Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: s.h - 11.12.2015, 20:20:00
-
Eli S40:ssä katoaa jäähdytinestettä kun käyttää letkulämmitintä. Viime talvena oli samaa vaivaa mutta silloin ei tarvinnut lisätä nestettä kuin parin-kolmen viikon välein. Nyt tuntuu että menee enemmän en ole kokeillut nyt että kuinka paljon mutta häviää kuitenkin. Eli onko kellään ollut vastaavaa ja paljonko korjaus maksaa? Itse epäilen että voisiko olla lämmitimen jokin tiiviste joka lämmetessään sitten vuotaa? Lämmitin taitaa olla Calixin letku. Moottorina 2.4.
-
Moro!
Korjauksen hinta on siitä kiinni mihin vesi häviää. Jos vika on vesiletkussa on halpavika. Jos taasen kannessa tai kannen tiivisteessä tai muualla, niin kalliimpi korjaus. Itse pyrkisin ensin itse etsimään vikaa ennen pajalle viemistä.
Parkkaa auto jonkun puhtaan paperin päälle tai pressun päälle tjn jotta näet jos nestettä tippuu koneen alle.
Lisäksi tarkastaisin silmämääräisesti letkujen klemmareita näkyykö valkoisia valumia niissä.
Itse en jaksa uskoa että letkulämmitin on välttämättä syypää yksin. Vaan veikkaan että vuotoa on joka tapauksessa on lämmittimessä tai ei.
Työkaverini valitti juuri viimeviikolla samaa että 2.4 hävittää jäähdytin nestettä eikä ole vielä löytänyt vuotopaikkaa.
-
Epäilen kuitenkin lämmitintä koska esim. kesällä nestettä ei hävinnyt yhtään vaan pysyi samalla tasolla kokoajan. Ja sama myös kun en käytä lämmitintä ollenkaan.
-
tuplat
-
Mistä kohtaa tässä 2.4 moottorista löytää letkulämmittimen että voi tsekata vuotaako sieltä?
-
Yleensä nuo letkulämmittimet asennetaan käsitykseni mukaan alavesiletkuun. Eli letkuun joka tulee jäähdyttimeltä ja jatkaa matkaansa moottoriin.
Olethan varma nyt että kyseessä on nimenomaan letkulämmitin, ettei lohkolämmitin?
Veikkaan että autossasi letkulämmitin löytyy jostakin moottorin ja jäähdyttimen välimaastosta. Luultavasti melko alhaalta sieltä. Joten taskulampua kehiin ja etsimään.
Riippuen kuinka vanha tuo lämmitin on, niin saattaa olla isompi tai pienempi mötikkä vesiletkussa.
Mutta itse ongelmaan: jäähdytin neste kulkee tuon lämmitys elementin läpi on se sitten käytössä tai ei. Siksi ihmettelen että miksi nestettä häviäisi ainoastaan lämmityksen ollessa päällä. Koska neste lämpeää muutenkin normaali ajossa ja lämmittää vastusta joten vuotoa tulisi olla mielestäni myös tuolloin koska elementti on lämmin ja neste on lämmintä. Samalla lailla kun lämmitintä käytettäessä
Ainoa joka tavallaan selittäisi tuon vuodon, olisi se, että autoon on asennettu väärä letkulämmitin joka on todella tehokas jolloin jäähdytinneste höyrystyy tai laajenee niin paljon jolloin paine ajaa sen ulos jostakin kohtaa järjestelmää.
Mistä päättelet että jäähdytinnestettä katoaa? tyhjeneekö paisuntasäiliö?
-
Paisuntasäiliön kautta näkee että taso laskee kun on ollut johdon päässä auto. Huollosa kun kävin toisen jutun takia aikaisemmin ja kyselin jo silloin niiltä siniseltä että mitä voisi tehdä niin katsoivat koneelta että taitaa olla letkulämmitin? Jäin siihen käsitykseen ettei näihin ole saanut varsinaisia lohkolämmittimiä?
-
Bensa vai Diesel?
EDIT: Niin sulla olikin S40 joten bensa siis..
Defa antaa säteilylämmittimen autoosi ja calix antaa letkulämmittimen. Sulla on Calix kuten aikaisemmin mainitsitkin..
Täältä näet millaista mönttiä tulisi etsiä. (kun menet lämmitin tyyppi kohtaan, näet lämmittimestä kuvan.) Jännästi näyttää siltä että ohjaissa olisi että sijoituspaikka voi olla myöskin koneen takana moottorin ja tulipellin välissä. Eli tarkastaisin molemmat kyllä.
http://www.calix.se/fi/tuotteet/tuotehaku-henkiloauto?action=vehicleDetails&vehicleId=1074611663
-
Mikäli on calixin letkulämmitin niin löytyy luultavasti alapuolelta moottorin takaa. Ensimmäisenä tarkistaisin ettei vuoda elementin juuresta lukkorenkaan takaa. Olikohan o-renkaalla tiivistys siinä välissä.
-
Täytyykin huomenna tämä tsekata jos löytyy tuosta paikasta. Onko se sitten tuo o-rengas mistä falskaa nestettä ulos? Onko vaikea vaihtaa jos on?
-
http://www.autonahodka.ru/files/Image/art/re480_2.jpg
Tuonnäköinen pohja siellä on. En tuosta tiivistyksestä ole ihan varma, mutta veikkaisin o-rengasta kun vastus pyörii kotelossaan. Vastaava lämmitin oli joskus traktorissa ja vuosi juurikin tuolta pohjasta.
Omaan s40 vasta asensin tuommoisen kuukausi takaperin.
Jos vuotaa tuosta niin voihan sen aukaista, letkut vaan kunnolla puristuksiin kumpaankin suuntaan niin ei välttämättä ihan hirveästi ehdi nesteitä tulla pihalle.
-
Mikäli on calixin letkulämmitin niin löytyy luultavasti alapuolelta moottorin takaa. Ensimmäisenä tarkistaisin ettei vuoda elementin juuresta lukkorenkaan takaa. Olikohan o-renkaalla tiivistys siinä välissä.
En nyt äkkiseltään löytänyt lämmitinmötikkää. Onko siis missä kohtaa tarkalleen moottoritilassa?
-
Näkyy alapuolelta.
http://www.calix.se/files/39d75adf45a2baaa38d18c7a596c3683.pdf/M34.pdf
Tuossa näkyy eli siis moottorin takapuolella melko keskellä tuosta boksilta ylös lähtevässä letkussa.
-
On näköjään täälläkin alkanut jäähdytysneste katoilla kun lämmityskausi alkoi. Onko joku (sh?) onnistunut löytämään vuotopaikkaa?
Alkoi muuten vuotaa jo viime talvena, kesä meni lisäilemättä.
-
Nyt taas vaikuttaa siltä että jos vuoto ei ole loppunut niin ainakin hidastunut kun nyt tullut pari viikkoa lämmitintä jokapäivä käytettyä enkä ole mitään dramaattista nestetason laskua huomannut. Täytynee seurailla vielä.
-
Onko tähän asiaan löytynyt ratkaisua? Alkanut ilmestyä lammikko auton alle, kun kovilla, alle -20, pakkasilla olen käyttänyt letkulämmitintä. Pari vuotta sitten huollossa tutkivat asiaa, mutta eivät saaneet vikaa löytymään. Moottori 2.4 ja Calixin letkulämmitin.