Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kippola - 05.12.2015, 13:32:13
-
kylmänä auto starttaa aina normaalisti ja lähtee käymään moitteetta. plussa keleillä kun kone on kuuma ja auton sammuttaa esim. kaupassa käydessä, niin ei starttaa välillä ollenkaan. ei siis pyöritä. virrat menee päälle, mittarin valot syttyy, puhallin/radio toimii, mutta kun yrittää startata niin ei tapahdu muuta kun ajo/mittarivalot sammuu. startti ei naksahda. ongelma on siis satunnainen, välillä auto toimii pari viikkoa ilman ongelmia ja yhtäkkiä ongelma saattaa toistua monta kertaa päivän aikana. pienen odottelun jälkeen lähtee käymään ja usein syttyy moottorinhäiriövalo. vikakoodeja löytyy aina kaksi, nokka-akselin asentotunnistin ja kampiakselin asentotunnistin. autoon on vaihdettu nokka-akselin tunnistin, antennirengas, startin rele. vaihdekepin liikuttelu ei vaikuta asiaan.
onko kenelläkään ollut vastaavanlaisia ongelmia tai onko ideoita mistä johtuu?
-
Tarkasta maajohdot, kannesta tulipeltiin ja moottorin edessä alla sininen johto.
-
Virtalukon pohja ???
-
Virtalukonpohja on vaihdettu. Täytyy tarkistaa maadotukset, mutta luulisin niiden olevan kunnossa. Pariinkin kertaan autoa tutkittu ammattilaisen toimesta. Paras veikkaus on keskuslukituksen boksi kuskin jalkatilassa(piuhat irti niin tekee saman vian)... Vikaa on vain vaikea saada päälle korjaamolla.
-
Vaihdoitko molemmat asennon tunnistimet? Entä PNP-kytkin? Kokeilitko toisella kytkimellä? Voisit irroittaa siitä liittimet ja putsata. Tai suoraan toinen tilalle. Voi olla et ei kunnolla tunnista onko P vai N päällä.
-
Se kiertokangen anturi on ja vaihdettu, vai ei?
-
Kampiakselin tunnistin on vaihtamatta. En viitsi enempää vaihdella osia ilman "varmaa" tietoa☺ anturien ei pitäisi vaikauttaa starttaamiseen mitään. Vaikka irroittaa kokonaan, niin pyörittää silti. Pnp-kytkin myös vaihtamatta.
-
nyt kun luin ajatuksella ensimmäistä viestiäsi niin tuli mieleen oma tapahtuma ja vika oli akussa.
kokeile toisella akulla, jos vain mahdollista.
Voi olla mahdollista että starttikin aiheuttaisi saman ongelman...
-
Lisää halpoja tarkastu/vaihtokohteita: akun johtoliittimet. Joku tuossa jo maadoituspuolta tarjosikin mutta näissä happanee se +kaapelikin sieltä liittimen sisältä. Frouvan autoon sen vaihdoin pari vuotta sitten kun rupes tekemään tuota samaa, eli lämmettyään saattoi olla ihan hengetön kun yritti startata. Kylmänä toimi iliman mithään.
Liitin ja johto oli sieltä eristeen ja suojasukan sisältä ihan vihreänä.
-
Lisää halpoja tarkastu/vaihtokohteita: akun johtoliittimet. Joku tuossa jo maadoituspuolta tarjosikin mutta näissä happanee se +kaapelikin sieltä liittimen sisältä. Frouvan autoon sen vaihdoin pari vuotta sitten kun rupes tekemään tuota samaa, eli lämmettyään saattoi olla ihan hengetön kun yritti startata. Kylmänä toimi iliman mithään.
Liitin ja johto oli sieltä eristeen ja suojasukan sisältä ihan vihreänä.
+1
Oon nyt kolmeen tai neljään joutunut uusimaan tuon kaapelinkengän, juurikin siitä syystä kun liittimen sisältä happanee.
-
kiitoksia kaikille neuvoista. vika ei ole korjaantunut, mutta tein uuden huomion viasta. sitä ei esiinny ollenkaan kun en laita ovia lukkoon. auto toiminut moitteetta pari viikkoa.
-
Oireet on kyllä hyvin samankaltaiset, kun mulla merikontissa ja siinä toi pnp aiheutti ongelmia. Jos mahdollista, niin mittaa se solenoidille tuleva jännite startatessa silloin kun auto toimii ja vian sattuessa mittaa myös, onko se silloin selvästi pienempi, muttei kuitenkaan nolla. Itse ratkoin pnp-ongelman laittamalla releen ja sen virtalukolta startille tulevan johdon relettä ohjaamaan. Vireat solenoidille akulta releen kautta ja siihen loppui starttiongelmat.
Tietääkö joku, sulkeeko käynnistyksenesto virrat startilta vaiko jotain muuta kuten bensansyötön?
Mut toisaalta, onhan se hienoa katsottavaa, kun katsastusmies työntää auton ulos hallista, koska se ei käynnisty ;D