Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: s6025t - 07.12.2015, 17:56:47
-
Volvolla nyt joku uhmaikä menossa, tuntuu jatkuvaan olevan jotain pikkuvaivaa. Tällä kertaa ongelmana auton 'rykiminen' tyhjäkäynnillä (kierrokset putoo liian alas) ja seuraavat vikakoodit luettuna Torque:lla. Check engine- valo paloi aiemmin vian ollessa päällä. Nyt muutaman ajoreissun jälkeen sammunut eikä ole tullut takaisin, vaikka vika ei olekaan hävinnyt. Myöskään Torque ei anna enää koodeja ulos, vaikka en niitä ole viime lukeman jälkeen nollannut :idiot2:
(http://puu.sh/lMK6U.png)
Ensimmäisen kerran teki tämän pari tuhatta kilsaa sitten, eikä sen jälkeen toistunut ennen viikonloppua. Nollasin silloin koodit, mutta samat koodithan siellä oli viikonloppuna taas muistissa. Nyt on riesana tiheämmin. Ajossa toimii perstuntumalla moitteetta ja vetää niin kuin kuuluukin. Ainoastaan tyhjäkäynti ropeltaa ja auto käy välillä hyvin lähellä sammumista. Kylmänä nostaa tyhjäkäynnillä kierrokset hetkeksi 2000rpm (ylemmäs kuin normaalisti) ja samaa vaellusta tapahtuu silloin lähes joka kerta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Aikaisemman lukemani perusteella viittaisi tuohon MAF:iin. Seurasinkin sen antamia arvoja Torquella ja tyhjäkäynnillä auton käydessä normaalisti oli se väliltä 3.2 - 3.5g/s. Auton 'röpeltäessä' se oli kaikkea väliltä 2.5 - 10.8.
Mitähän tälle voisi yrittää tehdä?
-
Oisko se vaan MAF menossa, jos liian rikkaalla antaa? Itelläni oli mk1 V70 MAF takia ongelmia, ja sain sillä hajotettua myös katalysaattorin ja anturin.
-
Aijai. Monet on sitä mieltä että itse MAF on noihin koodeihin harvemmin syyllinen. Tiedä nyt sitten :idiot2:
Ilomielin otan vinkkejä vastaan jos jollain on jotain tietoa.
-
Aijai. Monet on sitä mieltä että itse MAF on noihin koodeihin harvemmin syyllinen. Tiedä nyt sitten :idiot2:
Ilomielin otan vinkkejä vastaan jos jollain on jotain tietoa.
Toisinaan voi olla viallinen etumainen anturi, siis ennen kattia, tai sit imuvuodot. Nehän tietysti kannattaa käydä läpi.
-
Kokeilinpa vielä röpöttelyn aikana napata MAF:in liittimen irti - eipä ollut vaikutusta käyntiin. Nyt syttyi taas check engine uudelleen ja ajotietokonekin sanoo "Moottorijärj. vaatii huollon".
-
Noniin, päivitetään tilannetta. Tuttu 'volvoekspertti' lukaisi koodit tuosta iCarsoftin lukijalla ja koodiksi tuli esiin ECM-120D (maf katkonainen signaali). Ilmeisesti tuo MAF on siis tiensä päähän tulossa. Auto on tänäänkin toiminut täysin moitteetta vaikka kuinka olen yrittänyt sitä saada röpeltämään. MAFfi vaihtoon siis :idiot2:
-
Taitaapa olla ongelma ratkaistu. Päätin ennen uuden maffin ostoa kokeilla puhdistusta CRC:n tökötillä. Eka käynnistys putsauksen jälkeen oli vaikeahko, mutta sen jälkeen kaikki käyntiongelmat tuntuivat hävinneen. Auto on kesästä lähtien ajoittain lähtenyt takkuisesti käymään muutenkin, vaan eipä enää. Korjaukselle tuli hintaa kokonaista 11€. :)