Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: MHbreik - 08.07.2011, 15:44:54
-
Jahans, nyt on mielenkiintoinen homma tuon airbagin toiminnan kanssa. Eli ennen katsastusta käytin pienemmällä pajalla srs valoa nollauttamassa, ei onnistunut siellä, ja oli jo katsastukseen varattu aika niin menin sinne sitten airbägin vikavalo päällä.
Tänään käytin autoa sitten sinisellä ja tehokas oli kieltämättä sinisellä palvelu, oli piuha apukuskin penkin alla ilmeisesti heikosti kiinni kun irrottivat sen kertaalleen ja kuittasivat vian pois, no sitten uusintakatsastukseen heti välittömästi, ja ei mene läpi kun ei tule koko airbagin valoa näkyville käynnistyksen yhteydessä ehkä kuin joka 15. käynnistyskerralla. Eli välillä valo palaa käynnistyksen yhteydessä ja välillä ei. Ja nollaantuu sitten kyllä ihan normaalisti 5 sekunnin sisään jos valo kerran sattuu päälle menemään.
No ensi viikon tiistaille on taas siniselle varattu aika, ja katsoovat tarkemmin minkälainen ongelma sieltä löytyy. Muutamia vaihtoehtoja on käynyt mielessä:
1. Airbagin ohjausyksikkö on sökö/ei toimi jatkuvasti kunnolla
2. Airbagin varoitusvalo mittaristossa on heikosti kiinni, eli välillä ottaa kontaktia ja välillä ei
3. Johdot/kontaktit airbag järjestelmässä toimivat silloin tällöin
Mitä muita vaihtoehtoja olisi tarjolla? Onko mitään mitä pystyisin itse tekemään ennen siniselle vientiä? Ainakin tuon varoitusvalon toiminnan voisi tarkistaa avaamalla mittariston...
Ja auto tosiaan V40 T4 A -01
-
yksikkö sökö appiukon -04 tomaatissa oli sama ongelma... en muista mitä yksikkö makso mutta minusta ei ollu halpa ollenkaan...
-
Niin, kyllähän se yleensä on se kaikkein kallein mahdollisin osa sökö :'(
Onko kellään kokemusta käytetyn airbag yksikön hommaamisesta/asentamisesta, eli pitääkö miten tarkkaan olla samat numerot yksikössä, vai riittääkö, että on sama ph-malli kyseessä? Purkuautoissa yksiköt ovat 100-150e hinnoissa, vaan taitaavat melkein kaikki olla ph.1 mallista. Tietääkseni juuri ph.2:seen vaihtui ohjausjärjestelmät airbagin osalta.
-
Noh, eipä sieltä sitte ilmeisesti muuta ollutkaan vikana kuin huono/huonosti kontaktia ottava airbagin varoitusvalo. Eli syttyi silloin tällöin vaikka järjestelmä toimi aivan normaalisti. Olin kuitenkin niin varma, että jotain vakavampaa siellä on vikana, enkä viikonloppuna ehtinyt/kehdannut polttimoakaan tarkistaa, eli nyt ollaan 150e verran köyhempiä polttimon vaihdosta :D Melko tyyristä hommaa, mutta onneks ei tuon kalliimmaaksi viaksi osoittautunut.