Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hulluvolvo - 07.12.2015, 17:04:49
-
Hei,
katsastusmies intoutui antamaan korjauskehoituksen kun ajovalojen pesurit eivät toimi. Eivät siis nouse puskurista. Sulake kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta.
Onko kenelläkään kokemuksia asiasta? Mikä voisi olla vikana ja käykö taas lompakon päälle? 8)
-
Varmaan pesijän moottori rikki
-
Tai sitten vain on letku pumpun päästä irti. Siinä on sellainen muoviklipsi, jonka pitäisi pitää liitos paikoillaan, mutta se on voinut pompata pois. Onneton rakenne IMO. Tämä löytyy vasemmasta etukulmasta ja sen näkee altapäin muistaakseni ihan irroittamatta mitään alasuojia.
-
Tai sitten vain on letku pumpun päästä irti. Siinä on sellainen muoviklipsi, jonka pitäisi pitää liitos paikoillaan, mutta se on voinut pompata pois. Onneton rakenne IMO. Tämä löytyy vasemmasta etukulmasta ja sen näkee altapäin muistaakseni ihan irroittamatta mitään alasuojia.
Vanhemmissa ne taitaa nousta veden paineella, mutta näissä uudemmissa taisi olla moottori joka nostaa pesurin? Jos en ihan väärin ole ymmärtäny.
-
Huollossa epäilivät juurikin pumpun olevan rikki ja ainakin puhelimessa sanoivat että nousevat vedenpaineella eikä sähköllä. Tiedä sitten. Uusi moottori kuulemma n. 75€. Eli ei nyt ihan mahdoton rasti. Kerron sitten kun on korjattu, että mikä oli vikana.
-
No pumppu nyt vaihdettu, mutta ei toimi siitä huolimatta. Pumpulle ei kuulemma tule virtaa, mutta sulakkeelle asti tulee. Ei osannut sanoa onko johto poikki vai onko jopa ohjausyksikössä vikaa ja tämähän tietää 1000e kulua aikalailla. Outoa sinänsä, että kyseinen ohjausyksikkö todennäköisesti ohjaa muutakin kuin ajovalojen pesureita ja kaikki muu tuntuu toimivan.
Onko kenelläkää tietoa, voiko tuollaista ohjausyksikköä korjata ja missä pääkaupunkiseudulla? Oisko ideoita miten toimia tästä eteenpäin?
-
Huomasin kotii tullessa kun parkkihallissa kokeilin lasin pesua, että josko tuurilla alkaisi toimimaan. No eihän ne toiminu, mutta nyt huomasin että tekee laseja pestessä lätäkön apukuljettajan puolen eturenkaan eteen. Voisko olla niin,että siellä on joku vuoto letkussa->ei tarpeeksi painetta ja pesimet ei nouse puskurista?
-
Täysin mahdollista silloin. Tutki mistä se pesuneste tulee.
-
omassa v70 09 oli juuri tuosta kohdasta pesurin letku halki. Tosin toimivat vielä mutta kusi aina osan läpi. On sellasta kovaa ohutta haitariputkea joka halkeaa helposti jos laihat nesteet ja pääsee jäätyy.
-
Ole tyytyväinen ettei toimi, niillä ei tee yhtään mitään!
-
Ole tyytyväinen ettei toimi, niillä ei tee yhtään mitään!
niillä jää pahin paska valoihin. Ainoa milloin pitäis toimia on katsastus :)
-
Sama ongelma omassa autossa. Vänkärinpuolen nurkasta puotti pikku hiljaa sen verran tyhjäksi, että alkoi pesunestettä hälyytteleen. Käytin huollossa ja sieltähän oli tosiaan letku halki. Tulppasivat väliaikaisesti ja laitettiin uusi letkusarja tilaukseen, eli samassa letkussa molempien puolin letkut jotka lähtee pumpulta. Letkusarjalle hinta 65€ joka tulee Ruotsista n.viikossa ja vaihtotyö n.1 tunti, eli hommalle hintaa 130-150€. Viikonpäästä sinne siis. Pesimet tosiaan nousee vedenpaineesta, ei sähköllä.
-
Sama ongelma omassa autossa. Vänkärinpuolen nurkasta puotti pikku hiljaa sen verran tyhjäksi, että alkoi pesunestettä hälyytteleen. Käytin huollossa ja sieltähän oli tosiaan letku halki. Tulppasivat väliaikaisesti ja laitettiin uusi letkusarja tilaukseen, eli samassa letkussa molempien puolin letkut jotka lähtee pumpulta. Letkusarjalle hinta 65€ joka tulee Ruotsista n.viikossa ja vaihtotyö n.1 tunti, eli hommalle hintaa 130-150€. Viikonpäästä sinne siis. Pesimet tosiaan nousee vedenpaineesta, ei sähköllä.
-07 autossa ne suuttimet nousee sähköllä ja tämän tyyppisissä pesimissä sitä letkumurhetta lähinnä on ollutkin. Uudemmat -12--> nousevat pelkällä paineella ja niissä letkukin on ihan tavallista kumiletkua, mikä ei ole lainkaan niin herkkää murtumaan, mitä se vanhempi muovinen haitariputki.
-
-07 autossa ne suuttimet nousee sähköllä ja tämän tyyppisissä pesimissä sitä letkumurhetta lähinnä on ollutkin. Uudemmat -12--> nousevat pelkällä paineella ja niissä letkukin on ihan tavallista kumiletkua, mikä ei ole lainkaan niin herkkää murtumaan, mitä se vanhempi muovinen haitariputki.
No sitten tuli huoltoliikkeestä väärää tietoa tuosta pesimien nousemisesta, itse en sitä ole tutkinut sen enempää.
-
No ei ne toimi vieläkään, toinen paikkakin nyt tutkinut mutta uusi pumppu ei vaan pyöri. Vikakoodia releestä on, mutta huollossa epäilivät sitä kuitenkin ehjäksi. Seuraava askel olisi kuulemma, että puretaan puskuri pois ja katsotaan tarkemmin. Korjaa sitten kun jaksaa :D
-
Täällä ois kans samaa ongelmaa että ajovalojen pesurit ei toimi. Pumppu vaihdettu uuteen,sulake ehjä ja ei jätä mitää lammikoita mutta ei vaan rupea toimiin oiskos kellään tietoa missä se rele sijaitsee noille pesureille? Niin ja s80 vm08-09
-
-07 S80 volvossa otin etupuskurin irti muusta syystä ja samalla huomasin, että tihuttaa lasinpesunestettä y haarasta joka jakautuu nestesäiliöstä y haaralla molemmille lampunpesimille. Tosissaan volvon oma letku on ohkasta muovikierreputkea. Motonetistä käväsin hakemassa 1m kumiletkua 4.90e hintaan ja olivat juuri lasinpesunesteelle tarkoitettu. Nyt ei vuoda eikä kyllä ihan helposti halkea. Kesäksi ajattelin ottaa ajovalopesurin sulakkeen irti kun joutuu lisäilemään jatkuvasti nestettä noiden pesureiden takia..
-Vatanen
-
Ei ole tullut vieläkään käytettyä autoa tarkemmasta tutkimuksissa mutta heinä elokuussa tarkoitus viedä. Onko kenelläkään tietoa,että voiko nuo pesurit ohjelmallisesti sulkea? Ettei olisi entinen omistaja kikkaillut. Ärsyttävää vika kyllä, kohta jo kolmas kerta pajalla tämän takia ja koko varuste on niin turha!
-
uskoisin että ne voi poistaa jos autossa on halogeenivalot, jos autossa on xenon valot pitää siinä silloin olla pesulaite,,tuskin antaa ohjelmallisesti poistaa,,