Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: allu-85 - 02.12.2015, 09:54:14
-
Ajan työmatkaa n 1000km viikko tuolla vanhalla allekirjoituksen seiskakympillä. Jossain vaiheessa ajoin reittiä, joka oli kuin kyntöpelto, joten voidaan olettaa nivelien kuluvan enemmän kuin sileällä uudella asfaltilla.
Olen vaihtanut vajaan parin vuoden ja n 70-80tkm aikana yhtä koiranluuta lukunottamatta, kaikki etupään kuluvat tavarat.
Eli ohjausvaihde, raidetangot ulommat ja sisemmät. Toinen ulompi vaihdettu toiseen kertaan ja toinen ulompi väljä.
Alapallot vaihdettu pari kertaa ja taas vasen paukahtelee.
Iskarit vaihdettu.
Iskarin yläpään laakerit ja kumit vaihdettu.
Jouset tuli vaihdettua, kun halusin madalluksen, muuten vanhoilla varmaan ajelisi vieläkin.
Takapään koiranluut vaihdettu, alkavaa väljyyttä.
Toinen koiranluu väljistyi, toinen edelleen timmi.
Tukivarsien puslat laitoin kumista ja skruvatin uretaanit, urtsit väljistyivät n vuodessa niin, että ne sai melkein sormin irti. Motonetin hd-mayle on nyt kestänyt.
Osat olleet motonet/ osamies / skruvat kamaa. En ole ostanut halvimpia vaan oe-laatuisia, kuten Ruville, lemförder, Moog.
Ei tunnu alapallot eikä rt-ulkopäät kestävän, on se osa sitten halvempi tai kalliimpi.
Sen verran harrastaneisuutta etten nyt kiroa Volvoja alimpaan helvettiin vaan elvytän sitä uusilla osilla ja ajelen taas.
Aina välillä jotkut kertovat Sinisen osien olevan kestävempiä, joten ajattelin nyt ostaa molemmat raidetangon ulkopäät ja alapallot siniseltä. Saapahan sitten vertailua tarvikeosiin.
Monilla varmasti näistä ongelmista kokemusta?
Paljonko ne suunnilleen maksavat sinisellä?
Joissakin osissa on parempia vahvistettuja ns. taxi-malleja, onko näistä?
Vaihdan tietysti myös napapultit uusiin, jälleen kerran.
-
Itse hain viimeksi ulommat raidetangonpäät volvolta hintaan n. 100 €/kpl. Kotona huomasin, että olivat sitten TRW:n tekeleitä ja väkisin tuli mieleen olisiko motonetista saanut saman osan puoleen hintaan.
Motonetista ostetut TRW:n pallonivelet taas eivät mahtuneet paikoilleen niille tarkoitettuun "kuppiin". Lopputulemana en siis todellakaan tiedä mistä ostaa ja mitä :2funny:
-
Mikä rengaskoko?
-
Kesällä 225/40-18 ja talvella 205/55-16.
-
Ajattelin vaan kun aikanaan kuuntelin kauhutarinoita nivelien ja pyöränlaakereiden lyhyestä iästä, aina kuitenkin kertojilla alla matalaprofiiliset kumit.
Meillä meni 200tkm(auton kokonaislukema 450tkm meiltä lähtiessä) aikana yksi raidetangonpää, ei mitään muuta. Alla aina 195/65x15 renkaat ja ajo 75% huonoja teitä (täällä on maanteiden asfalttiosuudetkin koloisempia kuin etelän soratiet).
-
Ajattelin vaan kun aikanaan kuuntelin kauhutarinoita nivelien ja pyöränlaakereiden lyhyestä iästä, aina kuitenkin kertojilla alla matalaprofiiliset kumit.
Meillä meni 200tkm(auton kokonaislukema 450tkm meiltä lähtiessä) aikana yksi raidetangonpää, ei mitään muuta. Alla aina 195/65x15 renkaat ja ajo 75% huonoja teitä (täällä on maanteiden asfalttiosuudetkin koloisempia kuin etelän soratiet).
Tässähän taitaa juuri tulla se että jostain sen auton alustan pitää venyä suomen surkeilla teillä, jollei se ole rengas mikä vähän antaa periksi, niin sitten puslat ja nivelet. Itselläkin työn puolesta matkaa tulee päälle 1000 km/kk. Tässä nyt 3 vuotta ajeltu eikä jarruja ihmeellisempää ole tarvinnut vaihtaa. Rengaskoko 195/65/15.
-
Näkyy olevan melko ohuet kesäkumit. Suorastaan sporttiset. Itse nautin volvoni pehmeänä;-) hyvin on alustapalikat kestäneet
-
Itse vaihdoin bcracingin tolpat ni loppu yläpäiden hajoilu ja uusiin niveliin laittanu suoraan lisää rasvaa ni ei enää ole hajoillu. Koiranluut ostin laadukkaat säädettävät ni nekin on kestäny.
-
Mä olen 65tkm aikana vaihtanut alustaan seuraavat:
- toinen alapallo (väljä)
- toinen rt-pää (väljä)
- tukivarret puslineen (ei vikaa)
- toinen alapallo (ei vikaa)
Nyt tarvis vaihtaa toinen rt-pää (väljä), eteen iskarit ja kumit iskarin yläpäihin. Jos noilla toimilla ja suuntauksella saisi vikuroivan ajettavuuden kuviin. Ajosta asvalttia suurin osa, mutta n.20% soratietä. Sen verran pahoissa paikoissa ajellaan, että pohjapanssarille on tarvetta.
Yllätävän hyvin on toistaiseksi osat kestäneet. Tietty osien kulumista hillitsee se, että niitä pääsee vain silloin tällöin autoon vaihtelemaan. ;)
-
Itse hain viimeksi ulommat raidetangonpäät volvolta hintaan n. 100 €/kpl. Kotona huomasin, että olivat sitten TRW:n tekeleitä ja väkisin tuli mieleen olisiko motonetista saanut saman osan puoleen hintaan.
Motonetista ostetut TRW:n pallonivelet taas eivät mahtuneet paikoilleen niille tarkoitettuun "kuppiin". Lopputulemana en siis todellakaan tiedä mistä ostaa ja mitä :2funny:
Aika hämmentävää ? :o
Mullakin katsastus pomppas alatukivarren pallonivelestä (edessä oikealla) Motonetissä oli joku Trw laatuinen 34,9€?
Saako noita "sinisiä" jostain eurooppalaisesti nettikaupasta tolkulliseen hintaan? Tai Ruotsista?
-Artto
-
Viimeksi kun vaihdoin alapallon, niin raotin suojakumea ja täytin kuivan nivelen rasvalla. Onkin sen jälkeen kestänyt pitkään.