Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: sami73 - 29.11.2015, 19:17:44
-
Tänään teki Volvo villin tempun. Pysäköin, laiton P-asennon kepistä ja löysäsin jarrun jolloin auto liikkui hieman "lukitusta" vasten, jonka jälkeen sammutin auton. Parin sekunnin päästä auto hieman liikahti, laitoin sen hieman alaspäin ja kaljamalla olevan parkkipaikan piikkiin.
Ottaessani takapenkiltä tavaroita, auto taas valui hieman eteenpäin, jonka jälkeen laitoin varmuudeksi käsijarrun.
Kysymys kuuluu, onko tuossa joku rikki vai mistä tuo johtuu?
Tiedän kyllä että olisi syytä käyttää käsijarrua aina, mutta kiinnostaa tietää onko laatikossa vikaa?
-
se tulitikunpää joka pitää laatikon p asennossa lukittuna on nyt antautunut.
-
Ok. Kaipa tuolla voi ajella ihan normaalisti vaikka se oliskin poikki? Kannattaako sitä P-asentoa enää käyttää?
-
P-asentoa käyttää? Eihän se edes katkaise virtoja, ellei siinä ole. Vai mitä meinasit? Kyllähän tuo olisi hyvä laittaa kuntoon. Joskus pian kiireessä unohtaa, että ei pidä ja lähtee auto liikkeelle... Ellei sitten aina käytä käsijarrua...
-
Niinhän se onkin, en muistanut
-
Ohjekirjassahan sanotaan että aina ensin käsijarrun varaan ja sitten vasta p:lle. ;)
-
Ohjekirjassahan sanotaan että aina ensin käsijarrun varaan ja sitten vasta p:lle. ;)
Näinhän se on :) Voikohan se katkennu tappi rikkoa jotain muuta?
-
Ohjekirjassahan sanotaan että aina ensin käsijarrun varaan ja sitten vasta p:lle. ;)
Mäessä joo mutta jos jättää tasaiselle niin silloin pelkästään P, ainakin itse näin teen. Auto seisoo joskus 3kk niin ei viitsi niin pitkäksi aikaa jättää vaijeria venymään :P Se ilmeisesti ottaa vaan yhdestä pyörästä kiinni P:llä? Kannattaa kyllä laittaa käsijarru mäkisiin parkkeihin...
Sama manuaalissa, tasaisella vaan vaihde päälle tai pelkkä käsijarru, jos haluaa joskus vapaalle jättää. Mäessä kummatkin.
-
Itselläni olen huomannut että jos laitan käsijarrun ja p:n päälle mäessä, auto liikahtaa esteettä pikkuisen rajoitinta vasten. En tiedä onko se sitten laatikko vai käkkäri. Kokeilin myös vetää käsijarrun päälle ja vaihteiston N:lle, jolloin tapahtui ihan sama. Muuten tuntuu pitävän käsijarrulla ja n:llä ihan hyvin.
Mutta miten käsijarrussa voisi olla tuollainen välys? Kengät irti tjsp?
-
Hmm on mullakin käkkärissä aina ollut tollainen välys eikä huollossa sitä olla ihmetelty.
-
Kyseinen käsijarrun välys on rakenteellinen ominaisuus. Joissakin sitä on enemmän ja joissain vähemmän. Säädettävä välirauta kenkien väliin vähentää sitä oikein säädettynä. Takavetoisissa sitten oman välyksensä antaa taka-akselin kääntyminen.
-
P-asentohan lukitsee vaihteiston niin, että vetävät pyörät eivät pääse pyörimään samaan suuntaan, mutta eri suuntiin kylläkin. Itsellä lähti joskus 740 valumaan loivassa mäessä, kun toisen puolen pyörä oli niin liukkaalla pinnalla, että pääsi sutiin väärään suuntaan. Eihän ole aloittajalla käynyt näin?
Jos parkkipaikka on vain loivasti kalteva, niin monesti normaalistikin auto voi tuntua valuvan melko pitkän matkaa, ennen kuin P tai käsijarru nappaa kiinni. Nyt tietysti puhutaan enintään ehkä parinkymmenen sentin matkasta ja huomaahan sen, jos auto ei pysähdy "ikinä".
Äkkiähän sen P:n toiminnan vielä testaa loivassa mäessä. Vähänkään jyrkemmässä mäessä aina sitten käsijarru kaveriksi jos tapauksessa.
-
Tänään olen tuota testaillut ja tuntuu pysyvän ainakin loivassa mäessä. Ehkä eilen oli vaan niin liukas...
-
Kans askarruttanut tuo automaatin P asento ja kuten Ristus sanoi, se on kuin tulitikku se lukko, mutta voitko kertoa, että missä kohtaa lukko on laatikossa ja kohdistuuko siihen suurikin momentti ? (välityksiä vähentämässä tjms.). Auto tosiaan nytkähtää hieman kun laittaa mäessä P:n.
-
(http://s3.amazonaws.com/sonnax-dev/uploads/image/file/3628/medium_28110.jpg)
http://worldwidepartsoutlet.com/Line%20Drawings.htm
tuolla jotain...
-
Aiheen aloittajan auto lienee -07 D5? Niissä on TF80 laatikko, jonka parkkilukosta en saa kyllä tulitikkua tekemälläkään ;D En tiedä sitten vanhemmista 5-vaihteisista.
(http://img.photobucket.com/albums/v245/Kulmamies/V70%20R%20AWD/Vaihteistoremppa/Vaihteistoremppa005.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/Kulmamies/media/V70%20R%20AWD/Vaihteistoremppa/Vaihteistoremppa005.jpg.html)
-
Tämä oli hyvä tieto. Tullut aina varottua tuota laatikon varaan laskemista kun luullut että siellä herkästi jotain hajoo
-
4 ja 5 vaihteisissa ihan samanlainen systeemi kuin kuvassa oleva parkkilukko.