Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: HirviTarra - 28.11.2015, 17:28:52
-
Elikkäs.. Kuten otsikko jo antaa ymmärtää, auto litkii polttonestettä turhankin paljon, jos bensamittariin vaan voi luottaa.
Olen nyt pari kertaa tankannut sen verran, että ollut mittarin mukaan 50l ainetta tankissa. Edellisellä kerralla ajoin vähän päälle 200km ja oli enää n. 10l bensaa jäljellä, mutta ajotietokone näytti kulutukseksi 13.8l/100km. Sen jälkeen vaihdoin autoon plx laajakaista lambdan vakion tilalle ja kävin tiistaina tankilla.
Nyt ajanut vähän päälle 90km ja mittari näyttää, että ainetta jäljellä vähän päälle 30 litraa. Auto ei kuitenkaan käy lambdan mukaan rikkaalla, joten mistä voi johtua??
Auto täysin vakio 16T ahdinta lukuunottamatta ja tulpatkin vaihdettu loppukesästä volvon omiin turborempan yhteydessä.
-
Mittaa kulutus tankkaamalla. Täys tankki ja siitä laskemaan. Ajotietokone antaa vaan osviittaa.
Jos ajat taajamaa lähinnä niin tuo n. 15litraa on lähellä totuutta, pelkässä matkassa rajoituksia noudattaen n. 9l.
Ps. Näissä ei paljoa paranis lambdaan kajota... Laajakaista.. :o
-
50l näytti mittari tankkauksen jälkeen, vähän alle 100km ajanut ja mittarin mukaan vähän päälle 30 litraa ainetta jälellä. Yleensä tulee ajettua moottoriliikennetietä pitkin töihin, jossa siis rajoitus se 100km/h. Toki matkaan kuuluu myös muutama kilsa maantieajoa.
Juu ja tiedän, että siihen lambdaan ei välttämättä kannata kajota, mutta eipä tuo kyllä vikakoodia anna, eikä kulutukseen vaikuta millään tavalla. Lambdan siis vaihdoin varmistaakseni, ettei auto käy vedossa laihalla tuolla isommalla ahtimella.
Niin, ja nythän tuo ajotietokone näyttää yli 17l keskikulutusta. Tuo pitää jo "vähän" paremmin paikkaansa kun viimeeksi laskin, että n.20l/100km olis syöny..
-
Jos pakosarjan jälkeinen haitariliitos on rikki/vuotaa-> haroo ilmaa jota lambda virheellisesti lukee nostaen 2-3lt/100 km kulutusta.
-
Jos syöttöä on ton verran enemmän, niin tuuppaako se ajoittain bensan hajua? Olen tuota hajua rekisteröiny ajoittain esim. motarilta liittymään ja pysähdyksiin -tilanteissa. Tosin tankin täyttöputken liitoksessakin on vikaa, eli vois olla vaan heilahteluista (ei - minulla ei ole tapana ajaa vasemmalta kaistalta suoraan liittymään muiden kaistojen yli :) )
-
No enpä ole kyllä mitään haistanu. Irrotin akun kengät päälle tunniksi ja jotain muutosta tapahtu. Ennen seokset pyöri tasakaasulla jossain 16 pintaan ja nyt 15 kohdilla. Ajotietokoneen hetkellinen kulutuskin tippui mukavasti. Ennen näytti 100km/h vauhdissa 11-12 litraa, mutta enää ei näyttäny vievän kuin 8-9l.
Ajoin tuon jälkeen vajaat 60km ja nyt ajotietokone näyttää kokonaiskulutukseksi vähän päälle 13 litraa. Lenkkiin sisältyi matka-ajoa sekä tuli kaupungissa ja maantielläkin pyörittyä, joten ei kokoaikaa menty tasasella kaasulla, eikä samaa vauhtia.. Mittarin mukaan ei tuolla matkalla montaa litraa menny, joten saas nähdä korjaantuko mystinen vika. Aika oudolta kyllä vaikuttaa kun käy laajakaistan mukaan rikkaammalla, mutta vie vähemmän bensaa ::)
-
Täysin vakiolla vastaavalla oon päässy nuukailemalla keskikulutukseen 8.3l/100km. Jos tohon pääset on kaikki kunnossa.
Alla oli vakio 15" pyörät ja keskinopeus 75-85kmh ja yritys oli kova eli tosi pihisti mentiin.
Ai niin, oli vielä automaatti.
Muutenhan sillä oli keskikulutus jonkin 11-12 litraa.
-
No enpä ole kyllä mitään haistanu. Irrotin akun kengät päälle tunniksi ja jotain muutosta tapahtu. Ennen seokset pyöri tasakaasulla jossain 16 pintaan ja nyt 15 kohdilla. Ajotietokoneen hetkellinen kulutuskin tippui mukavasti. Ennen näytti 100km/h vauhdissa 11-12 litraa, mutta enää ei näyttäny vievän kuin 8-9l.
Ajoin tuon jälkeen vajaat 60km ja nyt ajotietokone näyttää kokonaiskulutukseksi vähän päälle 13 litraa. Lenkkiin sisältyi matka-ajoa sekä tuli kaupungissa ja maantielläkin pyörittyä, joten ei kokoaikaa menty tasasella kaasulla, eikä samaa vauhtia.. Mittarin mukaan ei tuolla matkalla montaa litraa menny, joten saas nähdä korjaantuko mystinen vika. Aika oudolta kyllä vaikuttaa kun käy laajakaistan mukaan rikkaammalla, mutta vie vähemmän bensaa ::)
Mulla oli joskus pitemmänkin aikaa kiinni laajakaistamittari omassa ärrässä. Toki vanhempi moottorinohjaus kyseessä, mutta seos oli hyvin tarkasti 14.7 jatkuvasti. Seos asettui siihen kohtuuäkkiä kylmänäkin. Ainoastaan ahtojen puolella menee rikkaalle.
Koskaan en muista nähneeni lukemia 15-16. En tiedä sitten, että käyttääkö uudempi moottori laihempia seoksia ???
-
No joo, ahdoilla menee sinne 12 pintaan seokset, eli ei laihalla ainakaan käy.
-
Omaki v70 b5244t aut tuntuu hörppivän hiuka liikaa. Parin tuhannen kilsan ajalta näyttää tankkaamalla mitattu keskikulutus n. 15,8. Mistähä vikaa vois haeskella? Torque löytyy.
-
Jos ei raaski viiä korjaamolle testaukseen, et missä vika, ni vaihtelee vaan kulutukseen vaikuttavia osia halvimmasta uusimpaan. Ei se koskaan huonoa ole uusia autoon osia, varsinkaan niitä perushuoltoon kuuluvia. Muuten aika hankala heittää vika-arvioita netissä kenenkää, sinnepäin neuvoja vaan voidaan antaa,vähän niinku vikakoodit tekee, varsinki näillä teeseitsemiesten laitteilla. Oppiihan siinä onneksi kokojan uutta, niin tietää sitte seukki kerran, et missä on mahdollinen vika, ellei sitten ole menny vaihtaan autoa ja merkkiä.
Ite ainakin, kun on perehtynyt kahteen merkkiin ja pariin malliin, ni ei yleensä oo enään vianetsimisongelmia, kun tietää jo viat suurinpiirtein etukäteen ja varaosia löytyy valmiina.
Vois sanoa, että säästää pitkän pennin....
-
Kannattaa aloittaa tarkastamalla jarrut, etteivät laahaa. Kulutus nousee helposti pari litraa jos joutuu jotakin levyä kuumentamaan.
Kirjoitusvirheet korjattu
-
Kannattaa aloittaa tarkastamalla jarrut, etteivät laahaa. Kulutus nousee helposti pari litraa jos joutuu jotakin levyä kuumentamaan.
Kirjoitusvirheet korjattu
Jarrut herkistelty kauttaaltaan syksyn aikana. Tuo jarrujen ja laakereitten testailu tuntuu olevan vähä haastavaa muutenki ku visko napsii nii ahnaasti kiinni. Jotain pientä kihnutusta voimasiirrosta kyllä kuuluu, eipä taida selvitä kuin ottamalla akseleita yks kerrallaan irti.
Lähinnä nyt tarkotus oli että jos tietyistä anturiarvoista sais jotain osviitta. Pystyis hiukan rajaamaan aluetta.
-
Maffin putsaus on ainakin halpa, eikä varmaan hukkaan mene yhdessäkään yli 200tkm ajetussa. Vikakoodinluku kertonee jos isompaakin vikaa.
-
Itellä omassa v70 sama ongelma mutta bensapumppu ujeltaa ku syötävä. :D Kannattaa tarkistaa tulpat ja bensafiltteriä yms. Myös varmaa kannattaa bensapaineensäädin tarkistaa.
-
Ekaa kertaa oston jälkeen matka-ajoa omalla 850 T5:lla (automaatti) ja heleposti mentiin alle kymppiin. Nopeus välillä 80 - 100 kmh. Tänään lootaan huuhteluvaihto ja luultavasti reilulla kädellä, eli 15 - 16 litraa läpi, kun tota öljyä nyt kerran on se 20 litran pönttö. Kattellaan sitten sitä työmatka-ajoa kaupungissa.