Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Commander - 11.07.2011, 08:13:35

Otsikko: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Commander - 11.07.2011, 08:13:35
Tullut hämmästeltyä uuden syöttöpumpun laiton jälkeen koneen käymistä. Tuntuu että ajoitus on liian myöhäisellä (tosin laitettu mittakellolla 0,90), savuttaa harmaata, tyhjäkäynti humppaa ja käy karkeasti.

Kone käynnissä ja pumppua kääntelemällä ei ole mitään vaikutusta käyntiääneen. Voisikohan olla vauhtipyörä väärässä kohdassa ja sen takia on ajoitus niin paljon pielessä??
Vai saako vauhtipyörää väärään asentoon? Millä sen voisi tarkistaa?
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Hannu_264 - 11.07.2011, 08:45:14
Tullut hämmästeltyä uuden syöttöpumpun laiton jälkeen koneen käymistä. Tuntuu että ajoitus on liian myöhäisellä (tosin laitettu mittakellolla 0,90), savuttaa harmaata, tyhjäkäynti humppaa ja käy karkeasti.

Kone käynnissä ja pumppua kääntelemällä ei ole mitään vaikutusta käyntiääneen. Voisikohan olla vauhtipyörä väärässä kohdassa ja sen takia on ajoitus niin paljon pielessä??
Vai saako vauhtipyörää väärään asentoon? Millä sen voisi tarkistaa?

Voisiko olla pumppu 360 astetta väärässä kohdassa... eli ota hihna pois pumpulta ja pyöräytä kierros konetta eteenpäin -> hihna takaisin niin pitäisi taas pelittää paremmin  ;)
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Commander - 11.07.2011, 12:54:09
Eli jos pumppu on 180 astetta väärässä kohtaa niin eikö se käy ilmi kun se kellotettiin?
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Huikkoster - 11.07.2011, 13:15:25
Voisiko olla pumppu 360 astetta väärässä kohdassa... eli ota hihna pois pumpulta ja pyöräytä kierros konetta eteenpäin -> hihna takaisin niin pitäisi taas pelittää paremmin  ;)
Meinaat 180. 360 olis meinaan täsmälleen sama (mahdollisesti väärä) kohta :D
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Dartteri - 11.07.2011, 13:58:10
No miten sen nyt laskee, alakertahan pyörii kaksinkertaisella nopeudella nokkaan ja pumppuun nähden, joten jos pumppu on 180 astetta nokkaan nähden pielessä, alakerta on 360 astetta pumppuun nähden pielessä. Right? ;)
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Commander - 12.07.2011, 07:03:41
Löysäsin nokka-akselin takapyörän ja pyöräytin konetta kierroksen ja laitoin hihnapyörän kiinni, jonka jälkeen yritin startata niin ei edes luvannut 20s aikana. Mikä kumma siinä voi vielä olla? Aiemmin se kumminkin on jotenkin lähtenyt kun pn pitkään vaan startannu :-\
Eikö se kumminkin ole pumpun pyörälle oikea asento YKK:ssa kun se pyörän lovi on siinä pumpun merkkiviivassa?
Tuntuu ettei se ole oikealla alueella lainkaan kun viimeksi ei pumpun kääntäminenkään vaikuttanu ääneen mitenkään?
Otsikko: Vs: D24TIC pumpun ajoitus sekasin
Kirjoitti: Hannu_264 - 12.07.2011, 08:59:04
Löysäsin nokka-akselin takapyörän ja pyöräytin konetta kierroksen ja laitoin hihnapyörän kiinni, jonka jälkeen yritin startata niin ei edes luvannut 20s aikana. Mikä kumma siinä voi vielä olla? Aiemmin se kumminkin on jotenkin lähtenyt kun pn pitkään vaan startannu :-\
Eikö se kumminkin ole pumpun pyörälle oikea asento YKK:ssa kun se pyörän lovi on siinä pumpun merkkiviivassa?
Tuntuu ettei se ole oikealla alueella lainkaan kun viimeksi ei pumpun kääntäminenkään vaikuttanu ääneen mitenkään?

No nyt on sitten ainenkin väärällä kierroksella...

Koneen perusajoitus on siten että kampura ykk merkkiin, eli siihen missä sielä on -0 merkki kehällä (kehällä on sitten muuten myös pelkkä - merkki ennakkomerkkinä ennen yläkuolokohtaa). Nokka-akselin takapäässä on hahlo, minkä tulee olla tiivistetason yläpuolella ja sitten pumpun pyörässä oleva lovi vähän ennen sitä viiva merkkiä.

Tuolta löytyy juttua siitä:
http://www.mechanixtrix.com/Article/Article.aspx?ArticleId=236

Muuta huomioitavaa, kylmäkäynnistin ennakkovipu pitää olla vapaa eli stopparissa ennen kuin pumppua ajoitetaan. YKK merkistä käännetään konetta takaisin päin ja etsitään kohta missä nestepää on syvimmillään, kello tai työntömitta nollataan tähän. Sitten kampura käännetään 0-merkkiin ja luetaan kellosta / työntömitasta arvo.

Minä ole vain löysännyt vähän sitä nokka-akselin takapään hihnapyörän pulttia ja naputellut sitten tuurnalla sitä hammashihnapyörää eteen tai taaksepäin tarpeen mukaan...