Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: club75 - 08.07.2011, 22:49:48
-
Terve, haku ei antanut paljoa tuloksia tuolle hakusanalle ja kysynpäs nyt sitten että mistä noita saa uusia ja millä hintaa vai kannattaako ja onko mahdollista purkaa ja puhdistaa että ei kesälläkin jouluvalot vilku ja loova toimis kunnolla. Auto on 960 -91 3l bensa.
-
Volvolta saa, maksaa kait siinä 150€.
Voi koittaa putsatakin.
Tossa jotakin. http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/TransmissionAutoAW30.htm#960AW3040GearPositionSensorSwitchReplacement
-
tuolta tuota olen katellutkin mutta "cleaning the old one will not work" kuinkas totta tuo on?
-
savut siitä nousee trust me ja voi koko auto palaa.. ellei sitä poista käytöstä tai disabloi. niinkuin omaan piti tehdä. muuton olis palanu koko auto.
-
savut siitä nousee trust me ja voi koko auto palaa.. ellei sitä poista käytöstä tai disabloi. niinkuin omaan piti tehdä. muuton olis palanu koko auto.
jos puhdistaa? selitäppäs tarkemmin
-
Saa myös varaosaliikkeistä hintaan noin 80€. Scan tech merkkisenä
http://www.scantechproducts.com/carparts/en/volvo-saab/switch,-automatic-gearbox-50.4987.1.php
-
savut siitä nousee trust me ja voi koko auto palaa.. ellei sitä poista käytöstä tai disabloi. niinkuin omaan piti tehdä. muuton olis palanu koko auto.
Ei ole sama palikka kuin AW7x lootissa, vaikka kyllä tämänkin läpi kulkee pakkivalon ja startin solenoidin sähköt, toki jos tykkää värkätä niin tekeehän sen tuonkin painonapeilla toimivaksi.
Kaavio (http://juniku.no-ip.org/share/volvo/960PNP.pdf)
-
taas toimii... eikä muuta tehty kuin liikuteltu vaihdekeppiä
pitää tarkkailla tarjontaa jos sen kuitenkin vaihtais vaikka varalta, ylimääräistä ehjää saa tarjota yvllä tai spostilla
mites motonet tunteeko koko kapistusta?
-
tuossa vanhemmassa pnp kytkimessä kosketus pinnat alko ihan itekseen savuamaan vaikka keppi oli P asennossa savua ja valkeeta tuli D asennon koskettimista. olisko kellään heittää uudemman pnp stä kuvaa sieltä puolen jossa ne koskettimet vai onko se jo niin uus että siellä magneetit? sillonhan se kolauttamalla toimii hetken. tai lopun ikää.
-
onko noista scantechin versioista tietoa kun vuosimaliksi antaa 1992~1997/98 että passaisko ne -91 mallin autoon?
EHJÄÄ SAA TARJOTA yv/sposti
-
kyl tuon voi purkaa ja kunnostaa aika pienellä vaivalla, riippuu tietty kuinka kulunut se vanha on. Tuo on aika lailla samanlainen kuin 850 ja 70 sarjalaisissakin. Tekohengitystähän tuo toki on, mutta ite oon ajellu jo useamman vuoden korjauksen jälkeen.
-
pitää vielä odotella jos jollakin olis ylimääräisenä sellainen osa
taas vaihteeksi se toimii niinkuin pitääkin mutta huomenna voi olla toimimatta
-
pitää vielä odotella jos jollakin olis ylimääräisenä sellainen osa
taas vaihteeksi se toimii niinkuin pitääkin mutta huomenna voi olla toimimatta
Se on aika ikävää puuhaa talviåpakkasilal ryömiä auton alle tekemään hyppylankoja, starttimoottorin nokkaa et niin vain löydäkkään että solenoidilel jakarilla virtaa antaisit.
Talvella tuo vika nimittäin pahenee, saattaa heittää lootan vieläpä vikatilaan ja se ajelee sitten kolmosella koko ajan, voit kuvitella kuinka kankea se on ja mitä kolmosen pakat tykkää. Aina kun se PNP talvipakkasilla hieman lämpenee niin alkaa taas pelaamaan paremmin, parhaimmillaan hinauksen päätteeksi on lootan kyljessä PNP lämmennyt sen verran että taas käynnistyy avaimesta ;D
-
Se on aika ikävää puuhaa talviåpakkasilal ryömiä auton alle tekemään hyppylankoja, starttimoottorin nokkaa et niin vain löydäkkään että solenoidilel jakarilla virtaa antaisit.
Luulen että club75 tietää kyllä millaista se on ;) :hello:
-
Luulen että club75 tietää kyllä millaista se on ;) :hello:
joo kyllä se tuttua hommaa on ja helvetin kylmää, ei TOK:lla sattuis olemaan ko osaa jemmassa?
-
joo kyllä se tuttua hommaa on ja helvetin kylmää, ei TOK:lla sattuis olemaan ko osaa jemmassa?
Ei löydy... Muutenkaan ole kuin seiskan osia, 760:stä tuskin passaa 960:een.
-
joo ei taia...
-
Kuinkas paljon tulee harmia jos ton koko pnp hässäkän ohittaa niin että ottaa heräte virran startille suoraan virtalukolta?
-
Kuinkas paljon tulee harmia jos ton koko pnp hässäkän ohittaa niin että ottaa heräte virran startille suoraan virtalukolta?
Teoriassa leima jää saamatta. Moottoria ei saa pystyä käynnistämään kuin P- ja N-asennoissa.
Eihän se PNP-kytkin kovin monimutkainen laite ole. Jos on ongelmia saada riittävä virta läpi niin että startin solenoidi jaksaa vetää, niin laittaa releen solenoidin herätteen ja solenoidin väliin. Näin itse tein (760).
-
Ok... eli jos leima konna ei hoksaa kokeilla niin ei mitään hätää! ;D onkos kellään hyvää kuvatusta siitä vehkeestä?
-
Ok... eli jos leima konna ei hoksaa kokeilla niin ei mitään hätää! ;D
Heitä samantien turvavyötkin mäelle, eihän niitäkään tarvi kun ei vaan aja kolaria...
-
Vähän eri asia... meillä ei oo muuta ollut kun automaatteja vuosiin niin on kyllä tiedossa että parkilla sammutetaan ja käynnistetään! Onhan se jossain vaiheessa ehjättävä jos/kun ton koslan myy mutta en tosiaan ole maksamassa 150e moisesta kikkareesta!
-
"Teoriassa leima jää saamatta. Moottoria ei saa pystyä käynnistämään kuin P- ja N-asennoissa."
Onko automaateilla tuollainen oikeasti?
Saahan manuaalinkin käyntiin melkein millä pykälällä vaan. ???
Ai niin olen ostamassa ensimmäistä automaattia(940) niin kiinnosti.
-
Juu onhan siinä kai joku lakipykälä kun automaattihan lähtee heti ryömiin eteenpäin jos saat käynnistettyä vaihde päällä etkä seiso jarrulla...
-
Onko automaateilla tuollainen oikeasti?
Kyllä! Merikontti automaagilla ei edes yritä startata, jos vaihdevipu ei ole P tai N asennossa.
Taitaa olla niin, että se on jo ikivanhoissa jenkkikoslissakin joissa on automaagi...
-
Kyl mut american joe on toteuttanut sen systeemin mekaanisesti eli avain ei vaan käänny muussa asennossa... Ainakin kun on ratti karahka.
-
Kuulemma sille kikkareelle riittää puhastus, kun kilometrien lisääntyessä tuppaa kuulemma likastuun kontaktipinnat. Tuossa oli juttua kun pakkivalot ei syttyny "kylmällä koneella". Kai tuosta puhastamisesta on täälläkin juttua ollu jo...
-
Taitaa vaan hyppyjohtokorjaus aikaansaada laatikon vikakoodin?
Muok: niin tai ei kai, jos se tunnistus muuten pelaa...
-
Hyvin alkoi mullakin volvon kanssa taival, pnp kytkin alkoi kettuilemaan kun ensimmäisen kerran olin lähdössä pihasta, lähtee nyt sillä tavalla käyntiin että avain starttiasentoon ja liikuttelee keppiä niin alkaa starttaamaan jossain vaiheessa.
Mihin väliin se hyppyjohto täytyy laittaa? Ajattelin sen laittaa nyt siksi aikaa että saa uuden kytkimen laitettua.
-
ei kannata mitään hyppy virityksiä tehä ohjaus boksi voi kärvähtää eikä sitten ihan halpa elikkä PNP puhistus tai jos navat kulunu niin eikun vaihtoon
-
Onko lootalle oma ohjausboksi? Vai meinaatko ruiskun boksia? Kerkesin nimittäin jo ohittaa sen pnp kytkimen että saan auton käyntiin varmasti.
Ilmeisesti jo kerran vaihdettu tuo kytkin kun oli sokeripaloilla kytketty johdot.....
Samalla vaan huomasin oudon vian, se teline mihin pnp kytkin tulee kiinni liikkuu vaihdekepin mukana jonkin verran, siitä syystä taitaa pakkivalotkin palaa välillä N-asennossa tai no samasta syystä vaihteenvalitsin näyttää ihan jotain muuta.
Otin kiireesti videonkin josta pitäisi selvitä mitä tarkoitan. VIDEO (http://romujen.kuvat.fi/kuvat/Nykyiset/Volvo+760+turbo/Projektikuvia/MVI_1329.AVI)
Onko tuossa telineessä boori vai miten se kiinnittyy?
Taitaa olla manuaali swappi edessä aiemmin kuin ajattelin.....
-
Kurkkaapas auton alle, muistaakseni siellä on ihan soikeareikä ja lukitusruuvi tuon asennon säätämiselle. Nyt se on ilmeisesti löysällä.
-
Ja kun kerran menet roplaamaan, ota shifteri irti lattiasta ja puhdista ne kontaktiliuskat ja voitele uusiksi, menee taas kauan. Ja jos ihan varmanpäälle pelaa, pistä solenoidin syöttöpiuhaan vielä rele väliin niin ei kuormita virtalukonpohjaa tai PNP:tä niin paljoa.
-
lootalle on oma boksi kuskin puolella koetaulun alla ruisku/sytkäboksin vieressä jotka pelaa yhteistyössä ja PNP kytkin on lootan kylessä vänkärin puolella ja toi mitä kuvissa näky ei pitäis vaikuttaa mitenkään sillä PNP kytkimeltä tulee käskyt poksille ja virtalukolle
-
Mä löin pnp kytkimeltä piuhat yhteen eikä auttanut mitään... onks tollaisessa -89 760:sessäkin joku sähkö ohjaus laatikolle?
-
Mä löin pnp kytkimeltä piuhat yhteen eikä auttanut mitään... onks tollaisessa -89 760:sessäkin joku sähkö ohjaus laatikolle?
Ei ole ohjainlaitetta.
-
Hyvä... onkohan virtalukon pohjassa sit vika?
-
lootalle on oma boksi kuskin puolella koetaulun alla ruisku/sytkäboksin vieressä jotka pelaa yhteistyössä ja PNP kytkin on lootan kylessä vänkärin puolella ja toi mitä kuvissa näky ei pitäis vaikuttaa mitenkään sillä PNP kytkimeltä tulee käskyt poksille ja virtalukolle
Paitsi jos kyseessä on Volvo, joka kirjoitetaan isolla, eli siis rautalohkoinen ;). Ei nimittäin ole boksia vaihdelaatikolle...
-
Tekeekö viallinen PNP "valoshown" mittaristoon nuolivalolle? 960 -95 kottero.
-
Tekeekö viallinen PNP "valoshown" mittaristoon nuolivalolle? 960 -95 kottero.
Vikakoodit reiästä A1, niin selviää tarkemmin mikä siellä on hätänä.
Vai jokos faceliftissä tarvii OBD-lukijan?
-
-95 on vielä lediloota.
-
Vikakoodit reiästä A1, niin selviää tarkemmin mikä siellä on hätänä.
Vai jokos faceliftissä tarvii OBD-lukijan?
Joo, tarvii tsekata. On vaan exän auto, niin oisin hankkinut osan valmiiksi kun tulee käymään.
Niin, nythän mä vasta muistin että W,S ja E-valot vilkkuivat myös.
Miten se PNP-kytkin on kiinni, miten irroitetaan?
-
Joo, tarvii tsekata. On vaan exän auto, niin oisin hankkinut osan valmiiksi kun tulee käymään.
Niin, nythän mä vasta muistin että W,S ja E-valot vilkkuivat myös.
Miten se PNP-kytkin on kiinni, miten irroitetaan?
Juu nuo WSE-valot diskoilee samaan aikaan nuolivalon kanssa kun laatikolla on vikakoodeja päällä.
960:ssä PNP-kytkin on sikäli tympeessä paikassa laatikon kyljessä auton alla, että ihan oikeesti kato ne koodit ensin. Siellä on enempi ei-PNP vikalähteitä kuin se PNP. Maksokin melkein satasen se PNP kun itselle ostin taannoin.
Sen PNP:n kiinnitystapa on yks iso mutteri ja yks pultti, muistaakseni. Työkalujen puolesta ei tarvi kummoisia, se nyhrääminen on vaan aika turhauttavaa kun PNP:n piuha menee laatikon yli töpseliin toiselle puolelle ja siinä PNP:n vieressä on katti ja downpipe tunnelmaa luomassa / kaiken tilan viemässä.
-
Katsomma ensin koodit.
Ahtaat paikat auton alla on just mun lemppareita ::)
-
Vanhan aiheen nosto on kyllä synti ja häpeä, mutta nostan silti :P . V90 on silloin tällöin vaatinut kepin heilautuksen jotta suostuu starttaamaan ja tänään ei ykskaks lähtenyt enää cruise päälle. Mahtaako tuolla cruisella olla tietoa vaihdekepin asennosta, eli aiheuttaako tuo pnp-kytkimen kypsyminen tämänkin ongelman vai onkohan vika jossain muualla (sulake oli ehjä).
-
Koko talven tuo kyseinen boksi kiusasi, toimi pakkasilla hienosti, mutta heti lämmetessään heitti vikatilaan. Eilen viimein tunkkasin vänkärin kyljen ylös ja ruuvasin pnp-kytkimen irti. Kun irrottaa sähköliittimen, kannattaa solmia naru johtoon ja vetää samalla laatikon yli. Menee takaisin narun avulla vaivattomasti. Tuon kytkimen saa suht helposti irti, eikä tarvitse irrottaa pakoputkea tai laatikon öljyputkea. Riittää kun hieman vääntää öljyputkea että pnp sopii putoamaan.
Boksin avasin ja puhdistin liukupinnat dräkleenillä ja laitoin enston liitinrasvaa sisään.
Valodisco poistui ja laatikko pelaa toistaiseksi hienosti.
-
Nostetaan vanhaa aihetta, mutta ne jousien päällä olevat kupaliuskat. Kuuluuko jokainen niistä olla saman mittaisia vai eri? Koodi tosiaan p0705.
-
Nostetaan vanhaa aihetta, mutta ne jousien päällä olevat kupaliuskat. Kuuluuko jokainen niistä olla saman mittaisia vai eri? Koodi tosiaan p0705.
Niin väittäisin. Ja kontaktipinta on suora alunperin. Epätasaiseksi kulunut pinta hiomalla suoraksi ja tarvittaessa pikkaisen venyttää jousta.
-
Niin väittäisin. Ja kontaktipinta on suora alunperin. Epätasaiseksi kulunut pinta hiomalla suoraksi ja tarvittaessa pikkaisen venyttää jousta.
Kiitos ja vielä kysyisin, et pitääkö vaseliinia olla kyseinen purkki täynnä vai....
-
En tiedä onko sama loota 2.5 litrasen perässä. Ei siellä mitään magneetteja ole. Samalla periaatteella kuten AW-70.
Puhdistamalla tuli kuntoon kun pakkivalot ei toiminut.
250 tonnia ja 25 vuotta, aika likasta oli rasva.
Ja voiteluun ei sitten mitään sähköäjohtavaa.