Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: Chili - 09.07.2011, 16:23:13
-
Moni on kauhistellut ilmapumpun suolaista hintaa - n. 400 euroa. Pumppuhan pumppaa parin minuutin ajan käynnistyksen jälkeen katalysaattorille lisää ilmaa saastelukemien alentamiseksi. Pumppu täytyy vedellä SAS-venttiilin epäkuntoisuuden vuoksi ja ainakin minun tapauksessa lopputulemana oli, että pumpun sähkömoottorin laakeri alkoi huutamaan kuin sammakko äkeen piikissä.
Otin laitteen pois autosta ja vaihdoin sähkömoottorin laakerin; ja homma pelaa! Kustannukset olivat 6,10 euroa, minkä se SKF:n laakeri maksoi Hessumobiilissa. Ja lisäksi meni 3 euroa pultti- ja mutteriliikkeeseen Karjalankatu 11, Helsinki. Sieltä sain 3 mm alumiininiititkin, joilla laakeri tuettiin paikalleen.
Ohessa yhdet ohjeet:
http://www.matthewsvolvosite.com/2009/10/air-pump-fix-tutorial-volvo/
Ja alla kuvasarja omasta työstäni
Oheiset kuvat ovat takaperoisessa järjestyksessä - helpompi jäsennellä tällaiselle sivustolle, jossa ruutu pomppii omaa tahtoaan:
Homma oli helppo tehdä. Vaikeimmat paikat olivat:
1) Moottorin kannen kiinnittäminen paikalleen. Naputtelin moottorin kuorta tuurnalla sen verran linttaan, että kansi pysyy paikallaan.
2) Moottorin muovikannen irrotus - 6 klipsiä, joita tuin nauloilla. Huomasin, että se tukeminen oli ihan turhaa; kansi olisi auennut samalla itsestään, kun toisesta päästä naputteli moottorin akselia irti siipipyörien akselin sisältä. Siinä klipsit nöyrtyvät auki itsestään.
3) Kasaamisen yhteydessä moottoria pumpun siipipyörän akselin sisälle löin ensin akselin liian syvälle saakka. Pumppu meni jumiin. Naputtelin sitten akselia takaisin.
Koko kuvasetti ja selostukset löytyvät oheisesta paikasta:
http://www.flickr.com/photos/28825151@N08/5917787781/in/photostream
(http://farm7.static.flickr.com/6124/5917771675_724c011f0c.jpg)
Uuden laakerin tukilevy paikallaan kahdella alumiininiitillä jo:
(http://farm7.static.flickr.com/6142/5918325862_9a75b14235.jpg)
Uusi laakeri paikallaan
(http://farm7.static.flickr.com/6149/5918321082_baed49e52f.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6014/5917787781_ff85cc4180.jpg)
Vanhan laakerin tukilevyn niittien poisporaaminen.
(http://farm7.static.flickr.com/6020/5918317938_6ec2c2b288.jpg)
Ja moottori käsissä:
(http://farm7.static.flickr.com/6136/5917783229_c1686ac5e1_z.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6138/5918345680_c7b1c81e43.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6023/5918343422_58c4829b3b.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6007/5918338008_d8f0422ed2.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6121/5918340076_1b7757d53a.jpg)
(http://farm7.static.flickr.com/6141/5918335794_e6697dc926.jpg)(http://farm7.static.flickr.com/6134/5917775549_dd3bac6567.jpg)
-
Hyvä ohje mutta kysyn tähän samaan syssyyn...
Miksi tuolla täytyy tuo pumppu olla? Eikö sen voi heittää norjan yli kuubaan?
Tarkoituksen tiedän mutta tarpeellisuus on eri asia.
Mulla on ollut -95 20V 850 ja nyt on yksi -98 S70 20V joissa tuota pumppua ei alunperinkään ole ollut. Onneksi.
Ei kai sitä tarvita jos päästöt on kohillaan?
Ei kai ne leimalla kysele että onkos ilmapumppu kunnossa, jos päästöt on ok? :)
Onko tuo jonkin tietyn markkina-alueen kummajainen... :P
-
Joo - näinhän se on; Täällä pohjoisessa, jossa on kylmää ja pakkasta, ei katalysaattori lämpiä samaan tahtiin kuin ruskettuneiden ihmisten maissa. Siksipä näihin pohjoisen alueen autoihin on asennettu tuo saasteita kylmän katalysaattorin ajan pienentävä oivallus.
Jos omatunto sallii, niin sen voi heittää mäkeen - Kuubaan sitä ei kannata heittää - niillä ei sille ole tarvetta; pakkasista tuskin ovat kuulleetkaan.
-
Tuo pumppu on kaikkiaan idioottimainen keksintö. Päästöjähän tulee kokonaisuudessaan tuon ansiosta hieman lisää koska täytyy vielä tuotakin hetki pyörittää. Toimintaperiaate on sama kuin kaataisi väkevään viinapaukkuun lantrinkia, mutta ei se viinan kokonaismäärä vähene vaikka sitä ei niin enää maistaisikaan.
-
Loistavaa oppimateriaalia Chili!> Siitä kiitos!
Laitahan sitten laturin kiristinlaakerin vaihosta ym. jakoremmihommasta
yhtä perusteellista ohjetta ,niin johan rupee tee se itse kynnys alenemaan ;).
-bensapumpun vaihto
-koiranluut
-vetarin laakerit+murros rempat
-kytkin + kampiakselin stefan vaihto kuvasarjana
-huohottimen putsaus seikkaperäisesti koko putken alueella
jne. yleiset perus huollot joista jo jonkinverran lieneekin jotain kuvituksen ym. tapaista väännetty täälläkin sivustolla.
'>tuolla samalla selkeydellä rautalangasta vääntäen niin hyvää osviittaa
monelle tee se ite tyypille!
Ps. miten sen venttiilin sais pellaamaan 6 egellä?>WD ei ihan riittäny ja lorinahan siellä putkessa käy jos venttiiliin reiällisen tiivisteen kera asentaa?>sieltä näyttäs ilmanputsarillekkin tulleen vettä?>saapi kuuman/kylmän koneen karstat "automaatti" polteltua ,ku tuota vesihöyryä sekaan laskee>kierrätetään eli suomeksi pakoputken puolelta johdetaan kaasuja/siis sitä H 2 o:takin osa takaisin imusarjaan ,jotta palais paremmin/kuumempana kunnes katti toiminta lämpösenä> sitten lasahtaa venttiili kiinni jos sattuu pellaamaan>näkyypi olevan aika usein jumissa moinen härpäke,mekaaninen,sähkönen,tai alipaine ongelma päällänsä ja hana aena aaki :P.>karhutölkistä tiiviste sinne ilman reikää auttoi minun sielun rauhaa> (uusimmat mallit vetää herneen nuhanenään tästäkin se ohjelmointi pittää myös kuulemma sovittaa uusiksi>ihanan halpaa jee..) anyway tuo veden syöttäminen koneeseen ei toimi>tarviis olla puhtosta bensaa ja sillä vesibensalla vasta päästöö ja kulutusta tuleekin hurjasti ,päästöjäkin enemmän kuin 3 min raakana pukkaa lämmetessään?
-
Tämä aihe siirretty tänne faq:iin
-
Itsellä syttyi lamda valo ( moottori vika valo ) ja A2:sta 4-4-2, toisioilmapumpun vikakoodi. Pitää sittenkin laittaa kuntoon, jos meinaa konttorille.
Konttorilla joku lista hyväksyttävistä obd koodeista - hmmm.
Ja kiitokset kuvista Chilille.