Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: aalt1n - 02.12.2015, 10:56:44
-
Onko kukaan laittanut otsikon mukaista akkua kyseiseen autoon? Tehtaalta tuleva akku on 80Ah/700cca ja pituudeltaan 31,5 cm. Ja tämä isompi akku on myyjän mukaan 35 cm pituudeltaan.
Vuoden 2009 V50 akkukotelo on pituudeltaan noin 33-33,5cm pitkä, luultavasti saman kokoista koteloa käytetään kaikissa dieseleissä, korjatkaa mikäli olen väärässä.
Eli vakiokoteloon isompi akku ei mahdu ellei leikkaa päätyjä auki tai poista koko koteloa. Kotelon poistamisessa on vaan se ongelma, että akun kiinnityspanta tulee koteloon kiinni. Taaksepäin akkua ei voi oikein siirtää jarruputkien takia, ovat kotelon takaseinässä kiinni. Jos jollain on kokemusta tälläisestä operaatiosta, niin mielellään kuulisin lisää.
Edittiä: Volvolla on tällä hetkellä akut tarjouksessa ja tuo isompi ja parempi on halvempi hinnaltaan (95€ vs. 99€).
-
Miksi sinne pitäisi laittaa isompi akku?
Boschilla on ainakin 85Ah 800 kylmäkäynnistysvirralla, joka sopii koteloon.
Sopivuustaulukko:
http://www.tarvikkeet.fi/pdf/bosch-akut-sopivuustaulukko.pdf
-
Kotelo modattu ja isompi akku paikallaan.
-
Ylettikö kaapeli helposti akun napaan, vaikka oli pitempi akku? Vai joutuko kovasti vääntelemään?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska omassa se on ainakin aika lailla just eikä melkeen. :pomo:
-
Akku asiaa, niin ajattelin tähän ketjuun kirjoitella. Milloin ikinä onkaan akun vaihto, niin esim. tämmöstä kattelin motonetin sivuilta:
Bosch S4007 72Ah
Mutta kun nuo on jotain AGM akkuja jotka pitää ladata ennen käyttöönottoa? :idiot2: Pitääkö tässä alkaa vielä jotain AGM laturia ostaa?
Että eikö onnistu " vanha akku pois ja uusi tilalle" meiningillä?
Auto on V50 T5 2005.
-
Onnistuu se akun vaihto juuri tuolla tavoin. Mutta kyllä se kannattaisi pitää yönyli laturissa että varmasti on täynnä, sillä saadaan lisättyä parhaimmillaan muutama vuosi akun käyttöikään. Mutta jos sulla on se jarruvoiman talteenotto (T5:ssa tuskin sitä on) niin sitten pitää autolle testerillä kertoa että miten iso akku sulla autossa on.
Itellä tammikuun alusta lähtien AGM vm 2010 V50:ssä ja hienosti pelannut. Ja noin se vaihdettiin, vanha pois ja uusi tilalle. Ainut mikä vähän ihmetytti oli suuret kipinät kun kaapelin laittoi kiinni.
Ja itse ainakin suosin ehdottomasti AGM:miä, ja yläkanttiin teholukemat jos vain akun ja auton akkukotelon fyysiset mitat antavat myöden, nimittäin alitehoinen ja heikkotehoinen akku aiheuttaa mitä oudoimpia vikoja vähänkin nykyaikaiseen autoon, esimerkiksi peruutustutkan sekoilu yli 15 asteen pakkasessa.
-
Kaivetaas vanhahko lanka esiin.
Kuinka ison akun tuonne akkukoteloon saa mahtumaan? Katsellu tässä akkutarjontaa niin kahden kokosia akkuja tarjotaan. Erona on akun korkeus, 175mm ja 190mm. Mahtuuko korkeempi akku helposti sinne koteloon? Pituus ja leveys noissa on samat.
Oma auto tuo sigun 2.0d, alkuperäisellä akulla..
edit: näemmä tuo korkeempi on start&stop malleihin tarkoitettu akku. Voisi siis mahdollisesti sopia myös meikäläiselle?
-
Nyt kun ketju kerran nousi ylös, niin kysytäänpä että mitä tuolle säätöpannalle pitäisi tehdä kun uusi akku on selvästi vanhaa (tehdasasenteista) matalampi? Boschin 85 Ah akku tuli laitettua viime talvena ja en kyllä keksinyt että siinä pannassa olisi mitään säätöä. Kyllähän se tossa pysyy, mutta...
-
Minulla myös Boschin akku ja haivaitsin myös että alkuperäinen kiinnitys toimii oikein ainoastaan sillä alkuperäisellä akulla. Viritin siihen siistin korokepalikan väliin ja näyttäisi pysyvän hyvin paikoillaan.
-
V50 vähän vaihtelee (en tiiä onko vuosimallin mukaan vai mikä logiikka) 175mm ja 190mm korkeat akut. Jos korkeamman tilalle laittaa matalan, niin joku laudan pätkä tms sopivan korkuinen palikka kiinnikkeen alle. Matalan jos vaihtaa korkeampaan, niin silloin kiinnike ei sovi, vaan jää kantamaan akun kannesta.
-
Käytänpä tätä ketjuu hyväksi.. Mikä tarkoitus tuolla akkukoteloon tulevalla putkella keulalta.. Eikö ajo viima jäädytä tuon akun? Ja lämpeneekö kesällä nii mahoto et siks jähytys.. Laiton nyt kuite tukkoo tuob konepellissä menevä putken.
-
Käytänpä tätä ketjuu hyväksi.. Mikä tarkoitus tuolla akkukoteloon tulevalla putkella keulalta.. Eikö ajo viima jäädytä tuon akun? Ja lämpeneekö kesällä nii mahoto et siks jähytys.. Laiton nyt kuite tukkoo tuob konepellissä menevä putken.
Tarkoittanet huohotinputkea? Akun kaasuja varten.
-
Varmaan tarkoittaa sitä putkea joka tulee konepellin sisällä etusäleiköstä akkukoteloon. Ei kyllä mikään huohotin. Ja jäi itsellenikin epäselväksi mikä on tämän putken idea... Ollut nimittäin meilläkin joskus pari v50 vollee..
-
Mä oon aina luullu/ kuvitellu, että se lämmittää akkua. ;D
-
Juu eijoo kaasuja varte.. Eikä lämmitäkkää ku ilma tulee suoraan etusäleikön läpi tuohon.
-
Kaivetaan vanha asia pinnalle.
Tuli pääsiäisenä ostettua v50 ja alkuperäinen akku alkaa vetää viimeisiä. Tätä viestiketjua lukiessa uskaltauduin jo homaamaan 35 cm pitkän akun ja päätin että viikonloppuna muokkaan akkukotelon siihen malliin että saan akun sopimaan.
Jotkut ovat jo näemmä muokaneet kotelon niin kysyisin hyviä neuvoja miten kotelo kannattaa muokata akulle sopivaksi?