Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: mikan - 10.07.2011, 23:22:03
-
7.7 helteisenä päivänä tapatui taasen se ilmiö, josta kerroin museossa viime vuonna.
Auto:
Merikontti (945), B230FK (0,9bar ahdoilla). Laatikko AW71L. Cooleri KL-racing malli"sopiva". Manuaali-ilmastoinnilla. Laatikkoöljyn jäähdytys vain syylärin paluukierron puolella.
Olosuhteet:
Ulkoilman lämpötila 32C (kontin oma mittari), ilmastointi päällä.
Motarilla, moottoritienopeuksilla ja vähän päälle.
Kiihdytyksiä avosandaalilla, joka on tunnetusti kevyt kenkä. ;D
Oireet:
- AW71L laatikko ei enää vaihda neloselle tai jos vaihtaa, niin käytännössä niin pintakaasulla, ettei sillä pysty pitämään motarinopeutta tai sitten turbiinin lukko ei tartu alle 130km/h nopeuksissa. Ensin ei lukitse turbiinia ja sitten ei vaihda neloselle.
- Sylkäisee pieninä pisaroina öljyä jostakin ulos sotkien merikontin takalasin ja vähän alustaa.
Havainnot:
- Laatikko ei luista tms.
- Oltuaan parkissa pari tuntia toimii täysin normaalisti, ajossa ei ns. jäähdy millään maantienopeuksilla.
- Öljyn hävikki minimaalista tai olematonta
- Öljy punaista eikä haise palaneelle tms. epämääräiselle.
Faktat:
Laatikko öljyt vaihdettu keväällä vajaat 15tKm sitten (Mobil ATF-220, huuhteluvaihto).
Ilmiö koettu myös Mobil ATF-320:lla kesällä 2010 samoilla olosuhte-ehdoilla.
Millä estää em. ilmiö uudelleen? :-\
Arvauksia? Tietoa? Kokemuksia? Edes aavistuksia?
-
Onko laatikon öljynjäähdytin kuin tukkeessa eli töhnässä ulkoa päin.
Tossa olis osoite jossa on laatikon hoito-ohjeita "hellsteno.se". Minä vaihdoin
isomman jäähdyttäjän.
-
Käyttöohjekirjassa lukee, että voi heittää öljyä ulos jos kuumana öljymäärä on yli tikun MAX arvon.
Tiedä sitten vaikuttaako tuohon vaihdejuttuihin..
Omassa ZF-laatikossa teki samaa turbiinilukon kanssa kesälomareissulla kun lämpöä oli yli +30 astetta. Turbiini normaalisti lukkiutuu kesärenkailla n. 88km/h, tuolloin kuumalla kelillä jossain 95 - 100km/h. Kaikki öljynkierrot on orkkiksia. Ei viitsi ottaa syylärikiertoa pois ja lisätä pelkkää lisäjäähyä, kun pitää ajaa talvipakkasillakin. Syylärikierto kuulemma myös lämmittää ölyt nopeammin käyttölämpötilaan.
Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.
-
Onko laatikon öljynjäähdytin kuin tukkeessa eli töhnässä ulkoa päin.
Tossa olis osoite jossa on laatikon hoito-ohjeita "hellsteno.se". Minä vaihdoin
isomman jäähdyttäjän.
Ainoa laatikon öljynjäähdytin on syylärissä, joten se ei ole töhnässä ulkoisesti tms.
Käyttöohjekirjassa lukee, että voi heittää öljyä ulos jos kuumana öljymäärä on yli tikun MAX arvon.
Tiedä sitten vaikuttaako tuohon vaihdejuttuihin..
Kuvatussa tilanteessa täyttömäärä on mittatikun mukaan jonkin verran ylitse max. arvon.
Normitilanteessa juurikin maximi täyttömäärässä.
ja em. tilanteessa öljy vaikuttii veden ohuelta.
Omassa ZF-laatikossa teki samaa turbiinilukon kanssa kesälomareissulla kun lämpöä oli yli +30 astetta. Turbiini normaalisti lukkiutuu kesärenkailla n. 88km/h, tuolloin kuumalla kelillä jossain 95 - 100km/h. Kaikki öljynkierrot on orkkiksia. Ei viitsi ottaa syylärikiertoa pois ja lisätä pelkkää lisäjäähyä, kun pitää ajaa talvipakkasillakin. Syylärikierto kuulemma myös lämmittää ölyt nopeammin käyttölämpötilaan.
Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.
Jep, syyläri kierto on talvella näpsäkkä. Laatikko lämmittää koneen tai päin vastoin, kumpi vain ensin lämpiää.
Olen harkinnut lisäjäähdytintä väliaikaisratkaisuksi.
Varsinainen suunnitelma on ollut rakentaa alavesiletkuun laatikkoöljyn jäähdytin, jossa on 1,5 m kupariputkea. Eli moninkertainen määrä vakioon verrattuna. Tosin projekti on ollut hitusen vaiheessa hitsarilla.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7230.0#lastPost (alhaalta vähän ylöspäin..)
tosta ghostilta jäähdytin joka tod näk sopii suoraan sun lootan putkeen ja syylärinpäätyyn.
omassa juuri tuollanen ja puhtaana ollessaan toimii oikein hyvin, ja kaupungissa pyöries laitan tuon edessä olevan flektin pyörimään.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7230.0#lastPost (alhaalta vähän ylöspäin..)
tosta ghostilta jäähdytin joka tod näk sopii suoraan sun lootan putkeen ja syylärinpäätyyn.
omassa juuri tuollanen ja puhtaana ollessaan toimii oikein hyvin, ja kaupungissa pyöries laitan tuon edessä olevan flektin pyörimään.
Onkos sinulla myös ilmastoitu malli?
Kun katselin kuvia, niin mietin, että miten ihmeessä se sopii sinne keulaan neljänneksi kennoksi?
Syyläri
(http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/101_5077.jpg)
Jollainen tietääkseni löytyy vain ilmastoiduista malleista, riippumatta siitä, mikä laatikko on.
Noista oikeassa laidassa näkyvistä metallinatsoista ylempi on öljyn paluu laatikolle ja alempi laatikolta tuleva tulo.
Joten alla olevan kuvan mukainen kenno
(http://i958.photobucket.com/albums/ae65/Harri1953/101_5079.jpg)
Jonne öljyn kierron täytyy siis tulla syylärin alemmasta natsasta. Eli laatikolta lauduttimeen ja sieltä vasta syyläriin.
Tämä sitten herättää kysymyksen kennon kiinnityksestä, sillä en cooleria vaihtaessani muista nähneeni paikkaa, jonne nuo kuvan mukaisen öljynlahduttimen jalat sopisivat. Ja koska syyläri on lähes keulan korkuinen, niin naftisti sitä tilaa jää pysty suunnassa.
-
tuossa viikkotakaperin ajoin testilenkin ostoaikeissa 940 turbolla jossa kaikki tuo sulassa sovussa ja omilla alkuperäsillä paikoillaan. melkovarmaan sunkin volvon keulalla on 2 hits mutteria "palkissa" syyjärin etupuolella.
-
Tuo lisälaatikkoöljynjäähy muistaakseni tarttee erilliset kannatinraudat tuossa mallissa, missä on ilmastoidun mallin IC eli se lukkopellin alle jäävä versio, mutta se siis pinottaisiin vielä IC:nkin etupuolelle.
-
tuossa viikkotakaperin ajoin testilenkin ostoaikeissa 940 turbolla jossa kaikki tuo sulassa sovussa ja omilla alkuperäsillä paikoillaan. melkovarmaan sunkin volvon keulalla on 2 hits mutteria "palkissa" syyjärin etupuolella.
Minulla noissa kanneissa on ilmastoinnin kenno. Eli ei käy suoraan tuo kuvattu jäähdytin.
Katsoin vaihtaessani vaihteistoöljyä tunti sitten.
Jotain sinne täytyy kehitellä, ellen saa hitsaria kiirehdittyä tekaisemaan tuota uutta vesi jäähyä.
-
Minulla ei ole ilmastointia ja minulla on toi kuvan jäähdytin lisäjäähdyttimen kanssa.
Öljyn kierto on varmaan sellainen että laatikolta tuleva öljy tulee ensin syylärin
alaosaan ja yläosasta se menee lisäjäähdyttimeen ja sieltä palaa laatikkoon.
Muistelisin että se lisäjäähdytin olisi ilmastoidussa siinä syylärin edessä.
-
Ihmettelenpähän nyt ääneet että kuinka saamarin ahdasta siellä keulassa voi olla ettei tuollanen jäähy mahdu sinne edes ensimmäiseksi? Putkissa ja letkuissa vähän varaa ja kaupat myy lisää jos loppuu kesken.
Tuossa omassa harkinnu sen tuomista aivan etummaiseksi että olis helpompi pestä. Ei aina tarvis syyläriä irrottaa.
-
Tällä lailla se automaatin lisäjäähy sijaitsee 760:ssä:
(http://penguincave.org/~tok/volvo/760_utv/oljyjaahyn_letkut.jpg)
Tuossa on syyläriä vähän raotettu taaksepäin että näkyy tuonne väliin.
Sinänsähän tuollaisen kennon voi sijoittaa ihan mihin haluaa, eiköhän tuo ilmastoidussa turboysissäkin mahdu monenlaiseen paikkaan. Kuvan mukaiset teräspunosletkut saa muutamalla kympillä mittojen mukaan hydaruliikkaliikkeestä. Eli sijoittaa ensin sen kennon mihin haluaa ja ostaa sitten sopivat letkut sen liittämiseksi. Jos tuntuu ettei kennolle saa ilmavirtaa niin ruuvaa tietokoneen kotelotuulettimen kennoon kiinni, kuulemma mönkkäreissä käyttävät ainoana flektinä.
-
Tuossa on syyläriä vähän raotettu taaksepäin että näkyy tuonne väliin.
Sinänsähän tuollaisen kennon voi sijoittaa ihan mihin haluaa, eiköhän tuo ilmastoidussa turboysissäkin mahdu monenlaiseen paikkaan. Kuvan mukaiset teräspunosletkut saa muutamalla kympillä mittojen mukaan hydaruliikkaliikkeestä. Eli sijoittaa ensin sen kennon mihin haluaa ja ostaa sitten sopivat letkut sen liittämiseksi. Jos tuntuu ettei kennolle saa ilmavirtaa niin ruuvaa tietokoneen kotelotuulettimen kennoon kiinni, kuulemma mönkkäreissä käyttävät ainoana flektinä.
Samassa paikassa jossa sinulla on öljynlauhdutin, minulla on cooleri. Sen edessä sitten ilmastoinnin jäähdytin. Joten askarteluksi menee jurbomerikontissa.
Tuulettimeksi mille tahansa kennolle laittaisin oikean autokäyttöön tarkoitetun puhaltimen, sillä tietokonekäyttöön tarkoitetut puhaltimet eivät kestä niitä olosuhteita johon ne joutuvat (kosteus/kylmä/kuuma).
-
Samassa paikassa jossa sinulla on öljynlauhdutin, minulla on cooleri.
Tuleeko se tosiaan edemmäksi kuin vaparin syyläri? Sinne lukkopeltimuovin alle ja lamppujen viereisten peltisuikaleiden väliin?
-
Tästähän livahdetaan näppärästi offtopicin puolelle ja aletaan keskustella optimaalisesta kennojärjestyksestä. Jos valmiita kiinnikkeitä ei olisi, laittaisin laatikon jäähyn etummaiseksi. Noin pieni kenno tuskin merkittävästi vaikuttaa muiden kennojen jäähdytystehoon ja on kuitenkin itse melko kriittisessä roolissa.
-
Tuleeko se tosiaan edemmäksi kuin vaparin syyläri? Sinne lukkopeltimuovin alle ja lamppujen viereisten peltisuikaleiden väliin?
Taitaa tulla, koska vaparissa on käsittääkseni viskotuuletin ja ilmastoidussa sähköflekti.
Kuvan kertonevat.
(http://i8.aijaa.com/t/00284/8278272.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002848278272.jpg) (http://i3.aijaa.com/t/00625/8278274.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006258278274.jpg)
Syylärin kenno on hitusen takakenossa uudella coolerilla muutoin kaikki romut ovat niille kuuluvilla paikoillaan.
Ja omasta mielestänikin paras kennojärjestys on Dartterin mainitsema.
Edit:
Löysin sopivan kuvan joka kertoo ilmastoimattoman mallin syylärisysteemistä.
(http://image.nettiauto.com/extra/carimg/4089201_4089300/volvo-940-4089233_b_2d159b32a3d29776.jpg)
-
tohon omaan tarvii tehdä öljynvaihto vielä tän kuun aikana ja vois koittaa asetella kennonkin uuteen paikkaan sitten samalla, puskurin takana on tilaa johka sen sulloo ja kiinnikin sen siihen saa. tarvii vaan hyttysverkkoa laittaa sen eteen ettei ensimmäisenä ole tukossa.
-
tohon omaan tarvii tehdä öljynvaihto vielä tän kuun aikana ja vois koittaa asetella kennonkin uuteen paikkaan sitten samalla, puskurin takana on tilaa johka sen sulloo ja kiinnikin sen siihen saa. tarvii vaan hyttysverkkoa laittaa sen eteen ettei ensimmäisenä ole tukossa.
Tuo hyttysverkko on hyvä juttu.
Sellaiset on olleet kahdessa edellisessä kotterossa. Suojaavat syyläriä tms. kennoja kuralta, kiviltiä, nastoilta, ötököiltä, tms. sonnalta.
Jos et laita metalliverkkoa, (suht tiuhaa), niin lasikuituvahvisteinen ötökkäverkko on ainoa joka oikeasti kestää ja suoraa (harmaata).
-
Taitaa tulla, koska vaparissa on käsittääkseni viskotuuletin ja ilmastoidussa sähköflekti.
Kuvan kertonevat.
(http://i8.aijaa.com/t/00284/8278272.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002848278272.jpg) (http://i3.aijaa.com/t/00625/8278274.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006258278274.jpg)
Tuossahan tuo oikeanpuoleisessa kuvassa näkyykin, siellä lukkopeltimuovin alla se cooleri olla möllöttää.
En kyllä hoksi miten sähkö vs. visko liittyy tuohon, litteämpi pakettihan se sähkö on kuin visko eli nimenomaan sähkörupelin kanssa kennot mahtuisivat taaemmaksikin jättäen lootaöljyjäähylle tilaa...
No, johonkin muualle vaan se lootaöljyjäähy sitten. Onhan tuolla vielä tilaa.
Löysin sopivan kuvan joka kertoo ilmastoimattoman mallin syylärisysteemistä.
http://image.nettiauto.com/extra/carimg/4089201_4089300/volvo-940-4089233_b_2d159b32a3d29776.jpg
Tollanen muistikuva mullakin oli välijäähyn sijoittumisesta. Eli tuossahan välijäähy ei mene sen muovilirpakkeen alle.
-
Onhan siellä maskin ja ilmastoinnin kennon välissä paljon tyhjää tilaa mihin tuo lootajäähy mahtuu.
Bensakoneeseen tosin saa 82 ast. termaria, Dieseliin vaan 87.
Mitä tekemistä moottorin termostaatilla on minkään kanssa? Ei tuolla ole mitään mainittavaa merkitystä syylärin lämpötilaan, tai jos on niin se lienee käänteinen.
-
Onhan siellä maskin ja ilmastoinnin kennon välissä paljon tyhjää tilaa mihin tuo lootajäähy mahtuu.
Niin mahtuu, kesällä se on loistava paikka ja talvella ei.
Talvella ei lootan jäähtyminen ole ongelma vaikka antaisi sandaalia kuinka paljon tahansa.
Tuolloin ongelmaksi tulisi lähinnä laatikon riittävän nopea lämpeneminen optimaaliselle toiminta-alueelle.
Siksi luonnostelin tuo kasvatetun lämmönvaihtimen sinne alavesiletkuun. Jonka tarkoitus on omata niin suuri lämmönsiirtokapasiteetti, että lootaöljyn lämpötila saadaan vakioitua kuormasta huolimatta.
Mitä tekemistä moottorin termostaatilla on minkään kanssa? Ei tuolla ole mitään mainittavaa merkitystä syylärin lämpötilaan, tai jos on niin se lienee käänteinen.
Väittäisin sen vähän riippuvan nopeudesta ja kuormituksesta.
Jos vauhtia on, niin se on aivan sama mikä termari on, hitaissa nopeuksissa tilanne voi olla toinen.
-
eipä tuota lootaöljyn lauhdutinta ole tarvinnu koskaan talvella peittää vaikkei se ensimmäisenä olekkaan on keulalla kuiteskin aika huiku jo -10 pakkasessa jos ajaa vaikka 60 alueella (esimerkki vaan)
Menee tässä melko hukkaan tää korjaamon idea jos tää nyt näin vaikeeks menee.
-
Voihan siihen lisäsyyläriin jonkun säkin vetää päälle jos meinaa että se talvella jäähdyttää liikaa.
Mun mielestä tehdasasennuksessa se on yleensä ensimmäisenä.
Kiertääkö siellä muuten kokoajan öljy täysillä? Vai onko tuossa jonkinlainen termostaatti laatikon päässä?
Ja mitä tulee moottorin termariin, niin mä väitän että syylärin lämpötilaan sen vaikutus on jotain ei mitään ja olemattoman välillä. Talvella mahdollisesti oikein kylmä termari aiheuttaa sen että lämppäriä huudatetaan täysillä jolloin sitäkautta häviää enemmän lämpöä, mutta kesällä sillä ei ole kyllä mitään vaikutusta.
-
Voihan siihen lisäsyyläriin jonkun säkin vetää päälle jos meinaa että se talvella jäähdyttää liikaa.
Mun mielestä tehdasasennuksessa se on yleensä ensimmäisenä.
Näin olen ajatellut. :)
Tuo nopea laatikon lämpötilan nousu talvella on lähinnä mukavuuskysymys. Toki vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseenkin.
Kiertääkö siellä muuten kokoajan öljy täysillä? Vai onko tuossa jonkinlainen termostaatti laatikon päässä?
Kokoajan kiertää omien havaintojeni mukaan.
Ja mitä tulee moottorin termariin, niin mä väitän että syylärin lämpötilaan sen vaikutus on jotain ei mitään ja olemattoman välillä. Talvella mahdollisesti oikein kylmä termari aiheuttaa sen että lämppäriä huudatetaan täysillä jolloin sitäkautta häviää enemmän lämpöä, mutta kesällä sillä ei ole kyllä mitään vaikutusta.
Niin..... :juhau:
Nyt kun mennään insinööripornon puolelle, niin tuolla syyläriin tulevan veden lämpötilalla on merkitystä syylärin kuumassa päässä. Kennon tehosta, veden kiertonopeudesta, paskaisuudesta ja ilmamassan virtauksesta (nopeus/lämpötila) riippuu sitten se toisen päädyn lämpötila. Yleensä se on selvästi kylmempää kuin tuleva vesi, mutta kuinka paljon on riippuvainen monesta ylläkuvatusta seikasta. Pääsääntönä mitoituksien turvakertoimet ovat poskettomia.
Merikontissa ei kyllä (ainakaan omassa) tule vastaan helposti se tilanne, että termostaatti ei aukeaisi pienemmissä pakkasissa kuin -30C, koska sen verran tehokas lämpögeneraattori, eikun.... bensiinikrematorio se on.
Ajoviima maantienopeuksissa riittää jäähdyttämään moottoria riittävästi tasakaasulla kireämmissä pakkasissa. Jo matka-ajossa bensiinikrematorioni tuottaa +100kW lämpötehoa jatkuvalla syötöllä, josta sellaiset n. 15kW menee liikkumiseen. :o
Vaikka talvikeleissä en sandaalia käytäkkään, niin maiharia annettaessa termari aukeaa oikein iloisesti. Sen verran paljon lämpöä on se +400kW (kuvitteellisesti n. 30% hyötysuhde), jonka pannu tuottaa. :o
Mutta takaisin aiheeseen.
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.
-
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
eli noin:
(http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg)
-
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.
Pari jäähytintä purkanut, ja kyllä siellä on ihan oikea kenno kennon sisällä, eikä mikään putki, muistaakseni 5-rivinen lätty. Ja oli ihan volvolainen syyläri, siitä vaan räjähti ylävesiletkulähtö...
-
Mutta takaisin aiheeseen.
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.
Ja sinä meinasit rakentamalla kierukan syylärin alavesiletkuun lootan jäähdytykselle tapahtuvan mitä? Siellähän se lilluu kuumassa vedessä kuumalla ilmalla +30, tai jos se tulee siihen letkun päälle (en oo saanu selvyyttä miten "virallinen" asennus tapahtuu) lootaöljyn kuumetessa lähelle +100 paistuu se siihen alavesiletkuun aika varmasti kiinni ja kunnolla.
Kokeile RANE™ patentilla ensin sitä sun kierukkaa ihan siinä puskurin takana, ja jos se on vaikka kuparia tai alumiinia sen lämmön siirtokyky riittää varmasti. Ehkä jopa lauhduttaa paremmin mitä volvon omalla tai tarvike lauhduttimella. Riippuu sen putken koosta ja kieppien määrästä.
-
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:
eli noin:
(http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg)
Mutta toihan on moottoriöljyn kenno? Itselläni on tuollainen tehdasasennettuna.
-
Mutta toihan on moottoriöljyn kenno? Itselläni on tuollainen tehdasasennettuna.
Ei se välitä kiertääkö sen sisällä koneen vai lootan öljy ;)
Vastaava mutta kapeampi on se lootaöljykenno joka löytyy syylärin päädyn sisältä.
-
Ei käy ilmastointi/sähköflektimalliin tuo kiinnitys kun syyläri on leveämpi; syyäri just mahtuu kinkkicoolerin lähtöjen väliin :)
-
Nyt kun mennään insinööripornon puolelle, niin tuolla syyläriin tulevan veden lämpötilalla on merkitystä syylärin kuumassa päässä. Kennon tehosta, veden kiertonopeudesta, paskaisuudesta ja ilmamassan virtauksesta (nopeus/lämpötila) riippuu sitten se toisen päädyn lämpötila. Yleensä se on selvästi kylmempää kuin tuleva vesi, mutta kuinka paljon on riippuvainen monesta ylläkuvatusta seikasta. Pääsääntönä mitoituksien turvakertoimet ovat poskettomia.
Merikontissa ei kyllä (ainakaan omassa) tule vastaan helposti se tilanne, että termostaatti ei aukeaisi pienemmissä pakkasissa kuin -30C, koska sen verran tehokas lämpögeneraattori, eikun.... bensiinikrematorio se on.
Ajoviima maantienopeuksissa riittää jäähdyttämään moottoria riittävästi tasakaasulla kireämmissä pakkasissa. Jo matka-ajossa bensiinikrematorioni tuottaa +100kW lämpötehoa jatkuvalla syötöllä, josta sellaiset n. 15kW menee liikkumiseen. :o
Vaikka talvikeleissä en sandaalia käytäkkään, niin maiharia annettaessa termari aukeaa oikein iloisesti. Sen verran paljon lämpöä on se +400kW (kuvitteellisesti n. 30% hyötysuhde), jonka pannu tuottaa. :o
Mutta takaisin aiheeseen.
Kuumissa keleissä (yli +30C) paluu puolella vesi on liian kuumaa, jotta laatikkoöljy jäähtyisi riittävästi pysyäkseen toimintaparametreissään vakiosysteemillä, joka on muutama kymmenen senttiä putkea syylärin kylmässä päässä.
Mun mielestä sen syylärin kylmänpään lämpötilan määrää lähinnä moottorin lämmöntuotto, ja mun mielestä voidaan sanoa että oli termari 82 tai 92 asteinen kone tuottaa suunnilleen saman verran hukkalämpöä suulärin hukattavaksi. 92 termarilla koneen ulkokuori on kenties hieman lämpimämpi jolloin sitäkautta haihtuu hieman enemmän lämpöä, mutta onko tuo määrä nyt enää merkityksellinen. 92 termarilla tietysti se syyläriin tuleva neste on kuumempaa, mutta määrällisesti vähemmän tms.
-
Tässä vähän mallia miten sen öljyjäähyn voi sijoittaa konehuoneeseen:
eli noin:
Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.
Lisäksi syyläri on niin leveä, että se on niiden uloimpien kiinnikkeiden välissä. Suomeksi sanottuna, täyttää runkopalkkien välin kokonaan.
Muistutan uudelleen, kyseessä on sähköflektillä varustettu ilmastoitu malli. Joten sen syyläri on kaikista suurin, mitä kontteihin on asennettu. About 15cm leveämpi ja melkein 20 cm korkeampi kuin kuvassa. :-\
Kuvasi öljynkennon kiinnitysruuvin kohdalla alkaa vasta oman kontin syylärin muovipääty.
Pari jäähytintä purkanut, ja kyllä siellä on ihan oikea kenno kennon sisällä, eikä mikään putki, muistaakseni 5-rivinen lätty. Ja oli ihan volvolainen syyläri, siitä vaan räjähti ylävesiletkulähtö...
Kiitos tiedosta. Tällöin sen kennoston jäähdytyskyky ei riitä tai sitten syylärissä ei ole tarpeeksi virtaamaa, mihin en kyllä usko ongelman aiheuttaneissa olosuhteissa.
Ja sinä meinasit rakentamalla kierukan syylärin alavesiletkuun lootan jäähdytykselle tapahtuvan mitä? Siellähän se lilluu kuumassa vedessä kuumalla ilmalla +30, tai jos se tulee siihen letkun päälle (en oo saanu selvyyttä miten "virallinen" asennus tapahtuu) lootaöljyn kuumetessa lähelle +100 paistuu se siihen alavesiletkuun aika varmasti kiinni ja kunnolla.
Kokeile RANE™ patentilla ensin sitä sun kierukkaa ihan siinä puskurin takana, ja jos se on vaikka kuparia tai alumiinia sen lämmön siirtokyky riittää varmasti. Ehkä jopa lauhduttaa paremmin mitä volvon omalla tai tarvike lauhduttimella. Riippuu sen putken koosta ja kieppien määrästä.
No, se paluukierron vesi on kylmempää kuin 80C, joka on aivan riittävän "pieni" lämpötila, jos lootaöljyn saa jäähdytettyä siihen. Ketjussa kuvattujen ongelmien ilmenemisen aikana lootaöljyn lämpötila on kolminumeroisilla lukemilla.
Ja se suunniteltu jäähdytyshässäkkä&kierukka tulee korvaamaan alkuperäisen alavesiletkun ja on rakenteeltaan rosteriputkea (150mm) ja kuparikierukka sisällä ja turbon vesikierron nippa pumpun puolella. Tehollista sisätilavuutta sillä on about sama kuin syylärin kylmällä päädyllä tai hitusen isompi.
Olin kyllä ajatellut tehdä tuon RANETM kokeilun. :D
Mun mielestä sen syylärin kylmänpään lämpötilan määrää lähinnä moottorin lämmöntuotto, ja mun mielestä voidaan sanoa että oli termari 82 tai 92 asteinen kone tuottaa suunnilleen saman verran hukkalämpöä suulärin hukattavaksi. 92 termarilla koneen ulkokuori on kenties hieman lämpimämpi jolloin sitäkautta haihtuu hieman enemmän lämpöä, mutta onko tuo määrä nyt enää merkityksellinen. 92 termarilla tietysti se syyläriin tuleva neste on kuumempaa, mutta määrällisesti vähemmän tms.
Sen syylärin kylmän pään lämpötilan määrittää lähinnä ilman massavirtauksen määrä ja ilman absoluuttinen lämpötila jos syylärin mitoitukset ovat edes oikealla mantereella.
Tuon termarin vaikutus onkin kinkkisempi juttu, koska kuumempi vesi luovuttaa enemmän energiaa (lämpötilaero) kuin kylmempi mutta kuten sanoit, termari ei ole silloin niin usein tai paljon auki, jolloin jäähtymiselle on enemmän aikaa ja kokonaisenergia on kerrallaan pienempi. Mutta kylmemmällä vedellä on vähemmän energiaa luovutettavana. Toisin sanoen vähemmän työtä tehtävänä.
Näin RAHItm arvauksena sanoisin, että kylmemmällä termarilla kylmäpää on hitusen kylmempi.
-
Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.
Onhan sulla tuolla tilaa vaikka lampaalle:
(http://i3.aijaa.com/t/00625/8278274.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006258278274.jpg)
Kyllä sinne tommosen taskujäähyn luulis saavan kiinni.
-
(http://i3.aijaa.com/t/00625/8278274.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=006258278274.jpg)
btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?
Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..
-
btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?
Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..
Ei onnaa! Ei mahdu! Kuten Toni jo totesikin. Tuossa kohden omassa kontissa on se aktiivihiilisaastesysteemin pytty.
-
Onhan sulla tuolla tilaa vaikka lampaalle:
Joo, jos se lammas on tätä kaliiberia! :2funny:
(http://jennifermccolm.com/blog/wp-content/uploads/2008/11/jm-home-01_080510_0387.jpg)
Kyllä sinne tommosen taskujäähyn luulis saavan kiinni.
Kennopaketin etupuolelle mahtuu vaikka mitä, mutta ei siihen paikkaan mihin tarkoitit. ;)btw mikä tuo ämpäri tossa laturin edessä on?
Ja voihan sen laatikon syylärin laittaa vaikka tuohon keskelle taaimmaiseksi..
Se ämpäri on niitä saastehärpättämiä (pakollinen) jotka kuuluvat vuosimalliin (kts. aikaisempi viestini).
Keskellä ei ole nimeksikään tilaa ja siellä on jo muutoikin niin kuuma, ettei se jäähdytä enää kunnolla. Kone huoneen lämpötila pyörii tuolla 60C paremmalla puolella kun niitä loota ongelmia on. Joten idea laittaa se jäähdytin konehuoneen puolelle on kuolleena syntynyt. Kennojen etupuolelle se kyllä sopii oikein hyvin.
Toinen juttu tuossa syyläristä erillisellä (alavesiletkussa) on se, että syylärin uusimisessa säästää satasia. ;)
-
Omassa tuo bensahöyry pönttö on etuvalon alapuolella. Nähny myös sellasen jossa se pultattu runkopalkkiin tosi alas.
Ootko ihan ite nostanut tuon noin ylös?
Omaan kaadoin uusien öljyjen sekaan tänään atf treatment ainetta joka vähensi tärinää 1-2 vaihdon jälkeen lähes olemattomiin. Huomenna lauhduttimen irrotus, pesu ja asennus uuteen paikkaan.
edit: Empä teekkään tänään mitään ainakaan aamusta, aurinko paistaa ja vettä sattaa. Muutenkin nokka jo vuotaa.
-
Joo, jos se lammas on tätä kaliiberia! :2funny:
http://jennifermccolm.com/blog/wp-content/uploads/2008/11/jm-home-01_080510_0387.jpg
Kyllä sinne tämmönenkin uppoaa
(http://penguincave.org/~tok/volvo/pakosarja_ja_lammas.jpg)
ja tuo on jo sen öljyjäähyn kokoinen. (Mittakaavaa antamassa etuveto-takaveto köydenvedon kiertopalkinto.)
Kennopaketin etupuolelle mahtuu vaikka mitä, mutta ei siihen paikkaan mihin tarkoitit. ;)
No se oli vaan malliksi miten niitä jäähyjä voi ripustella sinne tänne. Sinne keulalle sen olisi tosiaan jo virittänyt monta kertaa tämän topikin kirjoittelun aikana...
Keskellä ei ole nimeksikään tilaa ja siellä on jo muutoikin niin kuuma, ettei se jäähdytä enää kunnolla. Kone huoneen lämpötila pyörii tuolla 60C paremmalla puolella kun niitä loota ongelmia on.
Tarvittaessa pienellä flektillä, mutta kyllä se siellä pärjäilee kun moottoriöljyllekin välttää melko syrjään laitettu pieni kenno.
-
Kyllä se todennäköisesti toimisi vaikka siinä viimeisenäkin, se öljy lienee aika pitkällä toisellasadalla asteella kun alkaa kehittelemään ongelmia.
-
Omassa tuo bensahöyry pönttö on etuvalon alapuolella. Nähny myös sellasen jossa se pultattu runkopalkkiin tosi alas.
Ootko ihan ite nostanut tuon noin ylös?
Omaan kaadoin uusien öljyjen sekaan tänään atf treatment ainetta joka vähensi tärinää 1-2 vaihdon jälkeen lähes olemattomiin. Huomenna lauhduttimen irrotus, pesu ja asennus uuteen paikkaan.
Kyllä tuo aktiivihiilipytty on ihan tehtaan jäljiltä siinä missä se on. Löytyy myös kaverin kontista (vm. 97) samasta paikasta.
Lienee kylmästöityjen mallien juttu.
Kaksinelikantissani se taisi olla ajovaloumpion alla.
Ok, kaipaat siis sinäkin parempaa jäähdytystä laatikon öljyille? ;)
Lähinnä itseä kiinnostaa AW71 kokemukset yleisesti, eikä pelkästään kuumassa. :hello:Kyllä se todennäköisesti toimisi vaikka siinä viimeisenäkin, se öljy lienee aika pitkällä toisellasadalla asteella kun alkaa kehittelemään ongelmia.
Näin yleisestä kokemuksesta kaikenlaisesta elektroniikan jäähdyttämisestä, niin konehuoneessa on pirullisen kuuma ja se jäähtyminen niissä lämpötiloissa on vähän niin ja näin. Joten mielummin sinne missä on tilaa... Lisäksi tahdon tehdä jakopäärempat ilman kennojen irroittamista.
En ole mitannut sitä öljyn lämpötilaa (kun sattumoisin niinä kertoina ei ole ollut lämpömittaria matkassa). Mutta arvaukseni on, että se on lähempänä 200C kuin 100C. ::)
Jotain erikoista noissa kylmästöidyissä jurbo merikonteissa on, sillä mätänetistä ei saa edes syyläriä noihin vaikka muihin malleihin löytyykin.
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/307610/0
Tuokin kenno on liian matala (590*425mm), vaikka leveys alkaakin riittämään.
-
Mulla ei ole lisäjäähyä atf:lle ja lukko kytkeytyy aivan hyvin helteelläkin vaikka kuinka kenkis. Lisäjäähy lienee tarpeellinen lähinnä karavaanarihommissa.
-
Mulla ei ole lisäjäähyä atf:lle ja lukko kytkeytyy aivan hyvin helteelläkin vaikka kuinka kenkis. Lisäjäähy lienee tarpeellinen lähinnä karavaanarihommissa.
No, omassa kontissa on kyydissä ollut ongelma tilanteissa ylimääräistä painoa korkeintaan 30kg kuskin lisäksi.
Joten erona sitten lienee sandaalin keveys? Minulla se on todella kevyt! :2funny: :2funny:
Tai onko meillä samat systeemit?
945 B230FK 0,9bar ahdoilla, AW71L, manuaalinen ilmastointi (sähköflektijäähdytys).
-
Tänään taasen olosuhteet olivat sellaiset, että kevyellä sandaalillatm sai aikaiseksi sen, että turbiinin lukolla oli vaikeuksia lukittua alle motari-nopeuksien.
Matka 60km ja "kevyesti" sandaalia parissa ohituksessa. Ilmastointi päällä ja ilmiö esiintyi kun auton lämpötilamittari ylitti 31C astetta.
Täsmennetään tuota kevyttä sandaalia... ;)
Tuo "kevyt" sandaali tarkoittaa riuskaa (täyskaasu) ohitse kiihdyttämistä esim. 70km/h nopeudella etenevän rekan perässä matelevaa 5-8 auton jonoa 100km/h rajoituksella takimmaiselta paikalta lähdettynä.
Noita tilanteita kun sattuu perättäin useampia 10-20 kilometrin matkalla, kunhan taipaletta on taitettu parisen kymmentä kilometriä maantienopeudella 80-100km/h ennen sitä. Niin soppa on valmis, eli öljyt liian kuumina. Ja vielä ulkoilman lämpötila ylittää sen maagisen 30C astetta.
No, täytyy ensiviikolla näperrellä se kupariputkihässäkkä sinne kennojen etupuolelle ensihätään. :-[
-
:) Tästä kuvasta (ni ) senverran että kyseessä on ilmastoinnilla varustettu 940 Turbo. Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella. Kuvassa näkyvä kenno on tosiaan moottoriöljyn lauhduttinkenno. Sitä en tiennytkään että alkuperäinen jäähdytin olisi yhtä leveä kuin tuo Large-kiinari, todennäköisesti tähän on joskus vaihdettu kapeampi syylari. Mutta koskaan ei ole ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa. Tuulettimena on visko, ja lisänä ilmastoinninkennoa viilentävä iso sähköflekti 124 MB,stä.
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
Niin, sen matopurkin jouduin heittämään mäelle kiinarin asennuksen yhteydessä, olenkohan nyt syyllistynyt vakavaan ilmastorikkomukseen, bensatakin höyryt kulkeutuu vapaasti kohti atmosfääriä.... :2funny:
-
:) Tästä kuvasta (ni ) senverran että kyseessä on ilmastoinnilla varustettu 940 Turbo. Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella. Kuvassa näkyvä kenno on tosiaan moottoriöljyn lauhduttinkenno. Sitä en tiennytkään että alkuperäinen jäähdytin olisi yhtä leveä kuin tuo Large-kiinari, todennäköisesti tähän on joskus vaihdettu kapeampi syylari. Mutta koskaan ei ole ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa. Tuulettimena on visko, ja lisänä ilmastoinninkennoa viilentävä iso sähköflekti 124 MB,stä.
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
Niin, sen matopurkin jouduin heittämään mäelle kiinarin asennuksen yhteydessä, olenkohan nyt syyllistynyt vakavaan ilmastorikkomukseen, bensatakin höyryt kulkeutuu vapaasti kohti atmosfääriä.... :2funny:
Onko imusarjan letkut sitten suoraan pihalle vai? Vaikuttaa muuhunkin se pönttö kuin bensatankin huuruihin.
Muttajuu, samanlainen konetilahan mikanilla on kuin omassakin 945:ssa. Tosin itelläni ECC ja pykälän vähemmän paineita. Ei ole kyllä tullut itsellänikään ongelmia laatikon toimimisen kanssa, ei edes vaikka helteellä kävin repimässä ton lasikuitupaskan mäkeen ja kiihytykset oli aika rankkoja :)
-
Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella.
Saisitko vielä muutaman kuvan siitä että missä se on kiinni ja miten sinne menee putket, niin saisi mikan mielenrauhan.
-
No, omassa kontissa on kyydissä ollut ongelma tilanteissa ylimääräistä painoa korkeintaan 30kg kuskin lisäksi.
Joten erona sitten lienee sandaalin keveys? Minulla se on todella kevyt! :2funny: :2funny:
Tai onko meillä samat systeemit?
945 B230FK 0,9bar ahdoilla, AW71L, manuaalinen ilmastointi (sähköflektijäähdytys).
väittäisin, että sun laatikossa on jotain vikaa. Mutta ehkä saat sen lisäjäähyllä elvytettyä.
-
Onko imusarjan letkut sitten suoraan pihalle vai? Vaikuttaa muuhunkin se pönttö kuin bensatankin huuruihin.
Ne letkut on poistettu, ja lähdöt tulpattu. Kukaties siitä johtuukin se tyhjäkäyntikierrosten tippuminen 500-600 rpm :o, Kiinarin asennuksen jälkeen... ???
-
:) Tästä kuvasta (ni ) senverran että kyseessä on ilmastoinnilla varustettu 940 Turbo. Vaihteisto öljyn lauhdutin sijaitsee Ilmastoinnin lauhduttimen etupuolella. Kuvassa näkyvä kenno on tosiaan moottoriöljyn lauhduttinkenno. Sitä en tiennytkään että alkuperäinen jäähdytin olisi yhtä leveä kuin tuo Large-kiinari, todennäköisesti tähän on joskus vaihdettu kapeampi syylari. Mutta koskaan ei ole ollut ongelmia moottorin lämpöjen kanssa. Tuulettimena on visko, ja lisänä ilmastoinninkennoa viilentävä iso sähköflekti 124 MB,stä.
http://i84.photobucket.com/albums/k34/740-87/008-1.jpg
Ilmastoriminaali ja kauhia semmottinen!! :2funny:
Sinulla on ilmeisesti juurikin se viskolla alunperinkin varustettu kylmästöity malli. Siinä on kaposempi syyläri.
Taitaa olla kiinni vuosimallista ja siitä, mitä osia Göran on sattunut varastosta löytämään kulloinkin. MOT!
väittäisin, että sun laatikossa on jotain vikaa. Mutta ehkä saat sen lisäjäähyllä elvytettyä.
Voipi olla. Ideoita siitä, missä vika voisi olla?
Jos kyseessä on vika, niin se on ollut lootassa jo alusta lähtien.
Ennen sisäänajon päättymistä (nyt alle 400tKm) ja ostettaessa maileja mittarissa oli vain 161 500 kappaletta (~260tKm). :D
Ongelmat esiintyvät vain kuumassa kelissä kylmästöinti päällä. Kuten perjantaina viitostiellä pohjoista kohden. Iltapäivällä lämpötilan pyöriessä siinä 30 korvilla oireita oli kevyesti (turbiinin lukko lukittui vasta nopeudessa 110km/h).
Jos pystyi ajelemaan pitempään ilman kylmästöintiä, niin sandaalia sai antaa vapaasti.
Sattuipa siellä vitostiellä liikkumaan "jokunen" karavaanarin kehveli, tulppaamassa liikennettä. Jotka tuttuun tapaani jätin katselemaan Kontin nättiä peräpäätä lyhyesti, hävitessäni horisonttia kohden.
Toki siinä jäi hämmästelemään muutama ohitusvammainen kanssa autolijanikin (roikkuvat ihan karavaanarin ahterissa kuitenkaan ohittamatta, vaikka paikkoja olisi).
Tosin "liipasin herkkyyteni" kostautui tänään, ohitettuani pintakaasulla 90km/h ajaneen passatin, joka yllättäen löysi kaasupolkimen ohituskaistan alettua. Keskustetuani konstujen kanssa tovin, pääsimme sellaiseen lopputulemaan, että se oli 10 päiväsakon arvoinen suoritus. :(
C:-) toiminta ja käytös oli P> suoritus.
Odottivat siellä Radalle.com tapahtuman kävijöitä. :-[
Ja kuten viestiketjun kuvasta näkyy, coolerin ohitse (samalla myös syylärin) voi virrata ilmaa tuolla vaihtocoolerilla, joten syylärin teho tippui hitusen, koska en tulpannut niitä rakoja (vielä).
Kun ahtoja oli alle 0,8 baaria, niin sandaalia sai antaa sydämmensä kyllyydestä, eikä mitään em. ongelmia ollut, ei edes oireita.
Kun tuo 0,8 bar saavutettiin, ongelmat alkoivat. Kun ruuvasin hitusen lisää 0,9bar, niin ongelmat saa selvästi helpommin.
Jos nelosvaihteella kiihdyttää tai vedättää kuinka paljon hyvänstä kylmästointi päällä ja lukkokiinni, niin tankista loppuu bensa ennenkuin edes lieviä oireitä esiintyy, autas armias, kunhan veto lähtee kakkosella ja jatkuu neloselle pakkovaihtoon asti ja toistat temput muutaman kerran, niin soppa on nopsasti keitetty ja ulkona on riittävän lämmin.
Täytyy varmaan ruuvata lämpömittari kiinni paluulinjaan ja katsoa, missä lämpötiloissa se putki on.
Tulee mieleen sellainenkin, että jos se syylärissä oleva cooleri on vaikkapa kalkkeutunut reilusti, niin eihän sen teho ole entisensä.
-
Kävin hitusen mittailemassa.
Ulkoilma +21C.
Ilman ilmastointia laatikosta palaavan putken pintalämpötila korkeimmillaan +81C
Kylmästöinti päällä, laatikosta palaavan öljynlämpötila oli suurimmillaan +86C
Vaihdoin anturin laatikolta tulevaan putkeen. Kun paikat olivat kuumina, ei kunnollinen eristys oikein onnistunut, joten öljyn lämpötila oli hitusen kuumempi kuin mitatut lukemat.
Ilman kylmästöintiä tai sen kanssa, sain suurimmaksi lämpötilaksi +104 C. Enkä edes antanut avosandaalia huolella, vaan kevyttä kesäkenkää muutaman sadan metrin vetoja.
Tästä teen liittimen (johtopäätös), että laatikolle palaava öljy on liian kuumaa, jotta laatikossa muodostuvat lämpökuorma poistuisi riittävän tehokkaasti kuumissa keleissä.
Ja koska ATF-öljyt eivät ole newtonilainen neste, tapahtuu tiheydelle "jotakin mielenkiintoista" tietyn lämpötilan jälkeen, jolloin AW:n toimita menee *ituiksi. Mikä tämä lämpötila sitten on, on minulle toistaiseksi arvoitus. Ja tuskin saan paljoa apuja exxon mobilelta (aavistus, ei tieto).
Edit: Lisätään vielä tämä.
Syy miksi tuo ns. mallisopiva cooleri ei ole täysin mallisopiva, on se, että merikonttini syyläri on sattumoisin juuri se suurin mahdollinen. Cooleri sopii ns. suoraan tuohon matalampaan kennoon jota myydään mätänetissäkin.
Ja:
Edistynyt arvaus tuosta laatikkoöljyn lämpötilasta, jossa homma menee Urho Matiksi, on jossakin +140-150C tietämillä. ???
Joten haaveeni pelkästä uudesta lämmönvaihtimesta voidaan haudata, ellei syylärin kylmän pään puolelta tulevan öljyn lämpötilaa saada alle +65C lukemiin.
Tyhjäkäynnillä tuon laatikkoon palaavan öljyn lämpötila laskee jopa tuonne +60C tietämille paikallaan! :o
-
Kun ahtoja oli alle 0,8 baaria, niin sandaalia sai antaa sydämmensä kyllyydestä, eikä mitään em. ongelmia ollut, ei edes oireita.
Kun tuo 0,8 bar saavutettiin, ongelmat alkoivat. Kun ruuvasin hitusen lisää 0,9bar, niin ongelmat saa selvästi helpommin.
Jos nelosvaihteella kiihdyttää tai vedättää kuinka paljon hyvänstä kylmästointi päällä ja lukkokiinni, niin tankista loppuu bensa ennenkuin edes lieviä oireitä esiintyy, autas armias, kunhan veto lähtee kakkosella ja jatkuu neloselle pakkovaihtoon asti ja toistat temput muutaman kerran, niin soppa on nopsasti keitetty ja ulkona on riittävän lämmin.
No voihan se olla, että kun tehoa on nyt enemmän kuin vakiovehkeissä niin vaihteisto / öljyt lämpenee vaihdoissa liikaa, kun se laatikko tahtoo luistattaa. Oletko harkinnut "shift kitin" tekemistä laatikkoosi?
-
Edistynyt arvaus tuosta laatikkoöljyn lämpötilasta, jossa homma menee Urho Matiksi, on jossakin +140-150C tietämillä. ???
Onko tuolla laatikossa sisällä olevat O-renkaat jotain erikoistavaraa vaiko normaalia nitriilikumia? Normaalit O-renkaat kestää maks 120 astetta. Jos siellä on jotain erikoistavaraa, niin eihän nekään kestä yli 150 asteen lämpötiloja.
Voisiko olla, että lämpötila on karannut liian ylös ja tiivisteet on korppuuntuneet? Kytkimien ja jarrujen O-renkailla on aika ahtaat oltavat ja veikkaisin, että jotenkuten nuo toimii vaikka olisivatkin hajalla.
-
Mulla on itelläni ilmastoidussa toi lootan lisäjäähy ilmastoinnin kennon ja coolerin välissä. Lisäks lootaöljyjen lämpötilaa laski se kun hajos syyläri niin teurastettiin se lootan jäähyosa sieltä syylärin sisästä irti ja laitettiin manuaalin syyläri paikoilleen.
Tuommosessa se lootaöljy syylärissä kierti ainakin täällä orginellissa isossa syylärissä.
(http://i4.photobucket.com/albums/y113/Sjtv/Farkku/Knny5230060.jpg)
Ja nykyään on tälläi
(http://i4.photobucket.com/albums/y113/Sjtv/Farkku/Knny5230063.jpg)
-
No voihan se olla, että kun tehoa on nyt enemmän kuin vakiovehkeissä niin vaihteisto / öljyt lämpenee vaihdoissa liikaa, kun se laatikko tahtoo luistattaa. Oletko harkinnut "shift kitin" tekemistä laatikkoosi?
Tottakai lämmöt ovat korkeammat jos tehoa on enemmän.
Tuo lämpöä kehittävä "luistaminen" syntyy turbiinissa.
Ja ei, en ole harkinnut shift-kittiä, koska en näe mitään varsinaista etua sille ns. käyttöautossa.
Lootan käytöksestä (ja öljyjen) kertoo mm. seuraava testi.
Vakio ahdoilla, D-vaihteella, jarrut täysin kiinni ja kaasu poljaan poljettuna täysahdoilla (0,3bar) kone kiertää sen 2500rpm.
0,6bar ahdoilla samassa tilanteessa kone kiertää 2600prm, eikä tapahdu muuta kuin se, että öljyt lämpeävät pikavauhtia.
0,9 bar ahdoilla kone kiertää sen 4000rpm ja takarenkaat alkavat savuamaan kun ahdot ovat 0,7 bar ja kierrokset 3000rpm.
Vaikka turbiinin "tall-speed" on sen 2500rpm, niin ähky voittaa tuon ja ATF antaa periksi. :juhau:
Onko tuolla laatikossa sisällä olevat O-renkaat jotain erikoistavaraa vaiko normaalia nitriilikumia? Normaalit O-renkaat kestää maks 120 astetta. Jos siellä on jotain erikoistavaraa, niin eihän nekään kestä yli 150 asteen lämpötiloja.
Voisiko olla, että lämpötila on karannut liian ylös ja tiivisteet on korppuuntuneet? Kytkimien ja jarrujen O-renkailla on aika ahtaat oltavat ja veikkaisin, että jotenkuten nuo toimii vaikka olisivatkin hajalla.
AW:n O-rinkeleistä en tiedä sen enempää kuin sika ymmärtää neon-valoista.
Tuo arvaukseni lämpötilasta perustuu rypsiöljyn käytökseen, jokaa alkaa laajeta (tiheys laskee) +140C jälkeen epälineaarisesti (Ei newtonilainen neste). Laajentuminen (tiheyden lasku) on yllättävän suurta muutaman asteen lämpötilan muutoksilla.
Lootan korkein lämpötila esiintyy turbiinin sisällä ja kaikkialla muualla öljy on kylmempää, koska loota luovuttaa melkoisesti lämpöä jo pelkästään kuorensa kautta.
Tiivisteiden korppuuntumisesta en osaa sanoa mitään, sillä loota toimii, kuten se on aina toiminut ja öljyt pysyvät sisällä paitsi silloin kun kuumenevat tarpeeksi ja loota on piripinnassa.
Mutta tuo originelli jäähy on kyllä surkuhupaisan naurettava. :facepalm:
Toki varmaan normaali tehoilla ja kuormituksilla riittävä, ellei (vakio) autolla vedetä asuntovaunua tms. tai koneessa ole vakiota hitusen enemmän ähkyä.
-
Ongelmana on siis pelkästään se ettei turbiini lukitu? Jos kaikki muu pelaa normaalisti, niin kaiketi se turbiinin kitkalevy on silloin entinen. Onko varma, ettei sitä ole huuhdottu aiemman omistajan toimesta puurona ulos?
Kuumentunut öljy saa sitten muunkin laatikon temppuilemaan ja se saisi tuon nelosen jäämään pelistä? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kun laatikko vaihtaa neloselle se vapauttaa C0:n ja lukitsee B0:n. Kai tuo B0:kin voisi olla sökö, mutta jos se alkaisi temppuilla vasta kun turbiinilukko on luistellut öljyn kuumaksi?
Sinisellä uusi 1400e :). JN-Trading mainostaa korjaavansa noita, mutta hinnasta en tiedä mitään. Eli purkuosa tilalla (ja uusi orkkis tiiviste).
Hyvä räjäytyskuva vastaavasta laatikosta:
http://www.makcotransmissionparts.com/mm5/graphics/Catalog-pdf/A40.pdf
Toyotan moderni korjausopas:
http://forums.turbobricks.com/showpost.php?p=3574184&postcount=7
-
Ongelmana on siis pelkästään se ettei turbiini lukitu? Jos kaikki muu pelaa normaalisti, niin kaiketi se turbiinin kitkalevy on silloin entinen. Onko varma, ettei sitä ole huuhdottu aiemman omistajan toimesta puurona ulos?
Ensin turbiinin lukkiintumisnopeus kasvaa 100-101km/h nopeudesta ylöspäin. Kun lukkiutumisnopeus on tuollaiset 115-117km/h, niin sen jälkeen lukko ei tartu lainkaan (ei edes yritä). Jos kuormitus jatkuu, sen jälkeen nelosen kytkeytyminen vaatiin niin pientä pinta-kaasua, ettei nopeuden pitäminen enää onnistu. Samalla kun turbiinin lukkiutumisnopeus kasvaa, muuttuu myös nelosen kytkeytymis piste lähemmäs tyhjäkäyntiasentoa kaasupolkimessa.
Voisin väittää, että kyseessä on puhtaasti öljyn viskositeettiin liittyvä ongelma. Koska tällöin myös öljyn pinta lootassa on noussut yli merkkien ja se on todellä vetisen ohutta ja saatanallisen kuumaa.
Edellisen omistajan öljyn huuhteluvaihtoon en usko, tai sitten se on tapahtunut jossakin alle 100tKm kohdalla (sinisellä tiskillä). Koska auto on ollut ns. saman suvun käytössä melkein alusta asti (ensimmäisestä omistajasta ei 100% varmuutta). Ostaessani lootan öljyt olivat vanhat, mutteivat palaneet tms. Huoltohistoriaa löytyy siniseltä tiskiltä ja jopa edellisen omistajan itse kirjaamana. Edelliset omistajat olivat suuria lapsiperheitä (7 hengen auto).
Kuumentunut öljy saa sitten muunkin laatikon temppuilemaan ja se saisi tuon nelosen jäämään pelistä? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kun laatikko vaihtaa neloselle se vapauttaa C0:n ja lukitsee B0:n. Kai tuo B0:kin voisi olla sökö, mutta jos se alkaisi temppuilla vasta kun turbiinilukko on luistellut öljyn kuumaksi?
Sinisellä uusi 1400e :). JN-Trading mainostaa korjaavansa noita, mutta hinnasta en tiedä mitään. Eli purkuosa tilalla (ja uusi orkkis tiiviste).
Kuumentunut öljy saa laatikon ns. tall-speedin nousemaan jonkin verran.
Öljyn kuumeneminen kyllä johtuu varmuudella turbiinin kuormasta (kevyt avosandaali). ;D
Jos loota ei ole rikkoutunut kevyestä avosandaalistatm, niin se kyllä särkyy ennenpitkää, ellen saa sitä käymään kylmempänä (öljyjä siis).
-
Ensin turbiinin lukkiintumisnopeus kasvaa 100-101km/h nopeudesta ylöspäin. Kun lukkiutumisnopeus on tuollaiset 115-117km/h, niin sen jälkeen lukko ei tartu lainkaan (ei edes yritä). Jos kuormitus jatkuu, sen jälkeen nelosen kytkeytyminen vaatiin niin pientä pinta-kaasua, ettei nopeuden pitäminen enää onnistu. Samalla kun turbiinin lukkiutumisnopeus kasvaa, muuttuu myös nelosen kytkeytymis piste lähemmäs tyhjäkäyntiasentoa kaasupolkimessa.
Voisin väittää, että kyseessä on puhtaasti öljyn viskositeettiin liittyvä ongelma. Koska tällöin myös öljyn pinta lootassa on noussut yli merkkien ja se on todellä vetisen ohutta ja saatanallisen kuumaa.
...
Öljyn kuumeneminen kyllä johtuu varmuudella turbiinin kuormasta (kevyt avosandaali). ;D
Jos loota ei ole rikkoutunut kevyestä avosandaalistatm, niin se kyllä särkyy ennenpitkää, ellen saa sitä käymään kylmempänä (öljyjä siis).
Akselinulostulon toisella puolella pyörii "Governor", jossa on painon päässä venttiili. Venttiili aukeaa ja sulkeutuu kierrosluvun mukaan. Tuon läpi tulevaa painetta verrataan venttiilikoneistossa kaasuventtiilin läpi tulevaan paineeseen. Ja kun paine on riittävän suuri päästää venttiilit painerajoittimien läpi tulevan linjapaineen eteenpäin.
Jos kuvion kääntääkin sitten ympäri:
Joku kuumentaa öljyn niin kuumaksi, että paine-ero "Governor":n ja venttiilien toisella puolella alkaa tehdä ihmeellisiä temppuja.
Voisiko siellä venttiilikoneistossa sitten olla pikkusen jumia venttiileissä ja siksi paine olisi liian korkea -> kuumenee???
(Minulla on aika näppärä PDF vähän uudemman laatikon venttiilikoneistosta selityksineen ja kuvineen...)
---
Oletko jo pudottanut öljypohjan ja putsannut suodattimen?
-
Mulla on itelläni ilmastoidussa toi lootan lisäjäähy ilmastoinnin kennon ja coolerin välissä. Lisäks lootaöljyjen lämpötilaa laski se kun hajos syyläri niin teurastettiin se lootan jäähyosa sieltä syylärin sisästä irti ja laitettiin manuaalin syyläri paikoilleen.
Tuommosessa se lootaöljy syylärissä kierti ainakin täällä orginellissa isossa syylärissä.
Hassua, mie tänään just tempasin yhen samannäkösen syylärin päreiks, ja siellä on kyllä ihan oikea kenno, eikä mikään putkenpätkä. Jos jaksais ni vaik huomena vois nappasta kuvatuksen aiheesta ::)
-
Hassua, mie tänään just tempasin yhen samannäkösen syylärin päreiks, ja siellä on kyllä ihan oikea kenno, eikä mikään putkenpätkä. Jos jaksais ni vaik huomena vois nappasta kuvatuksen aiheesta ::)
Noita on kahdenlaisia. Molemmissa idea sama ja varmasti yhtä toimivia. Tuossa putkimallissakin on pienempiä putkia sisällä eli ei ihan vaan putkenpätkä.
Se toinen malli on sit enemmän kennotyyppinen.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/oljynjaahdytin.jpg)
-
Tuli muuten mieleen että mullahan on tossa omassa ne lauhduttimille tulevat putket eristetty pakosarjan vierestä foliopäällysteisellä vuorivilla putkieristeellä. Kannattaa harkita ja tuon teko ei maksa mitään. :hello:
-
Noita on kahdenlaisia. Molemmissa idea sama ja varmasti yhtä toimivia. Tuossa putkimallissakin on pienempiä putkia sisällä eli ei ihan vaan putkenpätkä.
Se toinen malli on sit enemmän kennotyyppinen.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/oljynjaahdytin.jpg)
Kiitoksia, juuri tuolainen (liittimiä lukuunottamatta) tuossa ysin kennossakin majaili sisällä. Säästyinpä kuvanlataamisen vaivalta :P
-
Onkos jutussa päästy eteenpäin jo? Kun itselläni on samanlainen ongelma, turbiini ei lukitu kuumana ja nelonen luistaa kuumana 100km/h vauhdissa ja vain kesällä, niin olen seurannut mielenkiinnolla tätä topicia. Laitoin
jäähyn tuonne paluupuolelle ajatellen samoin että öljyt kuumenee liikaa ja ongelmat johtuvat siitä. Eipä auttanut ei, ihan samanlainen kuin ennenkin....Itsellä Mobill 220:t sisällä ja vaihdettu huuhtelu periaatteella. Nyt 30tkm
jälkeen likaiset ja vaihtokunnossa...Olisko ideoita mitä öljyjä kannattais kokeilla seuraavaksi ottaen huomioon ongelmat laatikossa? Onko olemassa mitään pesevää ja tiivisteitä elvyttävää speksit täyttävää öljyä? Fortella
taitaa olla jonkun näköistä lisäainetta automaattilootaan, onko kukaan kokeillut http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?start=0&end=10&page=1&sivu=tuotteet&t_id=823&r_id=358&kieli=1#sisalto .
Kuulin joskus että lisäjäähdytykseksi olis joskus asennettu volvoihin pelkästään pidempää putkea laatikon ja syylärin välille mikä olisi ollut riittävä toimenpide, tiedä häntä....
-
Nyt kun kelit ovat olleet kylmempiä, ei ongelmia ole esiinnyt.
Tosin kevyen avosandaalintm antamisen jälkeen on kyllä pian havaittavissa se, että turbiinin lukkiutumisnopeus nousee muutaman km/h.
Sade kelillä ongelmaa ei esiinny käytännössä havaittavasti.
Lisäjäähdytyskierron rakentaminen on "vaiheessa".
-
Fortella
taitaa olla jonkun näköistä lisäainetta automaattilootaan, onko kukaan kokeillut http://www.tecalemit.fi/tuotteet.php?start=0&end=10&page=1&sivu=tuotteet&t_id=823&r_id=358&kieli=1#sisalto .
Kuulin joskus että lisäjäähdytykseksi olis joskus asennettu volvoihin pelkästään pidempää putkea laatikon ja syylärin välille mikä olisi ollut riittävä toimenpide, tiedä häntä....
omaan lisäsin liquid moly lisäaineen 500ml tuubi 17€
kannattaa harkita niiden putkien eristämistä pakosarjan/turbon lämmöltä.
-
omaan lisäsin liquid moly lisäaineen 500ml tuubi 17€
kannattaa harkita niiden putkien eristämistä pakosarjan/turbon lämmöltä.
Käynyt mielessä, kun tänään auton alla ryömin down-pipen ja katin välistä laippaliitosta availlessani (oli muuten todella mätä).
Havaitsitko mitään vaikutusta tuolla lisäaineella?
Mistäs noita lisäaineita on saatavilla?
Mätänetissä niitä ei ole näkynyt.
-
fixux varaosa ketjuun kuuluva liike oli se josta ite ostin.
kaupungilla saa nurkkapyörittelyä suorittaa ilman piiiitkiä vaihtoja. isolla tiellä ei mitään ongelmia ollut eikä mitään lisäfeaturee tullu tolla öljyllä sinne. öljynvaihto oli siis aikasemmin turha kun nyt tavallaan lisäsin jälkikäteen sen aineen mikä vanhassa öljyssä oli jo valmiina :2funny:
:nohnoh tarjousöljyille..
-
Kerronpa kokemuksia laatikkoöljystä ja lämmöstä.
Laatikkoöljy kiertää pelkästään 13 -rivisen jäähdyttimen läpi ja tuo jäähy saa vain ajoviimaa. Mitään tuuletinta ei vielä ole eikä viskokaan vetele siitä läpi. Laatikon ulostuloletkussa on lämpöanturi ja mittari kojelaudassa.
Normaalissa ajossa öljyn lämpö on 90% ajasta alle 65 asteista. Moottoritietä, kaupunkiajoa mitä vaan, mutta heti kun tulee ruuhka ja auto seisoo ja rytkyttelee paikoillaan, lämpötila alkaa kohota ja jos saisi rauhassa pörrätä nousisi ties minne asti. Tällä kertaa lyhyessä ruuhkassa tavoiteltiin jo sataa astetta. Tuon lämpöinen öljy muutti laatikon kuminauhaksi ja käytös alkoi olla muutenkin aika epämääräistä.
Vaihdan jäähyn isommaksi ja lisään siihen vielä lämpöohjatun tuulettimen. Nyt on enää auki miten tuon lämpöohjauksen toteutan. Laatikossa olisi parissa paikassa paineen mittaukseen nipat, muttei oikein houkuttaisi sinne alle vedellä enempää johtoja. Partcossa olisi vino pino lämmöstä sulkeutuvia termostaatteja, jonka voisi pultata/liimata esim. jäähdyttimen syöttöpuolen yläpintaan: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2065_1318
---
Nuo partcon termostaatit ei käy. Eivät datalehden mukaan kestä pakkasta.
-
Kerronpa kokemuksia laatikkoöljystä ja lämmöstä.
Normaalissa ajossa öljyn lämpö on 90% ajasta alle 65 asteista. Moottoritietä, kaupunkiajoa mitä vaan, mutta heti kun tulee ruuhka ja auto seisoo ja rytkyttelee paikoillaan, lämpötila alkaa kohota ja jos saisi rauhassa pörrätä nousisi ties minne asti. Tällä kertaa lyhyessä ruuhkassa tavoiteltiin jo sataa astetta. Tuon lämpöinen öljy muutti laatikon kuminauhaksi ja käytös alkoi olla muutenkin aika epämääräistä.
Eli samat oireet kuin itsellä. :'(
Vaihdan jäähyn isommaksi ja lisään siihen vielä lämpöohjatun tuulettimen. Nyt on enää auki miten tuon lämpöohjauksen toteutan. Laatikossa olisi parissa paikassa paineen mittaukseen nipat, muttei oikein houkuttaisi sinne alle vedellä enempää johtoja. Partcossa olisi vino pino lämmöstä sulkeutuvia termostaatteja, jonka voisi pultata/liimata esim. jäähdyttimen syöttöpuolen yläpintaan: http://www.partco.biz/verkkokauppa/index.php?cPath=2065_1318
---
Nuo partcon termostaatit ei käy. Eivät datalehden mukaan kestä pakkasta.
Laatikosta on turha yrittää mittailla sitä lämpötilaa, koska tärkeintä on se, minkä lämpöistä öljyä sinne lootaan palaa. Eli minä mittaisin öljyn paluu linjan lämpötilaa.
Mistä muuten löysit noiden partcon antureiden datalehdet?
Jos sieltä ei löydy sopivaa, niin voinhan raapustella kasaan kytkiksen, johon tarvitset vain jonkusen komponentin ja releen ohjaamaan puhallinta.
-
Mistä muuten löysit noiden partcon antureiden datalehdet?
Googlettelua ja ihmettelyä ja Elfalta lopulta löytyi "samoja" termostaatteja.
Jos sieltä ei löydy sopivaa, niin voinhan raapustella kasaan kytkiksen, johon tarvitset vain jonkusen komponentin ja releen ohjaamaan puhallinta.
Motonetissä oli oli 3/8":n kierteeseen sopiva avaava lämpökytkin, joten tuolla ja vaihtoreleellä tuon saa toimimaan enempiä ihmettelemättä. Idioottimainen kytkentä, mutta tuleepahan tehtyä :).
---
Täppäilin tuon kytkiksen kasaan ExpreeSCH:lla ja tällainen se suurinpiirtein on:
(http://i7.aijaa.com/t/00824/8504214.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=008248504214.jpg)
Tuo vaihtava rele vetää kokoajan kunnes lämpö nousee ja tuo termostaattikytkin aukeaa. Silloin tuo toinen rele alkaa vetää ja kytkee tuulettimen päälle. Tuossa on myös tuo pakotuskytkin kabiinissa.
Kokeilin virtalähteellä (vain 2A!) toimintaa ja hyvin pelaa. Vetävä rele vie 113-126mA ja pärähtäessään käyntiin moottori imaisee 3.031A ja pyöriessä 2.682A.
Jäähy on 25 -rivinen Mocal, johon Motonetin pienin 230mm tuuletin on vähän liian iso.
-
Motonetissä oli oli 3/8":n kierteeseen sopiva avaava lämpökytkin, joten tuolla ja vaihtoreleellä tuon saa toimimaan enempiä ihmettelemättä. Idioottimainen kytkentä, mutta tuleepahan tehtyä :).
Mihin kohtaan meinasit laittaa tuon lämpökytkimen (fyysinen sijoitus)?
Ja ei kytkiksesi mikään idioottimainen ole, päinvastoin! P>
Symboolit ovat vain minulle hitusen outoja (ei EU-standardeja, kuten ei mikään autopuolella). Ilmeisesti tuo käyttämäsi softa on jenkki alkuperää. Omat raapustukset olen tehnyt Kotkalla (eagle).
Veivasin hitusen enemmän KISS-kytkiksen.
(http://i4.aijaa.com/t/00294/8506245.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=002948506245.jpg)
Joka toimii samalla tavalla kuin piirroksesi, mutta on yksinkertaistettu versio.
Toiminta edellyttää, että kuvan +12V syöttö tulee jostakin virtalukon kytkemästä paikasta. Eli ei siis suoraan akulta.
V+ napa on mikä tahansa virtalukon ohjaama 12V piste.
Kun mopo lähti keulimaan, niin keulikoon sitten. ;D
(http://i2.aijaa.com/t/00452/8506246.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=004528506246.jpg)
Tämä versio on akulta kytkettävä versio. Jossa +12V nasta voi tulla suoraan akulta ja ainoastaan V+ nasta virtalukon ohjaamana.
Kummassakin kytkiksessä on pakko-ohjaukselle kytkin, jollaiseksi käy mikä tahansa avautuva ON-ON tai ON-OFF lukittuva kytkin.
Tässä evoluutio versiossa II, on sitten myös pakko-ohjauksen merkkivalo muistuttamassa siitä, että pakko-ohjaus on päällä. Tuo merkkivalo sammuu tosin silloin kun lämpökytkimen avautumisraja lämpötila saavutetaan, joka ei pitäisi olla mahdollista pakko-ohjauksen päällä ollessa. Mutta jos näin tapahtuu, niin merkkivalo indikoi sen.
Ja merkkivalon on syytä olla LED, sillä muutoin hehkulampun lävitse kulkeva virta voi riittää pitämään releen vetäneenä ja pakko-ohjaus ei toimi.
Molemmissa kytkennöissä rele(et) ovat vetäneinä, sähköjen ollessa päällä ja lämpötilan ollessa alle säätörajan. Kun lämpökytkimen lämpöraja-arvo ylitetään, lakkaa vaihtorele vetämästä ja puhallin käynnistyy.
Myös vikatilassa (ohjauspiiri avoinna, poikki tms.) puhallin pyörii jatkuvasti.
-
Mihin kohtaan meinasit laittaa tuon lämpökytkimen (fyysinen sijoitus)?
Lämpökytkin tulee T -haaralla jompaan kumpaan letkuun jäähdyttimessä. Asteet on 72-67. Kuvittelen noiden olevan oikein hyvät arvot ja pelivaraa on vaihtaa syötöstä paluuletkuun tai toisinpäin.
Molemmissa kytkennöissä rele(et) ovat vetäneinä, sähköjen ollessa päällä ja lämpötilan ollessa alle säätörajan. Kun lämpökytkimen lämpöraja-arvo ylitetään, lakkaa vaihtorele vetämästä ja puhallin käynnistyy.
Myös vikatilassa (ohjauspiiri avoinna, poikki tms.) puhallin pyörii jatkuvasti.
Nuo vaihtoreleet on tuollaisen "safety":n tekemiseen aika passeleita vekottimia. Olen jo oman kytkennän tehnyt ihan fyysillisestikin ja tuolla mennään, mutta kyllähän tuosta "not so kiss" -kytkiksestä sellaisen tekisi.
-
Lämpökytkin tulee T -haaralla jompaan kumpaan letkuun jäähdyttimessä. Asteet on 72-67. Kuvittelen noiden olevan oikein hyvät arvot ja pelivaraa on vaihtaa syötöstä paluuletkuun tai toisinpäin.
Laitappas se mätänetin tuotenumero näkyviin, niin käväisen hakemassa moisen.
Laita suoraan lootan paluu putkeen, niin lootan lämpötila pysyy kaikkein stabiileimpana. Ja olen yhtä mieltä kanssasi, nuo lämpötilat ovat mitä parhaimmat omasta mielestänikin. Loota toimii jo tuossa lämpötilassa kuten pitääkin ja siitä ylöspäin nouseminen on hyvä aktivoida jäähdytys, koska silloin käytössä on kaupungissa tapahtuva ruuhka-ajo tai avosandaalitm, joka sekin kaipaa lisä jäähdytystä.
Mistä löysit muuten jäähdyttimesi?
Nuo vaihtoreleet on tuollaisen "safety":n tekemiseen aika passeleita vekottimia. Olen jo oman kytkennän tehnyt ihan fyysillisestikin ja tuolla mennään, mutta kyllähän tuosta "not so kiss" -kytkiksestä sellaisen tekisi.
Jep, auto-käytössä tuo "safety-mode" on enemmän kuin tarpeen, koska muutoin voi käydä kallis vahinko (ihan yleisestikkin ajatellen).
Better safe than sorry! :)
Kaiken lisäksi auto on mitä epäkiitollisin paikka mille tahansa sähköiselle tai mekaaniselle laitteelle ympäristöolosuhteidensa vuoksi.
Lisätään vielä...
Eilen iltaisella annoin avosandaaliatm 20km hiekkatien verran, keli märkä/sateinen ja ilman lämpötila noin +16C. Eikä laatikon lämpöongelmista ollut havaintoakaan, vaikka paineilla mentiin ajasta suurin osa alipaineiden sijasta.
-
Laitappas se mätänetin tuotenumero näkyviin, niin käväisen hakemassa moisen.
13-3676, aika vaikeaa oli löytää tuota yhtä kappaletta Konalassa, mutta Vantaalla ainakin on yksi kappale (näin sen omin silmin ja koskinkin siihen :).
Motonetin kielessä näitä voi hakea varaosista "lämpötilakytkin" -nimellä. Siellä on monenmoista kikotinta. Joku parempi tarvikekauppa voisi omata kunnon kataloogin, josta saa juuri oikeanlaisen (kierre, lämmöt, NC/NO, liitin...).
Mistä löysit muuten jäähdyttimesi?
Edellinen 13 -rivinen tuli epaystä, mutta uusi 25 -rivinen Moposportista. Vein viimeisen kappaleen leveitä 1/2":n BSP jäähyjä. Tarkkana noiden mittojen kanssa! Kaikki ei esim ole saman levyisiä.
http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=960
Tuohon pieneen jäähyn ei oikein löytynyt mitään järkevää tuuletinta, kun nuo 12v laitetuulettimet ei taatusti kestä tuolla ja aika nihkeästi löytyi minkäänlaista IP -luokitusta. Jonkin MP/mönkijä tuulettimia voisi jostain löytyä, mutta maksaa sitten ihan mitä sattuu.
-
Tuohon pieneen jäähyn ei oikein löytynyt mitään järkevää tuuletinta, kun nuo 12v laitetuulettimet ei taatusti kestä tuolla ja aika nihkeästi löytyi minkäänlaista IP -luokitusta. Jonkin MP/mönkijä tuulettimia voisi jostain löytyä, mutta maksaa sitten ihan mitä sattuu.
Laitetuulettimet voi unohtaa suoralta kädeltä, niissä ei riitä IP-luokitus, eikä käyttölämpötila-alue.
Mikään esim. Elfan luettelossa oleva 12V puhallin ei täytä speksejä lämpötila-alueelta tai IP-luokitukseltaan.
Sopivia puhaltimia löytyy autoista, veneistä, mp:stä yms. paikoista, joissa käyttötarkoitus on sama, jolloin voi odottaa, että speksit lämpötilan ja veden kestävyydestä täyttyvät.
-
Laatikkoöljy saaga jatkukoon...
Tänään vaihdoin syylärin, kun se oli alkanut tihkumaan ylävesiletkun luota (yllätys, yllätys!).
Muutama viikko sitten viitasin taasen ilmiöön:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10271.msg193752#msg193752
Edellinen öljysatsi oli taasen ottanut siipeensä tuolla reissulla.
No, vaihdoin eilen lootaöljyt mätänetin Mag1 ja samalla koneeseen lirautin Valvolinen VR1 racing (W10-60) (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-7007) ölpät suotimen keralla. Lootaöljyt huuhteluvaihtona, kuten tähänkin asti ja nyt käytin öljyä oikein runsaasti (11L).
Tänään testaillessa huomasin sen, että normaalilämpöisillä öljyillä vaihto kierrosluku on kasvanut avosandaalitm kiihdytyksellä joka vaihteella sieltä 5500rpm nurkilta tuonne 5700rpm lukemiin, eli em. öljy on kuumana ohkaisempaa.
Purin samalla syylärin päädyn ja tutkin lootaöljyn lauhdutinta. Sanalla sanoen säälittävä. Ystäväni, joka sattui tulemaa tallille repesi myös nähtyään lauduttimen, sanoen sitä säälittävän ja naurettavan rajamaastoon sijoittuvaksi.
Itse tyydyin saamaan vain itkupotkuraivarin moisestä lauduttimeksi kutsutusta tekeleestä! :tickedoff:
(laitan kuvia myöhemmin).
Viime talvena syyläri on ollut jäässä alarivoistaan, jotka olivat pullistuneet. Kylmästöinnillä varustetun automaagin kenno on reilun 10cm korkeampi kuin muiden mallien. Pakkasnesteet ovat mittarin mukaan kestäneet sen - 34 C ja viime talvena tulin eräässä motarin notkossa yöllä panneeksi merkille sen, että mittarin lukema oli -39 astetta, nopeutta tuolloin oli "riittävästi", joten lienen silloin se on kilahtanut jäihin? :o
Tänään paikalleen mennyt syyläri on se matalampi, ettei sen alareuna ole kokoajan vapaassa virtauksessa. Luultavasti se riittää talvella oikein hyvin, kesästä en tiedä. Ja jollei riitä, niin lisitään lahdutusta.
Alustavasti loota tuntuu toimivan normaalisti ja pitävän. Aika näyttää, onko syylärin lauduttimessa eroja ja johtuuko vaihtokierrosten nousu öljylaadusta (uskoisin näin), vai jostakin muusta.
Tähän liittyen, onko kukaan sorvannut 960:n lootaa B23X koneiden perään?
-
Tähän liittyen, onko kukaan sorvannut 960:n lootaa B23X koneiden perään?
960 AW30 sarjan lootaa asennettaessa pitää sähköistä muistaa:
Vaatii nopeussignaalin TCU:lle (Transmission Control Unit = vaihdelootan ohjainboksi), myös TPS, eli kaasuläpän asennon, eli joutuu asentaan potikan kuten tinakoneissa ja B204FT:ssä on, ja vaatii myös "momentinrajoituksen" moottorinohjaukselle, eli piuha lootan yksiköltä ECU:lle joka kertoo että "vähennäppäs vääntömomenttia" vaihdon ajaksi. Nämä ainakin, en ole varma onko muitakin juttuja. Ja sit 1995->, eli "uusikoppasessa" 960 lootan ohjainlaitteessa on myös perävälitys "merkitty" boksiin, eli väärä välitys aiheuttaa vikakoodin ja 3.vaihteella ajellaan sit.
Toiminnaltaanhan nää sähköohjautut on fiksumpia, mutta jos käytte ajamassa esim. 5-6-7 tai 8 vaihteisia automaatteja, toteatte että tuo AW30 on myös antiikkia. :) En lähtisi vaihtamaan, niin pieni se ero on toiminnassa (lähinnä se että on eri vaihto-ohjelmat ja sit 4.vaihteella turbiini lukkiutuu 62-70km/h).
Esim ZF 6HP26 laatikossa (6-vaihteinen sakemanniautoista 2002-> löytyvä loota) lukitsee jokaisen vaihteen ja pitää lukon päällä lähes kokoajan, paitsi kruisailunopeuksilla, ja silloinkin on osittainen lukitus päällä. Turbiinilukon toimintaa ei edes kokenut tahdo huomata muusta kun korkeintaan kierroslukumittarista.
Tosin, 4vaihteisia tomatteja saa satasilla... 5-6 vaihteisista joutuu pulittaan tuhansia sit...
-
Viime talvena syyläri on ollut jäässä alarivoistaan, jotka olivat pullistuneet. Kylmästöinnillä varustetun automaagin kenno on reilun 10cm korkeampi kuin muiden mallien. Pakkasnesteet ovat mittarin mukaan kestäneet sen - 34 C ja viime talvena tulin eräässä motarin notkossa yöllä panneeksi merkille sen, että mittarin lukema oli -39 astetta, nopeutta tuolloin oli "riittävästi", joten lienen silloin se on kilahtanut jäihin? :o
Ei se umpiluuhun mene. -34°C kestävä glykoliseos menee vaan sohjoksi tuon alla, eli ei enää oikein jäähdytä kun ei kierrä, muttei kyllä rikokaan paikkoja.
-
Ei se umpiluuhun mene. -34°C kestävä glykoliseos menee vaan sohjoksi tuon alla, eli ei enää oikein jäähdytä kun ei kierrä, muttei kyllä rikokaan paikkoja.
En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta näin on syyläri alareunalle käynyt. Jäätyminen on edistynyt arvaus, enkä ole tuota aikaisemmin huomannut. Minun aikana koneessa ei ole koskaan ollut puhdasta vettä ja tuota pullistumista en ole aikaisemmin havainnut, en edes coolerin vaihdon yhteydessä.
Ja juu, vesiglykoli-seos ei sinällään jäädy samalla tavalla mutta jos pakkasta on tarpeeksi, tapahtuu kaikkea mielenkiintoista. Pakkasen kesto on mitattu edellisen vaihdon yhteydessä (toista vuotta sitten).
(http://i9.aijaa.com/t/00922/8893451.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=009228893451.jpg)
Se onneton laatikkoöljyn lauhdutin kenno.
(http://i9.aijaa.com/t/00160/8893452.t.jpg) (http://aijaa.com/v.php?i=001608893452.jpg)