Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ribbe - 08.12.2015, 17:39:51
-
Tullu tuolla omassa showroomi topicca mietittyä kun välillä huomaa jännän oireen omassa autossa. Eli diesel nelikko ja 6-vaihteinen automaatti. 4->5 vaihdon jos tekee manuaalipuolella käyttäytyy kun kävisi hetken vapaalla, sitten menee vitonen sisään. Ei tee tuota aina, mutta ihan kuin liittyis kylmään laatikkoon ja sopiviin kierroksiin. Huomasin kun tätä tapahtui, ihan kuin momenninmuutin ei olisi nelosella täysin lukossa, kaasulla saa vähän kierrokset heilumaan. Autolla on ajeltu about 200tkm, öljyillä ajettu 40tkm / 2v.
-
Pakko oli insinöörin käydä tien päällä etsimässä kuinka oire on toistettavissa.
Ainoa milloin oire tulee. Vaihdon pitää tapahtua kun kierrokset on 2000-2500rpm välissä, lähempänä kahtatonnia. Kahden tonnin kieppeillä tuntuu että lukko vähän luistaa. Kun momenninmuunnin ei ole ehtinyt lukittua kunnolla tuo tulee selvimmin esille.
-
Yleensä en ajele tuolla manuaalipuolella lainkaan, mutta eilen kokeilin vaihtaa melkein heti lähdön jälkeen manuaalilla isompaa vainhdetta. Ärsyttää kun automaatilla vedättää kierrokset niin ylös aina ennen vaihtoa. Eipä vaihtanutkaan manuaalilla 4->5 ollenkaan vaikka keppiä jumppasi kun kierroksia oli noin 2200. Piti mennä siitä vielä matkaa yli että antoi vaihtaa isompaa. Ilmeisesti suojaa kylmää askia ettei kuormiteta momentilla liikaa...
Itse ainakin huomannut lisäksi sen että kylmällä laatikolla turbiinilukko on paljon löysemmässä kuin lämpimällä laatikolla.