Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tuplakupla - 30.11.2015, 14:15:07

Otsikko: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 30.11.2015, 14:15:07
Katsastus edessä ja käytin auton testeissä. Vikakoodeja nolla ja päästöjenkin suhteen läpi meni, mutta jostain syystä alkoi tehdä testauksia ja havaitsi että Lambda ei toimi. Jaahas. Eli persilleen meni.

Tutkailin asiaa ja löytyy että "takimmainen" ja "etummainen" eli montako näitä nyt sitten on ja mistä tiedän minkä hommaan? Pitää kai ensin tutkia tarkemmin missä vika vai?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 30.11.2015, 19:05:03
Onko vaihtaminen millainen homma?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 30.11.2015, 19:22:14
Etummainen anturi on kohtuullisen helppo vaihdettava. Taempana olevan vaihto voi edellyttää pakoputken irrottamisen. Erikoista, ettei tuo vika jätä koodia... Omastani meni etummainen anturi pari vuotta sitten ja se kyllä sytytti vikavalon. Jos käyt vaihtamaan antureita, hanki suosiolla alkuperäinen tai vastaava. Tarvikeanturit eivät tahdo kestää.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 30.11.2015, 20:37:58
Joo mystinen homma, ei vikakoodeja, ne on katsottu pari-kolme viikkoa sitten, mutta auto ei ollut käynyt läpi kuudesta kohdasta kuin kaksi. Päästöt oli myös ok.

Mutta korjaamossa OBD:n ja päästöt luetutin katsastusta varten ja homman tehnyt asentaja sanoi että lambda ei antanut elonmerkkejä.

Muuta tietoa ei ole.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: jose - 30.11.2015, 21:28:42
Yleensä menee se ensimmäinen lambda.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 01.12.2015, 00:11:27
Mikä on "alkuperäinen tai vastaava"? Denso? Bosch?

Josko tarkemmalla tutkimisella selviäisi kummassa vika on vaiko molemmissa vai kummassakaan...
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: jose - 01.12.2015, 08:13:04
Alkuperäinen volvolta. Ei ainakaan Boschin varaosaa on kokemusta että jonkin muun.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: SPK - 01.12.2015, 18:28:35
Etummainen mittaa säädön tarpeen ja takimmainen vahtii katalysaattorin toimintaa.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 02.12.2015, 16:29:37
Tutkimuksen tulos näyttää siltä että etummainen antaa vain toisen arvon, eli se olisi viallinen.

Ns. alkuperäinen Volvon osa on Denson.

Nyt osaa metsästämään...
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 08.12.2015, 22:17:42
Nyt on osa vaihdettu mutta edelleen nollaa näyttää... on mitattu että auton puolelta tulee virta normaalisti. Jotenkin näytti myös siltä että ajotietokoneen näyttämä hetkellinen kulutuslukema olisi ollut entistä pienempi... se ei ole ihan varma mutta sellainen vaikutelma tuli.

Mutta eikö autolla mene aikaa "tunnistaa" vaihdettu osa ja tehdä omat testinsä? Vai pitääkö minun tehdä jotain itse? Vikakoodeja ei ole edelleenkään. Kauanko suunnilleen menee että auton tietokone sopeuttaa homman normaaliksi?

Entinen lambda oli ihan musta, nokisuus kertoo ettei ole tosiaan pelittänyt. Mutta kun ei näytä toimivan vaihto-osakaan, mutta ei varmaan välttämättä ole kyse siitä vaan tuosta ettei auto ole vielä tehnyt omaa osuuttaan. En osaa selittää oikeilla termeillä mitä tarkoitan sori...
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 08.12.2015, 23:01:07
Itselläni hävisi oireet saman tien ilman mitään ylimääräisiä temppuja anturin vaihdon lisäksi. Minkälaisen osan hankit?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 08.12.2015, 23:20:05
No käytetyn osan. Ehkä se ei sitten toimi. Vaikea sanoa...
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 09.12.2015, 00:47:38
Ei ole tosiaan näyttänyt vikakoodeja ennen vaihtoakaan, ihme juttu kaikkinensa.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 09.12.2015, 13:05:15
Motonetin V70-keskustelupalstalla on seuraava ohje:

Lamda-anturin testausvinkki;
1) Anturi irti
2) jännitemittari anturijohtimiin (siis tunnistinjohtimiin, ei lämmitysjohtimiin)
3) puhalluslampun liekki tunnistinosan ympärille
Liekki syö tunnistimen ympäriltä hapen. Kunnollinen anturi käyttäytyy, kuten seos olisi rikas ja näyttää alle minuutissa noin 0,9 voltin jännitettä.
4) liekki pois
Kunnossa olevan anturin jännite laskee 0,1 volttiin tai alle kolmessa sekunnissa.

Tätä kikkaa käyttäen saisi ainakin jotakin osviittaa anturin toimintakunnosta.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: roilo - 09.12.2015, 14:03:11
No käytetyn osan. Ehkä se ei sitten toimi. Vaikea sanoa...

Lambda on kuluva osa, ei kannata laittaa käytettyä (ellei ilmaiseksi saa). Tyypillinen kestoikä voi olla niinkin lyhyt kuin 10v. / 200 000km.

Pienemmät kulutuslukemat voivat viitata juurikin vialliseen lambdaan, seos on laihalla.

Toimivan osan pitä heti näyttää jännitettä, ajotietokone sopeuttaa "karttoja" jonkin aikaa.

Vikakoodille on jonkinlainen toleranssi - nollaa näyttävän lambdan olisi pitäisi laukaista vikakoodi kun "fuel trim"-säätö menee rajojen yli (oisko luokkaa +/- 25%), ei kuitenkaan heti.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 09.12.2015, 17:37:34
No niin. Volvolla asia hoitui. Kuulemma Lambdoja on kahdenlaisia, laajakaista ym. niin että siinä testerissä on voinut olla se "vika".

Epäili ettei Lambdassa ollutkaan vikaa. Oli se kyllä pirun musta, eli sama tuo oli sikäli vaihtaa. Auton testin tehnyt korjaamo on aika tunnettu, ihmettelen kyllä tätä koko juttua...

Mutta pääasia että nyt on hyväksytty lappu kourassa ja pääsee viemään auton konttorille!
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: SPK - 10.12.2015, 02:11:46
Laajakaista ja tavallinen on täysin eri asia.  Sinänsä mittaavat kyllä samaa asiaa, eli jäännöshappea, mutta toiminnaltaan ei näitä pysty keskenään vertaamaan.  Etenkään mitkään yleismittarijutut eivät oikein toimi. Normaali kapeakaista näyttää oikein vain ja ainoastaan 14.7AFR seoksen ja siitä laihempi taikka rikkaampi seos on arpapeliä. Eli normaali lambda osaa kyllä kertoa ollaanko laihalla vai rikkaalla, mutta ei sitä, kuinka paljon.  Laajakaista sensijaan on tarkka käytännössä kaikilla seos-suhteilla.

Jos normaali lambdan jänniteseurannalla/asteikolla yritetään suoraan lukea laajakaistaa, niin ei siitä mitään tule.

Laajakaistan tunnistaa yleensä ulkonäöstä ja siinä on käytännössä aina 5 piuhaa.

"Lolvoissa" näyttää tosiaan olevan sekä kapeakaistaa että laajakaistaa käytössä vähän vuosimalin ja moottorin mukaan vaihdellen. Mitä uudempi, sen todennäköisemmin laajakaista.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 10.12.2015, 21:24:15
Tässä on kyllä vain neljä johtoa...

Kävin kertomassa asian korjaamolla jossa alkuperäinen mittaus tehtiin, ei oikein uskonut asiaa, sanoin että soittaa sinne Volvon mekaanikolle ja jutelkoot keskenään ja soittakoon sitten minulle.

Äsh, leima pomppasi takajarruletkuista. Taisi olla todella tarkka katsastusmies kun aikaakin meni paljon ja taakse on muutama viikko sitten vaihdettu jarruosat ja letkut olivat kuulemma ok.

Manuaalissa lukee että jarruneste DOT 4++

Eli? Mitkä tuohon siis sopii? Motonetistä katselin, on nelosta ja vitosta jne. ABS-jarrut tuossa on ja STC.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 10.12.2015, 23:01:50
DOT4+ on valmistajan ohjeessa vaatimuksena.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 10.12.2015, 23:56:40
Ei kerro mulle mitään, mutta lueskelin tässä että ABS:lle sopisi paremmin tuo DOT 5.1?
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 11.12.2015, 12:44:53
En tiedä soveltuuko 5.1 paremmin ABS-jarruille, mutta joka tapauksessa sitä suositellaan niissä käytettäväksi. Ainakin tuotteiden mainoksissa  :D Huomaa, että silikonipohjaista DOT 5-laatua ei saa sekoittaa muiden laatujen kanssa. DOT 5.1 taas on yhteensopivaa DOT 4-laatuihinkin.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 11.12.2015, 14:34:31
Juu niinhän jarruaiheissa opastettiin.

Pitääköhän perustaa uusi aihe kun jossain vaiheessa on uuden akun hankintakin edessä. Mutta akuista löytyi kyllä haullakin keskusteluja, tosin ei automallikohtaisia. Isoin mitä mahtuu eikös se niin ole  ;)

No ostin sitten Motonetin 5.1 kun purkissa seisoi että ABS mutta ei noissa nelosen kanssa ollut paljonkaan eroa.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: Badman - 11.12.2015, 21:53:13
Akkua ei tosiaan kannata päästää ihan loppuun. Näissä viestiketjuissa on ollut aika moninaisia vikatapauksia, jotka ovat loppujen lopuksi korjautuneet akun uusimisella. Manuaali sanoo seuraavaa:

Jos akku on vaihdettava, varmistakaa että uuden akun kylmäkäynnistysvirta ja varakapasiteetti ovat samat kuin alkuperäisakussa.
Otsikko: Vs: Lambda-anturin vika
Kirjoitti: tuplakupla - 12.12.2015, 00:40:11
Mitkä lienee olleet alkuperäisakussa... nyt on Exide. Tai kai se löytyy manuaalista.