Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: Volvo Setämies - 08.07.2011, 17:04:42
-
Osaako joku vastausta ongelmaan?
Mielessä on käynyt tehokkaamman moottorin vaihto Amazoniin. Ilmeisesti mallisarjan tehokkain malli oli tuo 123 GT? Muistaakseni jostakin luin että sen teho on 108 hv (DIN), jota voi käyttää vertailumoottorina laskiessa suurinta tehoa muutoskatsastuksella. Olenkohan oikeassa?
Mitä eroa tuolla GT mallilla on vuoden -70 P 130 malliin, tässähän on jo levyjarrut edessä, jarrutehostaja ym.
Eli mitä muutoksia tarvitsee alustapuolelle tehdä vm. 70 autoon, jos siihen haaveilee tehokkaamman (108 +20%) myllyn vaihtamista. Mitä dokumentteja muutoskatsastuksessa on esitettävä vertailumallista, ym? Olisiko jollakin tästä tietoa/kokemusta? Hakua koitin, mutten löytänyt vastausta.
-
Tehokkain Amazon paperilla oli B20 Sport 1969-70, 118 hv SAE.
-
Joskus hyvään aikaan vertailutehoiksi kävi tuo 118hv SAE+20%, mutta nykyään vaaditaan DIN heppoja. Suurin sallittu teho on siis se 108hv+20%. Tämän kun todistat penkkilapulla, niin kelpaa katsastuksessa ilman mitään muutoksia auton rakenteisiin tai jarruihin, koska -70-mallinen auto on varustettu mallisarjan jykevimmillä osilla.
-
Kiitos tiedoista.
Vielä kysyisin tarkennusta.
Kun katsastukseen menee muutoskatsastamaan autoa, niin miten todistetaan katsastusmiehelle tuo suurin sallittu teho, 108 hv + 20%?
Pitääkö olla jotain dokumentteja, mistä tuo 108 hv tulee? Ja myös se, että vm 70 vastaa rakenteelta mallisarjan tehokkainta. Volvolta todistus vai mitä?
-
Korjaamokirjasta tai ohjekirjasta vaan kopiot niistä sivuista, missä ilmenee moottorin malli ja teho ym. tiedot. Vastaavat dokumentit on hyvä olla myös vaihdetusta moottorista ja jos vaihdettua moottoria ei ole millään tavoin muutettu/viritetty, niin silloin riittä pelkät nuo mainitsemani tiedot uudestakin moottorista. Jos vaihdettu kone on esim. ahdettu tai muutoin selkeästi viritetty, niin silloin pitää olla tehomittaustodistus, josta selviää, että teho ei ylitä tuota 20% rajaa.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=238.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=238.0)
Tuolta löytyvän linkin takaa löytyy korjaamokirjat sähköisessä muodossa, joten sieltäkin voi tulostaa tarvittavat sivut.
Esimerkki: Jos laitat Amukkaan vakion B230F moottorin, niin silloin ei tarvita tehomittausta, koska tuossa oleva 116hv menee Amazonin 20% säännön sisään. Jos tuollaisen B230F:n laittaa ahdettuna, niin sitten tarvitaan tehomittaus. Jos taas laitat esim. B234F:n, jossa on 155hv, niin sitä ei saa itkemälläkään muutoskatsastettua, koska raja ylityy. Toisaalta, jos käyttää perusmoottorina B230F:ää ja asentaa siihen vaikka ahtimen ja B234F:n 16v kannen, niin sitten menee taas tehomitaustodistuksen avulla rajan sisään.
Nämä siis vain esimerkkejä. Ei tarvii tulla taas huutamaan, että miksi pitää olla vinokone Amazonissa :2funny:
-
Kiitos Kulmamiehelle! Näillä edetään
-
Kiitos Kulmamiehelle! ;D 129hp kuulostaa kyllä aika naurettavalta 16V turbokoneelta :2funny:
Voin siis siirtää B21ET koneen tuonne kunhan en kerro kellekkään, että se on B21ET.. vaan B21 turbotettuna.
-
Onhan nämä säännöt ihan tyhmiä, mutta nautitaan niistä niin kauan, kun se vielä on mahdollista. Väittäisin, että kaikki katsurit kuitenkin tietävät missä mennään, eikä tämä 20% teholisäysjuttu ole mikään pitkäaikainen riemu.
-
Onhan nämä säännöt ihan tyhmiä, mutta nautitaan niistä niin kauan, kun se vielä on mahdollista. Väittäisin, että kaikki katsurit kuitenkin tietävät missä mennään, eikä tämä 20% teholisäysjuttu ole mikään pitkäaikainen riemu.
Joo äkkiä kaikki kilpiin niin kauan kun saa. Kohta ajellaan sähköautoilla ja tuotetaan sähköä uraanilla niin sehän sitä luontoa säästää :idiot2:
-
En viitsinyt tehä uutta topikkia joten kysäsen tässä. Mode voi siirtää jos väärässä paikassa.
Eli mites jos ostan ruotsista amukan jossa on joka kulmassa levyt ja niille leimattu ja b230 kiuas joka ei ole otteessa, saako suomessa rekisteriin? Mitä dokumenttaja pitää löytyä jos tuo onnistuu?
ps. pakko katella itellekkin amazon kun eukko ei anna mun enää ajella omallaan ja seatin rattiin hyppääminen syö miestä >:(
-
En viitsinyt tehä uutta topikkia joten kysäsen tässä. Mode voi siirtää jos väärässä paikassa.
Eli mites jos ostan ruotsista amukan jossa on joka kulmassa levyt ja niille leimattu ja b230 kiuas joka ei ole otteessa, saako suomessa rekisteriin? Mitä dokumenttaja pitää löytyä jos tuo onnistuu?
ps. pakko katella itellekkin amazon kun eukko ei anna mun enää ajella omallaan ja seatin rattiin hyppääminen syö miestä >:(
Pitäis onnistua, mutta homman helppous riippuu aika paljon siitä, minkälainen B230 on. Teholapulla sitten ainakin, jos ei pelkkä muutoskatsastus riitä.
-
Pitäis onnistua, mutta homman helppous riippuu aika paljon siitä, minkälainen B230 on. Teholapulla sitten ainakin, jos ei pelkkä muutoskatsastus riitä.
OK. Kiitos! saas nähä miten käy... ::)
-
Asiaan palatakseni.. Suurin vertailumoottori on siis ollut B20 ? Koskikos 20% myös tilavuuden suurentumista.. Eli suurin litratilavuus täten saisi olla 2,4L
Meinasin vaan, että millainen taistelu mahtaisi olla saada laillisesti suomessa kilpiin esim 2,3 T5 moottori amazonissa? Jos joku tietää esteitä asialle niin kertokoon tai vaijetkoon iäksi ;D
Tehot taitaa tuossakin tapauksessa paukkua yli kun ei voi penkittää/katsastaa alitehoiseksi, kun koneen tiedot on tiedossa. Voiko muuttaa katsastuksen ajaksi vapariksi ja leiman jälkeen laittaa turbo ja paperien kanssa leimata turboksi :)
Eli T5 pata pellin alle. Turbo pois ja muutoskatsastamaan 2,3 vapari femmalle. Sitten tämän jälkeen "turbottamaan".. Eli orkkis osat paikalle ja penkittämään tuosta padasta se 129hp ja muutoskatsastamaan 2,3l turboksi.. unohtaen koko T5 merkinnän. Vai näkyykö moottorista, lohkosta tjms koneen tiedot niin hyvin, että sanovat heti leimalla, että tää kone on T5 ja ei käy ilman turboa tähän..
-
Kysytty on.
T5 ilman turboa pitäisi onnistua, tehonmittauksella todistetaan pykälät täyttävä teho. En kuitenkaan usko että "T5 vaparin" muutoskatsastaminen onnistuu enää takaisin turboksi. Riippuu pitkälti mitä muutoskatsastuksessa kirjoitetaan moottorin tyypiksi.
Voihan pohjaksi ottaa B5202 koneen (muistaakseni 126 hp), jos haluaa Amazoniin turbo vitosen. Siinä on vielä pari heppaa vara kasvattaa tehoa turbolla..
-
Asiaan palatakseni.. Suurin vertailumoottori on siis ollut B20 ? Koskikos 20% myös tilavuuden suurentumista.. Eli suurin litratilavuus täten saisi olla 2,4L
Meinasin vaan, että millainen taistelu mahtaisi olla saada laillisesti suomessa kilpiin esim 2,3 T5 moottori amazonissa? Jos joku tietää esteitä asialle niin kertokoon tai vaijetkoon iäksi ;D
Tehot taitaa tuossakin tapauksessa paukkua yli kun ei voi penkittää/katsastaa alitehoiseksi, kun koneen tiedot on tiedossa. Voiko muuttaa katsastuksen ajaksi vapariksi ja leiman jälkeen laittaa turbo ja paperien kanssa leimata turboksi :)
Eli T5 pata pellin alle. Turbo pois ja muutoskatsastamaan 2,3 vapari femmalle. Sitten tämän jälkeen "turbottamaan".. Eli orkkis osat paikalle ja penkittämään tuosta padasta se 129hp ja muutoskatsastamaan 2,3l turboksi.. unohtaen koko T5 merkinnän. Vai näkyykö moottorista, lohkosta tjms koneen tiedot niin hyvin, että sanovat heti leimalla, että tää kone on T5 ja ei käy ilman turboa tähän..
Miks tarvii olla koneen tiedot tiedossa?
Leimaat sen omavalmisteahdettuna penkkilapulla, ihan niinkuin nää kaikki muutkin patentit.
Se on kato jännä, että vaikka on "koneen tiedot tiedossa" niin sillä ei oo paskankaan väliä jos on pätevä penkkilappu. Sitä paitsi kuitenkin vaihdat moottorinohjauksen niin se ei oo silloin mikään t5 enää, vaan 5sylinterinen ahdettu moottori. ;D
Jos taas laitat esim. B234F:n, jossa on 155hv, niin sitä ei saa itkemälläkään muutoskatsastettua, koska raja ylityy
Paitsi että saa, jos moottoriohjaus on vaihdettu, ettei se enää ole b234f, niin silloin tehonmittaus, ja mitäköhän siitä tulee, oho 129heppaa. Miten tää voi olla mahollista? "no semmonen ecopurkki tuo uus"
Tuo tuossa vasemmalla on tehtaalta lähtenyt 250hevosvoimasena, kun se sitten joskus kerkee Volvon pellinalle, niin siinä tulee olemaan noin 180hv, megalla ja hukkakipinällä. Konttorilla kysytysti vaadittavat paperilappuset: penkkilappu & moottorinluovuttajan kuitti ettei ole varastettu tjsp. moottori.
-
Miks tarvii olla koneen tiedot tiedossa?
Leimaat sen omavalmisteahdettuna penkkilapulla, ihan niinkuin nää kaikki muutkin patentit.
Se on kato jännä, että vaikka on "koneen tiedot tiedossa" niin sillä ei oo paskankaan väliä jos on pätevä penkkilappu. Sitä paitsi kuitenkin vaihdat moottorinohjauksen niin se ei oo silloin mikään t5 enää, vaan 5sylinterinen ahdettu moottori. ;D
Paitsi että saa, jos moottoriohjaus on vaihdettu, ettei se enää ole b234f, niin silloin tehonmittaus, ja mitäköhän siitä tulee, oho 129heppaa. Miten tää voi olla mahollista? "no semmonen ecopurkki tuo uus"
Tuo tuossa vasemmalla on tehtaalta lähtenyt 250hevosvoimasena, kun se sitten joskus kerkee Volvon pellinalle, niin siinä tulee olemaan noin 180hv, megalla ja hukkakipinällä. Konttorilla kysytysti vaadittavat paperilappuset: penkkilappu & moottorinluovuttajan kuitti ettei ole varastettu tjsp. moottori.
Nykyään taitaa olla sellainen tulkinta, että lohko määrittelee koneen perustehot. Eli B234F joka on alunperin 155 hv ei voi muutoskatsastaa 129 hv.
-
Nykyään taitaa olla sellainen tulkinta, että lohko määrittelee koneen perustehot. Eli B234F joka on alunperin 155 hv ei voi muutoskatsastaa 129 hv.
Sain saman vastauksen Trafilta. Moottorin tehon kuristaminen ei ole mahdollista, ehkä joskus se on ollut mahdollista muttei enää
-
Jaa vaikeemmaksi vaan käy rakentelu. Missäsvaiheessa lohkosta tulee omavalmiste jolloin sen tehot ei ole tiedossa? paljonko vaatii "muutoksia"? Vähäpäästöisten kanssahan homma on hanurista muutoinkin jo valmiiksi.
-
Jaa vaikeemmaksi vaan käy rakentelu. Missäsvaiheessa lohkosta tulee omavalmiste jolloin sen tehot ei ole tiedossa? paljonko vaatii "muutoksia"? Vähäpäästöisten kanssahan homma on hanurista muutoinkin jo valmiiksi.
Helpoiten niin että otat ja hävität kaikki valmistenumerot, tyyppimerkinnät yms. stanssaukset ::)
-
No mutta toimiikos tässä sama kuin Saabeissa eli 8 venainen kaasarikone on 100hv ja 16v välijäähdytetty perusturbomoottori on 175hv. 16 venaisessa ja kasitappisessa on muutoin sama lohko mutta kaasarimallissa on öljynpaluu ummessa ja oliko joku toinen öljyplommi ummessa. Eli tehokkaammasta voi parilla modifikaatiolla nakella rojut kiinni kaasarilohkoon ja katsastaa sen uudella moottorinohjauksella vaikka 118 heppaseksi.
-
Sama juttu se on vinokoneissakin, kuten Kulmamies ehdotti.
Ottaa perus B230F koneen noin 115 hv Turbokoneen B230FT 165 hv tai B230FK 135 hv sijasta.
-
Nykyään taitaa olla sellainen tulkinta, että lohko määrittelee koneen perustehot. Eli B234F joka on alunperin 155 hv ei voi muutoskatsastaa 129 hv.
Tässä uskossa itsekin elin, kun RR:llä joku asiasta puhui. Eli voi atin "tulevaisuudessa" projekti olla jo mennyttä..
Sitten jatkokysymys tuosta lohkojen merkinnästä. Kuinka tarkkaa tuo homma noiden suhteen on. Eli kun menen esim muutoskatsastamaan volvon tyyliin B5202S moottorille, joka on 2.0 vapari 850 volvosta. (tehoa 126hp) ja sitten "turbotankin" tuon moottorin ja heitänkin koko paskan tilalle T5R tai T5 B5234T5 padan.. Lohkon merkintä vaihtuu, mutta jos oletetaan, että lohkossa ei edes ole merkintää niin onnistuuko muutoskatsastus em. moottorille. Vai vaatiiko katsuri aina koneen identifioinnin?
Tietysti olettaen, että tuon koneen edes saa autoon.. M90 laatikolla lienee mahdollista?
-
Meneekö nykysäännöillä vielä B200E amazoniin pelkällä muutoskatsastuksella? Taitaa mennä tehot yli, entäs jos leimaa eka kaasarikoneella johon sit ruisku kylkeen? B230 paukkuu ainaki tilavuudestakin yli...
-
Meneekö nykysäännöillä vielä B200E amazoniin pelkällä muutoskatsastuksella? Taitaa mennä tehot yli, entäs jos leimaa eka kaasarikoneella johon sit ruisku kylkeen? B230 paukkuu ainaki tilavuudestakin yli...
Tilavuutta saa lisätä 25 %, niin ei tuo 2.3 ole ongelma.
-
Niin siis vaikka vuosimalli 67 niin lasketaan silti 2 litrasesta? Mikäs nyt sit on se tehokkaimman hevosvoima määrä josta max teho lasketaan? Ja ilmeisesti pitäis päivittää kakspiirijarruihin jos tohon nykyiseen aihioon meinaa istuttaa koneen. Entä mahtaako PV:seen saada B200E leimattua tehojen puolesta?
-
Mallisarjan tehokkain + 20 % tehoa ja + 25 % tilavuutta.
-
Eikös tuon muutoksen voisi tehdä siten, että muuttaa ensin vinokoneelle, jossa kaasutin. Ja siitä sit alkaa jatkojalostamaan ruiskuksi ja ties miksi ::)
-
Tehokkaimmassa Amazonissa (ei gt) on 118hv? Eli b20b koneella olevassa sportissa? Joten eihän tuo ruisku haittaa siinä mitään.. b200e koneessahan on kanssa se 115-118hv..
-
Mutta ne on SAE heppoja, muutetaan DIN hepoiks. Eli jos niitä on se 108 tehokkaimmassa mallissa, saa pellin alle laittaa 129,6 heppasen koneen. b230e ei näin ollen tule kysymykseen vaan pitäisi käyttää tosiaan sitä b200e, mutta mutta... ::) PV:ssä ilmeisesti suurin sallittu 108hp, joten tarvis ilmeisesti leimata kaasarilla ja sit ruiskuks.
-
Mutta ne on SAE heppoja, muutetaan DIN hepoiks. Eli jos niitä on se 108 tehokkaimmassa mallissa, saa pellin alle laittaa 129,6 heppasen koneen. b230e ei näin ollen tule kysymykseen vaan pitäisi käyttää tosiaan sitä b200e, mutta mutta... ::) PV:ssä ilmeisesti suurin sallittu 108hp, joten tarvis ilmeisesti leimata kaasarilla ja sit ruiskuks.
Tai sitte ruiskukone ja alle 108hv penkkilappu..
-
Tai sitte ruiskukone ja alle 108hv penkkilappu..
Nykyään taitaa olla sellainen tulkinta, että lohko määrittelee koneen perustehot. Eli esim. B234F joka on alunperin 155 hv ei voi muutoskatsastaa 129 hv.
-
Sitten vaparin vaihdossa on sellainen järjettömyys, että kun se uusi moottori on alunperin sopivan tehoton, niin sitä saa virittää siihen 7 kg/kW rajaan ilman turboa. Luvallisesti.
-
Sitten vaparin vaihdossa on sellainen järjettömyys, että kun se uusi moottori on alunperin sopivan tehoton, niin sitä saa virittää siihen 7 kg/kW rajaan ilman turboa. Luvallisesti.
Eli 1 080 kg Amazonin max vapariteho on 1 080 kg / 7 kg/kw = 154 kw -> 209,8 hv
-
Aivan. Jes. Nyt on sitten säännökset muuttunu heti kun tuon B200ET:n hommasi odotteleen PV:n keulille pääsyä :facepalm: Pitihän se arvata. No, miten saan sen katastettua? Hivoa lohkon kyljestä T pois :idiot2: :idiot2: Pitääkö E:kin vaihtaa vielä K:hon? Mitä pelleilyä :facepalm:
-
B200K:na tarvii pv leimata, ei tässä maassa ikinä ole järkeä näiden kanssa käytetty...
-
Soitin asemalle ja tulkinta oli se, että ei pelkkä lohko vaan moottorikokonaisuus. Joka siis käytännössä on lohko, kansi yms.
Ongelma on se, että vaikea on vaihtaa lohkoa tai kantta niin, että moottorin teho muuttuisi radikaalisti esim minun tapauksessani kun oli ajatus laittaa 5cyl turbokone amaan. Se ei ole suomessa mahdollista. Matalatehoisin 5cyl kone kun on jo 126hp ja turbottamalla ei saa tehdä 129hp moottoria tuosta. Trafilta on kuulemma olemassa jokin määräys/sääntö, että tehon on oltava jollain tapaa uskottava ja nykyään on vaikea saada mitään lumetehoja konttorilta läpi..
Hiton hitto..
-
Suoraan sanottuna perkele. Suomessa osataan sitte riistää elämäniloa ihmisiltä jotka tarvisi tämmöstäkin harrastusta yhtenä elinehtona :) Kippaisiko sitä sitten tuon tonnin arvoisen B200ET kokonaisuuden kaatopaikallekko vaiko?
-
Tämä on kyllä jännää. Onkohan tuohon asiaan tullut joku uusi ohjeistus ihan lähiaikoina, kun vielä alkukesästä tutkailtiin lohko tyyppiä ja penkkilappua. Eli Pyhimykseen muutoskatsastettu B230F + B234F kansi + ahdin. Teho nousi lohkon alkuperäistehoista 22hv ja jäi kuitenkin 17hv alle sen tehon, mikä on alunperin tuossa kannen luovuttaneessa moottorissa.
-
Soitin asemalle ja tulkinta oli se, että ei pelkkä lohko vaan moottorikokonaisuus. Joka siis käytännössä on lohko, kansi yms.
Olisiko mahdollista, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä? Tarkoitan, että jos katsuri ymmärsi, että katsotaan pelkästään tehot lohkon mukaan. Eihän se tietenkään katsastuksessa kelpaakkaan, vaan tarvitaan todistus moottorikokonaisuuden tehoista, eli penkkilappu osista kasatusta moottorikokonaisuudesta, joka siis sisältää nuo mainitsemasi lohkon, kannen yms. jutut.
-
Tähän asiaan olis hyvä saada jokin varmistus, ite meinasin soittaa trafiin tänään, mutta eihän se ollut enää auki. Oma projekti on enää syyläriä ja pakoputkea vaille ensistarttia. Mahtavaa jos oon tehnyt aivan turhaa työtä >:(
-
Kohta taitaa näilllä säädöksillä löytyä useampikin tehokas ratawanhus Suomenniemeltä :nohnoh
-
Tähän asiaan olis hyvä saada jokin varmistus, ite meinasin soittaa trafiin tänään, mutta eihän se ollut enää auki. Oma projekti on enää syyläriä ja pakoputkea vaille ensistarttia. Mahtavaa jos oon tehnyt aivan turhaa työtä >:(
Älä syyttä soittele. Mulla on suorat numerot sinne nyt niille tyypeille, joiden pitäis asiasta tietää, joten soittelen heti maanantaina. Olivat tänään kokouksessa koko päivän. Olin nimittäin tänään samalla asialla.
-
Olisiko mahdollista, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä? Tarkoitan, että jos katsuri ymmärsi, että katsotaan pelkästään tehot lohkon mukaan. Eihän se tietenkään katsastuksessa kelpaakkaan, vaan tarvitaan todistus moottorikokonaisuuden tehoista, eli penkkilappu osista kasatusta moottorikokonaisuudesta, joka siis sisältää nuo mainitsemasi lohkon, kannen yms. jutut.
Näinpä vihdoinkin asiaa :)
-
Mutta kyllä niitä harrastajaystävällisiä katsureita edelleen löytyy, paremmat leimata tälläset muutokset niillä...
-
Olisiko mahdollista, että toinen puhuu aidasta ja toinen aidan seipäistä? Tarkoitan, että jos katsuri ymmärsi, että katsotaan pelkästään tehot lohkon mukaan. Eihän se tietenkään katsastuksessa kelpaakkaan, vaan tarvitaan todistus moottorikokonaisuuden tehoista, eli penkkilappu osista kasatusta moottorikokonaisuudesta, joka siis sisältää nuo mainitsemasi lohkon, kannen yms. jutut.
Puhe oli kyllä nimenomaan 126hp vaparin turbottamisesta ja penkkilappujen kanssa 129hp muutoskatsastaminen.. Toisaalta kuten RR:lle puhuttiin niin onhan noita muutoskatsastettu alle 1hp tehon nousulla turbotuksiakin..
-
Soitin äsken Trafiin ja sieltä oltiin sitä mieltä, että edes penkkilappujen kanssa 126hp vaparia ei saisi kilpiin 129hp turbona. On pyydettävä poikkeuslupaa auton rakentamiseen, mutta onko sitten 126hp vapari sen uskottavampi 150hp turbona esimerkiksi.
-
Voiko Trafi kävellä voimassa olevan lainsäädännön yli omilla ohjeistuksillaan, vai ovatko nuo ohjeistukset jotain lainvoimaisia viranomaissäädöksiä tosiaan.
-
Trafin ohjeet ovat viranomaismääräyksiä siitä, miten lakia tulkitaan. Ihan lainmukaista toimintaa siis.
Tietysti hallinto-oikeuksiin voi valittaa ja/tai oikeusasiamiehelle, mikäli epäilee viranomaisen toimivan lainvastaisesti.
Tämä siis ihan yleisenä huomiona, en ota kantaa mihinkään tiettyyn tapaukseen tällä.
-
Oon yrittäny ettiä paperia missä sanotaan jossain amazonissa olleen 108hv DIN, en kyllä ainakaan sellasta tietoa oo vielä löytäny.
http://www.volvoamazonpictures.se/documents/green_books/avd_0_%2803%29_specifikationer_120_serien/avd_0__03__specifilationer_120_serien.pdf (http://www.volvoamazonpictures.se/documents/green_books/avd_0_%2803%29_specifikationer_120_serien/avd_0__03__specifilationer_120_serien.pdf)
Tuossakin oli tehokkain malli 100hv.
Joutuukohan -65 amaan laittamaan tehostimen? Levyt edessä alunperin ja olis tarkotus kyllä jarruja parantaa, tehostinta vaan ei saa mahtumaan pellin alle.
-
Oon yrittäny ettiä paperia missä sanotaan jossain amazonissa olleen 108hv DIN, en kyllä ainakaan sellasta tietoa oo vielä löytäny.
http://www.volvoamazonpictures.se/documents/green_books/avd_0_%2803%29_specifikationer_120_serien/avd_0__03__specifilationer_120_serien.pdf (http://www.volvoamazonpictures.se/documents/green_books/avd_0_%2803%29_specifikationer_120_serien/avd_0__03__specifilationer_120_serien.pdf)
Tuossakin oli tehokkain malli 100hv.
Joutuukohan -65 amaan laittamaan tehostimen? Levyt edessä alunperin ja olis tarkotus kyllä jarruja parantaa, tehostinta vaan ei saa mahtumaan pellin alle.
Eikös se pitäs päivitellä jarrut siihen uskoon että olisi 2-piirijarrut tehostimen kera?
-
Eikös se pitäs päivitellä jarrut siihen uskoon että olisi 2-piirijarrut tehostimen kera?
Volvolta oon joskus sellasen lapun saanu että 150hv ja edellytyksenä ainoastaan levyjarrut edessä, ei tehostimista tai 2 piirijarruista puhettakaan. Toisaalta tuo lappu nyt ei päde muutenkaan kun ei noin paljo tehoa saa olla.
-
Ruotsin wikipediasta: B18B - förgasarmotor med dubbla SU-förgasare, 90-103 hk DIN
Volvon kirjasta löytyy: B20B h.p at r.p.m DIN 100/5500 (105/5500)* Mitähän tuo suluissa oleva meinaa?
Haynesin kirjasta: B18B HP at rpm DIN 100/5066
Haynesin kirjasta: B20B HP at rpm DIN 100/5500
En kyllä vieläkään löytäny amazonia 108hv din moottorilla. Tarttis keväällä muutoskatsastaa ja penkkiin jo kovaa tarttis mennä, olis kiva tietää mihin ne tehot pitää pudottaa, jos siis ylipäätänsä tarvii pudottaa :D Onko se nyt kuitenki sitte 100hv+20%?
-
Tuossa tuli vastaan 142 volvo vm.1970. Tarkoitus olisi laittaa projektiksi talliin, vaan entäs turbotus? Keskustelussa puheet tuntuivat keskittyvän pääosin amazoniin. Minkäslaista konetta tuon 142:sen pellin alle saisi laittaa ja minkälaisilla tehoilla? Entä mitä kaikkea alustalle täytyy tehdä muutoskatsastusta varten?
-
Tuossa tuli vastaan 142 volvo vm.1970. Tarkoitus olisi laittaa projektiksi talliin, vaan entäs turbotus? Keskustelussa puheet tuntuivat keskittyvän pääosin amazoniin. Minkäslaista konetta tuon 142:sen pellin alle saisi laittaa ja minkälaisilla tehoilla? Entä mitä kaikkea alustalle täytyy tehdä muutoskatsastusta varten?
140-sarjan tehokkain moottori on ollut B20E, jossa on lähteestä riippuen noin 120 hv (din). Tähän nähden teho saa nousta 20%, joten sellaisen rajan sisään sopiva teholappu mukaan katsastukseen, niin kaikki ok. Autoon itsessään tuskin tarvii tehdä mitään, jotta se vastaisi B20E moottorilla olleita malleja, kun ei niissä taida olla juuri muuta eroa, kun kardaanin paksuus ja ei sellaista varmaankaan katsastuksessa kukaan katsele.
Kannattaa kuitenkin käväistä omalla konttorilla varmistamassa kaikki asiat ennen projektin aloittamista, kun konttoreilla tuntuu olevan aika paljon käsityseroja näistä jutuista.
-
Eli turbotukselle ei kuitenkaan ole mitään estettä vaikka 142:sta ei turbona ole koskaan alkuperäisesti saanut? Mutta siis b230fk menisi muuten heittämällä pellin alle... :)
-
Joo ei se mitään haittaa. FK taitaa olla tarpeeksi tehoton, että ei tarvita edes penkkilappua, jos kone vaihdetaan kaikkine tykötarpeineen.
-
Kuinka paljon on duettin maksimi tehot.Saako siihen laitettua vinokoneen ahtimen ja ruiskun kanssa?
-
Kuinka paljon on duettin maksimi tehot.Saako siihen laitettua vinokoneen ahtimen ja ruiskun kanssa?
b18a ollut isoin ja tehokkain (75hv SAE, 68hv DIN) kone mitä niissä on ollut.. 2,1l koneen saa laittaa ja 93hv saa maks olla.. Joten ei taida ahtimen ja ruiskun kanssa tulla mitään..
-
b18a ollut isoin ja tehokkain (75hv SAE, 68hv DIN) kone mitä niissä on ollut.. 2,1l koneen saa laittaa ja 93hv saa maks olla.. Joten ei taida ahtimen ja ruiskun kanssa tulla mitään..
Onko tuo 93 hv faktaa?
68 hv + 20 % = 81,6 hv
Jos 93 hv on ok niin voihan siihen laittaa B19A koneen, jossa on alunperin 90 hv vm 79 - 84. Siihen ruisku ja ahdin + 3 hv.
-
Onko tuo 93 hv faktaa?
68 hv + 20 % = 81,6 hv
Jos 93 hv on ok niin voihan siihen laittaa B19A koneen, jossa on alunperin 90 hv vm 79 - 84. Siihen ruisku ja ahdin + 3 hv.
Laskin vahingossa SAE:na tuon tehomäärän..
-
Laskin vahingossa SAE:na tuon tehomäärän..
No ei se ihan silläkään täsmännyt. Eli ilman poikkeuslupaa ei 2 litrasta ahdettua vinokonetta taida pellin alle saada ja autoa leimalle.
-
No ei se ihan silläkään täsmännyt. Eli ilman poikkeuslupaa ei 2 litrasta ahdettua vinokonetta taida pellin alle saada ja autoa leimalle.
Milläköhän mä sit oon oikee ton 93hv saanu.. 75x1.20=90hv.. Kuiteskin..
-
Niin, kahlasin kaikki 6 sivua tästä, enkä löytänyt ohjeita moiseen operaatioon.
Kun mulla olis tarkoitus laittaa b21 -kone amazonin pellin alle ja pystyyn.
mitä pitää ottaa huomioon ja mitä muutoksia tehdä, laatikoksi on monta mahdollisuutta, omassa amassa on vissiin m40. Tutulla on sitten näitä vinokoneen lootia kaikensorttisia, paitsi ei sitä m90 mallia. mutta m45,46 ja 47n löytyy.
Kestäisiköhän tu m47 pariasataa hevosta kevennetyssä amazonissa?
Niin, aika moni lienee laittanut just vinokoneen amazonin pellin alle. Ainakin youtube on pullollaan moisia.
Onko kukaan tehny täälläpäin moista?
-
Kyllä haulla pitäs löytyä juttua, toisaalta en itsekkään osaa hakua käyttää :)
Jos pystyyn laitat, niin öljypohja ja öljypumppu b18/b20. Ite pulttasin vakio m40 lootaan moottorin kiinni, laitoin roikkumaan sopivalle korkeudelle ja mittasin, että kone on keskellä ja suorassa. Sitte pahvista koneenkorvan mallia hahmottelemaan. Joku oli muistaakseni tähänki kehitelly paremman tavan, mutta näinkin onnistuu. Sitte ku kone on kerta oikealla paikalla niin pulttaat sen m45/46/47 loodan sinne perään. Kyllä nuo laatikot kestää kolmattasataa hevosvoimaa, vääntöhän ne tappaa.
Tuleeko koneeseen ruisku vai kaasarit? Turbo vai vapari?
Jos kone pystyssä, niin kahta sivuimua ei saa mahtumaan. Jarrupääsylinteri on tiellä, jos tehostetut jarrut, niin taitaa tuota tilaa olla vielä vähemmän. Jarrupääsylinterille/tehostajapaketille voi tietysti katella paikan muualta. Eipä siihen hääviä ruiskuimusarjaakaan taida mahtua.
Jos turbokone, niin koneen ollessa pystyssä on tietysti pakopuolella enempi tilaa, vakio halkosarja+to3 mahtu hyvin, hukkaportin kelloa piti tuoda hieman eteenpäin.
Vaparikonetta jos rakentelee, niin taitais olla järkevintä pitää kone vinossa.
Jäähdytintä voi joutua siirtämään aavistuksen eteenpäin.
Kuvia eräästä 16v ama räpellyksestä. Aika linttahan tuo on :D ;D vitsi vitsi.
http://kuvablogi.com/blog/951/5/ (http://kuvablogi.com/blog/951/5/) S*
http://smg.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/ (http://smg.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/16v%20turbo/)
-
Meneekö muuten vaihekeppi mihin asentoon, kun laittaa b21sen pystyyn m40:sen jatkoksi amazoniin.
-
Meneekö muuten vaihekeppi mihin asentoon, kun laittaa b21sen pystyyn m40:sen jatkoksi amazoniin.
Ihan oikeaan asentoon se menee, jos laatikko on Amazonista / muusta B20 koneesta.
-
Niin, mutta kysymyksessähän puhuin b21sestä. ???
-
Niin, mutta kysymyksessähän puhuin b21sestä. ???
Sitähän sä kysyit ja mielestäni siihen myös vastasin :juhau:
Eikös B21 ollut M45 laatikolla?
-
B21 ja m40. Ja keppi menöö suoraan.
Hyvä homma.
-
moi,miten tollainen pv 444-57.saako siihen vaihtaa minkälaista mottia?udempaa tekniikaa pitäis saada.kesä käyttis ;)
en jaksanu lukea läpi koko jutskaa :buck2:
-
Tuossa sitä purkkaa on purtu useemman kerran ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3925.msg139959#msg139959
-
Onko täällä ketään halukasta kertomaan kuinka iso homma on laittaa Amazonin vinokone?
Mitä pitää muuttaa ja onko ihan älytön projekti?
Ja onkon kellään tietoa onko jossain luotettavaa paikkaa joka vaikka mahdollisesti tekisi tämmösen homman?
Ja saisiko jostain ns bolt on jarrutehostajaa amaan? Auto 64 ja yks piiri jarruilla, haluaisin muuttaa kaks piiriseks...
Kiitokset!
-
Anteeksi, lainaan törkeästi topikkia.
Mut onkos se ihan sama homma, mitä pv/duett, kuin amazoniin, laittaa vinokone? Kuinkas niissä tuo vaihdelaatikon istuvuus? Duett kun rungollinen, mutta sillä tuskin kovin suurta merkitystä on ::)
-
moi,miten tollainen pv 444-57.saako siihen vaihtaa minkälaista mottia?udempaa tekniikaa pitäis saada.kesä käyttis ;)
en jaksanu lukea läpi koko jutskaa :buck2:
Eli mallisarjan tehokkaimpaa vastaavan moottorin saa asentaa ja sihen teho +20% ja tilavuus +25%, Edellyttäen että auto on alustaltaan ym. vaadittavilta osilta muutettu mallisarjan tehokkaimpaa vastaavaksi tai paremmaksi.. Poikkeus luvalla on sitten taivas rajana. Näin mä sen oon ymmärtäny ku oon katsastuksessa jutellu ja täältä lukenu. En sitten tiedä mikä on PV:n tehokkain malli, joku sport malli se lienee.
-
moi,miten tollainen pv 444-57.saako siihen vaihtaa minkälaista mottia?udempaa tekniikaa pitäis saada.kesä käyttis ;)
en jaksanu lukea läpi koko jutskaa :buck2:
Volvo AB antaa selvät määräykset moottorin vaihtoa varten, mutta niillä ei periaatteessa tee muutoskatsastuksessa mitään.
B18 kyllä muutoskatsastuksessa hyväksytään B16 tilalle, ja se B18 on ihan samannäköinen B20. Vaparina tehoa saa olla karvan alle 200 kaakkia, mutta vain viritettynä.
-
Anteeksi, lainaan törkeästi topikkia.
Mut onkos se ihan sama homma, mitä pv/duett, kuin amazoniin, laittaa vinokone? Kuinkas niissä tuo vaihdelaatikon istuvuus? Duett kun rungollinen, mutta sillä tuskin kovin suurta merkitystä on ::)
En nää tuossa ongelmaa jos samaa koneen asennus ohjetta soveltaa PV tai DUETTiin koska moottorin lohko on sama kuin amassa "Tappikone" ;)
-
sain auton mukana tän amazonin haynesin huolto kirjan ja tässä on moottorin tehoja
Volvo 120&130 plus 1800sport 1961 to 1973
b20 engines
B20A SAE 90hp/4800rpm
DIN 82hp/4700rpm
B20B SAE 118hp/5800rpm
DIN 100hp/5500rpm
B20E SAE 130hp/6000rpm
DIN 120hp/6000rpm
B20F SAE 125hp/6000rpm
DIN 115hp/6000rpm
eli riittääköhän katsurille näyttää esim tästä kirjasta tehokkain malli ja sitten 240 kirjasta se malli mitä mun moottori vastaa?? kävin kysymässä katsastus konttorilla ja sen verran tiesi katsastusmies sanoa että leimaan sen saa,,ja vähän ymmällään oli näistä todistuksista että mistä ne voi hommata..ei tienny itekkään, jarruista sano että pitäs varmaan olla samasta vehkeestä kun mistä moottori on koska on kuulemma niin vanha jo tuo auto että lienee ois viisainta vaihtaa :D noh näyttäs että mulla on jarrut suht samaa kaliiberia kun tossa 240 volvossa mistä purin tolpat ja moottorin ja vaihteiston...jospa nuo entisöi ja sanoo että ne on 240sestä :D
-
sain auton mukana tän amazonin haynesin huolto kirjan ja tässä on moottorin tehoja
Volvo 120&130 plus 1800sport 1961 to 1973
b20 engines
B20A SAE 90hp/4800rpm
DIN 82hp/4700rpm
B20B SAE 118hp/5800rpm
DIN 100hp/5500rpm
B20E SAE 130hp/6000rpm
DIN 120hp/6000rpm
B20F SAE 125hp/6000rpm
DIN 115hp/6000rpm
eli riittääköhän katsurille näyttää esim tästä kirjasta tehokkain malli ja sitten 240 kirjasta se malli mitä mun moottori vastaa?? kävin kysymässä katsastus konttorilla ja sen verran tiesi katsastusmies sanoa että leimaan sen saa,,ja vähän ymmällään oli näistä todistuksista että mistä ne voi hommata..ei tienny itekkään, jarruista sano että pitäs varmaan olla samasta vehkeestä kun mistä moottori on koska on kuulemma niin vanha jo tuo auto että lienee ois viisainta vaihtaa :D noh näyttäs että mulla on jarrut suht samaa kaliiberia kun tossa 240 volvossa mistä purin tolpat ja moottorin ja vaihteiston...jospa nuo entisöi ja sanoo että ne on 240sestä :D
-Mun tietääkseni riittää myös noi korjausoppaat/huoltokirjat missä on autojen tekniset tiedot.
-Jarruilla ei pitäisi olla väliä onko samasta autosta kuin moottori on, kunhan ne on vain yhtä tehokkaat kuin 240 vastaavat ja se pitää varmaan myös todistaa jollain.
-
millähän pirulla sen todistaa ellei näytä sitäki jostaki korjaamo käsikirjata..päällisin puolin näyttää vahvasti että mulla nuissa 240 tolpissa juurikin samanlaiset jarrut kun tuossa amassa..kaks putkee menee aina yhelle satulalle, ja kokoki aika samaa luokkaa täytyy mitata kun pääsee sinne asti, korissa vielä sen verran tekemistä ettei ole tämän eikä huomisen päivän juttu :pomo:
-
Ainakin jarrulevyjen koko kertoo jo paljon jarrujen tehosta. Mut jos oot esim. moottoria vaihtamassa ni kyllä mun mielest joutuu taakse laittamaan levyjarrut jollei löydy jo, jos löytyy niin kylle ne aika pitkälle riittää kun laittaa vaikka jäähdytetyt levyt.
-
tarkotus ois laittaa 245 takaakseli levyineen hydrauli käkkärillä, ei oo älytön homma kyhätä, ei se auta kun tehä auto valmiiks hakia teho lappu ja ottaa näitä korjaus käsikirja lappuja mukaan ja koittamaan, eiköhän sen jollaki opilla leimaan saa jos ei nii ajellaan sitten punakilpisenä :D
-
Eiköhän sen saa leimattua ::)
-
Auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta, jotta tuota max nostettua tehoa voidaan soveltaa. Rumpujarruja ei tarvitse vaihtaa levyiksi tuon takia. Monesti se on kuitenkin viisasta tehdä ihan oman turvallisuuden vuoksi. Tämä pätee siis tuohon koneen vaihto juttuun ja + 20 % sääntöön. Vaparivirityksen kilo / kw perusteista en tiedä, enkä ota niihin kantaa.
-
eli jos oikeen ymmärsin niin haaveeksi jää t5 amatzon? kun nyt olis ruotsin maalle kaveri menossa ja siellä olis kiikarissa halpa t5 kone.
-
Mikä nuiden SAE ja DIN voiman ero on?
Mulla -65 PV:n alkuperänen käyttöohjekirja kertoo mallisarjan tehokkaimaksi rassiksi sportin (90hv SAE) Siihen plus 20% niin 108hv saisi olla tehoa. Eli b20 olis ainakin
ruiskulla ja turbolla vielä uskottava? Pitääkö se tosiaan katsastaa ensin esim perus kaasari b20? Totta sen voi suoraankin ruiskuturbona kun penkkipapereilla hakee leiman?
Vinokone turbolla ei taida olla enään uskottava mitenkään?
PV:seen olisi siis kiva saada turbotehoa, sehän lentäs sillä jo kuin leppäkeihäs. Juhaun kanssahan tuosta puhuttiin että b20 ruiskuturbona ois mahollinen.
-
Mikä nuiden SAE ja DIN voiman ero on?
Mulla -65 PV:n alkuperänen käyttöohjekirja kertoo mallisarjan tehokkaimaksi rassiksi sportin (90hv SAE) Siihen plus 20% niin 108hv saisi olla tehoa. Eli b20 olis ainakin
ruiskulla ja turbolla vielä uskottava? Pitääkö se tosiaan katsastaa ensin esim perus kaasari b20? Totta sen voi suoraankin ruiskuturbona kun penkkipapereilla hakee leiman?
Vinokone turbolla ei taida olla enään uskottava mitenkään?
PV:seen olisi siis kiva saada turbotehoa, sehän lentäs sillä jo kuin leppäkeihäs. Juhaun kanssahan tuosta puhuttiin että b20 ruiskuturbona ois mahollinen.
Eli kuulin joskus että SAE teho olisi moottorista saatava teho ilman apulaitteita ja DIN on moottorista saatava teho apulaitteiden kanssa.
Jos muistan oikein niin ero olisi noin 10%-20% riippuen apulaitteiden määrästä.. Eli Din on aina pienempi.
Näillä tiedoilla mennään kunnes joku korjaa :)
-
itellä 69 farkku amazoni ja suunitlmissa olis laittaa b21et ja sen vois kuristamalla saada johonkin 125 kun uutena ollu 155??ni mahtaako toimia jos sanon että on b21a mistä lähtee autodatan mukaan joko 102hv tai 107hv niin turbolla tulis noin 20hv lisää ???
-
Hommaa B19 lohko ja poraa se niille B21ET männille ja asenna ne loput hilppeet siihen uusien männänrenkaiden kera. Saat käytännössä uuden moottorin tuolla tavalla ja täysin laillisenkin vielä jos penkkilapussa tehot ei ylitä sallittua.
-
joo no ei huonompi idea tuokaan,no tarvii mietiskellä miten sen toteuttais fiksuiten...käyköhän sen 2.1 kansi siihen b19 vai onko lohkoissa jotain eroja ? saisin kyllä tosi halvalla240 2.0 turbo volsun koneen mistä yks mäntä hajalla niin saisko semmosesta mitään järkevää jalostettua??
-
paljonko muuten irtoo tosta volvon olisko ollu 240 kaasari turbosta tehoa ?ja onko ihan turha kapistus?
-
Onko kokemusta kellään vinokone+m90 paketista amazoniin? Jos koneen asentaan vinoon niin mahtuuko turbo kuinka helposti konehuoneeseen? Pystyynasennettaessa joutuisi vaihdelaatikoksi miettimään jotain muuta ja nähtävästi b20 öljypohja..
-
mahtuuhan se sinne ku leikkaa kupin pois ja tekkee siitä monttumallisen... Juhaulta löytyy ainaki jotain kuvia
http://www.elisanet.fi/juha.uusitorppa/ (http://www.elisanet.fi/juha.uusitorppa/)
-
Jatketaas vielä topiccia...
Tarkoituksena olis laittaa -69 amaan (2-piiri jarrut ja tehostin vakiona) b230et (vakio ruiskulla ja -turbolla) ja vaihtaa lohkon merkinnät b230f 116hv.
Saako tuommoisella jipolla ja penkityksellä katsastettua?
Onko kukaan verrannut m40 ja m45 laatikkoitten sisuskaluja keskenään eli pystyiskö vaihtaan laatikoiden kannet päikseen lievällä modauksella jolloin sais säilytettyä pitkän kepin vai pitääkö kehittää nivelhässäkkä?
Ennenkuin joku haukkuu motronicin maanrakoon niin kyseessä tehdasuusi moottori (amiksen moottoripukista ajettu <20h eikä räpelletty)
ja tarkoituksena tehdä luotettava kesäkäyttis ;)
-
Mie ainahi laitan seuraavaan amazon projektiini 3.5 v8:sin 8)
-
Nyt saa laittaa tietoa ja varsinkin kuvia otsikon mukaisista konehuoneista :hello:
Itsellä alkaa vastaava muutos (jos saan kaikki tarvikkeet haalittua) tässä kesän aikana.
-
Eikös m40 kytkinkopassa ole sama pulttijako koneen päässä kun m45 kytkinkopassa? Toisessa amazonissa m40 laatikko kiinni ja tarvis alkaa hahmottelemaan vinokonetta pystyyn.. jotta tulis oikeaan asentoon niin pitäs kiinnittää kytkinkoppaan parilla pultilla lohko kiinni..
-
On sama.
-
Kaikenmoista tolle amalle tehty vinokoneen vaihdon lisäksi
http://www.nettiauto.com/volvo/amazon/7346718
-
Kaikenmoista tolle amalle tehty vinokoneen vaihdon lisäksi
http://www.nettiauto.com/volvo/amazon/7346718
Kattelin aiemmin. Eikö lie tämä auto, vaikka aihe onkin jäänyt kesken: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=51420.0
-
Oliskos jollakin mallia koneen korvakkeista combossa b230 ja amazon? Saisi vähän mallia.. Huomenissa pitäisi omaan tehdä..
-
Edellisen viestin korvakkeet tehty. Sitten kysyisin että mitenkä porukka tehnyt jarrutehostimen kanssa edellämainitussa combossa.. Kone siis tulee pystyyn mulla..
-
Itse tein ensimmäiseen vinokone versioon muistaakseni C rekun tehostimella uus laippa vain orkkis tehostimen jalkaan ja nykyiseen "vinokoneen" kaverina on edelleen samalla reseptillä orkkis jalkaan istutettuna tällä kertaa Micran tehostin, jossa muuten sama jako kuin Aman jarrupääsylinterillä. :)
Molemmathan on noin 1/4 pienempiä ulkohalkaisijaltaan kuin volvon tehostin...ja kone oli normi kulmassa eli ei pystyssä joten saat varmaan kikkailla enenmmän esim. jatkaa tehostimen jalkaa niin että saat tehostimen imusarjan etupuolelle..??
-
Paikallisella purkaamolla kävin autot läpi mitä pihalla oli niin micrasta löytyi pienikokoisin tehostin.. 20e maksais kun hintaa kysäsin.. varmaan hakea semmonen.. n. 20cm oli halkasijaltaan.. pääsylinteri oli kyllä tuhottoman pieni..
-
http://s1072.photobucket.com/user/sp6969/media/jarrutehostin_zps171fe664.jpg.html?sort=3&o=2 (http://s1072.photobucket.com/user/sp6969/media/jarrutehostin_zps171fe664.jpg.html?sort=3&o=2)
muistaakseni corsasta tämä pois, aika pienellä modauksella meni lyhensin vain jalkaa..toki tässä kone tulee vinoon.
-
... pääsylinteri oli kyllä tuhottoman pieni..
Amazonin 2-piiri jarrupääsylinterihän sopii tuohon Micran tehostajaan lähes heittämällä, ilmeisesti muutenkin sinulla jarrut muuttumassa 2-piiriksi...
-
...
-
Moro.
Täällä ois kanssa suunnitelmana asentaa vinokone amazonin keulille, ja vinoon tietenkin.
Oisko jollakulla laittaa kuvia asennuksesta, tai jigistä millä tehdä moiset korvakkeet.
Tietysti saa tarjota valmiita korvakkeita jos semmosia löytyy.
-
Jos tekee itse korvakkeet vinokone-amazon yhdistelmään, suosittelen laittamaan b30 moottorin tukikumit.. on muutamanmillin paksummat ja huomattavasti jäykemmät kun vinokoneen tai b18/b20 koneen tyynyt.. samalla vaivalla tekee niille sen korvakkeen kuin muullekkin kumille.. ::) ellei sit joku laita jotain pu tai nailonisia..
-
Nostellaanko tätä taas :)
Kaksi kesää takana tolla "rempatulla" tappikoneella, senverta väljäksi se pelkällä rengastuksella jäi että tän kesän ajoilla on saanut jo kolme kertaa lisätä öljyä :D
No nyt ajattelin että otan tän ajokauden jälestä Aman taas projektiksi, suunnitelmissa päivittää pellinalle vinokone(todennäköisesti B200) LH2.4 ruiskulla ja ahdettuna.
Noh, oon koittanut googlailla että jos sen vinokoneen laittaa vinoon, niin jääkö ahtimelle miten tilaa?
Sopiiko esim. 940 turbon vakio pakosarja ja sen jatkoksi joku mitsun ahdin paikalleen?
Vai joutuuko tekemään omavalmiste-pakosarjan että ahdin tulisi runkoaisan yläpuolelle?
Moottorin kannakkeista ottaisin myös mielellään kuvia vastaan malliksi, vähän heikosti on löytynyt netin syövereistä...
Jarrutehostinta mietin että jos etsii jonkin pienen ja joko lyhentää orkkisjalkaa tai siirtää suoraan tulipeltiin(tätä jälkimmäistä toteutusta tarkoitus käydä tutkimassa eräältä täällä kirjoitelleen ajokista)
Lh-jetin vakioimusarjahan taitaa suht siro olla kooltaan, mutta tuskin orkkistehostimen kanssa kuitenkaan mahtuu olemaan ::)
Edit: näköjään lähes tasan 2v sitten kysellyt aiheesta.
Silloin kuitenkin päädyin rengastamaan tappikoneen :D
-
Täällä kun puhutaan monessa yhteydessä Amazonin tehokkaimman moottorin tehoksi 108DIN hv.
Itse oon koittanut nettiä selata mutta mistään en ole löytänyt kuin 118SAE/100DIN.
Mistä/millä perusteella tämä 108din tulee? ::)
-
Täällä kun puhutaan monessa yhteydessä Amazonin tehokkaimman moottorin tehoksi 108DIN hv.
Itse oon koittanut nettiä selata mutta mistään en ole löytänyt kuin 118SAE/100DIN.
Mistä/millä perusteella tämä 108din tulee? ::)
Trafi käyttää omaa 0.9 kerrointa tässä. 88 kw ~ 120 metristä hevosvoimaa x 0.9 = 108 ? (sae hp 0.98632 = 1 metric hp) ?
-
Nostellaas vanhaa aihetta.
Kyselin Volvolta Amazoniin lausuntoa muutoskatsastukseen turbovinokoneelle. Max tehot 150hv DIN kun autoon asennettua levytjarrut eteen.
Mitenkäs kun nykysäädännön mukaan teho/painosuhteen mukaan sais laskea siihen 7kg/kw, niin silloinhan amazonin tehot huitelis jossakin 200hv tienoilla.
Vaatiiko katsastus nykyään tuota Volvon lausuntoa? Tiedän, että selviäisi kysymällä konttorilta, mutta täälläkin varmasti joku leimannut Amazonin turbolle uuden säädännön aikana.
-
Tähän onko tietova
Vaatiiko katsastus nykyään tuota Volvon lausuntoa? Tiedän, että selviäisi kysymällä konttorilta, mutta täälläkin varmasti joku leimannut Amazonin turbolle uuden säädännön aikana.
Lausunnot taitaa olla nykyään tiukas?
-
Tähän onko tietova
Vaatiiko katsastus nykyään tuota Volvon lausuntoa? Tiedän, että selviäisi kysymällä konttorilta, mutta täälläkin varmasti joku leimannut Amazonin turbolle uuden säädännön aikana.
Lausunnot taitaa olla nykyään tiukas?
Kävin konttorilta kysymässä niin tokaisi ettei näin vanhaan tarvisi maahantuojan lausuntoa.
Täytyy esittää jotakin "virallista" kautta kyseisen vuosimallin tehokkain versio mitä käyttää vertailuautona ja sitten tietysti teholaput jos ei ole vakio moottori minkä keulille istuttaa.
Lisäks varmaan täytyy tehdä lista, että mm. Alustan osat vastaa vähintään tuota tehokkainta vertailuautoa.
Listan voi käsittääkseni tehdä itse, mutta eiköhän siihenkin ois hyvä saada vaikkapa varaosamyyjän kuittaus ja leima että on paikkaansa pitävä. Varmasti ei jokainen varaosamyyjäkään suostu nimeään laittamaan lappuun, mutta asiasta ymmärtävältä uskoisin saavan apua.
Voi olla että joku toinen konttori vaatisi maahantuojan lausunnon ja vielä virallisemman osien vertailutaulukon.
Jos välttämättä haluaa tuon maahantuojan lausunnon mikä rajaa Amazonin tehot 150hv, niin sen saa Bilialta ja maksaa 124€.
-
Jaaha, johan tuo ama on jokusen vuoden tallissa huilannut. Laskinkohan oikein, että 106kW olisi tehoraja?
Vinokoneen taidan unohtaa. Josko joku maltillisesti kuluttava, nykyaikaisempi ruiskukone tilalle. En tiiä mikä, eikä välttämättä edes volovon mylly.
-
Jaaha, johan tuo ama on jokusen vuoden tallissa huilannut. Laskinkohan oikein, että 106kW olisi tehoraja?
Vinokoneen taidan unohtaa. Josko joku maltillisesti kuluttava, nykyaikaisempi ruiskukone tilalle. En tiiä mikä, eikä välttämättä edes volovon mylly.
Itse laskin 157kw. Esim -67 122S, listattu b18 116hv SAE sen kun muuttelee 0,9 kertoimella DIN ja kilowateiksi. Omassa -67 4D sport Amazonissa otteeseen merkattu 1100kg omamassaksi niin tehopainosuhde jää alle 15kg/kw jolloin saisi laskea 7kg/kw rajoihin.
Tietysti tulee huomioida auton omamassa muutoskatsastusvaiheessa.
Myös akselimassat täytyy mennä rajoihin.
Ja jos joku ihmettelee tuota 116hv sportia, niin Tecdoc linkittämänä tuon tiedon löysin, on vielä kuitenkin kysymättä konttorilta käykö kyseinen todiste tehokkaimmasta mallista, mutta uskoisin kelpaavan.
-
Nostellaas tätäkin aihetta.
Eli tänään leimattu Amazoni jälkeenpäin ahdetulle B21:lle. Oman Amazonin tehorajaksi tosiaan katsuri laski 157kw, jonka olin itsekkin laskenut, tämä 1100kg omapainolla.
Mulle otteeseen tuli penkissä mitatun mukainen 152kw, eli muutama kilowattinen jäi vielä reserviin. :D
Vertailumallina oli -70 Sport, eli B20B moottorilla, 118HV SAE, rekkarikin kyseiselle mallille oli mulla verrokkilapussa (en sitä laita tähän koska ei oma auto) ja sen omapaino oli merkattu otteeseen 1050kg, jolloin alkuperäinen tehopainosuhde jäi alle 15kg/kw, jolloinka kanta-auton tehopainosuhteen saa laskea 7kg/kw rajoihin.
Ja tuo SAE hevosvoima kerrotaan 0,9:llä jolloin saadaan DIN hevosvoima, joka käännetään kilowateiksi.