Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Nick - 06.12.2015, 12:39:38

Otsikko: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: Nick - 06.12.2015, 12:39:38
Tuli vaihteeksi ryömittyä tuolla auton alla polttoainesuodattimen vaihdon takia.
Huomasin samalla hämmästyksekseni katkenneen letkun siinä heti suodattimen vieressä.
Tässä asiaa nyt tutkailleena; katkennut letku kuuluu polttoainekaasujen kierrätykseen.

Foorumilla ei ole varmaan montaa juttua liittyen roll-over venttiiliin, mutta tämän löysin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5076.0

Poikki mennyt viemäri on siis roll-over venttiilin ja tankin välissä. Jos lähtee korjailemaan niin voisi olettaa roll-over
venttiilinkin olevan aika jumissa, liitos ollut auki varmaan tovin, ei mitään tietoa kauanko kyseinen viemäriliitos on
vuotanut. Eipä sitä ihan joka renkaiden vaihdon välissä ryömi tuolla auton alla keinovalojen kanssa :D

(http://i.imgur.com/GZXMhrz.jpg)

Päästöt ovat olleet ihan normeissa katsastuksessa ja vikavalot loistaa poissaolollaan.
Turbo ahtaa mielestäni vähintään kohtalaisen hyvin.

Tämän pohjalta pohdittua, katoaako osa turbon ahdoista tuolta, vaikuttaako savutukseen tai korjaileeko näitä letkuja ylipäätään kukaan?
Voisi kyllä hyvin olettaa näiden letkujen olevan vaihtokunnossa varmaan valtaosassa näitä, kun ikääkin alkaa olemaan se kunnioitettavat 20 vuotta.

Kyseessä siis 850 T-5
Otsikko: Vs: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: Nick - 07.12.2015, 09:52:30
Tässä tuli haeskeltua lisätietoja liittyen koko viemäröintiin....

Tämän perusteella voisi olla tietenkin järkevää korjata tuo letku.
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=185525

Tuosta karkeasti laskettuna kulutus on järjestelmän vuotaessa kyseisellä omistajalla ollut jotain 17-18 litraa sadalle,
mutta itsellä kyllä kulutus on likimain normeissa. Ajotietokoneen mukaan sekä suurinpiirtein laskettuna.


Voisi hyvin kyllä järkeillä EVAP järjestelmän imevän ilmaa EVAP pönttöön polttoainehöyryjen sijaan tuosta katkenneesta, polttoainetankilta tulevasta letkusta, jolloin se pääsisi seuraavan kaavion seurauksena immun ohi järjestelmään.
http://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-850-16/8343d1364946262-850-turbo-low-boost-vacuum-evap-system.jpg


Tämä puolestaan voisi selittää miksi vikavalo ei syty ajossa.

EVAP canister shut-off valve
Certain markets require the engine control module (ECM) to detect leakages in the tank system, in these markets a leakage
diagnostic has been introduced.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=57952

Ehkä oman auton kohdalla EVAP venttiili/CP valve ei sitten avaudu koskaan, koska polttoainehöyryjä kanisterissa ei voi mitenkään olla katkenneen letkun vuoksi.

Onkohan tässä nyt mitään muuta kuin saa potentiaalisen tuhkauksen arkun sijaan
jos auto pyörähtää katolleen ja vuotava polttoaine sattuu nyt valumaan kohti pakoputkistoa :D
Otsikko: Vs: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: laatikkovika - 07.12.2015, 09:58:09
Onkohan tässä nyt mitään muuta kuin saa potentiaalisen tuhkauksen arkun sijaan
jos auto pyörähtää katolleen ja vuotava polttoaine sattuu nyt valumaan kohti pakoputkistoa :D
Sekin on toisella puolella autoa. 8)
No, kaikkihan kannattaa korjata jos aikoo pitää.
Otsikko: Vs: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: Nick - 07.12.2015, 10:03:21
Niin kai, ei se varmaan huono olis yhtään.
Yritän tässä perustella itselleni, ettei tarvitsisi korjata mitään, kun kaikki tuntuisi kuitenkin toimivan :D
Otsikko: Vs: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: Nick - 27.12.2015, 20:01:08
No, kaikkihan kannattaa korjata jos aikoo pitää.

Noniiiin... piruuttani korjasin tuon letkun  ELK

Siihen menee reilu 10cm pätkä 6mm polttoaineletkua, kun hieman avartaa kärkipihdeillä toista päätä isommaksi.
Lemmarit sai vanhasta. Ei siinä ollut kovin paljoa tilaa työskennellä, kun ei ole nosturia, mutta onnistui lattiallakin.

Tiedä sitten oliko mitään varsinaista hyötyä, mutta pysyy polttoaineet tankissa jos kippaa autonsa ojaan :D ja sehän pelastaa siinä konkurssissa jo paljon.
Otsikko: Vs: Polttoainehöyryjen kierrätys ja roll-over venttiili
Kirjoitti: Maape - 21.02.2025, 21:32:48
V70 2.4i 20V, käyttöönottovuosi 2003, moottori B 5244 S2. Antoi vikakoodin DTC 400A: Säiliön tuuletusventtiili, toiminta virheellinen. Tuumasivat kylän korjaamolla että EVAP-järjestelmän venttiili mutta ei löydy edes romiksen hyllyiltä. Olisin kiitollinen kaikesta infosta edellä mainittuun liittyen.