Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: miksu01 - 09.07.2011, 09:01:49
-
Osaako joku kertoa että mitkä sisukalut on b21at R-sportissa vakiona?
Onko kenties samat kuin b21et:ssä?
Haluaisin vielä tietää että missä volvon omassa moottorissa on kestävimmät männät ja muut sisuskalut sekä hyvä nokka, rajumpaa viritystä ajatellen?
Niitä nokkia on niin paljon et ei oo hakuakaan mistä moottorista ne on ja mikä sopii millaseen ajoon?!?!?!?
-
Tuolta kun selailee niin löytää aika paljon tietoa noista
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=63.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0
-
Tuolta kun selailee niin löytää aika paljon tietoa noista
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=63.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=120.0
Hyvää tietoa oli kiitos :)
Mutta ei selviä että mikä nokka tossa r-sportissa, mahtaako maahantuoja olla vaihtanut nokan yms...
-
Hyvää tietoa oli kiitos :)
Mutta ei selviä että mikä nokka tossa r-sportissa, mahtaako maahantuoja olla vaihtanut nokan yms...
Tuohon nokka-asiaan en osaa vastata mitään. En ole koskaan r-sport nokista vinokoneissa. mutta onhan sinne voinut vuosien varrella vaihtua mikä vaan. Varmimmin selviää kun avaa kopan ja katsoo nokan takaa vaikka peilillä tjms mikä kirjain siellä on kun nokkaa kääntää. Pitäis muistaakseni näkyä. Jos on L tai T niin heitä vesilintua tai tee postilaatikon jalka..
Hyviä nokkia jonkun loponokan tilalle on esim A: Halvin ja helpoin.. D halpa ja suht helppo K ja H tais kans olla kireitä, mutta kalliimpia jos muisti ei katko..
Lisää nokista:
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
-
Tuohon nokka-asiaan en osaa vastata mitään. En ole koskaan r-sport nokista vinokoneissa. mutta onhan sinne voinut vuosien varrella vaihtua mikä vaan. Varmimmin selviää kun avaa kopan ja katsoo nokan takaa vaikka peilillä tjms mikä kirjain siellä on kun nokkaa kääntää. Pitäis muistaakseni näkyä. Jos on L tai T niin heitä vesilintua tai tee postilaatikon jalka..
Hyviä nokkia jonkun loponokan tilalle on esim A: Halvin ja helpoin.. D halpa ja suht helppo K ja H tais kans olla kireitä, mutta kalliimpia jos muisti ei katko..
Lisää nokista:
http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec
Suuret kiitokset! ei muuta kun koppaa avaamaan! ;)
-
Eli jatkoksi tänne topicciin.
Riittääkö mistä vinokoneen männistä (b21) sorvausvaraa että saa
puristuskorkeudeksi 34mm?
Ainakin tulisi mieleen että ET:n männissä saattaisi olla aika paljon paksuutta/
puristuskorkeus jo valmiiksi hiukan matalempi kun jossain esim. A, E-koneisen männissä.
Kiitos
-
Eli jatkoksi tänne topicciin.
Riittääkö mistä vinokoneen männistä (b21) sorvausvaraa että saa
puristuskorkeudeksi 34mm?
Ainakin tulisi mieleen että ET:n männissä saattaisi olla aika paljon paksuutta/
puristuskorkeus jo valmiiksi hiukan matalempi kun jossain esim. A, E-koneisen männissä.
Kiitos
B21 koneen männistä et saa tollaisia, koska niissä on vakiona 46 mm puristuskorkeus.
Itseasiassa kaikissa BXX männissä on tuo sama pk.
B200 koneen männissä on vakiona 39.7 mm pk. Jos laen paksuus on keskimäärin 7 mm, niin
34 mm pk:lla laen paksuudeksi jää noin 2 mm. Ei taida olla ihan riittävästi.
Haet ilmeisesti reilusti isompaa iskutilavuutta kun kasvatat myös männän halkaisijaa iskun lisäksi.
Yksi vaihtoehto voisi olla
89 mm isku
150 mm veivi EVO Mitsusta
36.7 mm pk:n mäntä, niin mäntä asettuu dekkitasoon. Tälläsen voisi saada tehtyä B2XX männästä esim B200ET:n mukista.
-
B21 koneen männistä et saa tollaisia, koska niissä on vakiona 46 mm puristuskorkeus.
Itseasiassa kaikissa BXX männissä on tuo sama pk.
B200 koneen männissä on vakiona 39.7 mm pk. Jos laen paksuus on keskimäärin 7 mm, niin
34 mm pk:lla laen paksuudeksi jää noin 2 mm. Ei taida olla ihan riittävästi.
Haet ilmeisesti reilusti isompaa iskutilavuutta kun kasvatat myös männän halkaisijaa iskun lisäksi.
No kirjoitinkin jo tuonne YV:hen mutta laitetaan nyt tännekkin.
Eli museon puolella tarjottiinkin B200A:ta tai B200ET:tä mäntien luovuttajaksi,
ja A:sta mainittiinkin että jää puristus aika kovaksi/ laki ohkaseksi.
Juu, tavarat tulee pitkäisku/ iso-poraus tappikoneeseen, lohkon haenkin tuossa tänään iltasella.
E: Ei piä sekoilla, kyllähän siellä tarjotaan noita mäntiä mutta nehän on 89mm poraukselle..
-
Vielä kysymyksiä.
Eli puristuskorkeus 36 tai 34 mäntiä, 92 porauksella.
Mitä mäntiä tähän on?
Mahlelta saisi seuraavin mitoin: 92mm, puristuskorkeus 34.5mm, tappi 22.
Jotka sopisi niin evomitsun kuin volvon kangille. Evomitsun kangin sitten
lohkosta siivua että saa puristuksia. Noissa tosin on maininta suluissa ( VW)
eli nämä nyt taitavat olla ne kuuluisat kuplan männät.
Mutta pystyykö lohkosta ottamaan sen 2mm pois mitä vaatisi evomitsun veiveillä 89mm iskulla?
Eli ilmajäähdytteiset. Onko kellään oikeasti kokemusta näistä? Mielipiteitä on monilla
kun katsoo netistä, mutta tosi harvalla kokemusta..
Eli kertokaa sopivia mäntiä poraukselle 92mm, puristuskorkeus ( sorvattavissakin jos on
näihin puristuskorkeuksiin niin kelpaa) 34/ 36.7mm,
ja männäntapin halkaisija 22/24mm.
-
Kuplan mäntä on varmasti käypänen , kunhan sen laittaa koneeseen oikein päin , koska muistaakseni tappi ei ole aivan keskilinjassa :( esim täältä http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1 tuoten:ro 5519-67 .
Tai sitten KG trimning:iltä http://www.kgtrimning.com/ sivu 54 tuoten:ro 5104 ???
Ite ottaisin nuo tuolta hurreista :idiot2:
Ja lohkosta voi ottaa 2 mm pois , ja vaikka enempikin
-
Kuplan mäntähän tulee sitten rivikoneeseen "väärinpäin".
-
Kuplan mäntä on varmasti käypänen , kunhan sen laittaa koneeseen oikein päin , koska muistaakseni tappi ei ole aivan keskilinjassa :( esim täältä http://hotcars.net/webbshop.asp?menu=VW+AIRCOOLED#1 tuoten:ro 5519-67 .
Tai sitten KG trimning:iltä http://www.kgtrimning.com/ sivu 54 tuoten:ro 5104 ???
Ite ottaisin nuo tuolta hurreista :idiot2:
Ja lohkosta voi ottaa 2 mm pois , ja vaikka enempikin
Täästä erittäin paljon kiitoksia -H-
Isänpäivän kunniaks tuli volvon takakonttiin purkua, kammiopesukonetta ja jatkotoimenpiteitä odottamaan 6-pulttinen miljoonalohko, ja viimisen valusarjan
kaasarin kansi "isolla rivalla" siinä missä on paikat jos porais suuttimen reiät.
Tästä onkin hyvä lähteä jalostamaan. Taidanpa tilata tuolta ruotsista nuo männät,
kun sieltä alun alkaeenkin oli tarkoitus tilata pikku palikoita, juuri tuolta kg-trimningiltä vielä.
Tuon kuplan-mäntä jutun tiedänkin jo, se männäntappi ei ole aivan keskellä, ja
laittamalla sen oikein päin se menee "tuplasti" väärään.
-
Kuplan mäntä on varmasti käypänen , kunhan sen laittaa koneeseen oikein päin , koska muistaakseni tappi ei ole aivan keskilinjassa :(
eikös kaikissa männissä oo tappi hieman sivussa? mäntä tulee niin päin et veivi on ykk:ssa pyörimissuuntaan "vinossa" -> helpottas pyörimistä :idiot2: vai oonko ihan hakusessa ::)
eihän männät oo etes pyöreitä eikä lieriöitä :2funny:
-
eikös kaikissa männissä oo tappi hieman sivussa? mäntä tulee niin päin et veivi on ykk:ssa pyörimissuuntaan "vinossa" -> helpottas pyörimistä :idiot2: vai oonko ihan hakusessa ::)
eihän männät oo etes pyöreitä eikä lieriöitä :2funny:
Eikös männissä oo se ns. painepuoli.. ::)