarieilla alkaa olla ikää.
Luotettavuus voi olla tasoa valtiovarainministeri

Eräs huomioitava juttu jokkista ajatellen on kampiakselin asennon tunnistus
Asento luetaan vakiona vauhtipyörältä jonka massa on noin 13kg!
LH:n Olisi myös hyvä saa nopeustieto
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hookkan - 01.12.2015, 21:42:32
Mitäs se vauhtipyörän paino vaikuttaa annettuun tietoon?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Acke - 01.12.2015, 21:52:39
Eipä mitenkään, kai. Uskoisin ton olleen vinkki kevennyskohteesta. Ja mittariin ei kannata luottaa liikaa rajoittimen suhteen, päästömittauksissa kierrokset helposti 100-200rpm alempana koneen näytössä kuin auton mittarissa (2000-3000rpm kohdalla). Rajoittajan ohittamisesta kannattaa ehkä kysyä LH säätötopicissa tai suoraan säätäjiltä, elleivät he löydä tänne.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Veksi - 01.12.2015, 22:09:02
Mitäs se vauhtipyörän paino vaikuttaa annettuun tietoon?

Eihän se siihen tietoon vaikuta vaan juurikin keveyteen ja turvallisuuteen
Haluatko hakkuuttaa 13kg rautapyörää rajoitinta vasten kisoissa?
Hajotessa tulee kytkinkopasta ja koko autosta läpi. Tekee pahasti kipeää jos vielä sattuu ihmiseen osumaan
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Kalamies - 01.12.2015, 22:20:15
Mittarieilla alkaa olla ikää.
Mistä tiedät mittarini iän?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: 252R - 01.12.2015, 22:51:52
ite oon saanu nyt käsityksen että ezk bineissä on isojakin eroja rajoittimen suhteen, osasipa eräs sanoa jossain binissä löytyvän sen 7000rpm pinnasta. ilmeisesti kukaan ei oo sitä rajaria vielä ezk puolelta löytäny.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hapla - 02.12.2015, 11:10:37
Tämmösiä Ruottin maalla ;)
http://folkraceshop.se/trimchip-till-tandningsbox-B230F
http://folkraceshop.se/trimchip-till-volvo-b230f-steg2
http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/tandchip-b230f-fb/tndchip-b230f-fb
http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/branslechip-b230f-fb/brnslechip-b230f-fb
http://www.timosmotor.com/volvo-lh-2-4/tandchip-8000rpm-f-fb/tndchip-spec8000rpm-b230f-fb

Mites se tuo Timos Motorsin sytkälastu 8000rpm lie tehty?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: sekokupu - 02.12.2015, 11:29:44
Kyllä ruotsin puolelta on löytynyt osaamista jo aikoja sitten tuon EZK rajottimen muokkaamiseen, että ei ole ihan humpuukia nuo timos motorsin vermeet.
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hookkan - 02.12.2015, 14:51:10
Eihän se siihen tietoon vaikuta vaan juurikin keveyteen ja turvallisuuteen
Haluatko hakkuuttaa 13kg rautapyörää rajoitinta vasten kisoissa?
Hajotessa tulee kytkinkopasta ja koko autosta läpi. Tekee pahasti kipeää jos vielä sattuu ihmiseen osumaan

Enemmän se vakio kestää kuin liikaa kevennetyt  ;D
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Veksi - 02.12.2015, 19:27:42
Mistä tiedät mittarini iän?

Muistelin että takaveto Volvon valmistus loppui joskus viimevuosituhannen loppupuolella
Mittaristojen valimistus taisi päättyä samoihin aikoihin
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: hookkan - 27.12.2015, 23:01:24
Eli kiekkojen nostoon pitää olla kultaboksit noille ruotsin kammoille?
Otsikko: Vs: Lh.lla jokamiesluokkaan.
Kirjoitti: Keppi - 06.01.2016, 13:39:27
Kyllä noita ihan Suomen puoleltakin saa. Mulla on vaparikäyttiksessä rajotin 7500rpm..